Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kaos på Ionity

Startet av nordmannisverige, mandag 06. juni 2022, klokken 11:43

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: turfsurf på mandag 13. juni 2022, klokken 13:30
Sitat fra: RJK på mandag 13. juni 2022, klokken 13:08
Da får vi strekke oss til at eneste akseptable "oppdragelse" av kundene, er minuttprising for alle de minuttene man står etter at ladingen er avsluttet, så lenge det er pga nådd ladegrense en selv har satt eller 100 % SoC, og ikke feil fra laderen sin side.
Det er ihvertfall en ting man ubetinget kan innføre.

Jeg mener og tidsbegrensning er helt ok, siden man da betaler for "utvidet bruk" av tjenesten, uansett årsak. Hva akkurat den grensen skal være på skal ikke jeg uttale meg skråsikkert om, men 40-45 minutt bør gi ganske bra med rekkevidde og tid til å spise en pølse. De som lader i 90 minutt hver gang vil sikkert være uenige.
Det vil de sikkert mene... :D

Jeg ser helst at jeg slipper "straff" for å bruke mine ca 54 minutter på å nå 80 %, etter det er jeg som regel forlatt stasjonen. Og da lader jeg riktignok fra ganske tomt batteri (under 10 % SoC). Skulle jeg ramle inn med så mye som 20-25 %, så klarer også jeg meg på maks 45 minutter, men synes det er alt for tidlig.

Lader jeg mer enn dette, er det fordi det er ledige stalls, og jeg har god tid på meg, og vil ankomme med så mye batteri som mulig, så ikke det første jeg må gjøre, er å finne meg en lader til. Altså når jeg er på tur.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

YSG

#16
Sitat fra: RJK på mandag 13. juni 2022, klokken 13:51
Det vil de sikkert mene... :D

Jeg ser helst at jeg slipper "straff" for å bruke mine ca 54 minutter på å nå 80 %, etter det er jeg som regel forlatt stasjonen. Og da lader jeg riktignok fra ganske tomt batteri (under 10 % SoC). Skulle jeg ramle inn med så mye som 20-25 %, så klarer også jeg meg på maks 45 minutter, men synes det er alt for tidlig.

Lader jeg mer enn dette, er det fordi det er ledige stalls, og jeg har god tid på meg, og vil ankomme med så mye batteri som mulig, så ikke det første jeg må gjøre, er å finne meg en lader til. Altså når jeg er på tur.
Jeg vil også legge til at det faktisk er ønskelig å kunne sette bilen til lading på tur samtidig som man spiser middag med familien. Dvs. 60-90 min.

Slik ladetider er for tiden sitter man og småstresser og følger med i appen og må typisk løpe ut for å flytte bilen omtrent akkurat i det maten kommer på bordet.. Sånn sett har jeg i mitt hode tenkt at SUV-eksempelet med 50/22kw lader tidligere i tråden er den riktige tingen å gjøre, fordi man ønsker å stå en stund og ikke trenger ta opp en HPC... Men tydeligvis ikke...

Etter å ha prøvd road trip med Model 3 synes jeg i alle fall ladetidene der ender opp i et slags anti sweet-spot hvor det går for raskt når man ønsker en ordentlig kaffe eller middagsstopp, men for tregt til at man bare slenger innom og fyller opp tanken før man kjører videre eller drar og spiser..

RJK

Da skal du ta tur med Kona. Med 45-54 minutter ved lading, rekker du både tur på toa, gå og så bestille mat, spise, kjøpe deg dessert eller kake og kaffe, og kan så nyte denne før man går innom kiosken og kjøper med en brus, før man plukker opp bilen fra laderen, der den tikker seg de siste kWh-ene opp til 80 % SoC.

Litt avhengig av hvor fort man kjører (norsk landevei vs danske motorveier), rekker du gjerne å kjøre så langt at det faktisk passer med lunch, middag og kveldsmat før man legger seg for kvelden, på en god transportetappe-strekning på tre etapper. Den siste ladingen for dagen gjøres gjerne som destinasjonslading om det er tilgjengelig, slik at man våkner til 100 % SoC om morgenen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Det er ikke antall km/minutt som er viktig her, eller ant kW, det er hvor lang tid man camper på laderen som betyr noe. En Xybertruck med 500 kWh batteri som lader på 250 kW vil fortsatt behøver 3 timer.

Når bilen bruker 60 min vil en 4-laders stasjon kunne ta 4 biler i timen i snitt. I verste fall må man stå 60 min i kø...

Hvis man lader 30 min, 8 biler pr time.

15 minutt 16 biler i timen, max 15 min kø.
Mye større sjanse for å ha en kort eller ingen kø overhodet.

Så for å unngå kø burde det koste mye penger å lade lenge.

Jeg tenker også folk kan være greie og flytte bilen sin mellom hovedrett og kaffe. De fleste har godt av en rask spasertur.

Noen andre løsninger:
-flere lader seff.
-Fikse ladere med feil raskt.
-Haugevis med rimelige 22kW AC for 70-100% for de som tar 4 retter på veikro.
-Velg bil med raskere lading på langtur. (Det finnes rimelige biler som lader raskt som Cupra og ID.3, 3 SR)

Ikke vær en kø-produsent, lad kort og effektivt!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Maxwell_400

Bruker å legge en lapp i frontruta med tlf. nummer så de kan ringe når den har passert 80%. Noen ringer gjerne før det også og det er jo helt greit, da kan jeg flytte bilen hvis jeg har fått nok strøm eller opplyse om hvor lenge den kommer til å stå.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Dede

Skjønner at biler med større batterier og lav ladehastighet trenger tid.  Nå er denne tråden egentlig for ionity der ladehastigheten gjerne er høy. Men mht å stå leenge på en lader; Helt greit der det er mange ladere og en viss omløpshastighet.  Men for ladeplasser litt utenfor allfarsvei eller i Nord-norge der det gjerne er et stykke til neste lader  og der det ofte bare er ett eller to ladeuttak synes jeg en bør vurdere å ikke oppta lader i en time eller mer.  Lad heller litt oftere og mindre hver gang selv om det kanskje betyr et ekstra stopp litt før en er "helt tom".  Med 5 mil til neste lader er det kanskje du som neste gang må sitte og vente på at 2 biler må lade ferdig (og sjåførene er ute og spiser middeag) før det er din tur. 
(Siden tråden gjelder ionity er den riktignok ikke aktuell nord for trondheim - dog gjelder dette gjerne også andre ladeselskap).

eisa01

Det er kanskje kaos fordi mange har gratisabo som gir pris under kostpris for strømmen?

Truls Antonsen

Sitat fra: eisa01 på tirsdag 12. juli 2022, klokken 08:09
Det er kanskje kaos fordi mange har gratisabo som gir pris under kostpris for strømmen?
Tror du toucher noe, ikke nødvendigvis gratis, jeg betaler 180kr/mnd for å lade på Ionity til fordelaktig pris...og virker som det ikke er nok kapasitet hos Ionity til å håndtere trafikken som har slik avtale (gratis eller betalt).

Forøvrig, hjelper ikke at biler med ladefart på over 200kw står og tviholder på laderen over 90% og lader med 23kw...den bilen hadde spart endel tid på å lade 10x så fort litt senere på turen om den virkelig trengte fullt batteri...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


RJK

#23
Opplevde selv køen på Spekeröd på lørdag formiddag. Var stort sett bare plass til 4-5 biler i kø, før man stod på veien istedet for på siden ved innkjørselen.

Bortsett fra en i Taycan og en i e-Up som trodde de kunne snike (ble vel fortalt av ladende bilister hvor køa begynte, så de forsvant igjen), var det rolig og greit. Ingen antydning til "hot heads" eller krangel. Orket uansett ikke selv å sjekke ladetilstand, da jeg tippet det ikke ville være for lang tid å vente.

Tror det maks var 15-20 minutter, som forøvrig er den lengste tiden jeg noen gang har ventet, før det ble min tur. Og de fleste virket å lade kun det de trengte. Rett før jeg selv var ferdig, forsvant 2 stykk nesten santidig, så da ble det et raskt rykk fremover i køen for flere.

Var forøvrig noen ice-sjåfører som stilte seg i samme køen, så da jeg var "bakerste bil", prøvde jeg å vinke de foran, og for de som ikke så meg eller ikke skjønte hva jeg mente, valgte jeg å gå ut og fortelle at det var ladekø, så den trengte ikke de å stå i. Mange som satte pris på det, og sikkert og de som kom etter og så andre ice-kjøretøy vike fra køen da.

Sitat fra: Truls Antonsen på tirsdag 12. juli 2022, klokken 09:36
Sitat fra: eisa01 på tirsdag 12. juli 2022, klokken 08:09
Det er kanskje kaos fordi mange har gratisabo som gir pris under kostpris for strømmen?
Tror du toucher noe, ikke nødvendigvis gratis, jeg betaler 180kr/mnd for å lade på Ionity til fordelaktig pris...og virker som det ikke er nok kapasitet hos Ionity til å håndtere trafikken som har slik avtale (gratis eller betalt).

Forøvrig, hjelper ikke at biler med ladefart på over 200kw står og tviholder på laderen over 90% og lader med 23kw...den bilen hadde spart endel tid på å lade 10x så fort litt senere på turen om den virkelig trengte fullt batteri...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Klart pris har mye å si. Det er ikke så mange som synes det er OK å betale 2, 3 eller 4x prisen hos konkurrentene. Og med tanke på at flere av ladeselskapene delvis eies av strømprodusentene, så skulle man tro de har en såpass bra avtale med seg selv, at kostprisen på strøm er lavere enn det vi betaler for hjemmelading for tiden.

Sitat fra: Daktari
Jeg tenker også folk kan være greie og flytte bilen sin mellom hovedrett og kaffe. De fleste har godt av en rask spasertur.

Dette er sikkert ikke stort problem når man reiser sammen, men unger med mobil og headset, er ikke nødvendigvis best egnet til å passe bordet mens man flytter bilen. Og definitivt ikke små unger som man egentlig må passe på selv.

Og er man aleine, så er man definitivt i fare for å få problemer. Har en gang (for mye) gått ut for å flyte bilen, eller bare for å måtte gå på toalettet, for så å komme tilbake til at maten er ryddet av bordet og bordet tatt av andre.

Jeg unngår derfor å spise om jeg er aleine, eller tar noe jeg kan spise i eller ved bilen, om jeg frykter at ladinga (til 80 %) er ferdig før jeg er ferdig med å spise.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektro

Sitat fra: turfsurf på mandag 13. juni 2022, klokken 11:14
Sitat fra: RJK på mandag 13. juni 2022, klokken 10:50
Altså understøtter det at 80 % er et greit tall for når det er på tide å koble fra og overlate laderen til neste person i køen.
Nei, det synes jeg ikke i det hele tatt. Hvis jeg trenger å lade 20% SOC for å komme frem, og det passer å ta den stoppen på 70% SOC så skal jeg betale ekstra vs en som trenger å lade 20% for å komme frem men kjører rett fra hytta med kaldt batteri og 50% SOC og stiller seg til å lade?

Poenget er at det er så mange ting som man kan anse som "unødvendig" treg lading at man kan ikke begynne å plukke ut tilfeldige ting. Glemt å aktivere batterivarming? Lader på starten av turen? Høy SoC? Tregtladende bil på lynlader? Bil med stort batteri på 50kW lader? Det er uvesentlig hva som er grunnen til at man vil lade lenge, taksten kan slå inn etter en viss tid uansett.

Så hvorfor ikke bare ta minuttpris, og kun det? Det løser alle problemer mht. mest mulig effektiv køavvikling. Så kan folk gjøre som de vil, og betale for tiden de bruker. Som en mengde andre ting her i verden.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK

Sitat fra: elektro på mandag 25. juli 2022, klokken 00:39
Sitat fra: turfsurf på mandag 13. juni 2022, klokken 11:14
Sitat fra: RJK på mandag 13. juni 2022, klokken 10:50
Altså understøtter det at 80 % er et greit tall for når det er på tide å koble fra og overlate laderen til neste person i køen.
Nei, det synes jeg ikke i det hele tatt. Hvis jeg trenger å lade 20% SOC for å komme frem, og det passer å ta den stoppen på 70% SOC så skal jeg betale ekstra vs en som trenger å lade 20% for å komme frem men kjører rett fra hytta med kaldt batteri og 50% SOC og stiller seg til å lade?

Poenget er at det er så mange ting som man kan anse som "unødvendig" treg lading at man kan ikke begynne å plukke ut tilfeldige ting. Glemt å aktivere batterivarming? Lader på starten av turen? Høy SoC? Tregtladende bil på lynlader? Bil med stort batteri på 50kW lader? Det er uvesentlig hva som er grunnen til at man vil lade lenge, taksten kan slå inn etter en viss tid uansett.

Så hvorfor ikke bare ta minuttpris, og kun det? Det løser alle problemer mht. mest mulig effektiv køavvikling. Så kan folk gjøre som de vil, og betale for tiden de bruker. Som en mengde andre ting her i verden.
Hvor mye hvert minutt koster ladestasjonen, varierer etter hvor mange kWh man får ladet per minutt, og prisen blir da diktert etter de som lader mest per minutt, og det er de som ufrivillig bruker lengst tid, som da "sponser" de "tørsteste" bilene.

Med kWh-pris, så betaler man for den strømmen man lader, og det blir da mest rettferdig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: RJK på mandag 25. juli 2022, klokken 08:46
Sitat fra: elektro på mandag 25. juli 2022, klokken 00:39
Sitat fra: turfsurf på mandag 13. juni 2022, klokken 11:14
Sitat fra: RJK på mandag 13. juni 2022, klokken 10:50
Altså understøtter det at 80 % er et greit tall for når det er på tide å koble fra og overlate laderen til neste person i køen.
Nei, det synes jeg ikke i det hele tatt. Hvis jeg trenger å lade 20% SOC for å komme frem, og det passer å ta den stoppen på 70% SOC så skal jeg betale ekstra vs en som trenger å lade 20% for å komme frem men kjører rett fra hytta med kaldt batteri og 50% SOC og stiller seg til å lade?

Poenget er at det er så mange ting som man kan anse som "unødvendig" treg lading at man kan ikke begynne å plukke ut tilfeldige ting. Glemt å aktivere batterivarming? Lader på starten av turen? Høy SoC? Tregtladende bil på lynlader? Bil med stort batteri på 50kW lader? Det er uvesentlig hva som er grunnen til at man vil lade lenge, taksten kan slå inn etter en viss tid uansett.

Så hvorfor ikke bare ta minuttpris, og kun det? Det løser alle problemer mht. mest mulig effektiv køavvikling. Så kan folk gjøre som de vil, og betale for tiden de bruker. Som en mengde andre ting her i verden.
Hvor mye hvert minutt koster ladestasjonen, varierer etter hvor mange kWh man får ladet per minutt, og prisen blir da diktert etter de som lader mest per minutt, og det er de som ufrivillig bruker lengst tid, som da "sponser" de "tørsteste" bilene.

Med kWh-pris, så betaler man for den strømmen man lader, og det blir da mest rettferdig.

Nå har jeg ladet på Ionity flere ganger i sommer og aldri opplevd kø.
På meg virker derfor denne diskusjonen om minutt eller kwh for å stoppe køene mer som en konstruert problemstilling. Alternativt  noe som opptrer på et fåtall bestemte ladere i perioder.
Dersom man er livredd for å havne i kø er det jo nok av fossiler man kan kjøpe.

På en kjøretur på tvers av østlandet nylig har jeg sett at antall nye ladere har eksplodert. Nå er det så mange ladere å velge imellom at man kan nesten føle samme friheten som man gjorde med fossiler. Det jeg gjorde var å kjøre forbi ladere hvor det stod litt biler og stoppe der det ikke var noen - og så fylle på det jeg trengte på min tur. Enkelt, greit og helt fritt for kø.   Mulig Ionity er mer populær enn andre pga. ladehastigheten - men om man aksepterer litt lengre ladestopp - f.eks 10 min ekstra - så er det et vell av ladere man kan bruke som alternativ.

Og ved ren kwh prising er det jo ekstremt lett å se hvor mye turen vil koste.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på mandag 25. juli 2022, klokken 09:29
Nå har jeg ladet på Ionity flere ganger i sommer og aldri opplevd kø.
Det beviser jo ingenting. Jeg har og ladet flere ganger på Ionity, og har to ganger måttet gå for plan B og hoppe over grunnet kø. Den ene var det seks ladestolper på, og flere biler i kø enn ladestolper. Minst ti biler i kø.

Jeg har og observert kø på Tesla sine stasjoner, men de har stort sett flere stolper og da går utskifting fortere. Ulempen med Tesla er at det fremdeles er en del type 2 stolper, som ved mye  trafikk betyr at man kun får 70kW. Når man må lade 10-85% har det mye å si.

Tidspunktet man reiser har alt å si for om det er kø eller ikke. Tidlig formiddag er det mange som lader (de som ikke har ladet før avreise), en del lader ved lunsjtider, og ettermiddag er det værst. På kvelden og tidlig morgen er det gjerne bra.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: hELgenen på mandag 25. juli 2022, klokken 09:29
Sitat fra: RJK på mandag 25. juli 2022, klokken 08:46
Sitat fra: elektro på mandag 25. juli 2022, klokken 00:39
Sitat fra: turfsurf på mandag 13. juni 2022, klokken 11:14
Sitat fra: RJK på mandag 13. juni 2022, klokken 10:50
Altså understøtter det at 80 % er et greit tall for når det er på tide å koble fra og overlate laderen til neste person i køen.
Nei, det synes jeg ikke i det hele tatt. Hvis jeg trenger å lade 20% SOC for å komme frem, og det passer å ta den stoppen på 70% SOC så skal jeg betale ekstra vs en som trenger å lade 20% for å komme frem men kjører rett fra hytta med kaldt batteri og 50% SOC og stiller seg til å lade?

Poenget er at det er så mange ting som man kan anse som "unødvendig" treg lading at man kan ikke begynne å plukke ut tilfeldige ting. Glemt å aktivere batterivarming? Lader på starten av turen? Høy SoC? Tregtladende bil på lynlader? Bil med stort batteri på 50kW lader? Det er uvesentlig hva som er grunnen til at man vil lade lenge, taksten kan slå inn etter en viss tid uansett.

Så hvorfor ikke bare ta minuttpris, og kun det? Det løser alle problemer mht. mest mulig effektiv køavvikling. Så kan folk gjøre som de vil, og betale for tiden de bruker. Som en mengde andre ting her i verden.
Hvor mye hvert minutt koster ladestasjonen, varierer etter hvor mange kWh man får ladet per minutt, og prisen blir da diktert etter de som lader mest per minutt, og det er de som ufrivillig bruker lengst tid, som da "sponser" de "tørsteste" bilene.

Med kWh-pris, så betaler man for den strømmen man lader, og det blir da mest rettferdig.

Nå har jeg ladet på Ionity flere ganger i sommer og aldri opplevd kø.
På meg virker derfor denne diskusjonen om minutt eller kwh for å stoppe køene mer som en konstruert problemstilling. Alternativt  noe som opptrer på et fåtall bestemte ladere i perioder.
Dersom man er livredd for å havne i kø er det jo nok av fossiler man kan kjøpe.

På en kjøretur på tvers av østlandet nylig har jeg sett at antall nye ladere har eksplodert. Nå er det så mange ladere å velge imellom at man kan nesten føle samme friheten som man gjorde med fossiler. Det jeg gjorde var å kjøre forbi ladere hvor det stod litt biler og stoppe der det ikke var noen - og så fylle på det jeg trengte på min tur. Enkelt, greit og helt fritt for kø.   Mulig Ionity er mer populær enn andre pga. ladehastigheten - men om man aksepterer litt lengre ladestopp - f.eks 10 min ekstra - så er det et vell av ladere man kan bruke som alternativ.

Og ved ren kwh prising er det jo ekstremt lett å se hvor mye turen vil koste.
Hvorvidt man personlig har sett eller opplevd kø, kommer selvsagt mye an på om når man kjører. Det er gjerne på travle utfartsdager som nå i ferien at man opplever det, ellers er det nok mer tilfeldig. Men om du kjører forbi når du ser mange biler, så vil jeg nå si du oppdaget køen, men ikke gadd å sjekke detaljbildet.

lading på Ionity foretrekkes av mange pga 350 kWh-ladere, og at Ionity normalt sett har flere ladere per ladestasjon enn mange konkurrenter, selv om konkurrentene har begynt å skjerpe seg. I tillegg kommer selvsagt at mange har en særdeles gunstig pris på lading, som gjør at man ikke er reelt sett interessert i konkurrentene.

Ellers ser jeg egentlig denne pris per minutt, som et forsøk på å skvise vekk biler som ansees som sakteladende, til tross for eksempeler på at det ser værre ut enn det er, når man har effektiv bil med stort batteri, men noe lav ladehastighet i kWh.

Og, det er få tilfeller av bilister som står ekstra lenge, og fyller over 80 %. Og mitt inntrykk er at dess dyrere bil, dess mer virker det som noen få eiere tror de har en slags rett til å stå og lade til 100 % og gjerne stå en god stund etter det igjen.

Så om noe, så burde det ilegges gebyr for stalling, og da er nok en høy pris per minutt etter man er fulladet det aller mest effektive.

Et mindre påslag for lading over 80 % er begrunnet i at de fleste biler lader betydelig saktere på de siste 10 og 20 %, enn de første 70-80 %, og gjerne bruker like lang tid tid fra 80-til 100 %, enn fra 0-80 %, og man anbefales derfor å stoppe ved 80 % som en god kotyme. Jeg er litt ambivalent til om dette er nødvendig, men den har ihvertfall en bedre begrunnelse enn endel andre forslag.

Dog, kampen er nok over, mye fordi majoriteten ser akkurat det du skriver i siste setningen, det er det enkleste (og mest rettferdige) at man betaler en fast pris per kWh. Derfor har nå alle gått over til ren kWh-prising.

Så da gjenstår bare kampen om bankkort-betaling og Plug'n Charge mot en sentral og nøytral part wom alle bilprodusenter og ladeoperatører kan eniges om.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

En sakteladende bil "ser jo ikke verre ut en den er" når det er kø.
Hvis en fyr med en Leaf, Kona eller i-pace skal campe 60 minutter der en etron eller id.4 trenger 25 min så gir det dårlig stemning i køen. Sånn er det bare.

Det er urettferdig at disse får gratis parkering i 30 min, tid som kunne doblet kapasiteten til laderen.

En saftig minuttpris for 30+ min burde vært lovpålagt - i det minste når alle laderne er i bruk.

Man får små rimelige elbiler som lader raskt - ID.3 og El-born maxwe på 130 kW.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA