Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Guide: bytte sensorer på varmeapparat

Startet av Sveinung Rogstad, søndag 28. mars 2021, klokken 01:06

« forrige - neste »

HAnilsen

Jeg kontaktet elbilmek for å høre om dette med varmeapparat, og fikk dette til svar.

SitatVi ser at veldig ofte (ikke alltid) feilen ligger i 1 av 5 klima sensorer. Ulempen er at  Møller selger en ant type sensorer nå som tilsvarer ikke den originalen fra fabrikken og ny typen "snakker ikke sammen med de gamle".  Derfor hjelper det ikke bytte kun den ene dårlig sensor - alle 5 må byttes.
Klimagass må suges og etterfylles etter reparasjon og det tar ca 2-3 timer.
1 Sensor koster 1747,- ganger 5 = 8735 ink mva
Arbeid og deler kommer på 12 185,- inkl mva plus klimagass 5.5,- kr  per gram.

Elbilmek sier at hvis en skal skiftes, så må alle skiftes fordi de ikke "snakker sammen". Er det noe noen andre har hørt?

engolf

Hm, en sensor ger information som tryck eller temperatur till en styrenhet, den behöver nog inte "snacka" med andra sensorer. Men det kan hända att arbetsområde på den nya sensorn avviker från original, och gör att styrenheten inte läser den som kompatibel med de gamla sensorerna.
Alltså det möjligt det är sant att alla sensorer måste bytas, men det låter lite sökt.

HAnilsen

Hadde sensorene kommunisert på en CAN-BUS eller lignende, hadde jeg delvis fortstått det. Men de er kun noen "dumme" thermistorer.

En video jeg fant her viser at han bytter en klimasensor på en golf. Riktignok en fossil-golf, men bruker sikkert lignende deler. Her bytter han kun en sensor og programmerer det inn i systemet.

https://www.youtube.com/watch?v=oezrEvFqS1w

Sveinung Rogstad

Sitat fra: Medlem1986 på torsdag 09. desember 2021, klokken 16:00
Hei. Er det veldig viktig at man adreserer/koder inn de nye sensorene FØR man fyller gass?
Må de kodes uten trykk på systemet, eller har det ikke noe å si?

Hei, nei du trenger ikke kode de før du fyller gass. Bare stopp AC når du starter bilen og kjører hjem. 

Sveinung Rogstad

Sitat fra: HAnilsen på tirsdag 25. januar 2022, klokken 18:50
Jeg kontaktet elbilmek for å høre om dette med varmeapparat, og fikk dette til svar.

SitatVi ser at veldig ofte (ikke alltid) feilen ligger i 1 av 5 klima sensorer. Ulempen er at  Møller selger en ant type sensorer nå som tilsvarer ikke den originalen fra fabrikken og ny typen "snakker ikke sammen med de gamle".  Derfor hjelper det ikke bytte kun den ene dårlig sensor - alle 5 må byttes.
Klimagass må suges og etterfylles etter reparasjon og det tar ca 2-3 timer.
1 Sensor koster 1747,- ganger 5 = 8735 ink mva
Arbeid og deler kommer på 12 185,- inkl mva plus klimagass 5.5,- kr  per gram.

Elbilmek sier at hvis en skal skiftes, så må alle skiftes fordi de ikke "snakker sammen". Er det noe noen andre har hørt?

Det er riktig at alle må byttes. Siste versjon er revisjon E. De nye sensorene er auto adresserbare, dvs gi gis en adresse når de kodes inn slik at bilen vet hvor i kretsen sensorene står.  De gamle sensorene har forskjellige delenummer for de 5 sensorene, så det går evt ann og kjøpe den gamle versjonen og bare bytte denne delenummer står på sensoren. Anbefaler dog og bytte alle til siste revisjon iom anlegget uansett må tømmes og fylles med gass.

Tømming av gass tar ca 20 min, fylling tar ca en halvtime. Jeg var heldig og betalte kun for gassen som manglet i forhold til det som tilsvarte fullt nivå.

Sveinung Rogstad

Sitat fra: engolf på tirsdag 25. januar 2022, klokken 19:43
Hm, en sensor ger information som tryck eller temperatur till en styrenhet, den behöver nog inte "snacka" med andra sensorer. Men det kan hända att arbetsområde på den nya sensorn avviker från original, och gör att styrenheten inte läser den som kompatibel med de gamla sensorerna.
Alltså det möjligt det är sant att alla sensorer måste bytas, men det låter lite sökt.

Hei,  tenk deg en gate med 5 hus uten husnummer.  Du finner ikke fem til riktig hus uten.

Sveinung Rogstad

Sitat fra: HAnilsen på tirsdag 25. januar 2022, klokken 23:49
Hadde sensorene kommunisert på en CAN-BUS eller lignende, hadde jeg delvis fortstått det. Men de er kun noen "dumme" thermistorer.

En video jeg fant her viser at han bytter en klimasensor på en golf. Riktignok en fossil-golf, men bruker sikkert lignende deler. Her bytter han kun en sensor og programmerer det inn i systemet.

https://www.youtube.com/watch?v=oezrEvFqS1w

Det er mye likheter mellom can og lin bus.  LIN bus ble tatt i bruk bla for og bruke færre ledninger og er optimalt for kortere strekk.

De gamle sensorene har forskjellig delenummer og adresse er derfor ferdig "kodet" finne du en brukt sensor på ebay med samme delenummer kan du bytte uten koding. Men den vil sannsynligvis ikke vare så lenge den heller.

De nye utbedrede sensorene (revisjon E som de har kommet til) er autoadresserbare.

3 sensoren står på en lin bus og 2 sensorer på neste lin bus. De står altså i serie etter hverandre.  Når sensorene er byttet og ikke kodet inn vil de når de spennings settes legge en pull down motstand til jord. Når koding starter måler da databoksen spennings potensiale på signalet og vet da hvilken sensor «signalet» har kommet til. Når denne er adressert åpner pull down motstanden og spenningen går viderre til neste sensor der også pull down motstanden er aktivert. Slik fortsetter det til alle sensorene har fått sin adresse.

Dette er også grunne til at en ikke kan blande (gamle) ferdig adresserte sensorer med (nye) auto adresserbare sensorer

Måtte lete lenge etter hvordan LIN bus adressering fungerer og fant til slutt dette i LIN BUS patentet.




Medlem1986

Sitat fra: Sveinung Rogstad på lørdag 29. januar 2022, klokken 21:26
Sitat fra: Medlem1986 på torsdag 09. desember 2021, klokken 16:00
Hei. Er det veldig viktig at man adreserer/koder inn de nye sensorene FØR man fyller gass?
Må de kodes uten trykk på systemet, eller har det ikke noe å si?

Hei, nei du trenger ikke kode de før du fyller gass. Bare stopp AC når du starter bilen og kjører hjem.

Jeg må få takke deg Sveinung for denne tråden.
Jeg byttet sensor 3 og 5 på vår golf for noen uker siden og brukte «oppskriften» din som mal.
Gjorde alt utenom å ta den sikringen, jobben gikk som smurt og jeg manglet bare 51 gram gass :)
Nok en gang takk for super «oppskrift»
Helt latterlig at møller tar seg betalt mellom 15-20.000 for denne jobben, som er gjort på et par timer.

Olepo

Da har jeg endelig fått skaffet meg en HEX-V2 diagnosekabel og kjørt en diagnose på bilen.

Får opp manglende signal fra temp-/trykksensor 5, pluss feil på "right temperature flap motor". Spjeldmotoren har vekslet mellom manglende/feil kalibrering, og at den sitter fast.

Er fristet til å forsøke å skifte sensorer selv, og har tilgang til AC-apparat på arbeidsplassen. (Må bare få bistand fra en som kan bruke det :)).

Hvor lønner det seg å kjøpe nye sensorer? Bestilles de via Møller?

HRZ93

Sitter med en e-Golf 2016 mod gått 81' med feil på samme trykkfølere som deg Medlem1986. Er noe diskusjon om at man bør bytte alle følere da de gamle og nye ikke klarer å «snakke» sammen. Byttet du alle følere eller holdt det med å bytte kun 2 av nyere typen? Evt hvor handlet du følere fra?

Møller har laget et prisoverslag på 42 428,- NOK der dem vil bytte trykkføler 2 og 5 samt bytte kompressor, tørke og rengjøre systemet. Vil det holde med å bytte trykkfølere før man gir seg ut på kompressorjobben som de skal ha 33k for?  :-\

Takker på forhånd for gode innspill og råd.

Sitat fra: Medlem1986 på onsdag 02. februar 2022, klokken 18:43
Sitat fra: Sveinung Rogstad på lørdag 29. januar 2022, klokken 21:26
Sitat fra: Medlem1986 på torsdag 09. desember 2021, klokken 16:00
Hei. Er det veldig viktig at man adreserer/koder inn de nye sensorene FØR man fyller gass?
Må de kodes uten trykk på systemet, eller har det ikke noe å si?

Hei, nei du trenger ikke kode de før du fyller gass. Bare stopp AC når du starter bilen og kjører hjem.

Jeg må få takke deg Sveinung for denne tråden.
Jeg byttet sensor 3 og 5 på vår golf for noen uker siden og brukte «oppskriften» din som mal.
Gjorde alt utenom å ta den sikringen, jobben gikk som smurt og jeg manglet bare 51 gram gass :)
Nok en gang takk for super «oppskrift»
Helt latterlig at møller tar seg betalt mellom 15-20.000 for denne jobben, som er gjort på et par timer.

Espenher

Hei,

Jeg har bestilt sensorer fra https://www.oemvwshop.com/4m0959603e-pressure-temperature-sensor-air-conditioning-p2891740/

Regn med ca. 2 ukers leveringstid og ca. 3500 kr (mva er jeg usikker på, men tror det kommer i tilegg) for 5 sensorer. Jeg får mine (antageligvis) på fredag og skal bytte de i helgen. Har denne oppskriften som mal og vil komme med oppdatering når jeg har fått utført byttet.

Jeg skal ha bilen på verksted på fredag for å tømme gass og inn igjen neste uke for å fylle på. (vet ikke pris enda)

Sitat fra: Olepo på onsdag 09. februar 2022, klokken 21:34
Da har jeg endelig fått skaffet meg en HEX-V2 diagnosekabel og kjørt en diagnose på bilen.

Får opp manglende signal fra temp-/trykksensor 5, pluss feil på "right temperature flap motor". Spjeldmotoren har vekslet mellom manglende/feil kalibrering, og at den sitter fast.

Er fristet til å forsøke å skifte sensorer selv, og har tilgang til AC-apparat på arbeidsplassen. (Må bare få bistand fra en som kan bruke det :)).

Hvor lønner det seg å kjøpe nye sensorer? Bestilles de via Møller?

Espenher

Dette er ikke samme sensorer som de det er snakk om i tråden.

Sitat fra: HAnilsen på tirsdag 25. januar 2022, klokken 23:49
Hadde sensorene kommunisert på en CAN-BUS eller lignende, hadde jeg delvis fortstått det. Men de er kun noen "dumme" thermistorer.

En video jeg fant her viser at han bytter en klimasensor på en golf. Riktignok en fossil-golf, men bruker sikkert lignende deler. Her bytter han kun en sensor og programmerer det inn i systemet.

https://www.youtube.com/watch?v=oezrEvFqS1w

Espenher

Da har jeg fylt gass igjen og alt er i orden 🙂. Dette kom på ca. 7000kr
Sensorer 3500
Importavgift 1000
Tømme ac anlegg 1000
Fylle ac anlegg 1500

Så her er det penger å spare for en som kan skru selv.

Men i følge oppskrift så står det at sensor er innfor venstre hjulbue, dette er feil. Da den er inn under høyre. Anbefaler også 24mm langpipe for å komme til denne.

hybrid88

Vi bytta kompressor og sensor 3 og 5 i mars. VW sa ingen ting om at vi burde bytte alle da. Nå funker jammen meg ikke aircondition. Hvilke sensorer er for varm/ kald luft?

Noen i osloområdet som kan hjelpe meg å lese av evt feilkoder?
Etron 55
E-golf
911 GT3

Lewyh


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA