Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dunkelyd ved fullt rattutslag

Startet av leafolainen, torsdag 28. oktober 2021, klokken 23:07

« forrige - neste »

leafolainen

Jeg opplever fra tid til annen en kraftig dunkelyd ved fullt rattutslag. Det virker som hjulet ikke klarer å følge kurven og så «slipper» mot underlaget. Merker dette oftest når det er underlag med litt lav friksjon, som inne i en parkeringsgarasje. Nå har jeg akkurat skiftet til vinterdekk, og det kan virke som at de er myke nok til at dette ikke skjer.

Noen idé om hva som er feil? Hjulstilling? Slitte foringer? Noe som må strammes?

Har bestilt servicetime hos Tesla, men frykter litt for hva de vil si hvis vi ikke klarer å reprodusere fenomenet med vinterdekk. Forhåpentligvis vil videoen være nok bevis for at ting ikke er som de skal.

Muffinman

Dunking, da vil jeg tro du har en slakk et sted og utskifting av noe forestående. Men feilsøking over www er fortsatt noget upresist :)

MuskElBil

Drivaksel som lugger?
Blir det verre dersom du hever eller senker bilen?
Hva med sving motsatt vei?
2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

Megawatt

#3
Sliter med det samme på min 75D fra desember 2017. Opplever akkurat som deg at problemet ikke er tilstede på vinterhjul. Dette er uorginale PH Turbine med Nereus dekk på. Disse har ørlite granne mindre radius enn de originale sommerhjul (19" Slipstream). Jeg har lurt på om det er dekket som tar borti noe ved fullt utslag, men det virker egentlig ikke som om det er forklaringen siden det ikke er noen merker å se på dekkene. På min bil mener jeg at det bare oppstår ved høyresving. Rettelse: Har også opplevd det i rundkjøringer, altså venstresving. Har ikke testet ved andre høyder på fjæringen.

Veggen

Det er vel relativt normalt at stive lavprofil dekk glipper litt på glatt underlag fordi styrevinkelgeometri ikke gir helt lik svingradius på begge hjul ved store rattutslag.
Min har alltid vært sånn med 21" sommerdekk.
Med dekk med større profil og mykere dekksider tas dette opp i gummien og da merkes det ikke.

Ellers var det en tilbakekalling på noen bolter i styresystemet for noen år tilbake som kunne gi knekkelyder, så sjekk om den er utført.

leafolainen

@MuskElBil: Har ikke prøvd andre høyder, kjører alltid med normal høyde med mindre jeg skal ut på (svært) dårlig vei. Og nå har jeg på vinterdekk, og da klarer jeg ikke reprodusere lyden.

@Megawatt: Akkurat samme bil og årsmodell her også. Får se hva Tesla sier. Regner i hvert fall med at videoen er nok til at de ikke kan fakturere meg for feilsøking...

@Veggen: Så du på videoen? Kan vel ikke kalles normalt det, eller? Jeg har i hvert fall aldri hørt eller sett andre biler oppføre seg sånn.

Veggen

Sitat fra: leafolainen på søndag 31. oktober 2021, klokken 21:14
@Veggen: Så du på videoen? Kan vel ikke kalles normalt det, eller? Jeg har i hvert fall aldri hørt eller sett andre biler oppføre seg sånn.
Nei så ikke videoen før nå.
Det der hørtes voldsomt ut til å være styregeometri ja.
Men hvis det nå er borte med vinterdekk så påvirkes det åpenbart av mykheten på dekk.
Det er nok lurt å bytte tilbake til sommerdekk før du leverer bilen til Tesla så de kan reprodusere problemet.

Ampéreson

Hvilken modell er dette? Hadde noe lignende på min P85+, da var det en garantisak med styrestaget og ett feste hvor det var noen bolter som rustet. Til slutt virket ikke "servo" styringen og den var ufattelig tung å vri om rattet på og masse ulyder.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

MuskElBil

Prøvde å sjå litt nøyere etter i videoen nå.
Stemmer det at hele fronten på bilen løfter seg i takt med dunkingen, og at det er 6 dunk pr omdreining på hjulet?
2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

Muffinman

Da så jeg også video. Jeg ville ikke kjørt en eneste meter med dette før det er avklart om det er trygt, for det så virkelig ikke bra ut. Første tanken er en drivaksling/cv-ledd som er nær havari. Du vil ikke at den skal gå fra hverandre under kjøring...

Bushy

Slik har må in 17 mod. Stålfjærer vært hver høst når sommerdekkene blir stive og bakken glattere. Har slått meg til ro med at slik er det... Men det høres jo helt ekstremt ut om dagen. Blir jo litt skeptisk.... Oppdater gjerne med hva Tesla sier👍😁
S75D sept. 17

leafolainen

Hatt den inne på service i dag. Sendte inn videoen og det holdt som «bevis», trengte ikke å bytte tilbake til sommerdekk for å reprodusere feilen. Etter en undersøkelse bekreftet de «bekymringen» og byttet begge «front upper arms» og begge «rear drop links». Noen som kan forklare det i lekmannstermer?

Muffinman

Øvre bærearmer foran. Det er en oppe og to nede der fremme; den bakre nedre er armen som tar vekten av bilen fra fjærbeinet. Bærekule ytterst og eksentrisk innfesting innerst for justering av camber. Den fremre nedre armen skrår fremover og det er eksenter på også denne hvor man justerer for å oppnå ønsket castervinkel. Den øvre armen som er byttet her har ikke justering. Dette er eneste armen foran som ikke er i alu, og den blir temmelig brun etter kort tid uten at det er problematisk.

Droplinks - eller stabstaglinker - bak er de små linkene som forbinder stabilisatorstaget som går på tvers av bilen med nedre bærearmer der bak. Symptom på at de er utslitt er klikking fra bakenden når en kjører over ujevnheter som er ulike på venstre/høyre side, slik at bakhjulene går ulikt i fjæringsveien og lager lastvekslinger over stabstaget. Da vil en stramme og slakke det utslitte leddet på droplinken, noe som lager en liten klikkelys. Samme symptom om de fremre er slitt, men de var jo ikke byttet her.

Snodig at utslitte topparmer foran kan få bilen til å "hoppe" slik den gjorde i videoen, de må ha vært veldig ødelagte.

MuskElBil

Tenker også som Muffinman, snodig.
Men at dårlige ytre drivledd kan forårsake skader og unormal slitasje på nevnte deler er ikkje usannsynlig.
Når desse delene blir slitt/skadet forsterkes symptomene fra delen som egentlig er dårlig er min tanke.
Vær obs på om symptomene melder seg igjen, og om mulig, vis videoen til Tesla igjen, gjerne i slow motion for å få frem detaljene med dunking og bevegelser.
2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

leafolainen

Takk for innspill. Det var selvfølgelig ulempen med å ikke legge om til sommerdekk igjen, da fikk de ikke sjekket om problemet var løst etter å ha byttet disse delene. Får se om jeg jeg får ånden over meg en dag...

Jeg merker i hvert fall at bilen virker litt «tightere» etter verkstedbesøket, tidligere har det kjentes som fremhjulene på en måte satt litt løst på underlaget om det gir mening. Nesten litt for lett på rattet. Nå føles det som den sitter bedre ved krappe svinger.

Hoppingen/dunkelydene kan muligens ha vært en kombinasjon av flere ting? F.eks både feil i styregeometrien i tillegg til slitte deler?

Er det forresten naturlig at de vil ta en hjulstillingskontroll i forbindelse med byttet av disse delene?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA