Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Aksjon for rustfrie bremser

Startet av Walker, tirsdag 03. oktober 2017, klokken 14:02

« forrige - neste »

Svein_H

Apropos bremser... Da jeg hadde forstillingskontroll på min Zoe for litt siden fikk jeg beskjed om at skiver og klosser begynte å bli slitt, og at det ikke var noen krise, men de kunne bytte de samtidig med at de byttet foringer på garanti slik at jeg slapp billigere unna da de uansett måtte fjerne de gamle skivene. Jeg tenkte ikke over det der og da, så jeg har time på mandag, men i ettertid har jeg begynt å lure. Er det normalt at skiver og klosser foran er såpass slitt etter 80' km på en elbil, som gjerne bremser med regenerering fremfor bremsepedalen..? Kan det være rust de har ment, at det er derfor de bør byttes?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Orbit

Mercedes har startet med testing av aluminiumsskiver på EQXX-konseptet. Først og fremst for å spare vekt (4x 13 kg mindre), men ser for meg at det også er lettere å holde alu-skiver i orden med litt bruk av bremser.

https://www.youtube.com/watch?v=Pt_c3gaO32g&t=590s
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Sulle

Må være en kommafeil her, eller så må hver skive veie over 20kg i utgangspunktet...
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

Orbit

Enig, "13 kilos saved at each corner" som han sier i videoen kan ikke stemme. Sist jeg bytter skiver selv (gammel 5-serie) veide skivene snaut 10 kg hver. Så jeg tipper det heller er 13 kg spart totalt. Det var ikke noe detaljer om vekt å finne i Mercedes sitt eget pressemateriale, men lovnader om korrosjonsfritt:
Sitat fra: https://media.daimler.com/marsMediaSite/en/instance/ko/VISION-EQXX--taking-electric-range-and-efficiency-to-an-entirely-new-level.xhtml?oid=52282663On the chassis, aluminium brake discs reduce the mass significantly compared with cast steel discs. As well as being completely corrosion-free, this brake system designed by Mercedes-Benz Advanced Engineering also reduces brake dust emissions by up to 90% thanks to an innovative coating.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Truls Antonsen

Vet ikke størrelsen på skivene på 5-serie, men 255mm-300mm?
Er ofte godt opp mot 400mm på elbiler, og kanskje dobbel vekt av "mindre" bremser.
Og reduserer en egenvekten med det halve, så blir det fort noen kg...

...men alu er vel ikke like slitesterkt, men regen står jo for det meste av bremsing på elbil, så får sikkert vel så lang levetid, all den tid det er rust som tar elbil-bremser.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Electrix

Må bare legge til at vår Leaf fra 2012 gikk gjennom EU-kontroll igjen idag fremdeles med originale bremseskiver både foran og bak. 8)  Så det å ta noen litt harde oppbremsinger innimellom kan løse mye problemer  :+1:
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA