Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

I dag ble den lansert, vad tycks?

Startet av elektro, onsdag 09. mars 2022, klokken 20:36

« forrige - neste »

THE

Sitat fra: turfsurf på torsdag 10. mars 2022, klokken 06:22
Kvitt pianolakken fra ID.4 i det minste, men dessverre beholdt "fisher price" designet på skjermene. Ellers ser den jo OK ut.

Men en slik bil må ha større batteri (minimum 120kWh), 4wd og fleksibel innredning. Eneste grunnen til å kjøpe en slik bil for vår del er jo som turbil, og da er jo slikt viktig. Kjører ikke kassebil til butikken...

I tillegg til Fischer Price skjermer så er 1000 kg tilhengerkapasitet også leketøy. Håper 4x4 versjon med stort batteri får i alle fall 1600-1800 kg tilhengervekt, og at de får på plass 40-20-40 deling i rad to setene på senere utgaver også. Hvis denne bilen skal være et elektrisk alternativ for de som tidligere har valgt Touran, Sharan og Multivan, så er det mange praktiske løsninger som må på plass for at det skal være et fullgodt alternativ. Ser ut som det er lite smarte oppbevaringsløsninger f.eks., så der kan de kanskje få inn noen ideer fra Skoda?

Konseptmodellen som har vært vist de siste par årene synes jeg virket veldig interessant, og med gode spesifikasjoner på bilen så ville dette vært den første VAG-bilen jeg noen gang har vurdert å kjøpe, men det som ble vist i går er skivebom for min del i alle fall.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

daktari

Her er detaljerte bilder fra  konseptmodellen som alle vil ha istedet. Helt konkret, hva er det som frister? Rattet? Snurrbart forsete?

https://www.caranddriver.com/features/g15376926/space-exploration-a-close-up-look-at-volkswagens-i-d-buzz-concept/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Synes ikke den ble like kul som prototypen, men bedre enn fryktet når de kamuflerte bilene rullet rundt. Egentlig ganske som forventet (litt tam versjon av prototype).
Når 4wd kommer tipper jeg at jeg bestiller en. Kan legge skiene rett inn på gulvet ser det ut til, noe som er praktisk. Risikoen ved å bli vant til så enormt bagasjerom er at det er litt tøft å gå ned i størrelse.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Sitat fra: daktari på torsdag 10. mars 2022, klokken 08:45
Her er detaljerte bilder fra  konseptmodellen som alle vil ha istedet. Helt konkret, hva er det som frister? Rattet? Snurrbart forsete?

https://www.caranddriver.com/features/g15376926/space-exploration-a-close-up-look-at-volkswagens-i-d-buzz-concept/
Rattet kunne med fordel vært mer normalt, men det forventet man jo som en del av "de-konseptieringen". Men dashboardet generelt er mye renere i linjeføringen. Forventet vel heller ikke skjer som "lokket" på senterboksen, men en stor skjerm som ikke ser ut som den er laget av duplo, hadde helt klart vært å foretrekke.

Begge de skjermene på ID-designet som går igjen i alle utgavene de har kommet med, er så grufullt stygge at de kniper i mageregionen. Skinneløsningen som gjør at man kunne valgt å skyve baksetet helt bak og fått det romslig mellom setene, hadde virkelig gjort seg, og bakseter som kan slås ut som seng var og forventet/håpt på. At de kan justeres 30 cm fra ok plass til trangt, er IKKE en god erstatning.

Snurrestoler/vendbare stoler fremme, helt klart. Løsningen med senterboksen som kan slås ut som bord, flyttbar bakstol og snurrestoler var helt klart noe som fristet.



Utvendig hadde jeg helst sett at de fikk den mer markerte V-formen som var på de aller første konseptene, men selv bare den kontrastfargen i overgangen mellom de to lakkfargene hadde løftet designet veldig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: daktari på torsdag 10. mars 2022, klokken 08:45
Her er detaljerte bilder fra  konseptmodellen som alle vil ha istedet. Helt konkret, hva er det som frister? Rattet? Snurrbart forsete?

Stort sett hele interiøret og løsningene der. Minus rattet dog. Mye av poenget med en slik bil er vel å kunne bruke den som delvis camping bil. Som hyttebil kjører jeg heller SUV eller crossover.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

#20
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 10. mars 2022, klokken 08:50
Synes ikke den ble like kul som prototypen, men bedre enn fryktet når de kamuflerte bilene rullet rundt. Egentlig ganske som forventet (litt tam versjon av prototype).
Når 4wd kommer tipper jeg at jeg bestiller en. Kan legge skiene rett inn på gulvet ser det ut til, noe som er praktisk. Risikoen ved å bli vant til så enormt bagasjerom er at det er litt tøft å gå ned i størrelse.

Skriver meg på denne. Fantastisk at de har delingsnett med to posisjoner, nesten grunn nok til å kjøpe bilen alene. Utfordringen jeg ser er hovedsaklig skiene, altså..  :o Vi er en familie på fire som hadde med 10 par ski på vinterferie, så jeg ser ikke helt hvordan det skal fungere i praksis. Uten en boks på hengerfestet, men den må være minst 2,05 innvendig. Stativ hvor de står på høykant fungerer dårlig, fordi de skiene blir fryktelig møkkete.. En 6-seter kan fungere, dersom man kan legge skiene i poser og stroppe dem fast i "midtgangen". 

Annen taklast, kajakk, kano, surfebrett ol. har jo blitt frontet relativt hardt i forkant. Mulig jeg overdriver problemene ved dette? Mange håndtverkere kjører jo rundt med stige på taket. Men bilen er vel 1,93 høy uten rails, hvis dette i det blir en opsjon. Med takstativ vil bilen trolig uansett ruve 2,0 meter over bakken før man har lastet det med noe. Da er man allerede i grenseland i flere garasjer og P-hus. Det er veldig ubehagelig. Jeg var i Oslo S P-hus senest i går, som er et stort og relativt moderne P-hus. Der er grensa 2,0 meter. ID.Buzz er trolig over 2,20 med takboks..  :o
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: turfsurf på torsdag 10. mars 2022, klokken 11:21
Sitat fra: daktari på torsdag 10. mars 2022, klokken 08:45
Her er detaljerte bilder fra  konseptmodellen som alle vil ha istedet. Helt konkret, hva er det som frister? Rattet? Snurrbart forsete?

Stort sett hele interiøret og løsningene der. Minus rattet dog. Mye av poenget med en slik bil er vel å kunne bruke den som delvis camping bil. Som hyttebil kjører jeg heller SUV eller crossover.

Det kommer vel en "long" versjon som kaanskje vil hete California. Kult nok det. Utfordringen er at jeg heller ikke ønsker å kjøre rundt i campingbil til vanlig. Den må fungere som hovedbil.

Den eneste realistiske kandidaten er dermed den som er vist nå, med firehjlustrekk og helst litt større batteri. Gjerne som 6-seter.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: daktari på onsdag 09. mars 2022, klokken 22:13
Jeg synes interiøret ser bra ut på de få bildene vi har sett så langt, litt andre og morsommere materialer enn ID.4.

Plassen i baksetet er enorm, og såvidt jeg forstår kan setene lengdeforskyves. Skulle gjerne hatt 3 individuelle seter som i f.eks. Grand Picasso. MEn kan bli bra for tenåringer. Småbarnsforeldre vil elske elektriske skyvedører naturligvis og god takhøyde, blir lett å sette fast barna.

Mangler inntrykk av fargene, men den blå og hvite cargo på lanseringsvideoen er interessant.

Det doble gulvet i bagasjen, og hvis det er plass under setene, gjør at man kan ha skiene under. Bilen er 4 cm lavere enn en transporter (egen nettside for sammenligning) - man kan ha skiboks men da ryker jo mange parkeringshus. Samtidig, å håndtere tunge ski oppi en skiboks på toppen av 1,9 meter bil...

Ellers så er jeg positiv til 170 kW lading, vehicle to grid, plug n charge.
Forbedret travelassist, en slags autopark med minne og V2x kommunikasjon er kult.

Mange journalister synes ID software er vanskelig, og det kan jeg forstå på en kortere prøvetur. Når man har hatt bilen en stund er det null problem - det har sin egen logikk som man forstår.

Bilen er en kloss, så forbruk på motorvei blir høyere enn ID.4. På den annen side er MEB-familien ganske så sparsom i moderat fart og varmt vær.

Alt-i-alt, jeg synes dette ser ut som et bra alternativ for oss som behøver masse plass.

Enig i alt du skriver her. Men ref. videoen til Teslabjørn ser det ikke ut til  å være plass til ski under setene så hva gjør man da? Én ting er høyden på bilen i både private garasjer og parkeringshus. Det andre er forbruk/rekkevidde, som nok er til å leve med uten taklast, men kanskje ikke med.. ???
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

syklisten

Sitat fra: elektro på torsdag 10. mars 2022, klokken 11:40
Vi er en familie på fire som hadde med 10 par ski på vinterferie, så jeg ser ikke helt hvordan det skal fungere i praksis. Uten en boks på hengerfestet, men den må være minst 2,05 innvendig. Stativ hvor de står på høykant fungerer dårlig, fordi de skiene blir fryktelig møkkete.. En 6-seter kan fungere, dersom man kan legge skiene i poser og stroppe dem fast i "midtgangen". 

Du trenger en takboks, men ønsker samtidig å kunne parkere i parkeringshus. Da er det ikke bilen for deg, så enkelt er vel.

kodax

Kasse på hengerfestet til ski fungerer i hvert fall strålende på TMX
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Sitat fra: kodax på torsdag 10. mars 2022, klokken 17:26
Kasse på hengerfestet til ski fungerer i hvert fall strålende på TMX
Men da blir bilen godt over 5 meter lang, så ikke helt bra i parkeringshus det heller.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kodax

Kasse på hengerfeste er mye bedre enn takboks ift enkelhet med å ta ting inn/ut, mikroskopisk luftmotstand etc.
Hvis man vil ha en smooth parkeringshus-opplevelse med 10 par ski, så får man sende de med kona i egen bil.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

dundun

For meg er skuffelsen basert på at jeg trodde dette skulle bli noe litt mer premium og ha en større X-faktor enn bare litt fine farger. Er man ute etter mest mulig praktisk familiebil er sikkert produksjonsmodellen tipp-topp. Jeg hadde ønska meg at de hadde beholdt iallfall muligheten til flere av de vanskelige og fordyrende løsningene - spesielt setemonteringen, men også et langt fetere interiør.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Bmwi3

Syns den virka veldig grei, er jo veldig fan av den gamle T1 så hvis WLTP og pris er grei så ryker Teslaen og vi blir en Buzz rikere:) Blir spennende å se og prøvekjøre når det blir mulighet.
TM3(Kansellert), BMWi3(solgt) Polestar2. TM3P.

Trond.m

Kan ikke forstå annet enn at passiv sikkerhet for id. Buzz er er langt dårligere enn det man får i eksempelvis bmw iX. Avstanden fra front til førerplass må være betydelig kortere, og dermed kortere støtabsorberende sone.
Blir interessant å se EuroNcap test.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA