Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Plug n Charge

Startet av evtronDK, tirsdag 04. februar 2020, klokken 08:07

« forrige - neste »

evtronDK

Jeg ladede for en måned eller to siden gratis på en Ionity stander, der var under test.

Jeg brugte ikke e-tron CS kortet, men efterfølgende dukkede opladningen op på min e-tron CS konto oversigt alligevel.....Plug n Charge?

Nogen der har oplevet det samme?
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

elektro

Sitat fra: evtronDK på tirsdag 04. februar 2020, klokken 08:07
Jeg ladede for en måned eller to siden gratis på en Ionity stander, der var under test.

Jeg brugte ikke e-tron CS kortet, men efterfølgende dukkede opladningen op på min e-tron CS konto oversigt alligevel.....Plug n Charge?

Nogen der har oplevet det samme?

Dette er en veldig cool observasjon! Noen andre?

Nå er det vel dessverre ingen gratis Ionity stasjoner i Norge pt. men det er i alle fall to under bygging; Bagn i Valdres og Øyer i Gudbrandsdalen. Kanskje ikke alle som har fått med seg disse. https://ionity.ev-info.eu/constructions/norway Nå mangler vi bare én i Trondheim, så begynner det å se ganske bra ut. Videre nordover spørs det om vi skal forvente for mye fra Ionity med det første.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Renzir

Kommer Ionity på Klett. De har fått tillatelse.

Renzir

Sitat fra: evtronDK på tirsdag 04. februar 2020, klokken 08:07
Jeg ladede for en måned eller to siden gratis på en Ionity stander, der var under test.

Jeg brugte ikke e-tron CS kortet, men efterfølgende dukkede opladningen op på min e-tron CS konto oversigt alligevel.....Plug n Charge?

Nogen der har oplevet det samme?

Tror jeg så det samme på Kjerlingland. Gikk en runde når bilen hadde 98%. Så stod det på en av de andre noe ala: "Gratis lading, lader er på test" Men var da ferdig å lade så fikk ikke testet.

ThomasEL

Misforstår ikke noen hovedpoenget til EvtronDK her?

Det interessante var vel ikke (tidsbegrenset) gratis lading, men heller det at laderen hadde klart å identifisere bilen uten bruk av kort/brikke/app...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

evtronDK

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 19. mai 2020, klokken 15:42
Misforstår ikke noen hovedpoenget til EvtronDK her?

Det interessante var vel ikke (tidsbegrenset) gratis lading, men heller det at laderen hadde klart å identifisere bilen uten bruk av kort/brikke/app...

Korrekt. Jeg kunne se ladningen på e-tron.charging-service.audi (forbrugsoversigten for den pågældende måned), men ikke på den månedlige faktura.
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

Truls Antonsen

I tilfelle støtter bilen plug'n charge, som det i reklamemateriell stod den skulle begynne å gjøre i 2019.
Da mangler det bare støtte hos flere ladere...så kan vi bruke bilen til identifikasjon i stedet for RFID-brikke.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Trond.m

Hvis det betyr at man bare kan lade en bestemt Audi med et ladeabonnement, så foretrekker jeg dagens løsning. Går ut fra at jeg kan lade en hvilken som helst bil med Audi kortet. Noen som har testet det ? Blir litt dumt hvis man må ha flere abonnement hvis man har flere biler.

storeulv

Sitat fra: TM på tirsdag 19. mai 2020, klokken 20:46
Hvis det betyr at man bare kan lade en bestemt Audi med et ladeabonnement, så foretrekker jeg dagens løsning. Går ut fra at jeg kan lade en hvilken som helst bil med Audi kortet. Noen som har testet det ? Blir litt dumt hvis man må ha flere abonnement hvis man har flere biler.
Deg er vel ingen ting i veien for å ha flere biler på samme abonnement? Om det er som de beskriver vil vel Audien være som èn selvstendig brikke/app i tillegg til en evt RFID eller app på samme kundeforhold?


VW eGolf 2017
--> Audi e-tron 50 AS 2020

Sent from my iPhone using Tapatalk
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

ThomasEL

På Facebook gruppa er dette med Plug & Charge tema i en tråd nå.

Biler produsert etter nov 2021 har nødvendig hardware og software for dette, og det fungerer (etter hva brukere forteller) helt fint på Ionity.

Så kan man jo spørre seg:
Hvordan er det mulig at en feature Audi lovet e-tronkjøpere helt tilbake i 2019 ikke fungerer på biler produsert før nov 21..??

Har standarden blitt endret underveis? Eller visste ikke markedsavdelingen at ikke bilene var klare for dette likevel?
Syns dette stinker litt.

(Så kan det diskuteres om Plug & Charge er noe raskere/enklere enn å tæppe Audikortet, men det er ikke poenget her..!)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

storeulv

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 26. juli 2022, klokken 11:57
På Facebook gruppa er dette med Plug & Charge tema i en tråd nå.

Biler produsert etter nov 2021 har nødvendig hardware og software for dette, og det fungerer (etter hva brukere forteller) helt fint på Ionity.

Så kan man jo spørre seg:
Hvordan er det mulig at en feature Audi lovet e-tronkjøpere helt tilbake i 2019 ikke fungerer på biler produsert før nov 21..??

Har standarden blitt endret underveis? Eller visste ikke markedsavdelingen at ikke bilene var klare for dette likevel?
Syns dette stinker litt.

(Så kan det diskuteres om Plug & Charge er noe raskere/enklere enn å tæppe Audikortet, men det er ikke poenget her..!)

Jeg kan ikke forstå annet enn at ALLE biler har nødvendig SW og HW for P&C da det som skal til er at bilens unike ID kommuniseres til ladestasjonen via ladekabelen under initiering av ladeprosessen. Alle biler HAR jo allerede denne unike IDen etter hva jeg har lest.
Det jeg har større tro på er at VAG ikke vil bruke ressurser på de kundene som allerede HAR kjøpt bil, de vil heller bruke ressurser på å få enda flere til å kjøpe. Kanskje litt flåsete for noen, men min erfaring er at VAG i liten grad er interesserte i å fornye, oppgradere eller modernisere allerede solgte enheter. Man skal helst kjøpe nytt...
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

ThomasEL

@Storeulv:

I så fall bør det gå an å aktivere denne funksjonen på «eldre» biler via OBDeleven...

Jeg er også usikker på hva slags hardware som evt skulle mangle...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Fra annet hold (enn VAG) har jeg hørt at VAG sine biler i utgangspunktet har sendt en ID med scrambling. Da blir laderen avhengig av dekoding via VAG sine systemer for å finne ut hvilken bil dette egentlig er.

Om dettte stemmer, er det nok mulig å endre med SW, og muligens hva som er gjort på nye biler. Men Audi har også gjort store endringer i sentralsystemet i bilen fra MY21. Det er kommet en Android-boks under passasjersetet, som har tatt over det meste. Det gamle MMI-systemet er bare et mellomlag mot denne (for å ikke endre utseende). Om de lager ny SW for Android-boksen, blir det funksjonalitet som ikke kan aktiveres på gamle biler.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Truls Antonsen



Sitat fra: Orbit på tirsdag 26. juli 2022, klokken 15:46
Det er kommet en Android-boks under passasjersetet, som har tatt over det meste. Det gamle MMI-systemet er bare et mellomlag mot denne (for å ikke endre utseende). Om de lager ny SW for Android-boksen, blir det funksjonalitet som ikke kan aktiveres på gamle biler.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Dette forklarer kanskje hvorfor MMI oppleves tregere på nye Etron'er vs my2020 som jeg har..


P&C baserer seg på sikkerhets-sertifikater, og ille bare bilens ID. Kan være HW for å lage disse/kryptere disse som da event mangler...
Disse sertifikatene mener jeg går via en sertifisert utsteder, før betaling finner sted. Derfor er det litt mer "komplisert" enn bare en ID.

Er det ikke Fastned i NL som bruker nevnte ID som "brikke" på sine ladere da? Og at Audi ikke er støttet. ? Kanskje pga denne scramblingen?

Mener jeg leste at denne ID'en egentlig bare er MAC-adressen til kommunikasjonsmodulen som kommuniserer med laderen, forøvrig..

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


ThomasEL

@Orbit:

Men denne endringen du der refererer til kom vel før uke 48 2021?
Så det forklarer vel i tilfelle ikke hvorfor ikke 2022 modeller fra f eks okt 21 ikke får Plug & charge..?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA