Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading Q4

Startet av Hyperstress, torsdag 23. september 2021, klokken 20:30

« forrige - neste »

Hyperstress

Hei.
Kommer bilen med adapter til industrkontakt ?(1fas 32A230V, og/eller 3fas 16A400V)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

PMV

Hei,


Er ikke det enfaset som står i brosjyren? Se side 19 i denne.




2022 Q4 50

Orbit

Standard er at det leveres med adapter for 32 A 1-fas industrikontakt (7,4 kW). Du kan ved bestilling fritt bytte dette mot ett 16 A 3-fas adapter for 11 kW ("rødstikk"). Du får ikke med begge, men kan kjøpe det du mangler som ekstrautstuyr.

Det er uansett også med adapter for vanlig stikkontakt (begrenset til 8 A).

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

KjeChr

#3
Hei

Ladekladden som følger med når du bestiller 400V rundstift (rødt støpsel) har og andre spesifikasjoner enn den som følger med som standard i Norge (230V blå rundstift).

Sjekket dette hos forhandler med å sammenligne de to typer ladekladder «fysisk».

Selv har jeg 400v ladekladd/støpsel, og den lader maks. med ca. 10kWh på 400V/16A 3 fas kurs som jeg har på hytta. Bruker den stort sett på 50% kapasitet ca 5 kWh, og det fungerer utmerket.

Overgang til schuko fulgte og med, den har jeg ikke testet ennå.

Usikker på hvilke overganger mm. som fungerer til de respektive ladekladder.

Vh
Kjetil

Orbit

Jeg har prøvd å grave litt i dette (for ur-etron, som har samme lader). Så langt jeg har funnet går alle adapterne om hverandre. Men du blir begrenset av hva ladekladden (EVSE) får til. Har du den som kom levert med 32 A 1-fas, vil du uansett bare få 1-fas lading selv om du setter på et adapter til rødstikk. På samme måte vil du med orginalutstyr med 400 V 16 A 3-fas bare få maksimalt 16 A selv om du setter på et 32 A 1-fas adapter.

Sitat fra: Orbit på onsdag 09. juni 2021, klokken 16:54
Etter litt mysing i delekataloger, tror jeg dette er hva som finnes (med alle forbehold)

Ladekladd

  • 7.2 kW 1-fas 32 A: Delenummer 8V4.971.675.AN
  • 11 kW 3-fas 16 A: Delenummer 8V4.971.675.AS
  • 22 kW 3-fas 32 A: Denne er så ny at jeg ikke har funnet delenummeret
Deretter finnes det diverse kabler som kan byttes ut på ladekladden, avhengig av veggkontakt. Alle de under skal passe på i alle fall de to øverste ladekladdene, men en får selvfølgelig ikke flere faser eller ampere enn det laveste av hva kabel og ladekladd tilbyr. Av de 27 (!!) pluggvariantene som tilbys, er dette hva som er mest kurant her i Norge (og på Europareise), delenummer først i hver rekke:

  • 7PP.971.678.DF: Schuko (type E/F) kodet for maks 8 A (versjon for Frankrike, Norge, Finland)
  • 7PP.971.678.CK: CEE 1-fase 16 A vinklet plugg (blå 3-pin)
  • 7PP.971.678.CP: CEE 1-fase 16 A rett plugg (blå 3-pin)
  • 7PP.971.678.CQ: CEE 1-fase 32 A vinklet plugg (blå 3-pin)
  • 7PP.971.678.CE: CEE 1-fase 32 A rett plugg (blå 3-pin)
  • 7PP.971.678.CM: CEE 3-fase 16 A vinklet plugg (rød 5-pin)
  • 7PP.971.678.CJ: CEE 3-fase 16 A rett plugg (rød 5-pin)
  • 7PP.971.678.CD: CEE 3-fase 32 A vinklet plugg, 0,9 m (rød 5-pin)
  • 7PP.971.678.CN: CEE 3-fase 32 A vinklet plugg, 1,6 m (rød 5-pin)
  • 7PP.971.678.BH: Schuko (type E/F) kodet for maks 10 A
  • 7PP.971.678.BP: Dansk støpsel (type K)
  • 7PP.971.678.BL: UK støpsel (type G)
  • 7PP.971.678.BK: Sveitsisk støpsel (type J)
  • 7PP.971.678.CA: Italiensk støpsel (type L)
Ingen av disse passer i norsk 4-pin blå 3-fas kontakt. I Norge leveres bilen med 1+4/5 eller 1+6/7, avhengig av valg ved bestilling.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Hyperstress

Samme som ur etron da. Da er det bare å bruke samme uttak som jeg hadde på den.  :)
Men så har Audi vært så hyggelige og flyttet ladeluka til motsatt side av bilen på Q4 i forhold til ur etron. Takk for det :(
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Jambo

På e-tron kunne man bestille ekstra ladeluke på motsatt side av bilen. Dumt det ikke er mulig på andre elbiler å legge til ekstra ladeluke hvis standardplasseringen er ubeleilig.

Hyperstress

Er det mulig å stille inn timer for lading? Hadde dette på store etron, men finner det ikke i menyene på q4..?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

turfsurf

Sitat fra: Hyperstress på fredag 24. september 2021, klokken 02:21
Men så har Audi vært så hyggelige og flyttet ladeluka til motsatt side av bilen på Q4 i forhold til ur etron. Takk for det :(
Er det ikke mulig å parkere bilen motsatt vei?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Hyperstress

Er det noen som har fått til smartlading via GE, Tibber e.l. app? Jeg får lagt til bilen på GE appen, men det funker ikke. Mulig pga begrensninger på Q4? En kan jo ikke styre ladingen i Audi appen heller. Håper det snarlig kommer en oppdatering som gir oss litt flere muligheter.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

PMV

Hei,


Skulle vært en oppdatering denne uken som hadde gitt bl.a. tilgang til lokasjonsdata (lading og hvor er bilen min) og reisedata (fra-til) m.fl.
Venter på denne for å tidsstyre ladingen.

Møller sier at denne kommer over nytt år. Ikke nå før jul.
2022 Q4 50

MortenA

Hei

Det kom en OTA her om dagen med både det ene og det andre. Har noen fått noe ut av tidsuret ifm lading?

M.

janbanan

Det kom vel ikke OTA til Q4?

Men det kom en ny versjon av app, 4.13 (iOS), og den hadd med seg støtte for å stille inn avgangstid på lading i appen. Det kom også mulighet for å sett opp lademål på steder, det siste får jeg ikke gjort.

Avgangstider fungerer båd fra MMI og fra app. Men du må nok ha en ganske ny Q4, min har sw 3669 i MMI.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA