Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil på 12v batteri

Startet av Contango, tirsdag 04. januar 2022, klokken 20:44

« forrige - neste »

Contango

Jeg har sjekket et godt stykke bakover i trådene men finner ikke noe om det. Sorry om jeg har blingset og alt dette er forklart før.
På FB sidene kommer denne feilen tidvis opp, og da må som oftest bilen på verksted med NAF. Hvorfor skjer dette, hva er fix'en, er det noe man kan gjøre selv for å unngå det, og hvorfor er det ikke ett men to batterier i bilen?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

chargedup

Vises som hybridbatterifeil eller redusert bremsekapasitet ifølge facebook. Mitt 12V batteri gikk tom for strøm slik at bilen ikke ville lade på hurtiglader eller stikkontakt, men fikk ingen av de vanlige feilmeldingene, kun "ladestatus feil". Dvs 12V batteriet var ikke tomt, bilen ville fortsatt starte, kjøre og alle skjermene hadde strøm, men når jeg til slutt gikk tom for strøm på fremdriftsbatteriet kom Jaguar assistanse. Fixen for meg ble taxi, bil fraktet til verksted der den fikk nytt 12V batteri og ny ladelåsepinne (som knakk ettersom bilen ikke ville release ladekabel, selv med ståltråden under panseret) og en oppdatering på garanti. Dette skjedde på en langtur der bilen ble kjørt ca 800km på noen få dager, så grunnen hos meg var nok at batteriet enten var ødelagt evt at software var dårlig. Jeg har lest at E-tron visstnok ikke ladet 12V ved hurtiglading og kjøring de første xx minutter etter hurtiglading, så mange som gikk tomme pga hvordan software er satt opp (eller feks id3 osv).

Grunnen til at det ikke er nevnt så ofte her tipper jeg er fordi det ikke skjer SÅ ofte (jeg har kun gått tom 1 gang og dermed har jeg oftere gått tom med andre elbiler, selv leiebiler) og at facebook er et sted man får raskere svar enn på forumet pga aktivitet. Vanligste feilen på bilen med driftstopp er vel fortsatt for kort ledningsnett? Nå har kanskje 12V begynt å ta over ettersom det "kun" er det første året (?) de hadde for kort ledningsnett og de har begynt å proaktivt skifte det?

Er vel ganske mange av premium elbilene som har flere batterier? Problemet oppstår nok når det blir kluss i ladingen imellom batteriene (software) eller dersom man bruker feks forvarming mye og bilen lite. Noen biler er flinke til å advare og starter ikke forvarming hvis 12V er for lav (mercedes glc hybrid). 12V er et problem på veldig mange elbiler (se bort ifra Tesla da de vel lader 12V selv uten å være tilkoblet lader som eneste bil?). Jeg har personlig gått tom med Imiev (leiebil), CLS, Ampera, samt alle de 10-30 år gamle fossilbilene jeg hadde før og nå I-pace. 12V er også et problem på endel premium fossilbiler, feks Mercedes S klasse (der de tar over 30' for nytt batteri 8mnd etter bilen er kjøpt ny fra forhandler fordi man ikke har lest instruksjonsboken som sier at bilen SKAL lades med 12V lader hver x mnd) eller Mclaren (der det følger med 12V lader når man kjøper bilen og bilen sier ifra hvor mange dager den kan stå uten lading i speedometer).

Jeg er personlig ikke redd for at det skal skje igjen, men kommer til å lade 12V batteriet ekstra ofte (dvs mer enn et par ganger i året) nå som det først har skjedd en gang. Ellers krysser jeg bare fingrene for at den såkalte oppdateringen verkstedet utførte fikset det som evt var feil.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Ingeniøren

#2
Fin oppsummering men Jaguaren lader og 12v uten å være tilkoblet lader. Sjekket nettopp WattCat og batterispenningen på en av mine 12v er nå på 15.9v, mao lades selv om bilen ikke er tilkoblet lader.

Ellers tror jeg en del 12v batterier ble permanent skadet når mange biler sto lagret flere mnd på land før de ble levert under Jaguar boomen i  2018/19..Er først batteriet skade av å stå lenge med lav spenning, er kapasiteten permanent redusert. Fiksen har vært å bytte disse.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 05. januar 2022, klokken 16:28
Fin oppsummering men Jaguaren lader og 12v uten å være tilkoblet lader. Sjekket nettopp WattCat og batterispenningen på en av mine 12v er nå på 15.9v, mao lades selv om bilen ikke er tilkoblet lader.

Merkelig. Tror aldri jeg har sett mere enn 13.x V på noen av våre. Når bilen stod uten lading i over en uke sank 12V merkbart. Aldri hatt problemer med det dog.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorgenM

Vår ble sendt til verksted (Jaguar Trondheim) i går etter at vi hadde hatt 'feil på hybridbatteri' 3-4 ganger de siste månedene og nå sist nektet bilen å starte. Dagen etter startet den igjen, men nektet å ta lading.

Har mach-E lånebil og forstår hvorfor den er såpass mye billigere :laugh:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Contango

@JorgenM - interessant å etterhvert høre hvilken feil du har hatt, hva verkstedet gjorde og evt hvorfor feilen oppstod. Er fremdeles også nysgjerrig på hvorfor bilen har to 12v batterier - om du spør. Mulig andre biler har det også men ingen av de andre elbilene vi har hatt hadde det.

Når jeg googler ser jeg at andre også refererer til drain fra dashcam og OBD, men det var mye synsing uten alt for mye fakta.

Naboens Volvo ble også tauet inn pga utladet batteri uten at han heller fikk noen utfyllende forklaring annet enn at de hadde oppgradert sw. Dette er vel, som Chargedup skriver, en svært vanlig feil på tvers av merkene (kanskje bortsett fra Tesla der feilene vel nå stort sett skyldes alderen på batteriene).

Jeg antar at disse feilene oppstår fordi ICE fabrikantene tidligere har levd med 12v batteriet som en absolutt begrensning ved el forbruk parkert og justert styringen av de få forbrukerne etter det. Når elbilteknologien tillater mange flere forbrukere og totalt sett nesten uendelig mye kapasitet også når parkert, så har de fleste antagelig strevd med ladestyringen utenom "tenningsnøkkelen". Det virker litt rart at det skal være så komplisert.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Trapper

Har aldri hatt problemer med 12V batteriet (2019 modell) og har ofte sett høye spenninger på det, i øyeblikket 16,4V.

Driver2

Ladespenning over 15,6 er for høyt selv på AGM batteri og vil svekke batteriet etterhvert.

JorgenM

I følge WattCat hadde 12V batteriet 13,5V da vår bil takket for seg.
Har aldri vært dashcam eller OBD i vår i-Pace.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Maxwell_400

På MY19/MY20 er det batterier for å ha et backup batteri til bremsene. Uheldigvis så var det såpass problemer med backup batteriet at det det ble droppet på senere modeller. Fra en som har hørt fra en Jaguar ingeniør (såkalt rykte) så var det ikke batteriene som var problemet men den intelligente ladeboksen.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Som det var påpekt så er 15.9 volt for høyt for AGM, men Wattcat som kun henter fra API viser ikke riktig spenning, jeg monitorer batterispenningene med bluetooth monitorerer og ladespenningen er temperatur avhengig og følger sånn noenlunde denne tabellen;

Du kan ikke vise dette vedlegget.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Contango

Maxwell, det ser ut for meg som om Jaguar tidligere leverte bilene med ett vanlig bilbatteri (det store) og ett AGM batteri (det lille), at de samarbeidet dårlig, og at de senere har byttet det store også til AGM? Muligens er det en fix som gjøres når de eldre bilene streiker? Ref denne tråden som kommer inn på det:
https://www.ipaceforums.co.uk/threads/auxiliary-battery-my21.4293/
Det var forøvrig ny info for meg at 2021 ikke har det lille batteriet.

Jeg så i brukerhåndboken for de forskjellige modellene. Der står 12v batteriet omtalt i entall og som AGM, uavhengig av årsmodell. Hjalp ikke mye på kompetansehevingen.

AGM er definert her https://www.interstatebatteries.com/blog/what-is-an-agm-battery-and-whats-the-big-deal
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

espenri

Det kan stemme sånn roughly, jeg har 15.7v i følge wattcat nå, og det er -10 ute.

Jeg har også blitt tauet pga lav spenning på 12v batteri, det begynte da med advarsel om redusert bremsekraft ellerno slikt, og etter 15-20 mils kjøring gikk bilen totalt bananas med alle typer feilmeldinger.

Hos meg ble det skiftet noe i 12v ledningsnettet, da batteriet tappet seg selv. Dette var tydeligvis en kjent feil, Motorpool brukte ikke lang tid på feilsøking eller feilretting. Etter det har jeg ikke hatt noen problemer.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

chargedup

Wattcat rapporterer for høyt ja, det tåler ikke batteriene (bare les maxwell og andre sine innlegg med blåtannsovervåking på ipaceforum ;)). Hvis man er fryktelig interessert i 12V problematikk kan man lese en god del om det på ipaceforum. Det er noen ytterst få som har fått mandagsbiler med 12V problemer gang på gang i Europa. 12V problematikk blir tatt opp oftere på europeisk forum enn elbilforumet. Her i Norge er forhandlere kjent med bilene (pga antall solgte biler) og fikser vanlige feil relativt kjapt, i motsetning til en I-pace i Italia (en forhandler selger kanskje 10 stk?) der de ikke har samme erfaring med bilene. Jeg tipper det er en av grunnene til at det er flere rapporter om feil og tilbakelevering av bil i resten av EU.

Min bil ble heldigvis fraktet til forhandler i Norge (ca 22 mil), men hadde den stoppet i Kristinehamn (der den ikke ville hurtiglade med 10% batteri på tanken) hadde den blitt fraktet til svensk forhandler (som sannsynligvis ikke hadde løst det like kjapt eller bra) fordi avtalen til Jaguar sier nærmeste verksted. Tok noen dager før den ble fraktet, men de fikk løst det at ikke bilen ville lade fremdriftsbatteriet første dagen på verksted og byttet 12V dagen etter slik at det totalt tok under en uke. Jaguar dekker visstnok taxi fra Karlstad til Oslo (da leiebil ikke var mulig å få tak i), ordnet med leiebil i Oslo og jeg kom til nyvasket bil da jeg hentet bilen min.

Var selvfølgelig ordentlig dritt den dagen det skjedde. Kommunikasjonen fra Jaguar assistanse var helt fraværende (etter 5 timer hadde de fortsatt ikke ringt meg en eneste gang), men alt i alt endte det godt.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

JorgenM

Sitat fra: chargedup på torsdag 06. januar 2022, klokken 13:15Kommunikasjonen fra Jaguar assistanse var helt fraværende (etter 5 timer hadde de fortsatt ikke ringt meg en eneste gang), men alt i alt endte det godt.
+1...
Bilen min ble kjørt til verksted for 2 dager siden og jeg har fortsatt ikke hørt fra dem.

Vel, bortsett fra da tyverialarmen gikk ved lossing fra redningsbilen og Jaguar sentralt ringte. Jeg sa de måtte høre med Jaguar Trondheim da det var de som hadde bilen min. Men det kunne de selvsagt ikke. Måtte ringe selv og Jaguar sentralt skulle ringe meg opp igjen etter en stund for å høre hva Jaguar Trondheim hadde fortalt meg... Men da snakket jeg bare med en sentralbord-dame som nettopp hadde sett at min blå i-Pace ble losset av.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

JorgenM

Å der ringte de selvsagt  :laugh:

Spurte om neste service og den er om 28 dager sa han, så da tar de det med de samme (ca 16 mil til verkstedet) :+1: :+1: :+1:

Han sa ikke noe om feilen, ville bare høre fra min side hva som var galt.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA