Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast / maks vekt.

Startet av Panduck, onsdag 26. januar 2022, klokken 21:35

« forrige - neste »

Panduck

#45
Sitat fra: snakkesalig på torsdag 09. juni 2022, klokken 12:45
Problemet med Ioniq 5 (siden du tar opp det her) er jo da at forskjellen er ekstrem.

Ja, fordi den nyttelast du fikk oppgitt er for en helt annen modell en du har kjøpt. Det er grunnen til at de endret fra 520kg til 520kg-440kg. Tar du utgangspunkt i 440kg er ikke forskjellen på nyttelast så ekstrem.

Men oppgitt nyttelast (iallefall for Solterra) er for en spesifikk modell. For innstegsmodell i Norge står vekt på 2010kg, på den høyere utstyrte modellen står vekt på 2035kg. Så det blir vanskelig å se hvordan forskjellen kan bli så stor her...

"slik at faktisk nyttelast blir under 150kg."

Hvordan de får det tallet, klarer jeg ikke helt å forstå.

Panduck

Sitat fra: snakkesalig på torsdag 09. juni 2022, klokken 13:22
Beklager, rett tall er vel i overkant av 160kg.

Nyttelast på Ioniq 5 P45 (som vel har den laveste nyttelast) har ligget sånn ca på 400kg uten fører fratrukket, med fører fratrukket gir det da 325kg, som er et lattelig lavt tall for en slik bil, men det er uansett LANGT unna 160kg.

Hvordan får du 160kg?

Panduck

Sitat fra: snakkesalig på torsdag 09. juni 2022, klokken 13:38
Leste du artikkelen jeg linket til?

Hva det står i den artiklen kan du ikke bruke som utgangspunk for å beregne nyttelast, da du ikke vet hva Carl veier, hva rullestolen hans veier, om det inkluderer takboksen de har på taket og hva annet han eventuelt har hatt i bilen sin da.

Det begynner etterhvert å bli mange på Ioniq 5 forum på facebook som har veid bilene sine, og det stemmer at nyttelasten har vært VELDIG trist i forhold til det som har vært annonsert, men 160kg er langt fra det folk har fått målt det til.

Håkon77

4wd har egenvekt med fører 2085kg og totalvekt 2550kg så jeg på ett vognkort noen la ut bilder av.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

RemiWM

#49
  Bilder av vognkort på den første bZ4X som ble registrert i går.
Toyota bZ4X AWD Executive Bitone
Nissan Leaf Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA