Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oppdatering av kart

Startet av Hyperstress, torsdag 19. mars 2020, klokken 20:27

« forrige - neste »

ThomasEL

Sitat fra: Truls Antonsen på torsdag 28. april 2022, klokken 19:57
Har noe opplevd at når en kommer fra 60-sone til 80 sone, starter bil å akselerere til 80, for så hoppe ned til 50, og så gå til 80 igjen?
Endel steder jeg kjører skjer dette, dog ikke alle. Er ikke noe i kartdataene på here.com som tilsier det skal skje, der er det kun 60 og 80 soner, ingen 50-sone...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Har ett sted med noe liknende i mitt nærområde. I begge ender av ei 60 sone, kun på vei UT av sona, så viser bilen 50 grense i ca 50-60 meter. Før det blir 80. I virkeligheten går det direkte fra 60 til 80 i begge ender. I Here er det riktig.

Jeg mener å erindre at den 60 sona var 50 sone for omlag 20 år siden. Lurer på om de kan ha glemt 50 meter i hver ende den gang det ble endret. Men veldig spesielt at det ikke har blitt oppdatert senere, all den tid kartgrunnlaget (Here) virker å være korrekt.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

#136
Kan ikke si jeg har oppplevd akkurat dette. Synes stort sett systemet fungerer rimelig bra, MEN.. 90% er ikke godt nok. Og det er ikke unikt for e-tron. Synes alle biler sliter omtrent like mye. Inkl. Tesla. Det er noe fundamentalt galt med datagrunnlaget og måten det brukes på.

Quick fix for e-tron burde være å la bilen ta seg av skiltlesning. Den gjør det rimelig bra, og håndterer f.eks. vegarbeid og midlertidige fartsgrenser i tunell. Helt til Navi overstyrer. Der det står skilt på avkjøringsfelt ol. som feilaktig leses, burde Vegvesenet løse dette. F.eks. E18 v. Asker vestover.

Ellers burde det ikke være så ufattelig vanskelig å få riktig info i navigasjonen heller. 53 år etter den første måneferden. Vegmyndighetene i alle land sitter vel på rimelig oppdatert/nøyaktig informasjon skulle man tro. Dette burde være offentlig tilgjengelig, og biler med kjøreassistentsystemer som ikke bruker disse på en god måte burde ikke blitt godkjent i EU. Da er jeg sikker på at de hadde fått det til.

Bropasseringer og situasjoner som den som er beskrevet over, der det er noen meters unøyaktighet, kunne løses med en liten forsinkelse. Det sagt, så burde det ikke være nødvendig med mange cm. unøyaktighet i biler i dag.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Hårek

Sitat fra: Truls Antonsen på torsdag 28. april 2022, klokken 19:57
Har noe opplevd at når en kommer fra 60-sone til 80 sone, starter bil å akselerere til 80, for så hoppe ned til 50, og så gå til 80 igjen?
Absolutt. Har sett det flere ganger uten helt å ta notis, men i dag så jeg det helt tydelig flere steder. Både fra 60 til 80 og fra 80 til 60 så dukket 50-skiltet opp et kort øyeblikk.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

ThomasEL

Og der. Endelig har Here godkjent endringen Orbit la inn 20. september for Rv 9 forbi Skomedal i Setesdal.

Det tok sin tid, neste spørsmål er jo hvor lang tid det tar nå videre før dette kommer på en kartoppdatering i Audien.

Mer prinsipielt viser jo denne saken en noe besynderlig situasjon: Hvorfor tok ikke Vegvesenet initiativ til å endre kartgrunnlaget da veien sto ferdig for tre år siden..? Dette er jo en stamvei. Hvorfor står og faller slikt på at en privatperson tilfeldigvis går inn og fikser det..?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

janbanan

Sitat fra: ThomasEL på onsdag 04. mai 2022, klokken 20:51
Hvorfor tok ikke Vegvesenet initiativ til å endre kartgrunnlaget da veien sto ferdig for tre år siden..? Dette er jo en stamvei. Hvorfor står og faller slikt på at en privatperson tilfeldigvis går inn og fikser det..?

Har du sjekket kart hos Statens Vegevesen?
Mener du at Statens Vegvesen skal oppdatere Here sine kart?
Eller er det noe jeg ikke har forstått her...
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

sjokomelk

Navigasjonskartleverandørene henter data fra Kartverket. Disse dataene finner du på https://norgeskart.no/
Så er Kartverket igjen avhengig av at kommuner, fylker og stat sender inn sine oppdaterte data. Som et eksempel fantes ikke veien jeg bodde i på noen kart før 10 år etter den var bygd. Jeg sendte spørsmål til kommunen om hvorfor den ikke fantes hos Kartverket, og kort tid etterpå dukket den opp. Kommunen hadde ikke sendt inn oppdateringen om denne veien. :o

Ser man f.eks. på E39 øst for Mandal, så ble det åpnet en del av den nye motorveien der før jul. Men hos Kartverket står fortsatt gamle E39 merket med E39 og ikke Fv439 som den har blitt nedklasset til nå.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

ThomasEL

I min 2022 e-tron opplever jeg et problem jeg aldri hadde i 20-modellen:

Hver gang det kommer ny kartoppdatering og denne starter nedlastingen OTA, så henger nedlastingen seg opp. Laster typisk ned ca 20%, og så stopper det. Må resette MMI for å få nedlastingen i gang igjen. Så laster den videre ned til ca 60%, og så stopper det igjen. Ny restart av MMI må til.
Slik må jeg gjøre 4-5 ganger før oppdateringen er lastet ned og installert.

Slik har det vært med alle de fire oppdateringene som har kommet siden bilen var ny...
Andre som opplever dette? Aldri noe problemer med MMI ellers.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Kimedic

Noen som vet når audi gjør kartene sine tilgjengelige igjen? fikk norge ota i dag, men skulle gjerne hatt sve, dk og tyskland også:/
2020 e-tron 50

Orbit

Jeg ser det samme som deg med at kartoppdatering ikke er tilgjengelige på nettsidene i dag. Forhåpentligvis er ny versjon ikke så langt unna. Mener det tok en ukes tid i fjor. Kanskje 1/7?

Jeg har nettopp kjørt gjennom samme land med "gamle" kart, uten at de var merkbart utdaterte. Etter to uker i Frankrike, fikk jeg også automatisk nedlasting og oppdatering av kartet for sør-Frankrike (men ikke hele landet). Bilen har ikke gjort tilsvarende for de andre landene jeg var innom underveis. Så det virker som en skal være i et område med gammelt kart over litt tid før det kommer oppdatering OTA.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

I 22-modellen vises det bare ett felles versjonsnummer for kart. Man ser ikke for hvert land slik det var i 20-modellen. Litt rart egentlig.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Truls Antonsen



Sitat fra: Orbit på torsdag 23. juni 2022, klokken 11:59
.... Så det virker som en skal være i et område med gammelt kart over litt tid før det kommer oppdatering OTA.

Flaks en ikke kan laste ned på forhånd da...skal i teorien gå å hente på myAudi og oppdatere med usb/sd kort, men "ingen oppdaterteringer tilgjengelig" er det i dag...og jeg har 2020.1 på alle Europakartene...bare Norge som er nesten oppdatert.
Har vært i Sverige i flere dager i våres, uten å få oppdatering, så mistenker en må være der litt.

Men - følger ladestasjoner kartoppdateringene, eller blir POI'er som ladere pushet separat til bilen?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Kimedic

Sitat fra: Orbit på torsdag 23. juni 2022, klokken 11:59
Jeg ser det samme som deg med at kartoppdatering ikke er tilgjengelige på nettsidene i dag. Forhåpentligvis er ny versjon ikke så langt unna. Mener det tok en ukes tid i fjor. Kanskje 1/7?

Jeg har nettopp kjørt gjennom samme land med "gamle" kart, uten at de var merkbart utdaterte. Etter to uker i Frankrike, fikk jeg også automatisk nedlasting og oppdatering av kartet for sør-Frankrike (men ikke hele landet). Bilen har ikke gjort tilsvarende for de andre landene jeg var innom underveis. Så det virker som en skal være i et område med gammelt kart over litt tid før det kommer oppdatering OTA.

Ja får håpe de kommer i begynnelsen av juli :+1:

Noen i et forum på facebook hadde fått beskjed om at kart oppdateres umiddelbart etter grensepassering, så ingen problem om kart er utdatert ::)....Da stemmer ikke det helt skjønner jeg :P
2020 e-tron 50

janbanan

Kartet burde jo oppdateres så snart en reiserute inn i annet land settes i bilen.
Fikk forøvrig online oppdatering av kart i min bil i dag.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

Orbit

#148
Da er det kommet nytt europakart ("2022/2023") på nettsidene, med versjonsnummer 2022.1_P570. (Jeg har ennå ikke fått installert den i bilen, men på husken er siste OTA versjon for Norge P550, dvs eldre).

Edit: OTA-versjonen jeg allerede hadde i bilen var P580, så oppdateringen fra nettsiden hjelper bare til med å umiddelbart få ferskere kart utenlands.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Truls Antonsen



Sitat fra: Kimedic på søndag 26. juni 2022, klokken 12:44

Noen i et forum på facebook hadde fått beskjed om at kart oppdateres umiddelbart etter grensepassering, så ingen problem om kart er utdatert ::)....Da stemmer ikke det helt skjønner jeg

Mulig mitt innlegg det refereres til...det gikk en mail til support i dag...etter 1,5 uke i Danmark/Sverige har jeg iallefall ikke fått noe nye kart...
(Audi e-tron)

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA