Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Da er nok Leafen ved veis ende....

Startet av Powerflux, torsdag 10. februar 2022, klokken 10:59

« forrige - neste »

Powerflux

 Og det er veldig synd og veldig unødvendig men å reparere en 2013 modell med 180000 km bak seg, diverse bulker\riper og batteri kapasitet på 75% svarer seg rett og slett ikke ::)
Årsaken er de helt vanvittige prisene Nissan har på elektriske komponenter.
Onboard laderen (OBC) har tatt kvelden. I utgangspunktet ikke veldig vanskelig å bytte.
Elbilmek kan ta jobben for kr. 19500. Nissan skal ha kr. 31500 kun for delen, med slike priser blir det altså å skrote bilen
Kan det virkelig være slik at en ellers kurant bil må kastes før det har gått 10 år? Dette gir jo elbil skeptikere vann på mølla når fe hevder at elbiler er søppel etter 10 år.....
Vel, bilen har gjort nytte for seg så det holder og levd et hardt liv gjennom hele gullalderen for elbiler.
Nå blir det å plukke av delene som har verdi og så selge resten som delebil. Batteriet alene bør være verdt noen kroner.
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

trondhla

Det finns bruktdeler på huggerier, sjekk linken under her:
https://www.bruktdel.no/nbf/S%C3%B8k/?firmanavn=nbf&partgroup=Biler+for+demontering&brand=Nissan&models=Leaf+2011-17&start=1

En bil listet har gått 45 000 km, sort skinninteriør....
Skulle ikke være problem å finne det du måtte trenge av gode deler her.

Powerflux

I følge Elbilmek er Japan Leafen kun kompatibel med 2012-2013 Japan leafer.
Senere revisjoner som etter sigende er bedre enheter er således ikke kompatible.
Så er det jo en mulighet for at man kjøper en gammel OBC som også konker ut.
Altså er løpet i det store og hele kjørt for denne Leafen :-1:
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Electrix

Vet du hva som er galt med laderen? Mulig den kan repareres?

Er de veldig dyre å kjøpe fra delebilene?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand


Sjalabais

Jeg har vært gjennom dette og skjønner skuffelsen din og din reaksjon alldeles utmerket. Finn den rette delen og jobben er overkommelig. Her på forumet var det fantastisk mye hjelp å få! Jeg er helt sikker på at jeg skrev en guide her på norsk, men finner den ikke. Her er den engelske versjonen:

https://www.speakev.com/threads/a-guide-to-changing-the-onboard-charger-on-the-nissan-leaf.160015/#post-3034845

Kan hende @rekorden er fortsatt interessert i den ødelagte laderen?
2012 Leaf Tekna

leafnor

Kjenner igjen følelsen. Var heldig å fant en brukt lader til 2800, og byttet.
Jeg byttet også batteri til 40kWh og nøt det i 2 år, til varmer gikk. Byttet den også brukt, men samtidig var sikringen til 10,- som ligger ved "hypofysen" femme i bilen sprengt. Og det er en operasjon på ett døgn å få byttet den. Fikk heldig vis solgt bilen, til en i Ukraina.
På laderen var det en kondensator som gikk, den også til 10,-.

I varmeren er det noen loddinger på PTC som kortslutter (Irrer i stykker) og blåser den sikringen,
Egentlig noen bitte små filleting som velter lasset. Men så er det nok med all elektronikk.
10 år og 185.000 km var ikke det verste, og bilen lever videre hos en som så seg råd med å bytte sikring i Ukraina. Jeg oppgraderte til en 2019 modell Leaf 40kWh. Spent om den lever like lenge. So far so good.
Lykke til med delesalget.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Powerflux

Så tok det hele en ny vending ;)
Etter litt leting, videoer og mye lesing kom jeg til at jeg tar sjansen på en brukt OBC.
Fant en til kr 3700 fra en bil med kun 59000 km. I forhold til min så har denne enheten adskillig færre charge cycles  så satser på at dette holder noen år til :+1:
Takk for fine innspill :)
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Sjalabais

Wow, kult, jeg måtte ut med 7000 kr for en gammel enhet med mange kilometer på seg.  :-X
2012 Leaf Tekna

teralv

Min ombordlader røk også i 2018 ish. 30 laken ny hos Nissan og arbeid.

Leverte laderen inn til elektronikkverksted i Bergen. Men de fikk ikke fatt i komponenten som var brent. Den lå også støpt i flytende masse som gjorde demontering veldig vanskelig.

De klarte ikke å reparere denne.


Sent from my iPhone using Tapatalk
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

Sjalabais

Vårt prisoverslag fra Sande i Åsane:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Diagnose på 2500kr skulle komme i tillegg. Etter protester kunne vi få 20% rabatt på delen, så det er jo hyggelig, men en slik investering er jo ikke spesielt fristende i en gammel bil.

Jeg skulle gjerne ha visst hvor vanlig sviktende OBC egentlig er; fremstår som veldig vanlig på nettfora i alle fall.
2012 Leaf Tekna

Electrix

Vanskelig å si hvor vanlig det er, jeg kjenner ingen som har hatt dette problemet, har vel 5-6 Leafer i 8-10 års alder.
Men meg selv og en venn har måttet fikse elektrisk håndbrekk, dette er nok noe vanligere. Han fikk tak i ny aktuator til 2500, jeg åpnet min og fikset den.
Dette er jo veldig enkle biler med lite feil og problemer selv med minimalt vedlikehold, så jeg tenker å holde liv i vår så lenge som mulig. Aldri hatt en bil som er billigere i drift.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Powerflux

Dette ble braksuksess om jeg skal si det selv :laugh: :+1:
Brukte vel ca 4 timer vegg til vegg. Skulle jeg gjort det igjen vil det nok ta under 2 timer.
Plundret litt med slangeklemmene. Disse var møkkete og litt rustne så til neste gang skal jeg ha nye klemmer klare. Og ikke disse som må klemmes med tang men klemmer med skrue.
Så var det litt plunder med å montere setene tilbake men med litt triksing så gikk det helt greit.
Bilen startet lading uten hikke til tross for et hav av feilkoder i alle sub systemene. Alle disse kodene clearet ut i tur og orden uten problem.
Nå er den fulladet og klar for nye 180000 km....håper jeg ;D
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

leafnor

Sitat fra: Powerflux på mandag 21. februar 2022, klokken 09:04
Dette ble braksuksess om jeg skal si det selv :laugh: :+1:
Brukte vel ca 4 timer vegg til vegg. Skulle jeg gjort det igjen vil det nok ta under 2 timer.
Plundret litt med slangeklemmene. Disse var møkkete og litt rustne så til neste gang skal jeg ha nye klemmer klare. Og ikke disse som må klemmes med tang men klemmer med skrue.
Så var det litt plunder med å montere setene tilbake men med litt triksing så gikk det helt greit.
Bilen startet lading uten hikke til tross for et hav av feilkoder i alle sub systemene. Alle disse kodene clearet ut i tur og orden uten problem.
Nå er den fulladet og klar for nye 180000 km....håper jeg ;D
Så bra. I mellomtiden frem til 180000 nye km,  forbered bytte av varmer og den jæv..... sikringen som sitter midt i "hypofysen" på bilen der fremme.
https://www.youtube.com/watch?v=u19YogcC2H8
Det var det som gjorde at jeg solgte min Leaf, jeg hadde tid og nok lyst til å gå på å bytte sikringen men to sto å skulle ha bil med varme, så da ble det nyere Leaf i stedet.   
Forøvrig godt jobbet.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA