Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brukerhåndbok

Startet av THE, mandag 09. mai 2022, klokken 13:52

« forrige - neste »

THE

For de som er interessert er det mye nyttig å finne i manualen til bilen (https://d24bc9lyrt5en5.cloudfront.net/Customer-Portal-Admin/emanuals/TOYOTA/OM42D76CA.pdf). Blant annet er maksimal vekt oppgitt til 2550 kg for 4wd og 2465 kg for 2wd. I manualen er det ikke oppgitt vekt på tom bil, men andre kilder oppgir +-2000 kg. Dvs. at nyttevekt som det har vært litt diskusjoner om her på forumet ikke bør være noe problem for denne bilen. Tilhengervekt er oppgitt til 750 kg, og belastning på tilhengerkule til 75 kg.

Ellers er det mange muligheter til å justere ladetidspunkter, ladestrøm osv. Det er ei fare for at det kommer mange spørsmål om hvorfor bilen lader sakte på en 175 kW her på forumet, da det er første gang jeg har sett at det er mulig å begrense ladestrøm på DC-lading i menyen til en bil.

Edit: Ser også at Toyota har valgt en løsning der 12V batteriet bare lades når bilen er på, ser i alle fall slik ut pga. alle advarsler i manualen om å slå av alt elektrisk utstyr i bilen når den parkeres.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

geear

I Taycan kan kan man velge redusert ladehastighet på DC-lading, for bedre batterihelse.

Sikkert noen som kun DC-lader som kunne tenkt seg et slikt valg i andre biler også, så det er vel sånn sett greit at Toyota tilbyr det, men med tanke på den andre tråden her om hurtiglading av bZ4x, så er vel dette neppe en bil som egner seg for folk som ikke har hjemmelading uansett.

marte3no

Sitat fra: THE på mandag 09. mai 2022, klokken 13:52
For de som er interessert er det mye nyttig å finne i manualen til bilen (https://d24bc9lyrt5en5.cloudfront.net/Customer-Portal-Admin/emanuals/TOYOTA/OM42D76CA.pdf). Blant annet er maksimal vekt oppgitt til 2550 kg for 4wd og 2465 kg for 2wd. I manualen er det ikke oppgitt vekt på tom bil, men andre kilder oppgir +-2000 kg. Dvs. at nyttevekt som det har vært litt diskusjoner om her på forumet ikke bør være noe problem for denne bilen. Tilhengervekt er oppgitt til 750 kg, og belastning på tilhengerkule til 75 kg.

Ellers er det mange muligheter til å justere ladetidspunkter, ladestrøm osv. Det er ei fare for at det kommer mange spørsmål om hvorfor bilen lader sakte på en 175 kW her på forumet, da det er første gang jeg har sett at det er mulig å begrense ladestrøm på DC-lading i menyen til en bil.

Edit: Ser også at Toyota har valgt en løsning der 12V batteriet bare lades når bilen er på, ser i alle fall slik ut pga. alle advarsler i manualen om å slå av alt elektrisk utstyr i bilen når den parkeres.

Takk for link! Jeg fant manualen på norsk her:
https://d24bc9lyrt5en5.cloudfront.net/Customer-Portal-Admin/emanuals/TOYOTA/OM42D76NO.pdf

THE

Sitat fra: marte3no på torsdag 12. mai 2022, klokken 09:55
Sitat fra: THE på mandag 09. mai 2022, klokken 13:52
For de som er interessert er det mye nyttig å finne i manualen til bilen (https://d24bc9lyrt5en5.cloudfront.net/Customer-Portal-Admin/emanuals/TOYOTA/OM42D76CA.pdf). Blant annet er maksimal vekt oppgitt til 2550 kg for 4wd og 2465 kg for 2wd. I manualen er det ikke oppgitt vekt på tom bil, men andre kilder oppgir +-2000 kg. Dvs. at nyttevekt som det har vært litt diskusjoner om her på forumet ikke bør være noe problem for denne bilen. Tilhengervekt er oppgitt til 750 kg, og belastning på tilhengerkule til 75 kg.

Ellers er det mange muligheter til å justere ladetidspunkter, ladestrøm osv. Det er ei fare for at det kommer mange spørsmål om hvorfor bilen lader sakte på en 175 kW her på forumet, da det er første gang jeg har sett at det er mulig å begrense ladestrøm på DC-lading i menyen til en bil.

Edit: Ser også at Toyota har valgt en løsning der 12V batteriet bare lades når bilen er på, ser i alle fall slik ut pga. alle advarsler i manualen om å slå av alt elektrisk utstyr i bilen når den parkeres.

Takk for link! Jeg fant manualen på norsk her:
https://d24bc9lyrt5en5.cloudfront.net/Customer-Portal-Admin/emanuals/TOYOTA/OM42D76NO.pdf

Se der jeg, det var den norske versjonen jeg trodde jeg la ut linken til, men skulle nok dobbeltsjekket at det var riktig dokument som kom opp da jeg la ut posten. Så bare at det var manualen, og ikke hvilket språk den var på. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Gregg

Takk for link! Ser at enkelte funksjoner er landsavhengig. Nokon som veit om biler for Norge kommer med ansiktsgjenkjenning? Kva med infrarød strålevarme som stadig nevnes i reklame, kommer dette til Norge?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA