Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NRK Debatten, elbil får skylden

Startet av orodreth, fredag 10. desember 2021, klokken 10:37

« forrige - neste »

Ferry

Sitat fra: orodreth på lørdag 11. desember 2021, klokken 17:05
Det handler om at nettet må bygges ut for å tåle en topp.

Nettet har tålt alle toppene så langt. Linjene smelta ikke den dagen det ble satt rekord. Mesteparten av tida er det god margin. Så hvorfor ikke bare bruke av marginene? Å betale mer er nå en ting. Men å stikke kjepper i hjul for å benytte kapasitet som er tilstede? Det er det jeg har problemer med. Det blir som å ha lastbalansering som ikke utnytter mer enn 50% av sikringskursen.

RJK

Sitat fra: hELgenen på lørdag 11. desember 2021, klokken 10:56
Sitat fra: orodreth på fredag 10. desember 2021, klokken 10:37
Noen andre som fikk med seg Debatten 9.des, siste delen av programmet handlet om ny nettleie modell og der klarer samtlige og lire av seg at Elbillading har skyld i at vi må flate ut privatforbruket vårt? Som om ikke Julaften alltid vil være peak demand og nettet må bygges for å tåle nettopp den kvelden?

De mener altså at elbilens 0.5% forbruk av total produsert kraft skal få skylden?

Jeg satt i alle fall med haka langt nedpå brystet når jeg hørte hva de liret ut av seg i debatten. Elbilforeningen skulle tydeligvis vært med på debatten også.


Jeg kan opplyse om at denne ribbetoppen er overdrevet - den faktisk mye mindre enn man skulle tro.
Jeg har sittet å monitorert denne toppen live flere ganger julaften og selve toppen er reellt sett lavere enn mytene skulle tilsi.  Det er forøvrig litt forstemmende å se folk blander myter og fakta om hverandre i slike debatter.

Folk synser og dytter på sine egne meninger som om det var sannhet og før en vet ordet av det blir falske sannheter presentert som fakta i mediene.  Vet ikke hva det skyldes , men dette er noe som har blitt verre og verre med årene dessverre.  Mulig vi drives til vannvidd av sosiale medier.......

Skal ikke påstå ar julaften er den værste dagen vært eneste år, for det kommer faktisk veldig an på temperatur og værforhold.

Men samtidig blir det litt feil å bare se på eget forbruk, siden "problemet" med julaften, er at dette er den ene dagen i året der "alle" er hjemme og feirer. Altså er det det kummulerte forbruket til alle familier man snakker om.

Så vidt jeg vet, er det ingen andre høytider som er så samlende, som akkurat selve julaften. Selv ikke nyttårsaften er like samlende, da det ikke er den samme forventningen om å være med, om man ikke har en jobb man kan skylde på.

På nyttårsaften kan man lettere si at man er invitert til noen andre, om man heller ikke da har jobben å skylde på. Om man da velger å sette seg for seg selv med en kald pizza, fremfor å fly på fest på byen eller hjemme hos seg selv eller andre med sjampis, kalkun og nyttårsraketter, så er ikke sikkert at noen andre fanger dette opp.

Noen ensomme og enslige faller riktignok igjennom selv på disse dagene, men generelt sett i langt mindre grad enn andre dager.

PS! Jeg er en av de som faktisk kan være på jobb, istedet for å være hjemme og feirer med familien.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Bare så det er nevnt...jeg har sett ribbetoppen live...ikke hjemmefra..men fra et sted hvor man ser dette for hele Norge og Norden..

Så det er altså ikke egne betraktninger basert på eget forbruk...

Ribbetoppen kan sees,men den er lavere enn sitt rykte.


jlan

Sitat fra: orodreth på fredag 10. desember 2021, klokken 10:37
Som om ikke Julaften alltid vil være peak demand og nettet må bygges for å tåle nettopp den kvelden?
Gasskomfyrer er vel tingen da. Gjerne forberedt for hydrogen. 
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Elmo

Sitat fra: Forstmann på fredag 10. desember 2021, klokken 14:50
I tillegg gir det nye systemet ingen insentiver til å minimere antall effekttopper. Dersom du har en tidlig i måneden er løpet kjørt, og du kan like gjerne fortsette med høy effekt resten av måneden. Tilsvarende hvis du vet at det feks er en julaften i slutten av måneden (tenkt eksempel), så er det ingen vits i å ligge lavt i begynnelsen.
Jeg har tenkt akkurat det samme.
Forstår ikke at dette poenget ikke har kommet frem i artikler og debatter i media
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

hELgenen

Enig her. Det har vært påpekt innad i bransjen,men for døve ører dessverre.

En snitt over f.eks 3-4 høyeste timene ville gi bedre resultat.  Nå kan man uforvarende havne på gal side og da er det bare å gi f...

Litt trist alt sammen...husker jeg satt i en arbeidsgruppe for innføring av elhub og allerede der var det mange faglige gode innvendinger mot mye av det som er kommet. Dette er dyttet frem av politikere...tror det er viktig å påpeke at mange i bransjen er oppgitt over alt fra smarte målere,effekt tariffer og måten hele landet er dratt ut i en kraftpris krise.

Mye er dyttet frem av politikere med ofte manglende kompetanse. Jeg har sett rapporter bli forkastet av politikere fordi konklusjonen ikke stemmer med egen overbevisning.

Det er rett og slett trist

Ketill Jacobsen

Sitat fra: hELgenen på søndag 19. desember 2021, klokken 19:34
Enig her. Det har vært påpekt innad i bransjen,men for døve ører dessverre.

En snitt over f.eks 3-4 høyeste timene ville gi bedre resultat.  Nå kan man uforvarende havne på gal side og da er det bare å gi f...

Litt trist alt sammen...husker jeg satt i en arbeidsgruppe for innføring av elhub og allerede der var det mange faglige gode innvendinger mot mye av det som er kommet. Dette er dyttet frem av politikere...tror det er viktig å påpeke at mange i bransjen er oppgitt over alt fra smarte målere,effekt tariffer og måten hele landet er dratt ut i en kraftpris krise.

Mye er dyttet frem av politikere med ofte manglende kompetanse. Jeg har sett rapporter bli forkastet av politikere fordi konklusjonen ikke stemmer med egen overbevisning.

Det er rett og slett trist

Så vidt jeg har fått med meg så er mest NVE som har insistert på effekttariffer. Selv ikke netteierne har vært særlig interessert i dem. Politikerne har jeg knapt hørt snakke om det siste fem år. Det kom derfor overraskende på meg at mange av politikerne var for denne ordningen slik det kom fram på Debatten.

Får søke litt på Internett "effekttariffer og politikere" og se hva som dukker opp. Tatt i betraktning at jeg leser tre aviser og både ser og hører på nyheter hver dag, er det rart jeg ikke har fått med meg at politikerne har tro på effekttariffer. Til slutt har de (politikerne) kanske latt seg lure av NVE falske påstander og de er virkelig falske. Det har NELFO konstatert!

THE

Det er også interessant å se hvor stor forskjell det er på beregningsmodellen de forskjellige nettselskapene foreslo. Hjemme var forslaget til nettselskapet inndeling i veldig mange effektklasser (opp til 1 kWt/t, opp til 2 kWt/t, osv. t.o.m. 10 kWt/t, deretter 10-12 kWt/t, 12-14 kWt/t osv. t.o.m. 20 kWt/t, samt 20-25 kWt/t og og over 25/kWt/t) + et energiledd som var likt 24/7/365.

På hytta var det 0-5, 5-10, 10-15, 15-20, 20-25, 25-30 og 30-2000 kWt/t + energiledd. Energileddet hadde følgende tillegg "Brukstidstillegg vinter, fredag kl. 16-22". Usikker på om det betyr tillegg hver fredag hele året kl. 16-22 samt på vinter, eller om det betyr tillegg hver fredag kl. 16-22 om vinteren. Det sto heller ikke spesifisert når vinter-pris gjelder.

Her er det altså lite som motiverer folk til å flytte forbruk til spesielle tider på døgnet, bortsett fra at det ligger et intensiv til å få hytteeiere som kommer opp på fjellet på fredag ettermiddag/kveld til å utsette forbruk. Godt mulig dette er et godt grep, i alle fall om tillegget gjelder bare fredager på vinteren da det sikkert er stor belastning på nettet disse timene.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

geear

Jeg tror sånne ting som forbruk på hytta får folk til å gi opp. Blir det for eksempel bedre/billigere at hyttene står varme til enhver tid, for å slippe å få peak når man kommer opp? Eller må man starte oppvarming i slow-mo flere dager før man skal opp? Det er er altfor komplisert.

Og så lurer jeg på over tid, hva vil skje nøyaktig kl. 22:00 når alle elbilene starter lading, fordi det da er lavere kWt-prising? Blir det mørkt eller er trafoene i stand til å håndtere det?

Øyvind.h

Sitat fra: geear på mandag 20. desember 2021, klokken 08:27
Jeg tror sånne ting som forbruk på hytta får folk til å gi opp. Blir det for eksempel bedre/billigere at hyttene står varme til enhver tid, for å slippe å få peak når man kommer opp? Eller må man starte oppvarming i slow-mo flere dager før man skal opp? Det er er altfor komplisert.

Kommer til å fortsette nøyaktig som før jeg. Dvs. varmen på hytta startes kvelden før dagen vi skal reise opp. Da tas det meste av oppvarmingsbehovet opp i løpet av kveld/natt, og forbruket faller utover påfølgende dag. Når vi kommer opp kvelden etter er hytta varm og forbruk til oppvarming er lavt. Dermed kan elbilen lades påfølgende natt uten høye effekttopper.
Styres fra app, som er like enkelt som forvarming av bilen.

Og regnestykket blir strengt talt bare ekstra varmetap når vi er der, for når vi drar skrus jo varmen av, og det tar flere dager før hytta er nede på 7 grader igjen. Dvs typisk mandag-onsdag er forbruket veldig lavt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cra

Nåværende graf for min del tilsier heller ikke at det er vits i å gjøre noen store endringer utover det vi har gjort til nå. Har aldri bikket 10'er-trinnet (9,5 er det høyeste ever), og  å holde seg under 5 ser ikke ut til å være spesielt gjennomførbart med unntak av kanskje et par-tre måneder om sommeren. Om vinteren ser det i alle fall veldig vanskelig ut. Så spørs det hvordan det blir med topper i jula når hele familien kommer på besøk. Det finner vi vel ut i løpet av uka.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

keepitsimple

Sitat fra: cra på mandag 20. desember 2021, klokken 10:17
Nåværende graf for min del tilsier heller ikke at det er vits i å gjøre noen store endringer utover det vi har gjort til nå. Har aldri bikket 10'er-trinnet (9,5 er det høyeste ever), og  å holde seg under 5 ser ikke ut til å være spesielt gjennomførbart med unntak av kanskje et par-tre måneder om sommeren. Om vinteren ser det i alle fall veldig vanskelig ut. Så spørs det hvordan det blir med topper i jula når hele familien kommer på besøk. Det finner vi vel ut i løpet av uka.
Omtrent samme situasjon. Ligger over 5 kW en time omtrent alle dager fra november til mars. Aldri over 10. På sommeren, er man nokk under 5 kW noen måneder. Så mitt forbruk blir nokk ikke så mye annerledes.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Jambo

#27
Jeg går akkurat over 5 kWh på det meste de siste månedene og vil da havne på 5-10-trinnet. Men jeg venter på en ladestasjon til elbilen. Når den kommer, hvis jeg bruker den om natta når jeg ellers ligger på rundt 2 kWh per time, vil jeg plutselig havne opp i 10-15-trinnet hvis jeg lader bilen med 11 kWh som den maks kan ta. Hvis det nye systemet blir innført, må jeg altså fra dag 1 skru ladefarten ned på den nye elbilladeren. Ikke et stort problem når jeg lader om natta uansett og strekker ladingen over flere timer, men kjipt de gangene jeg trenger hurtig opplading på dagtid. Må regne på om det de gangene heller vil svare seg å bruke hurtiglader/lynlader, men selvfølgelig må man da ha tid til å vente ved laderen, noe man slipper når man lader i garasjen. Vil tro det belaster strømnettet mindre å lade med 11 kW i garasjen enn å lade med 100+ kW på lynlader, så i det tilfellet vil ikke det nye systemet hjelpe noe, annet enn på natta da det uansett er god kapasitet. Så jeg ser ikke helt hva det nye systemet skal hjelpe for, i mitt tilfelle.

Grosor

Jeg tror ikke det nødvendigvis er så mye ledig kapasitet i nettet på nattestid at vi alle kan basere oss på 11kW lading. Ihvertfall ikke litt frem i tid når "alle husholdninger" har en eller to elbiler.
Hvis "alle" plutselig skulle belaste 11kW klokken 2400 tror jeg det er mange trafoer i landet som vil knele.
For å ta mitt eget hus (enebolig fra 80 tallet) som eksempel så ligger forbruket normalt nå i desember rundt 2kWh jevnt gjennom døgnet med en peak på opp mot 5,5kWh i en til to timer på ettermiddagen. Dvs ved 11kW lading så mer enn dobler jeg peaken fra huset vårt og da over kanskje 4-5 timer ila natten.

Nettet til lynladeren i eksempelet over har altså langt bedre kapasitet enn det som boligen din er knyttet til.

Øyvind.h

Lokale variasjoner vil det alltid være, så det vil ikke være mulig for alle boliger i Norge å kjøre på med 11kW mandag kveld klokken 23.

Men - 11kW er svært høy effekt, og har en behov for å lade 8 timer hver natt med den effekten tilsier det en kjørelengde på 130-150.000km.

Med snitt kjørelengde for bilparken skulle det tilsi behov for å lade med 11kW effekt hver 10 dag. Da er det plutselig ikke så mange i nabolaget som trenger lade akkurat samtidig, og trafoen klarer seg stort sett bra.....

Har hatt 11kW på hytta, men går nå motsatt vei og har satt ned laderen til ca 4,2kW da det ikke er noe poeng å ha ferdig ladet bil klokken 2 på natta etter ankomst.
Når ny nettleie er på plass blir hjemmelader nedjustert fra 7,4 til 4,9kW. Basert på perioder med lading på schuko ser jeg at reelt behov for ladeeffekt ligger rundt 2,5-3,5. På det nivået må jeg plugge i oftere, men påvirkes ellers aldri negativt av redusert effekt annet enn redusert mulighet til å utnytte strømpris-bunner nå og da.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA