Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Berlingo, feil på kotakter inn på batteripakke, hvordan fikse?

Startet av Rogeren, onsdag 14. april 2021, klokken 22:44

« forrige - neste »

Rogeren

Merkeverksted sender vekk batteripakkene for å få fikset dette, og det er dyrt. Noen som vet hva som kan gjøres, hvor man kan få deler til dette osv?

elektrolux

Har antakelig en slik kontaktor etter at jeg demonterte et slikt batteri. Send bildet av delen du trenger.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

christen

Hei, fant dere ut av dette?
Min far har en Berlingo, gått rett over 100.000 og akkurat eldre enn 5 år. Kontakten er tydeligvis korrodert, og forhandler skal ha 250.000 kr for batteribytte, som selvfølgelig betyr at bilen kondemneres.
For det første virker dette å være en svakhet som bør inspiseres på service og byttes også etter 5 år/100.000 km.
For det andre bør det selvfølgelig ikke være nødvendig å bytte hele batteriet fordi en kontakt er ødelagt!

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elektrolux

Med tanke på salg av Berlingo og kjøpsloven kan det være lurt å opplyse om 2 velkjente feil som kan oppstå for kjøperen:

- Erodering av koblingen mellom girkasse og motor som følge av tørr montering fra fabrikk kombinert med bug i firmware som medfører fare for full kraft på overføringen når en skrur av tenningen uten at rettningsvelgeren står i P

- Brent rele i batteripakken. Muligens av samme årsak...

Med tanke på kjøpsloven burde bilfabrikantene vært forpliktet til å lage en slik liste som brukbilselgere kunne vist til ved et salg da det i mine øyne er feil at salg av kjøretøy skal være rene lottoet for selger og kjøper.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Olemann

Noen som vet om denne feilen, som virker som en produksjonsfeil, også gjelder den nye 2022 Berlingo utgaven?

sjokomelk

Antageligvis ikke, siden ny Partner/Berlingo er basert på 208. Ingenting er likt fra den gamle modellen som det er snakk om her.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Gondron

Kjøpte nettopp 2018 modell.
Er den rammet av denne produksjons typen?

Videre ser det ut til at den utlades 10-15% over 3 dager. Er det normalt?

elektrolux

Selviutlading er så godt som ikke eksisterende på vår Berlingo.  Står måneder mellom bruk uten krøll
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

TB

Sitat fra: Gondron på tirsdag 26. juli 2022, klokken 13:45
Kjøpte nettopp 2018 modell.
Er den rammet av denne produksjons typen?

Videre ser det ut til at den utlades 10-15% over 3 dager. Er det normalt?
Biler som har merkbar selvutlading bruker strøm til å varme opp batteri og/ eller til 12V anlegget i bilen. Tesla er kjent for å bruke en del strøm når bilen står parkert.

Energi (strøm) kan ikke bli borte, den må gå over i annen energiform. Ca 2 kWh pr døgn vil bety et konstant forbruk på ca 80 Watt. Ikke utenkelig at bilens styringssystemer kan ha et slikt forbruk om bilen ikke klarer å slå seg helt av.

Mange historier om denne typen feil, men ofte så går 12 V batteri tomt og bilen er død. Lys som står på, dører som ikke er lukket, feil på dørlås, feil i programvaren eller andre komponenter er mulig årsaker til slike hendelser.

Om vi antar bilen henter strøm fra hovedbatteriet vil dette blir tappet ned.

Om det ikke er feil bruk (lys som står på eksempelvis) vil være noe merkeverksted kan sjekke og utbedre.

Det kan også være at bilen beregner estimert rekkevidden på nytt, kaldere vær. Da er ingen energi borte og ladenivå bør ikke endre seg, bare estimert rekkevidde i km.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Gondron

Hei, Eg sente denne mailen til forhandler idag Føler det er noe som ikkje stemmer, Eller kjenner dere Berlingo eigere dere igjenn?

Eg er litt forundret over rekkevidden på Berlingoen, den er i laveste laget.

Idag ved Idelle forhold,
1. Minimalt med fotbrems,
2. 20-24 Celsius-
3. AC av, ( vinduer åpne)
4.Rekkevidde ved start 131 km.
5.Lite høydemeter, flate veier

Idag kjørte eg heim eit stykke på 58 km.
Når eg har kjørt 50% av batteriet har eg kjørt mellom 50 og 51km. rekner med at bilen da ikkje har 35KwH som i annonsen.
Bilen sier eg har brukt 16kwh/100Km, dette tilsvarer eit forbruk på 0,16 watt/Km,
Batteri tanken (måleren sier eg har brukt 50% = det er da 11,25Kw, om det er dette 22,5Kw batteriet som sikkert står i.
Da har forbruket mitt faktisk vært:
11,25Kw/50Km = eit faktisk forbruk på 0,225watt/ Km. Noen som vil si at det ca er max rekkevidde på 100Km, ein sommersdag,
Da kan eg få det tøft vintersdagen når det er kaldt batteri.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=248687797 legger ved annonsen der det står 170 km og 35 KW batteri.

Kan det være noe gale med batteriet mitt ? Det var brudd i lade kladden, kan det ha skadet batteriet tidligere?
legger med bilder i mailen.

Gondron

Sitat fra: TB på tirsdag 26. juli 2022, klokken 19:29
Sitat fra: Gondron på tirsdag 26. juli 2022, klokken 13:45
Kjøpte nettopp 2018 modell.
Er den rammet av denne produksjons typen?

Videre ser det ut til at den utlades 10-15% over 3 dager. Er det normalt?
Biler som har merkbar selvutlading bruker strøm til å varme opp batteri og/ eller til 12V anlegget i bilen. Tesla er kjent for å bruke en del strøm når bilen står parkert.

Energi (strøm) kan ikke bli borte, den må gå over i annen energiform. Ca 2 kWh pr døgn vil bety et konstant forbruk på ca 80 Watt. Ikke utenkelig at bilens styringssystemer kan ha et slikt forbruk om bilen ikke klarer å slå seg helt av.

Mange historier om denne typen feil, men ofte så går 12 V batteri tomt og bilen er død. Lys som står på, dører som ikke er lukket, feil på dørlås, feil i programvaren eller andre komponenter er mulig årsaker til slike hendelser.

Om vi antar bilen henter strøm fra hovedbatteriet vil dette blir tappet ned.

Om det ikke er feil bruk (lys som står på eksempelvis) vil være noe merkeverksted kan sjekke og utbedre.

Det kan også være at bilen beregner estimert rekkevidden på nytt, kaldere vær. Da er ingen energi borte og ladenivå bør ikke endre seg, bare estimert rekkevidde i km.

Takk for svar, eg sjekket alle tinga på bilen og dei var av,
Kjørte heim. Der sere dere hvordan turen på 58 km gjekk, Eg er litt overrasket.

TB

Estimert rekkevidde er ikke nødvendigvis lineær. Kan være mer rekkevidde fra 50% til 0% eller fra 100 % til 50%

Prøv å kjøre bilen ned til ca 10% batteri igjen. Så måler du hvor mye strøm bilen trenger å lade opp igjen. Gjerne via hurtiglader, den viser faktisk tilført energi. Eller via ordinær lading. Da må en rekne med ca 10-15% ekstra i tap i likeretter.

Regnestykket bli slik 35 kWh batteri (netto?) 10% igjen 3,5 kWh = 31,5 kWh forbrukt fra batteriet.
Dermed bør det på hurtiglader gå 31,5 kWh å lade opp igjen. På normal lading legges tapet på, dvs ca 35 kWh bør bli resultatet her.

Denne testen viser både hvor langt du faktisk kan kjøre og faktisk kapasitet på batteriet.

edit: rettet skrivefeil i ordet lineær
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Gondron

Sitat fra: TB på torsdag 28. juli 2022, klokken 19:47
Estimert rekkevidde er ikke nødvendigvis linjer. Kan være mer rekkevidde fra 50% til 0% eller fra 100 % til 50%

Prøv å kjøre bilen ned til ca 10% batteri igjen. Så måler du hvor mye strøm bilen trenger å lade opp igjen. Gjerne via hurtiglader, den viser faktisk tilført energi. Eller via ordinær lading. Da må en rekne med ca 10-15% ekstra i tap i likeretter.

Regnestykket bli slik 35 kWh batteri (netto?) 10% igjen 3,5 kWh = 31,5 kWh forbrukt fra batteriet.
Dermed bør det på hurtiglader gå 31,5 kWh å lade opp igjen. På normal lading legges tapet på, dvs ca 35 kWh bør bli resultatet her.

Denne testen viser både hvor langt du faktisk kan kjøre og faktisk kapasitet på batteriet.


Det skal eg teste.

Faktisk så har AutoCo Bærum sin annonse feil både med at det er WLTP test og at det er 35 KW batteri.

Det virker der ut til det er 22.5%

Berlingoen har jo bare ein Tank måler nål.

Ikkje % visning. Eller har eg misset noe?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA