Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TMY sliter med varmen i kulda

Startet av Radial, lørdag 27. november 2021, klokken 22:04

« forrige - neste »

elhansen

Kjørte idag samme strekning i ca samme temperatur som jeg opplevde store problemer med varmen i bilen  for 3 uker siden. I dag bilen holdt temperaturen hele jevnt hele veien og ingen kuldeperioder. Må si jeg er litt imponert at det fikses OTA gitt.

Klykken

Sitat fra: andy99 på søndag 26. desember 2021, klokken 13:45
Ja veldig imponerende at de har brukt 2 software oppdateringer på å fikse noe som i utgangspunktet virket :o kudos til tesla.
Til sammenligning var vår i3 uten kjøling fra juni til september i 2014, og måtte møte opp hos forhandler for å få oppgradert software. Ikke én, ikke to, men TRE GANGER. Men det er jo BMW og som forventet.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

elhansen

Sitat fra: Klykken på søndag 26. desember 2021, klokken 14:08
Sitat fra: andy99 på søndag 26. desember 2021, klokken 13:45
Ja veldig imponerende at de har brukt 2 software oppdateringer på å fikse noe som i utgangspunktet virket :o kudos til tesla.
Til sammenligning var vår i3 uten kjøling fra juni til september i 2014, og måtte møte opp hos forhandler for å få oppgradert software. Ikke én, ikke to, men TRE GANGER. Men det er jo BMW og som forventet.

Samme med Nissan leaf. Iskald eller kokvarm. Auto funker ikke så må skrus av og på hele tiden. Nissan har ikke klart å fikse det på 2 år...

Handyman

Sitat fra: elhansen på søndag 26. desember 2021, klokken 12:51
Kjørte idag samme strekning i ca samme temperatur som jeg opplevde store problemer med varmen i bilen  for 3 uker siden. I dag bilen holdt temperaturen hele jevnt hele veien og ingen kuldeperioder.....
Vi kjørte også samme strekning i dag som for 3 uker siden. Denne gangen med temp ned til -18. Jevn temp hele tiden. Forrige gang var det ned mot -12 og perioder med svært lite varme.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

JoLj

Sitat fra: JoLj på onsdag 22. desember 2021, klokken 12:24
Sitat fra: kodax på onsdag 22. desember 2021, klokken 12:07
Sitat fra: JoLj på onsdag 22. desember 2021, klokken 11:45
Fikk store problemer med TMY i kulda igår. Kjørte på langtur og opplevde i første stint de "vanlige" problemene med kall luft i perioder på 15-20 min. Ca -10 ute. Kjørte ned til 9% SoC og ladet opp til 89% på SuC. Etter det kom aldrig varmen igang og etterhvert kom melding om at klimaanleggsystem må på service. Ca -15C ute og ned mot 0 eller lavere inne. Familie i bilen og midt i skogen ringte vi veiassistanse og fikk tauing og leiebil. Andre som opplevd dette? Glad for sete/rattvarme.
Var ikke bilen mulig å kjøre lenger, eller stoppet dere og fikk tauing fordi dere syns det ble for kaldt i bilen? Hvilken SW hadde dere?

Bilen gikk å kjøre så vi kom oss til bensinstasjon og kunne varme oss. Problemet var at det ble for kaldt inne i bilen og det gikk ikke å fikse remote. Har 2021.44.5. Venter spent på hva som var galt.

Ikke noe feil med bilen i følge service. Kun SW-oppdatering og håpe på det beste. Men virker som at seneste oppdatering har hjulpet.

Radial

Forskjellen mellom 2021.40.6 og 21.44.25.2 merkes mer og mer.
Det virker som Kupè nå er prioritert fremfor batteri, for hvis jeg ikke forvarmer, så tar det minst 30minutter før batteriet mister "prikkene" sine og det er nærmest konstant god varme i bilen.

Vil si det er en mer riktig prioritering.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Tharkon

Fikk sms fra Tesla nå.
Ser ut som fiks kommer rimelig snart da. Selv om jeg synes at w
2021.44.25.2 er rimelig bra allerede.

Tesla-oppdatering: Du kan ha opplevd ujevn oppvarmingsytelse i ekstremt kaldt vær i din Model Y. Du vil snart kunne oppdatere kjøretøyprogramvaren til versjon 2021.44.30 for forbedret funksjonalitet under vinterforhold. Sett klimaanlegget i automatisk modus for den beste oppvarmingsopplevelsen. AUTO-knappen blir blå når den er valgt riktig. Svar STOP hvis du ikke lenger ønsker å motta SMS.

elhansen

Ikke fått den sms jeg.... Men oppdateringa regner jeg med kommer til alle

Radial

2021.44.30 allerede ja, får håpe de faktisk løser det og ikke ødelegger den igjen nå da🙂

Forbruket er forøvrig blitt ganske friskt i kulda, rundt 2,3kW på mila er friskt men ikke uventet i -15°c og en del motorvei.
MG'n er oppi 2,8kw/mil på samme kjøremønster så...
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

tjommi

Skal ut på langtur i kulden i morgen. Tur/retur Trondheim - Jessheim med noen avstikkere (langs E6 og Rv. 4). Blir spennende å se forbruk og varme i kupeen på den runden. Kjører med 44.25.2, har også fått sms ang oppdatering til 44.30, men ingen oppdatering enda.
2021 Model Y LR - levering 06.12.2021
2013 Model S85 - solgt

Tharkon

#130
Sitat fra: tjommi på mandag 27. desember 2021, klokken 21:36
Skal ut på langtur i kulden i morgen. Tur/retur Trondheim - Jessheim med noen avstikkere (langs E6 og Rv. 4). Blir spennende å se forbruk og varme i kupeen på den runden. Kjører med 44.25.2, har også fått sms ang oppdatering til 44.30, men ingen oppdatering enda.

Har merka et helt sykt forbruk nå hvis bilen har supercharger lagt inn.
Den starter forvarminga allerede 3 timer før man kommer frem til SC og går av og på i et sett før man kommer frem.
Resulterer i et forbruker på mellom 250 og 300kwt, når jeg kjørte Lillesand til Bamble i går. Rundt 5-12 minus. Ikke 3 timer fra Lillesand til Bamble. Men motsatt retning fra Oslo til Lillesand merket jeg dette godt.

Fra Bamble til Oslo uten SC lagt inn og derav ingen forvarming lå forbruket på ca 185kwt. Som kjent stort sett bare motorvei med 100-110kmt. Som må sies å være godkjent.

Men hva skjer med forvarminga?

elhansen

La også merke til lang forvarming i forrige uke. Hønefoss til liertoppen. Hvor lang tid bør batteriet forvarme for å ta bra lading på supercharger?

Handyman

Sitat fra: elhansen på mandag 27. desember 2021, klokken 22:39
La også merke til lang forvarming i forrige uke. Hønefoss til liertoppen. Hvor lang tid bør batteriet forvarme for å ta bra lading på supercharger?
Forvarming starter nå mye tidligere og batteriet varmes til mye høyere temp enn før. Det resulterer i høyere ladefart, men øker forbruket.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Klykken

Flere har fått denne SMSen, så de har fikset varmen enda en tur, tydeligvis:

Tesla-oppdatering: Du kan ha opplevd ujevn oppvarmingsytelse i ekstremt kaldt vær i din Model Y. Du vil snart kunne oppdatere kjøretøyprogramvaren til versjon 2021.44.30 for forbedret funksjonalitet under vinterforhold. Sett klimaanlegget i automatisk modus for den beste oppvarmingsopplevelsen. AUTO-knappen blir blå når den er valgt riktig. Svar STOP hvis du ikke lenger ønsker å motta SMS.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

PionerThink

Sitat fra: Handyman på tirsdag 28. desember 2021, klokken 00:27
Sitat fra: elhansen på mandag 27. desember 2021, klokken 22:39
La også merke til lang forvarming i forrige uke. Hønefoss til liertoppen. Hvor lang tid bør batteriet forvarme for å ta bra lading på supercharger?
Forvarming starter nå mye tidligere og batteriet varmes til mye høyere temp enn før. Det resulterer i høyere ladefart, men øker forbruket.
Jeg prøvde å lese litt i manualen, og så vidt jeg kunne se står det at forvarming kunne starte opptil 45 min før ankomst SC for å oppnå riktig temp på batteriet. Jeg reiste hjemover i går og hadde ikke mer enn 40% SOC ved oppstart og tenkte å prøve å lade på Vikeså på vei til Kr.sand. Grunnet 10 m/s vind rett i mot, snøføyke og glatte veier måtte jeg rett og slett utsette å sette destinasjon SC og forvarming før Ålgård for i det hele tatt ha margin for å komme fram med mer enn 5% SOC. Forbruket stiger som mange sier ganske radikalt under kalde forhold under forvarming, så det er helt tydelig at det trekkes mye strøm fra hovedbatteri framfor "drivsystemet" for å få ønsket temperatur!
Når jeg kom fram til Vikeså med 7% så måtte jeg dele "stolpe" og fikk derfor bare 83 kW/t hastighet, men etter at jeg flyttet når det ble ledig spratt hastigheten rett opp i 150 kW/t og hadde det til oppimot 50% før den falt til ned mot 100 fram til jeg avsluttet ladingen ved 55%. Hadde forøvrig ikke noe problem med varme under turen nedover ved temperaturer rundt 0 gr. bortsett fra en liten periode som sikkert var pga avriming eller noe. Dagen før derimot når vi kjørt til Bergen i -6 til -7 gr. kom det bare kald luft på slutten med tilhørende feilmelding om at det var noe galt med varmesystemet og at sevice muligens var påkrevd. Har ikke fått tatt juleoppdateringen enda, men håper å slippe besøk på service og at dette bedrer seg med den nevnte oppdateringen?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA