Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål vedrørende hjemmeladestasjon

Startet av Goran, torsdag 16. september 2021, klokken 12:14

« forrige - neste »

Goran

Hei

Noen som har tips til en hjemmelader til Tesla MY som har KwH teller?
Jeg må ha en "teller" da jeg bor i sameie og bilen står i fellesgarasje.


Klykken

Feil forum dette.
Men "telleren" monteres på kursen og da før laderen, så hvilken lader du har spiller ingen rolle.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geear

Sitat fra: Goran på torsdag 16. september 2021, klokken 12:14
Hei

Noen som har tips til en hjemmelader til Tesla MY som har KwH teller?
Jeg må ha en "teller" da jeg bor i sameie og bilen står i fellesgarasje.
Elbilhjelpen forhandler Zappi, som jeg mener har innebygget teller. Men tror ikke den kan levere 3-fas, så den er ikke beste løsning for Tesla, avhengig av hva du har tilgang på, riktig nok.

Mulig det går an å få ut info fra Easee via app? Hvis ikke får du montert en teller på kursen det gjelder, enten i en boks ved siden av lader, eller i sikringsskap.

Homecast

I all beskjedenhet vil jeg presentere vår (jobber i DEFA) eRange IQ med måler tilgjengelig på lader.
får både vår hjemmevariant og anleggsvariant med måler klart. både 1 fase og 3 fase mulighet.

https://www.defa.com/no/produkt/erange-iq/

kommer sikkert flere andre som hiver på andre muligheter.
bestilles gjennom installatør hvis interresant
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

Radial

Her vil ofte eier av fellesanlegget (borettslaget/sameiet) bestemme det meste rundt hjemmelader og målere i garasjeanlegg gjennom styret.

Du kan stort sett ikke dunke inn en lader med måler på egen regning. Alt må gå via styret, som gjerne ta tar en avgjørelse på ett system - Der flere kan kjøpe seg i samme løsning dersom de kjøper seg el-bil og trenger ladeplass.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

TB

Generelt, om en skal ha et system med lastbalansering må det avgjøres hvilket fabrikat en skal benytte.
Standardiseringen er begrenset, selv om Open Charge Point Protocol (OCPP) skal kunne løse dette på kryss av produsent.

Kan en føre kabel frem til hver andelseier sitt egen måler, og har nok strøm (setter maks strøm riktig) kan en (normalt) benytte fritt valgt ladestasjon.

Forum kan bare komme med tips og råd.
Trådstarter vil få fasit av sameiet.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Vollis47

Sitat fra: Goran på torsdag 16. september 2021, klokken 12:14
Hei

Noen som har tips til en hjemmelader til Tesla MY som har KwH teller?
Jeg må ha en "teller" da jeg bor i sameie og bilen står i fellesgarasje.

Er du den første eneste med elbil i sameiet. I så tilfelle vil jeg gi deg en liten advarsel, for du risikerer å betale for egen ladestasjon nå og må kanskje betale for noe nytt senere når sameiet beslutter å lage et anlegg som kan fungere for alle. Jeg har vært gjennom dette to ganger i forskjellige sameier og det finnes mange innlegg om tilsvarende i andre sameier og borettslag.

Regn med at en elektriker vil kreve minst ca 10000 for en enkel løsning med måler og alt som skal til. Da kan du få en stikkontakt slik at du kan bruke bilens mobilladekabel på 8A.

Prøv heller å få med flere og få sameiet til å sette opp et fremtidsrettet anlegg.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Erik Ola Ulvestad

#7
Om fasiten er at TS kan levere avregning til sameiget pr egenmelding så slår eg eit slag for denne (som du kan lese av også med blåtann, dersom det ikkje er WiFi dekning) https://www.besen.no/product/besen-smart-22-kw-med-type2-kabel/

Null problem med 3-fas til TMY, 230V eller 400V.
Fast kabel er fint, så slepp du å styre med ekstra, og ingen kan stikke av med den. (Type1 Leaf, mfl.får lade ein annen stad!)


Sent from my iPad using Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

TB

Besen Home Ladestasjon ser ut som en helt ok ladestasjon. Lav pris på 16A utgaven, og også gode priser på 32A utgaven.

Men, tror ikke den støtter lastbalansering, og kommunikasjon mot andre ladere.

Trådstarter må dermed avklare om det er plan om flere ladere. Er det plan om flere vil en fort måtte bytte, og installasjonen vil få kort levetid. Om en da kan velge å kjøpe riktig type med en gang er det mye spare her, både på selve ladestasjonen, og installasjonen.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Erik Ola Ulvestad

Lastregulering for Besen er «rett rundt hjørnet».


Sent from my iPad using Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Goran

Takk for svar og beklager at jeg postet feil.
Det er to andre i sameiet som har elbil (tesla de også), så jeg har allerede hørt med styreleder om hvordan dette løses.

Tror jeg vurderer laderen Tibber selger i sin app.

TB

Ved at lastregulering for Besen er «rett rundt hjørnet» vil den potensielt bli et godt alternativ.

Sitat fra: Goran på torsdag 16. september 2021, klokken 23:17
Takk for svar og beklager at jeg postet feil.
Det er to andre i sameiet som har elbil (tesla de også), så jeg har allerede hørt med styreleder om hvordan dette løses.
Tror jeg vurderer laderen Tibber selger i sin app.
Tror ikke du har postet feil?  "Lading i bedrifter / borettslag / sameier / rekkegarasjer." - høres riktig ut..

Husk på, Tibber selger Easee Home, den støtter lastbalansering mellom tre ladebokser.
Easee Charge støtter forbruksmåling, og 101 ladebokser pr kurs.

Se https://www.circlek.no/elbillading/ladenytt/easee-home-vs-easee-charge
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: TB på fredag 17. september 2021, klokken 07:49
Ved at lastregulering for Besen er «rett rundt hjørnet» vil den potensielt bli et godt alternativ.
Laststyring for Besen vil nok i denne omgang passe best for 5-15 ladeplasser iom at det blir en ekstern kontroller og infrastruktur. Blir nok for dyrt for enkeltinstallasjon, om ikkje du har veldig spesielle behov. Men, det kan vere en 'enabler' for sameiger som har gått tom for kapasitet, eller som vil forsyne frå eigerseksjoner men likevel ha overordnet laststyring.

Vi får ta en egen tråd på dette når det blir aktuellt.



~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Wisd0m

Kjøp noe med salgsverdi på bruktmarkedet, for det er ikke usannsynlig at laderen din må kobles ned den dagen sameiet setter opp lastbalansert system for borettslag. Easee er nok laderen med høyst prosentvis gjensalgsverdi på bruktmarkedet. Den har også energimåler (kan lese fra easee.cloud)

elektrolux

Anbefaler å få styret med på et Zaptec eller Easee anlegg.

Regn med 22-25 000 kr for ferdig opplagt ladepunkt med inntil 22kW kapasitet.

Vær obs på leasing anlegg som koster det samme etter 5 år, men der kostnadene aldri stopper
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA