Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

I dag ble den lansert, vad tycks?

Startet av elektro, onsdag 09. mars 2022, klokken 20:36

« forrige - neste »

elektro

For meg er den helt uinteressant uten firehjulstrekk og større batteri. Savner også litt flere smarte løsninger som flyttbare seter og flere seter- med isofix fester. Dette kommer kanskje i den lange utgaven som kommer om noen år..

Synes sist, men ikke minst at den ligner litt lite på en folkevogn buss og litt mye på en transporter. Dette kunne jeg nok levd med, men hvor gjør man av 10-12 par ski? Med takboks her blir bilen for høy for mange garasjer og P-hus.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

tromsø

2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

TJV

Sitat fra: elektro på onsdag 09. mars 2022, klokken 20:36
For meg er den helt uinteressant uten firehjulstrekk og større batteri. Savner også litt flere smarte løsninger som flyttbare seter og flere seter- med isofix fester. Dette kommer kanskje i den lange utgaven som kommer om noen år..

Synes sist, men ikke minst at den ligner litt lite på en folkevogn buss og litt mye på en transporter. Dette kunne jeg nok levd med, men hvor gjør man av 10-12 par ski? Med takboks her blir bilen for høy for mange garasjer og P-hus.

Flyttbare seter? Du tenker seter som kan taes helt ut av bilen?
Står i teksten:
Setene bak er fleksible og kan justeres i lengderetningen, dessuten legges ned separat. Ryggvinkelen kan også justeres.

https://www.tv2.no/broom/14634108/

https://www.motor.no/elbil/interiorbilder-av-vw-idbuzz/219560
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

batterimannen

Klarte ikke å få på plass skiluke, eller 40:20:40 splitt...
Ingen isofix i passasjersetet foran. Hvorfor?
Bilen er lenger og mer firkantet enn Mercedes EQB, men har ikke mulighet for mer enn 5 seter.

Synes den rette taklinjen foran og flatere tak er det som drar produksjonsmodellen mest mot en kassebil kontra den konseptbilen som liknet med på en old school hippiebuss.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

RJK

Sitat fra: TJV på onsdag 09. mars 2022, klokken 20:51
Sitat fra: elektro på onsdag 09. mars 2022, klokken 20:36
For meg er den helt uinteressant uten firehjulstrekk og større batteri. Savner også litt flere smarte løsninger som flyttbare seter og flere seter- med isofix fester. Dette kommer kanskje i den lange utgaven som kommer om noen år..

Synes sist, men ikke minst at den ligner litt lite på en folkevogn buss og litt mye på en transporter. Dette kunne jeg nok levd med, men hvor gjør man av 10-12 par ski? Med takboks her blir bilen for høy for mange garasjer og P-hus.

Flyttbare seter? Du tenker seter som kan taes helt ut av bilen?
Står i teksten:
Setene bak er fleksible og kan justeres i lengderetningen, dessuten legges ned separat. Ryggvinkelen kan også justeres.

https://www.tv2.no/broom/14634108/

https://www.motor.no/elbil/interiorbilder-av-vw-idbuzz/219560
Prototypene har vært visst med seter på skinner, som skaper stor fleksibilitet ved at man kan skyve setene frem og tilbake. At de har fjernet dette, og man sitter igjen med seter som kan tas ut, men ikke flyttes på, gjør veldig mye for den fleksibiliteten man trodde man skulle få.

Skal sies at jeg ikke er så glad i VW AG, så mulig jeg er litt farget av det, men dette var bilen som kunne fått meg til å velge en VW likevel.

Dog, jo mer jeg har sett av bilen og de siste prototypene, dess mer sukk har det vært. Bilen er ganske så langt fra det som ble "lovet". Og det har vel vært gjennomgangsmelodien, fra Audi E-Tron, via de andre ID-bilene og spesielt ID.3 og nå til denne.

Det som ligger igjen, er hva slags rekkevidde man vil få med det største batteriet. Jeg tenkte den ville gå utenpå Stellantis-firlingene, men med 77 kWh er den knapt større enn 75 kWh-batteriene i Stellantis og EQV, og rekkevidden vil sannsynligvis bli bare marginalt bedre.

Det gjenstår riktignok å se, spesielt i praktiske tester. Det er dog langt bedre med 170 kW effekt på lading, så her har de kanskje det eneste som virkelig skiller den ut. Raskere ut fra "startblokka" teller når man må ha flere ladinger enn med ID-4 med samme batteriet.

Greit, utseende er noe friskere, spesielt med 2-farget lakk. Og den virker mer aerodynamisk, og kan gi bedre rekkevidde enn jeg ser for meg (maks 350 km, i praksis rundt 280?).

Mye vil sikkert bli bedre med lang versjon, og større batteri. Men det ligger så langt frem i tid, at til da har kanskje både Stellantis og EQV større batteripakker tilgjengelig.

Men alt i alt, dette ble langt mere gjesp enn wow for min del.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

dundun

De har jo fjernet alt som var unikt med konseptbilen og bare laga en transporter med litt morsom lakk. Helt uinteressant.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

daktari

Jeg synes interiøret ser bra ut på de få bildene vi har sett så langt, litt andre og morsommere materialer enn ID.4.

Plassen i baksetet er enorm, og såvidt jeg forstår kan setene lengdeforskyves. Skulle gjerne hatt 3 individuelle seter som i f.eks. Grand Picasso. MEn kan bli bra for tenåringer. Småbarnsforeldre vil elske elektriske skyvedører naturligvis og god takhøyde, blir lett å sette fast barna.

Mangler inntrykk av fargene, men den blå og hvite cargo på lanseringsvideoen er interessant.

Det doble gulvet i bagasjen, og hvis det er plass under setene, gjør at man kan ha skiene under. Bilen er 4 cm lavere enn en transporter (egen nettside for sammenligning) - man kan ha skiboks men da ryker jo mange parkeringshus. Samtidig, å håndtere tunge ski oppi en skiboks på toppen av 1,9 meter bil...

Ellers så er jeg positiv til 170 kW lading, vehicle to grid, plug n charge.
Forbedret travelassist, en slags autopark med minne og V2x kommunikasjon er kult.

Mange journalister synes ID software er vanskelig, og det kan jeg forstå på en kortere prøvetur. Når man har hatt bilen en stund er det null problem - det har sin egen logikk som man forstår.

Bilen er en kloss, så forbruk på motorvei blir høyere enn ID.4. På den annen side er MEB-familien ganske så sparsom i moderat fart og varmt vær.

Alt-i-alt, jeg synes dette ser ut som et bra alternativ for oss som behøver masse plass.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kodax

Utseendemessig syns jeg de har klart seg temmelig bra ift prototypen, selv om grillen foran og rumpa trekker ned, og den spesielle sjarmen egentlig har tapt seg. (Og utseende til biltema-skjermene til ID-serien generelt syns jeg er helt krise.)
Med større batteri og 4Wd blir den sikkert en bra bil, så hadde jeg vært i markedet for dette og klart å svelge dieselgate-kamelen, så kunne jeg sikkert endt opp med en slik.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

elektro

Sitat fra: TJV på onsdag 09. mars 2022, klokken 20:51
Sitat fra: elektro på onsdag 09. mars 2022, klokken 20:36
For meg er den helt uinteressant uten firehjulstrekk og større batteri. Savner også litt flere smarte løsninger som flyttbare seter og flere seter- med isofix fester. Dette kommer kanskje i den lange utgaven som kommer om noen år..

Synes sist, men ikke minst at den ligner litt lite på en folkevogn buss og litt mye på en transporter. Dette kunne jeg nok levd med, men hvor gjør man av 10-12 par ski? Med takboks her blir bilen for høy for mange garasjer og P-hus.

Flyttbare seter? Du tenker seter som kan taes helt ut av bilen?
Står i teksten:
Setene bak er fleksible og kan justeres i lengderetningen, dessuten legges ned separat. Ryggvinkelen kan også justeres.
https://www.tv2.no/broom/14634108/

https://www.motor.no/elbil/interiorbilder-av-vw-idbuzz/219560

Beklager dårlig research. :) Jeg leste bare Elbilforeningen sin artikkel:
https://elbil.no/slik-ser-den-ut-2/

SitatProduktsjefen Martin Hube, som jeg hadde i passasjersetet under prøveturen i København, skulle gjerne sett at det var justerbare seter og skinner i gulvet for enda mer fleksible løsninger også, men det hadde krevd en langt dyrere gulvløsning.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Daruu

2020 VW Eup range

daktari

Mange bilder hos AMS.https://www.auto-motor-und-sport.de/neuheiten/vw-id-buzz-2022-elektro-bus/
Baksetene 15 cm justerbare i lengden. Det er plass under baksetene kanskje til ski.

Bilder av konseptet også, bilen er jo ekstremt nær konseptet, så jeg skjønner ikke helt hva som savnes? 4wd, 6 og 7seter og større batteri kommer jo, selv om jeg gjerne skulle hatt det nå.

Cargo kan sikkert bli en optimal camp/turbil med litt bygging.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

Her er fra premieren....Youtube video.

Må si at VW har truffet godt også med denne :+1:

https://youtu.be/uhn__P8w378

Electric cars in Norway


turfsurf

Kvitt pianolakken fra ID.4 i det minste, men dessverre beholdt "fisher price" designet på skjermene. Ellers ser den jo OK ut.

Men en slik bil må ha større batteri (minimum 120kWh), 4wd og fleksibel innredning. Eneste grunnen til å kjøpe en slik bil for vår del er jo som turbil, og da er jo slikt viktig. Kjører ikke kassebil til butikken...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Har sett, eller lest, indikasjoner på rekkevidde på 350-400 kilometer og en (start)pris på 500.000 og da faller den helt igjennom i mine øyne, dessverre!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA