Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

M3 Long range og tredekor i dører?

Startet av Storfe, søndag 23. januar 2022, klokken 09:01

« forrige - neste »

Storfe

Jeg er kjent med endringene rundt varmepumpe, elektrisk bakluke, dobbeltglass og ny midtkonsoll som kom på slutten av 2020.
En gang i 2021 kom det også tredekor i dørene. Har disse bilene med tredekor andre endringer? Er tredekor ett tegn på at de kommer fra Kina?

Spørsmålet gjelder Long range: Kommer LR med lfp-batteri, eller er det bare SR?

Sitter og vurderer kjøp av ny M3 LR kontra kjøp av en ca ett år gammel LR. Antar prisforskjellen kan være ca 50k basert på finn.no.
Nybestilling i dag gir levering i august hvis man skal ha 18" felger.

OlaM

Tre-dekor i dørene på tidlig 2021 er et ganske sikkert tegn på at de kommer fra Kina ja. De begynte med det dekoret i USA rundt midten av året tror jeg, men tror ikke noen av de bilene har kommet til Norge. Kanskje Performance? Vil du være helt sikker så kan du slå opp skiltet på vegvesen.no og se om understellsnr begynner på 5YJ (USA) eller LRW (Kina). Berlin er forresten XP7, i alle fall på den ene Yen som hittil er observert.

LR kommer ikke med LFP-batteri, kun SR+ eller den som nå bare heter Model 3.
'21 3LR

tornaldo

Sitat fra: Storfe på søndag 23. januar 2022, klokken 09:01
Sitter og vurderer kjøp av ny M3 LR kontra kjøp av en ca ett år gammel LR. Antar prisforskjellen kan være ca 50k basert på finn.no.
Nybestilling i dag gir levering i august hvis man skal ha 18" felger.

Billigste -21 modell på Finn ligger til kr 455000 (med mindre du skal kjøpe en tidligere taxi). En helt ny koster bare noen tusenlapper mer.

Om 4 uker kommer det et lass med nye biler, og det blir med stoooor sannsynlighet mulig å kjøpe en fra inventory. Erfaringsmessig er også leveringstidene på hjemmesiden et estimat, og det er absolutt ikke utenkelig at du får bil om noen uker, ved bestilling i dag.

Jeg ville bestilt en ny, uten tvil.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

jlan

Sitat fra: OlaM på søndag 23. januar 2022, klokken 09:22
Tre-dekor i dørene på tidlig 2021 er et ganske sikkert tegn på at de kommer fra Kina ja.
Det kom en god del LR fra USA våren -21, med tre på dører og 82kWh batteri. De kan finnes ved å søke på understellsnr her:
https://hotell.difi.no/?dataset=vegvesen/kjoretoy
TG variant: E3LD

De første LR bilene fra Kina hadde 74 kWh batteri.
TG variant: E5CD

E3D  -  BT37 - 75 kWh Panasonic NCA (Tidlig Model 3 LR USA)
E5CD - BT39 - 74 kWh LG NMC (Tidlig Model 3 LR China)
E3LD - BT42 - 82 kWh Panasonic  NCA (Nyere Model 3 LR USA)
E5LD - BT43 - 79 kWh LG NMCA    (Nyere Model 3 LR China)
E6CR - BTF0 - 55 kWh CATL LFP    (Tidlig Model 3 SR+ China)
E6LR -  BTF1 - 60 kWh CATL LFP    (Nyere Model 3 'MR'  China)
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

filtvet

Sitat fra: tornaldo på søndag 23. januar 2022, klokken 09:35
Sitat fra: Storfe på søndag 23. januar 2022, klokken 09:01
Sitter og vurderer kjøp av ny M3 LR kontra kjøp av en ca ett år gammel LR. Antar prisforskjellen kan være ca 50k basert på finn.no.
Nybestilling i dag gir levering i august hvis man skal ha 18" felger.

Billigste -21 modell på Finn ligger til kr 455000 (med mindre du skal kjøpe en tidligere taxi). En helt ny koster bare noen tusenlapper mer.

Om 4 uker kommer det et lass med nye biler, og det blir med stoooor sannsynlighet mulig å kjøpe en fra inventory. Erfaringsmessig er også leveringstidene på hjemmesiden et estimat, og det er absolutt ikke utenkelig at du får bil om noen uker, ved bestilling i dag.

Jeg ville bestilt en ny, uten tvil.

Enig, men en ny LR koster vel fort 494.000,- med fargevalg og vinterdekk...

tornaldo

Sitat fra: filtvet på søndag 23. januar 2022, klokken 14:49
Enig, men en ny LR koster vel fort 494.000,- med fargevalg og vinterdekk...

Og da har man en ny bil med 5 års garanti, 0 km, med ny lakk, nye dekk, både sommer og vinter! Det er verdt en del titusener, kontra bruktbilene som har gått titusener av km allerede. 😉

Det er klart det koster litt ekstra, og man kan selvfølgelig gjøre gode kjøp på Finn, men akkurat for øyeblikket ser det ikke ut til at bruktbilene som i all hovedsak ligger på 469+, er veldig god valuta for pengene.

Tipper en ny bil vil falle omtrent like mye, eller mindre i verdi, enn bruktbilen man kjøper til noe tvilsom bruktbilpris gjør på sitt år nr 2.

Og så tror jeg trådstarter vil få bil dette kvartalet likevel, selv om det står noe annet ved bestilling nå.


Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Storfe

Takker for informasjon! Jeg tenker som nevnt her at 25 000 i besparelse på en bruktbil som er 12-14 mnd gammel og har gått 15-25k er for lite, da er splætt ny en bedre opsjon i mine øyne.

Leitf

Sitat fra: tornaldo på søndag 23. januar 2022, klokken 09:35
Sitat fra: Storfe på søndag 23. januar 2022, klokken 09:01
Sitter og vurderer kjøp av ny M3 LR kontra kjøp av en ca ett år gammel LR. Antar prisforskjellen kan være ca 50k basert på finn.no.
Nybestilling i dag gir levering i august hvis man skal ha 18" felger.

Billigste -21 modell på Finn ligger til kr 455000 (med mindre du skal kjøpe en tidligere taxi). En helt ny koster bare noen tusenlapper mer.

Om 4 uker kommer det et lass med nye biler, og det blir med stoooor sannsynlighet mulig å kjøpe en fra inventory. Erfaringsmessig er også leveringstidene på hjemmesiden et estimat, og det er absolutt ikke utenkelig at du får bil om noen uker, ved bestilling i dag.

Jeg ville bestilt en ny, uten tvil.

Hvordan vet du at det kommer et lass med nye biler om 4 uker? (Sitat fra 23. januar, så ca 3 uker nå).

tornaldo

#8
Sitat fra: Leitf på torsdag 27. januar 2022, klokken 18:49
Hvordan vet du at det kommer et lass med nye biler om 4 uker? (Sitat fra 23. januar, så ca 3 uker nå).

  Du kan ikke vise dette vedlegget. 
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA