Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tips til kalibrering av 2022 TM3 60 kWh LFP batteri

Startet av tornaldo, torsdag 17. mars 2022, klokken 11:37

« forrige - neste »

tornaldo

Jeg hentet nylig (mars) ut en 2022 Tesla Model 3 bakhjulsdrift, med 60 kWh LFB batteri. Har koblet den opp med OBD og Scan My Tesla.

Da jeg hentet ut bilen, ladet jeg den opp til 100%, og den viste 440 km rekkevidde i appen ved 100%. I SMT (Scan My Tesla) kunne jeg se at bufferen på batteriet var uvanlig høyt, nesten 10 kWh, av totalt 61.5 kWh. Det vil si at mellom 100%-0%, var det bare 51.5 kWh tilgjengelig kapasitet. Resten lå da som en buffer under 0%, men for de som ikke har SMT, vil man ikke se dette, men kanskje reagere hvorfor bilen har så "dårlig rekkevidde" fra fulladet til 0%. Bufferen har ligget rundt 9-10 kWh helt siden bilen var ny, men jeg har stort sett ligget mellom 50-100% på batteriet helt siden, og aldri vært lavt.

Det som er anbefalt å gjøre, er å parkere bilen ved relativt lav prosent, på tyske forum er det antydet mindre enn 6%, slik at batteriet kan kalibrere og forstå hvor mye kapasitet som er tilgjengelig. Dette gjelder i all hovedsak (kanskje bare?) LFP batterier.

Jeg parkerte bilen med 5% batteri i går kveld (uten å koble til lader), og i løpet av natta hadde batteriet kalibrert, slik at den viste 12% i dag morges. Bufferen under 0% var redusert fra 7.5 kWh i går kveld, til 2.7 kWh i dag morges. Rekkevidden i appen var endret fra 440 km til 446 km.

Så dette er et tips til dere som har LFP batteri, og kanskje ikke har kjørt det veldig lavt ned noen gang. Da kan det fort hende dere egentlig har mer tilgjengelig kapasitet enn det som synes over 0%.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

JPM


Nish11

The same thing i was wondering.  I also see 440 only. Let me also try this. I will keep you posted. I will also ask Tesla guys on my scheduled appointment as i have faulty TMPS sensors.

BE

Bilen viser estimert rekkevidde basert på amerikanske EPA målingene, ikke den mer optimistiske europeiske WLTP. Du vil derfor aldri finne igjen den estimerte rekkevidden som den som står i annonsen. Dette er sannsynligvis det mest stilte spørsmålet/bekymringen til nye Teslaeiere.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Nish11

#4
Sitat fra: BE på fredag 18. mars 2022, klokken 11:15
Bilen viser estimert rekkevidde basert på amerikanske EPA målingene, ikke den mer optimistiske europeiske WLTP. Du vil derfor aldri finne igjen den estimerte rekkevidden som den som står i annonsen. Dette er sannsynligvis det mest stilte spørsmålet/bekymringen til nye Teslaeiere.


ah i see,  this is good information. So i checked on google to convert EPA to WLTP and it says multiply by 1.12.
so 440 * 1.12= 492.8 . Then it make sense :)

Here is the article-
https://www.linkedin.com/pulse/electric-car-range-using-nedc-wltp-epa-emil-glownia/?trk=public_profile_article_view

Moas

Min viste 447 etter første lading til 100% nå i mars, så små variasjoner forekommer. Fra Lillestrøm og hjem så hadde bilen vist et vanvittig lavt forbruk (1,2 kWh/100) på en 70 km tur.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

BE

Variasjonene kommer fra tilstanden på batteriet, og da spesielt på temperatur som slår ut på kapasiteten. Historisk kjøring har ingenting å si på estimatet, det er et fast forhold mellom kilometer og gjenværende kapasitet på batteriet.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

tornaldo

Bare for å oppklare, om noen lurer, så er det altså ikke mulig å se om man har en høy eller normal buffer ved å se på antall kilometer ved 100%.

Hvis man ikke har Scan My Tesla, kan man eventuelt se på forbrukt energi fra 100% til 50% på en langtur. En 2022 modell skal da ha brukt ca 29 kWh. Har den f.eks. brukt 25-26 kWt, har man en unormal høy buffer under 0%.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Stig-Arne

Min bil, som jo da er versjonen med 55 kWh holder jeg som regel på 50-100 %.
Sjekket SMT her om dagen og så at bufferen ligger godt på 2,40 kWh.

Så kan ikke se at dette burde være ett stort problem, evt en sak med kun 60 kWh utgaven?

knut3448

Det har vel vært snakk om at dette har vært en greie når bilen er ny, f.eks fikk Motor veldig mye km under 0% med ny SR+ i sist sommertest. Jeg har ikke registrert at dette har vært et problem etter litt bruk. Men det er ikke usannsynlig, tipper lademønster er av betydning i så fall.

tornaldo

Sitat fra: Stig-Arne på lørdag 19. mars 2022, klokken 10:18
Min bil, som jo da er versjonen med 55 kWh holder jeg som regel på 50-100 %.
Sjekket SMT her om dagen og så at bufferen ligger godt på 2,40 kWh.

Så kan ikke se at dette burde være ett stort problem, evt en sak med kun 60 kWh utgaven?

Etter totalt ladet kWh på nærmere 20000, så har din kanskje gått nærmere 100000 km (?), så antar det i løpet av den tiden uansett har kalibrert seg ganske bra. Men kan hende dette er et større "problem" på 60 kWh pakkene, kontra 55 kWh.

Uansett vil jo dette trolig gå seg til over tid, med mindre man aldri går ned mot 5-10%.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Stig-Arne

Sitat fra: tornaldo på lørdag 19. mars 2022, klokken 21:20
Sitat fra: Stig-Arne på lørdag 19. mars 2022, klokken 10:18
Min bil, som jo da er versjonen med 55 kWh holder jeg som regel på 50-100 %.
Sjekket SMT her om dagen og så at bufferen ligger godt på 2,40 kWh.

Så kan ikke se at dette burde være ett stort problem, evt en sak med kun 60 kWh utgaven?

Etter totalt ladet kWh på nærmere 20000, så har din kanskje gått nærmere 100000 km (?), så antar det i løpet av den tiden uansett har kalibrert seg ganske bra. Men kan hende dette er et større "problem" på 60 kWh pakkene, kontra 55 kWh.

Uansett vil jo dette trolig gå seg til over tid, med mindre man aldri går ned mot 5-10%.
Akkurat det er nok en feil i utlesingen. Bilen har bare trillet vel 6000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA