Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

«Kald» hurtiglading

Startet av bobakka, søndag 26. desember 2021, klokken 09:32

« forrige - neste »

Hallgrim86

#15
Anbefaler å bruke litt tid på talekommandoene i iDrive, det kan være kjekt.

Du kan programmere ditt eget ord for å aktivere talestyring i innstillingene:

I'm hot/Cold
Battery status
Tell me a joke
Activate seat heating
Turn off/on ambient lights
I'm hungry (viser restauranter)
Show chargers (viser ladere i nærheten, med status og hastighet) og du kan sette disse som nav point - MEN ikke noe varming av batteri.

Edit: Er det en batterivarme-indikator? Show me!


turfsurf

Sitat fra: bobakka på mandag 27. desember 2021, klokken 08:50
Finnes det en oversikt over prisstrukturen for alle leverandørene? Det er tungvindt å gå inn på alle nettsidene og notere opp. Det blir en del langkjøring i vinter så da er det greit å planlegge for hurtigladingen.
Den beste oversikten jeg kjenner til er fra elbilforeningen. Men man bør uansett sjekke appen til den aktuelle leverandøren.

Hvis du har mulighet til å lade på Ionity og du aktiverer Ionity pakken fra BMW Charging vil de være desidert billigst, kaldt eller varmt batteri.

https://elbil.no/lade/lade-elbilen-pa-farta/hurtiglading/
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Er det en kode for Ionity-pakken? På iX aktiverte forhandler basis på bmw charging og det var fullpris på ionity...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

bobakka

#18
Sitat fra: Hallgrim86 på søndag 26. desember 2021, klokken 18:51

Dette er forventet ladekurve om du starter lading med kaldt batteri:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Jeg har tenkt litt mer på hvordan man skal tolke dette.
En tolking er at en kald iX3 trenger tiden på ca. 6-7% endring av SOC med 18 kW for å øke til en batteritemperatur hvor ladefarten kan økes.
Gitt at 2/3 går til batteriet og resten til en varmekappe så lader den batteriet med 12 kW.
6-7% SOC = 5 kWh.
Etter mine raske beregninger går det da en knapp halvtime før ladehastigheten øker og fort 15-20 min før ladehastigheten. Dvs. at ladetiden fort øker med 45 min kontra varmt batteri.

Hvis dette er korrekt burde BMW opplyse om dette da det er viktig informasjon for å planlegge ladestopp.

Dette burde jo bilen også kunne informere føreren om!
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Hallgrim86

Øh, jeg henger ikke helt med i beregningen din.

Jeg eier en iX3 og har hurtigladet endel for å teste forkskjellige scenario.

Ved hjemmelading har man inntil 11kw vanligvis (?), det tar bilen på kaldt batteri. Eventuelle tap som går til varming av batteriet vil jeg tro er de samme som andre biler med vp, da disse også under like omstendigheter må varme batteriet på et tidspunkt.

Ved hurtiglading er man ofte på lengre kjøreturer, for egen del er dette det eneste tilfellet hvor jeg behøver hurtiglading på vinterstid. Ligg i sofaen og send reiseruta rett til bilen med ladestoppet planlagt, når du er fremme har du i verste tilfelle et batteri som vil kreve 10 min varming.

Ved å kjøre rett til en hurtiglader (jeg har en 1km fra huset mitt) vil du i -15 måtte vente 15-16min før hastigheten er 80kw. Etter 20 min har du 140kw om du lader ved veldig lav soc - noe du har om du velger å kjøre rett til en hurtiglader med en iX3  ;D


bobakka

Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 27. desember 2021, klokken 16:50
Øh, jeg henger ikke helt med i beregningen din.

Jeg eier en iX3 og har hurtigladet endel for å teste forkskjellige scenario.
Nei, beregningen er litt teoretisk.

Stoler mer på dine tall basert på egne tester - 15-20 min ekstra ved å kjøre rett til en ladestasjon med kaldt batteri, 10 min ekstra med å lade underveis med kaldt batteri / kaldt vær.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Hallgrim86

Sitat fra: bobakka på mandag 27. desember 2021, klokken 19:32
Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 27. desember 2021, klokken 16:50
Øh, jeg henger ikke helt med i beregningen din.

Jeg eier en iX3 og har hurtigladet endel for å teste forkskjellige scenario.
Nei, beregningen er litt teoretisk.

Stoler mer på dine tall basert på egne tester - 15-20 min ekstra ved å kjøre rett til en ladestasjon med kaldt batteri, 10 min ekstra med å lade underveis med kaldt batteri / kaldt vær.

Jepp, men den ladekurven er fra bimmerpost altså. Den er ikke min, du kan se tilsvarende resultater om du søker deg inn på iX3 forumet. Jeg antar at det kan variere fra bil til bil så beregningene mine er ikke eksakte. Sendte en mail avgårde til BMW ang dette, basert på forumposter er det jo flere som opplever problemer med kulde.

Det er merkelig at iX3 gjorde det så bra i 1000km testen til Bjørn. Det er jo en ombygd fossilplattform som drar på årene. Tipper de relativt høye hastighetene bidro til varmere batterier og at det maskerte problemet litt.

Hallgrim86

Sitat fra: bobakka på mandag 27. desember 2021, klokken 19:32
Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 27. desember 2021, klokken 16:50
Øh, jeg henger ikke helt med i beregningen din.

Jeg eier en iX3 og har hurtigladet endel for å teste forkskjellige scenario.
Nei, beregningen er litt teoretisk.

Stoler mer på dine tall basert på egne tester - 15-20 min ekstra ved å kjøre rett til en ladestasjon med kaldt batteri, 10 min ekstra med å lade underveis med kaldt batteri / kaldt vær.

Tok et forsøk idag tidlig:

Startet hjemmefra med oppvarming og planlagt ladestopp i iDrive. Det var ca 12km til ladestasjon, der kjørte jeg bak en brøytebil og lå i 20-40 mye av strekken.

Ankom ladestasjon med ca 50% SOC.

Lader gir 19kw ved start.
Etter 18 min har jeg 88kw

Temperaturen var 6 minusgrader. Det er brukere som lager svært nøyaktige tester og avmålinger, jeg er dessverre ikke en av de :)





bobakka

#23
Sitat fra: Hallgrim86 på tirsdag 28. desember 2021, klokken 09:33


Ankom ladestasjon med ca 50% SOC.
Lader gir 19kw ved start.
Etter 18 min har jeg 88kw
Temperaturen var 6 minusgrader.

Det er brukere som lager svært nøyaktige tester og avmålinger, jeg er dessverre ikke en av de :)

Dette er godt nok for meg - takk skal du ha.
Stemmer med tommelfingerreglen over om 15-20 min før full ladehastighet ved kjøring av kald bil til ladestasjon.

Dette var jo også tilsvarende jeg opplevde for noen dager siden, men jeg hadde bare tålmodighet til å vente i 10 min. Mye roligere nå når jeg vet omtrent hva jeg kan forvente med "kald" hurtiglading
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

bobakka

Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 27. desember 2021, klokken 08:59
Anbefaler å bruke litt tid på talekommandoene i iDrive, det kan være kjekt.
Jeg prøvde, men fikk at talekommandoene var deaktivert.
Må jeg ha engelsk språk?

Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 27. desember 2021, klokken 08:59
Edit: Er det en batterivarme-indikator? Show me!
Jeg antar at temperatursymbolet nede til høyre på skjermen viser batteritemperatur.
Da jeg startet fra hytta i 10 minus var den langt nede, da jeg var hjemme etter kjøring i 100 var den nesten nøytral igjen.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Hallgrim86

Sitat fra: bobakka på torsdag 30. desember 2021, klokken 15:57
Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 27. desember 2021, klokken 08:59
Anbefaler å bruke litt tid på talekommandoene i iDrive, det kan være kjekt.
Jeg prøvde, men fikk at talekommandoene var deaktivert.
Må jeg ha engelsk språk?

Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 27. desember 2021, klokken 08:59
Edit: Er det en batterivarme-indikator? Show me!
Jeg antar at temperatursymbolet nede til høyre på skjermen viser batteritemperatur.
Da jeg startet fra hytta i 10 minus var den langt nede, da jeg var hjemme etter kjøring i 100 var den nesten nøytral igjen.

Det kan godt være, jeg bruker engelsk.

Det visste jeg ikke, kult!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA