Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lade en ikke-Tesla på en Tesla supercharger

Startet av jevel, onsdag 02. februar 2022, klokken 11:32

« forrige - neste »

jevel

Tenkte jeg skulle gjøre meg klar for å teste superchargerne til Tesla ved anledning og lastet ned app / laget meg bruker hos Tesla. Så langt gikk det på skinner.

Men; finner ingen mulighet til å kjøpe ladeabonnement eller å initiere lading i app eller på siden deres.

Noen som har registrert seg og som har vært borti samme? Min verden ligner ikke i det hele tatt på det de beskriver her:

https://www.tesla.com/no_NO/support/non-tesla-supercharging


Edit: Løst. Jeg hadde ikke lagt til "State" i profilen min.

Vidar_S

På iphone får jeg i alle fall mulighet til å tegne abonnement om jeg trykker meg inn på "profilbildet", deretter "konto", "lading", "medlemskap (for ikke-Tesla)" -> "kom i gang"

Må (naturlig nok) legge inn betalingsmetode før jeg kommer meg noe videre derfra.

For lading uten medlemskap får jeg under "Utforsk" et alternativ som heter "Lad en bil som ikke er en Tesla". Da kommer kartet opp der man velger ladestasjon og faktisk lader (etter at man har lagt inn betalingsmetode via "kom i gang"-knapp).

Men en litt dårlig beskrivelse på den support-siden fra Tesla, ja :)

sjokomelk

Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

jevel

Sitat fra: Vidar_S på onsdag 02. februar 2022, klokken 11:43
På iphone får jeg i alle fall mulighet til å tegne abonnement om jeg trykker meg inn på "profilbildet", deretter "konto", "lading", "medlemskap (for ikke-Tesla)" -> "kom i gang"

...

Rare greier. Jeg har kun Kontaktinfo under Konto hos meg. Må være noe med min konto.

minibiti

Do you have your address in Norway in your profile?
When I registered I choose Norge, then I ended up in the USA "market" and could not see "Charging for non-Tesla".
Once I added my address in Norway after logging onto my account in a browser, "Charging for non-Tesla" was available in the app.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

jevel

#5
Good tip! I've seen that the web lage default to US. Will look info it.

Found it! On the app there's only the country setting. That was set to NO for Norway, but on the web page you also have state. I had not set anything there. Changed this to my county, and bam! Superchargers here I come! :)

Vollis47

Jeg har nå prøvd et par ganger å lade vår Opel Mokka på Tesla-lader i Lyngdal. Men det har ikke gått bra. Etter litt tid får jeg beskjed i appen om problem og oppfordring til å prøve en annen lader. Har flyttet til en annen, men ikke noe suksess der heller. Lurer på om andre Tesla-eiere har tilsvarende erfaring om de lader sin ikke-Tesla på Tesla SuC. Eller hvilken erfaring har andre elbilister?
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Panduck

Sitat fra: Vollis47 på onsdag 13. april 2022, klokken 14:47
Jeg har nå prøvd et par ganger å lade vår Opel Mokka på Tesla-lader i Lyngdal. Men det har ikke gått bra. Etter litt tid får jeg beskjed i appen om problem og oppfordring til å prøve en annen lader. Har flyttet til en annen, men ikke noe suksess der heller. Lurer på om andre Tesla-eiere har tilsvarende erfaring om de lader sin ikke-Tesla på Tesla SuC. Eller hvilken erfaring har andre elbilister?

Har prøvd noen ganger å lade vår i3 på Teslaladere ved nebbenes, uten at det har fungert, prøvd forskjellige fremgangsmpåter. Ene gangen jeg prøvde var det en iX3 eier som hadde like lite hell som jeg hadde. Ikke det viktigste for vår i3, men når det  åpnes i utlandet kan det være greit som nødløsning da det enkelte steder er dårlig med andre alternativ...

Erik Ola Ulvestad

eTron på Fokserød SUC var iallefall null stress. God fart også.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

hELgenen

Ferietid nærmer seg - og jeg ser at det stadig vekk dukker opp problemer med lading av Non Tesla på SuC V3 ladere.

VW og AUDI ser ok ut. Hyundai,BMW,Honda,Kia sliter så vidt jeg kan se.

Er det noen som kan bekrefte/avkrefte at en del bilmodeller sliter på SuC nettverket med V3 ladere?

Slenger med noen lenker som viser at noen har problemer.

https://youtu.be/3Tlal_EKs0A

https://www.youtube.com/watch?v=1Kw8s3j-NBs

Blir jo litt risikofylt dersom det er slik at man reiser avgårde og satser på en SuC på veien som da ikke virker på din bil........

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på søndag 19. juni 2022, klokken 09:08

Blir jo litt risikofylt dersom det er slik at man reiser avgårde og satser på en SuC på veien som da ikke virker på din bil........
Er vel bare å teste på forhånd. Nebbenes som nevnt over er v2, så er vel mere bilene det er problemer med enn v2/v3.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på søndag 19. juni 2022, klokken 09:11
Sitat fra: hELgenen på søndag 19. juni 2022, klokken 09:08

Blir jo litt risikofylt dersom det er slik at man reiser avgårde og satser på en SuC på veien som da ikke virker på din bil........
Er vel bare å teste på forhånd. Nebbenes som nevnt over er v2, så er vel mere bilene det er problemer med enn v2/v3.

Vel - denne Furkan har testet på både V2 og V3 - V2 går ok på Ioniq 5, men ikke V3

Einride

Kia e-Niro 2019-modell lada i alle fall fint på både Rygge og i Hokksund for eit par veker sidan. Det var riktignok eit par ladestolper som ikkje fungerte på Rygge, men flytta oss til ein annan der og då starta ladinga fint.

Med den bilen er selvfølgelig ladefarten ganske begrensa (makser ut på ca 77 kW), men med såpass lavt forbruk så var ikkje lading noko hinder for vår del. Me trong fleire (eller lengre) pausar enn det trengtes lading.

Ingen som helst aning om desse to er v2 eller v3, det får Tesla-folk svare på.

geear

Niro er fortsatt en konkurransedyktig bil for langtur, på grunn av "ok" ladefart og veldig lavt forbruk. Tipper den fort slår i-Pace og sikkert også e-tron 50. Og mange andre nye biler i dag.

Rygge er v2, Hokksund vet jeg ikke. Ladestasjoner med to kabler ("type 2" og CCS) er v2 mens de som kun har CCS er v3.

Ulle

#14
Sitat fra: Panduck på onsdag 13. april 2022, klokken 14:54
Sitat fra: Vollis47 på onsdag 13. april 2022, klokken 14:47
Jeg har nå prøvd et par ganger å lade vår Opel Mokka på Tesla-lader i Lyngdal. Men det har ikke gått bra. Etter litt tid får jeg beskjed i appen om problem og oppfordring til å prøve en annen lader. Har flyttet til en annen, men ikke noe suksess der heller. Lurer på om andre Tesla-eiere har tilsvarende erfaring om de lader sin ikke-Tesla på Tesla SuC. Eller hvilken erfaring har andre elbilister?

Har prøvd noen ganger å lade vår i3 på Teslaladere ved nebbenes, uten at det har fungert, prøvd forskjellige fremgangsmpåter. Ene gangen jeg prøvde var det en iX3 eier som hadde like lite hell som jeg hadde. Ikke det viktigste for vår i3, men når det  åpnes i utlandet kan det være greit som nødløsning da det enkelte steder er dårlig med andre alternativ...

Prøvde nylig å lade i3 94ah (2017 pre facelift) på V3 lader på fokserød, men fikk det ikke til å fungere med alle mulige forskjellige fremgangsmåter. Kunne tenkt seg at i3 og supercharger er en dårlig match, men ligger en video på youtube fra NL av en i3 som lader på supercharger  ???

Rettelse; youtube-klipp var fra UK og viser en bmw i3 60ah (pre facelift) som lader på en V3 SuC.

https://m.youtube.com/watch?v=2qOXPoZuBvw
2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA