Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil på 12v batteri

Startet av Contango, tirsdag 04. januar 2022, klokken 20:44

« forrige - neste »

Chimp

Virker som alle med feil på hybridbatteri stopper før eller senere, så jeg synes det er merkverdig at verksted ikke har løst dette problemet siden denne har vært inne til kontroll.

JorgenM

Ble EQC leiebil denne gangen. Får jo testet endel konkurrenter...  :+1:

Det jeg liker på EQC kontra i-Pace:
- høyere krokvekt (vi har hest og hestehenger)
- elektrisk krok
- skikkelige dørhåndtak
- noe stillere

Det jeg ikke liker på EQC er:
- elendig ryggekamera
- betydelig dårligere rekkevidde
- mindre stiv (= mer "båt"). På en lengre tur ble et par av ungene fort bilsyke. Har ikke det problemet med vår i-Pace (satt opp maks stiv med dynamic damper control)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

4Matic Fanatic

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 22. februar 2022, klokken 00:07
Ble EQC leiebil denne gangen. Får jo testet endel konkurrenter...
Den går vel for å være mer enn bare "litt" stillere?
I-Pace er ikke spesielt stille etter min oppfatning.

Men hvordan opplever du ellers plassen, jeg har bare sittet i en EQC i utstillingshallen på Motor-Trade, men syntes den ga et "trangere" inntrykk - mindre plass både foran og bak?

Dørhåndtakene og ladeluka på I-Pace er det som virkelig trekker ned hos meg, sammenlignet med annen premium.

turfsurf

Sitat fra: 4Matic Fanatic på tirsdag 22. februar 2022, klokken 13:41
Men hvordan opplever du ellers plassen, jeg har bare sittet i en EQC i utstillingshallen på Motor-Trade, men syntes den ga et "trangere" inntrykk - mindre plass både foran og bak?
Har prøvekjørt EQC ett par ganger i forsøk på å like den. Mye trangere i baksetet, litt trangere i forsetet. Takler mindre ujevnheter bedre (tenk ruglete vei). Større ujevnheter er I-Pace bedre på (tenk telehiv i god fart). Mye båtfølelse sammenlignet med I-Pace. Det er noe forskjell på støy, men ikke mye IMO.

Det eneste jeg synes EQC utklasser I-Pace på er lysbildet fra fjernlysene. De er dog ganske treige til å slå på fullt lys.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

Sitat fra: JorgenM på fredag 18. februar 2022, klokken 10:17
The saga continues...
Idag presenterte bilen denne sandwichen av feilmeldinger:

- SOS system ikke tilgjengelig
- Feil med hovedlys registrert
- OK å kjøre forsiktig. Begrenset ytelse
- Stopp på en trygg måte. Batterifeil registrert
- Stabilitetkontroll ikke tilgjengelig
- Feil med bremsesystem registrert
+ et par til som ikke er leselige på videoen fra kona.

Bilen kan ikke kjøres, ei heller låses. Kranbil m/leiebil på vei...

Hva sier verkstedet om saken ? Forstår du/kona er møkk lei bilen og vi ha noe annet...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JorgenM

De ringte i går. De mente bilen ikke gikk i dvale og at 12V-batteriet ble tomt pga dette.
Jeg vet ikke hvor lenge det går før bilen går i dvale, men den er i daglig bruk.

De hadde byttet begge 12V-batteriene pluss noen ledninger og kjørt noen oppdateringer og skal bli ferdige i dag.

Vi passerer 100k neste år og har uansett planer om å bytte ut bilen før den tid.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Tellus

Hadde også et par happenings med min bil i fjor. Den ene gangen jumpstartet jeg selv. Den andre gangen ba jeg om at bilen ble hentet. De byttet batteri og gjorde noen oppdateringer. Har ikke hatt noen problemer etter det, men det er vel bare ca 4 mnd siden 'fiksen' ble gjort.

JorgenM

Fikk bilen levert på gårdsplassen i går.
Begge programvareversjonene er oppdaterte. Det ble ikke oppdatert sist (januar 2022)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Chimp

Sitat fra: chargedup på onsdag 05. januar 2022, klokken 11:17
Vises som hybridbatterifeil eller redusert bremsekapasitet ifølge facebook. Mitt 12V batteri gikk tom for strøm slik at bilen ikke ville lade på hurtiglader eller stikkontakt, men fikk ingen av de vanlige feilmeldingene, kun "ladestatus feil". Dvs 12V batteriet var ikke tomt, bilen ville fortsatt starte, kjøre og alle skjermene hadde strøm, men når jeg til slutt gikk tom for strøm på fremdriftsbatteriet kom Jaguar assistanse. Fixen for meg ble taxi, bil fraktet til verksted der den fikk nytt 12V batteri og ny ladelåsepinne (som knakk ettersom bilen ikke ville release ladekabel, selv med ståltråden under panseret) og en oppdatering på garanti. Dette skjedde på en langtur der bilen ble kjørt ca 800km på noen få dager, så grunnen hos meg var nok at batteriet enten var ødelagt evt at software var dårlig. Jeg har lest at E-tron visstnok ikke ladet 12V ved hurtiglading og kjøring de første xx minutter etter hurtiglading, så mange som gikk tomme pga hvordan software er satt opp (eller feks id3 osv).

Grunnen til at det ikke er nevnt så ofte her tipper jeg er fordi det ikke skjer SÅ ofte (jeg har kun gått tom 1 gang og dermed har jeg oftere gått tom med andre elbiler, selv leiebiler) og at facebook er et sted man får raskere svar enn på forumet pga aktivitet. Vanligste feilen på bilen med driftstopp er vel fortsatt for kort ledningsnett? Nå har kanskje 12V begynt å ta over ettersom det "kun" er det første året (?) de hadde for kort ledningsnett og de har begynt å proaktivt skifte det?

Er vel ganske mange av premium elbilene som har flere batterier? Problemet oppstår nok når det blir kluss i ladingen imellom batteriene (software) eller dersom man bruker feks forvarming mye og bilen lite. Noen biler er flinke til å advare og starter ikke forvarming hvis 12V er for lav (mercedes glc hybrid). 12V er et problem på veldig mange elbiler (se bort ifra Tesla da de vel lader 12V selv uten å være tilkoblet lader som eneste bil?). Jeg har personlig gått tom med Imiev (leiebil), CLS, Ampera, samt alle de 10-30 år gamle fossilbilene jeg hadde før og nå I-pace. 12V er også et problem på endel premium fossilbiler, feks Mercedes S klasse (der de tar over 30' for nytt batteri 8mnd etter bilen er kjøpt ny fra forhandler fordi man ikke har lest instruksjonsboken som sier at bilen SKAL lades med 12V lader hver x mnd) eller Mclaren (der det følger med 12V lader når man kjøper bilen og bilen sier ifra hvor mange dager den kan stå uten lading i speedometer).

Jeg er personlig ikke redd for at det skal skje igjen, men kommer til å lade 12V batteriet ekstra ofte (dvs mer enn et par ganger i året) nå som det først har skjedd en gang. Ellers krysser jeg bare fingrene for at den såkalte oppdateringen verkstedet utførte fikset det som evt var feil.

Ca samme har skjedd meg også. Ladestatusfeil, tok ikke lading, deretter hybridbatterifeil og jaguar assistanse. Oppdatert og nytt 12v batteri på verksted. Hadde jo vært på verksted for et par uker siden så skjønner ikke hva som kan være oppdatert ytterligere.

Har din bil vært feilfri siden?

chargedup

Sitat fra: Chimp på onsdag 02. mars 2022, klokken 16:48
Ca samme har skjedd meg også. Ladestatusfeil, tok ikke lading, deretter hybridbatterifeil og jaguar assistanse. Oppdatert og nytt 12v batteri på verksted. Hadde jo vært på verksted for et par uker siden så skjønner ikke hva som kan være oppdatert ytterligere.

Har din bil vært feilfri siden?
Min bil har vært feilfri siden. Jeg var egentlig mest glad for å få tilbake bilen så spurte kun om hva de hadde utført og ikke veldig nysgjerrig der og da. Tror ikke Jaguar uoppfordret oppdaterer software på verkstedbesøk, kun ved klager på noe de har fiks på eller evt store oppdateringer som dukker opp på topix som utestående kampanje. Oppdatering ved verkstedbesøk (på biler uten kjente/store feil) er noe ingen gjorde før Tesla kom og mitt inntrykk er at mange verksted helst ikke utfører det nå heller. Litt flåsete kan man si "Softwareoppdatering innebærer ofte at en feil blir erstattet med en annen".

Eneste trøbbelet jeg hadde var at appen sluttet å virke i ca 3-5 uker like etter bilen var reparert. App som ikke virker har også skjedd en gang tidligere (ikke uvanlig feil) og har funnet ut at det lureste er å bare vente (eller kontakte forhandler dersom jeg hadde parkert utendørs i den perioden. Ingen av tipsene om å logge ut/laste ned app på nytt osv har fungert for meg), plutselig er bilen tilbake på nett.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

JorgenM

Min har også vært feilfri etter siste rep og oppdatering.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Chimp

Bra. Var redd for å stole på den etter dette. Kjørt feilfritt til nå, så det var litt sjokk når det først skjedde noe.

Chimp

Har uansett tenkt til å være litt bedre forberedt for en evt neste gang hvor feilmeldingene popper opp og jeg skjønner at 12v batteriet holder på å gå tomt. Skjer sikkert aldri igjen altså, men just in case.

Hvilken av disse (er 20% på clas ohlson i helgen) :
https://www.clasohlson.com/no/CTEK-MXS-10-batterilader/p/41-1354

https://www.clasohlson.com/no/CTEK-MXS-7.0-batterilader/p/41-1331

Skal ikke drive vedlikeholdslading med mindre jeg virkelig aner ugler i mosen, dette er kun til nød.

Ps: kjekt at det fungerer med "alle" elbiler, siden jeg skal over på noe nytt om et års tid

Ingeniøren

Fungerer nok disse, men ville vel heller hatt en Powerbank med 12V utgang liggende i bilen. Linker en som har et ok bilde, uten at jeg har noen erfaring med slike. Finnes billigere og dyrere.

https://no.coolshop.com/produkt/monster-powerbank-professional-16-000-mah-12v-600a/AM6Z5T/
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Avec

Vi fikk hybridbatterifeil i mai. Vi har en 2019 mod, men den er importert så vi har ikke garanti lenger (maks 3 år). Vi skjønte ikke helt hva det handlet om, men bilen ble parkert hjemme. Etter noen dager der ble batteriet (AUX) tappet ytterligere og alt ble juletre i hele dashen. Alle de kjente feilmeldingene. Motorpool skulle ha ca kr 8.200 for skifte av batteri. Fant ut at Thansen har batteriet EX151 som er det samme. Kjøpte det og monterte selv. Alt har vært fint i 5mnd. Fikk tlf fra madammen, mens jeg var på jobb i går, om at hu og bikkja stod langt ute i Gokk uten å få start på bilen. Jeg møtte henne der med en hjelpestarter og voltmeter. Målte under 6V. Koplet på hjelpestarteren og lot den stå en stund, men det var ikke nok og jeg glemte måle. Bilen fungerte igjen men hybridbattfeilen var der fortsatt. Hun kjørte foran meg men etter ca 1-2 km så var problemene tilbake. Bremsene stein harde, masse feilmeldinger og hjul som var helt ute av kontroll når man forsøkte kjøre. Da ladet jeg rett fra dieseldroget en god stund. Målte spenningen til over 12V og vi kjørte videre. Jeg kontrollmålte etter etter en stund og så at batteriet gradvis ble tappet. Vel hjemme var det blitt ennå litt mindre strøm på batteriet. Madammen nevnte da at hybridbattfeilen hadde dukket opp for 2-3 turer siden, men hun glemte nevne det for meg.

Idag målte jeg bilen før "kjøreladetur" og batteriet hadde tappet seg ytterligere i løpet av natten. Målte flere ganger under kjøring. Falt litt for hver gang. Ingen lading å spore. Stoppet innom Thansen og kjøpte en CTEK vedlikeholdslader. Kom meg akkurat hjem i grevens tid, da problemene lyste mot meg i dashbordet og bremsene ble steinharde igjen. Målte sporenstreks batteriet til ca 8V og da var det raskt fallende under måling, men det tror jeg må ha vært feil. Målte på nytt litt senere og da var de ca 10v. Satte på vedlikeholdslading en god stund og fikk den opp i ca 14.4V. Hybridbattfeilen var der allikevel. Var ute en liten tur til butikken, men glemte måle etterpå. Vet at den har falt. Måler igjen i morgen for bekreftelse. Det er sannsynlig siden hybridbattmeldingen ikke har forsvunnet. Kan forsøke kjøre et "reparasjonsprogram" med vedlikeholdsladeren, men tror med høy sannsynlighet at vi trenger et nytt batteri igjen.

Jeg har lest en del, og har fått litt førstehåndserfaring med dette problemet. Her er min teori og løsningsforslag når dette problemet (hybridbattfeilmeldingen) først dukker opp.

TL;DR
Dersom hybridbattmeldingen dukker opp. Sørg for at AUX batteriet får lading ved litt lengre kjøring (35min el lengre) eller sett på vedlikeholdslading asap. En forutsetning nå er at feilmeldingen skal forsvinne. Batteriet begynner å tappes ved all kjøring som er for kort til å gi lading, ettersom feilmeldingen er tilstede. Dersom batteriet tappes under et visst nivå blir det defekt og vil ikke kunne lades fra bilen mer. I vårt tilfelle kan vi vedlikeholdslade med en CTEK-lader, men bilen tapper ved kjøring igjen. Da er det på tide å kjøpe nytt batteri.

Litt lengre versjon
Tenk igjennom om du egentlig bare har kjørt småturer over lang tid. AUX-batteriet lades under kjøring, i motsetning til det større 12V batteriet som visstnok lades via hovedbatteriet. Hvis ja er manglende lading under kjøring trolig problemet og bilen sier i fra (dog ikke veldig beskrivende). En lang kjøretur skal være løsningen, eventuelt sette på en vedlikeholdslader. Viktig å få gjort dette ASAP for nå begynner batteriet og tappes av alle småturene som ikke er lange nok til å gi lading. Når batteriet faller under et visst nivå (6V?), er AUX-batteriet ødelagt og må repareres/skiftes. Usikker på om det lar seg reparere.

Sett at batteriet er ødelagt, da må du kjøpe et nytt/få det på garantien. Vi har importbil og dermed ingen garanti. Jeg kjøpte batteri til under kr 862 i mai, men så i dag at Thansen selger til kr 1149. Byttingen er lett og gjøres på 20-30 min med rett verktøy og litt praktisk sans. Veldig mye billigere enn å ta det hos merkeverksted.

Minner om at dette er slik jeg tror det henger sammen, og vil på ingen måte selge dette som noen fasit. Skikkelig møkkaproblem er det i hvert fall og det kan du gjerne sitere meg på.
2018 Tesla Model S 75D (solgt)
2019 Jaguar I-Pace First Edition

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA