Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Solfilm hvor lite siderute foran for å minimere EU kontroll/politi risk

Startet av model3pw, mandag 06. september 2021, klokken 18:31

« forrige - neste »

model3pw

Gikk for 35/20/20 - fortsatt fint å se ut gjennom siderutene foran med 35. Men spørs hva som skjer ved kontroll... Ser noe mørkere ut på bildet enn føles i virkeligheten og ser lysere ut mht innsyn når sol.

geirci2

Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.3
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

Øyvind.h

Sitat fra: Rosstopher på mandag 06. september 2021, klokken 22:58
Sitat fra: Hideyowife på mandag 06. september 2021, klokken 21:12
At det er trafikkfarlig, nja. Når du kjører Tesla ser man vel stort sett alle de andre bilene i sidespeilet uansett?  :laugh:

Common misconception. Det er ikke fordi du skal se ut at du ikke får ha mørke ruter foran, men for at andre skal kunne se inn.
Jeg opplevde det trafikkfarlig/ubehagelig med moderat toning foran B-stolpen. I et kryss rett oppi gata følte jeg rett og slett at det ble for dårlig sikt i mørket, så foran B-stolpen toner jeg aldri igjen. Selv moderat (tror jeg hadde 20-35-50 på bakrute, bak B og foran B).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

paalsen

Jeg syntes ikke det er ubehagelig med toning helt frem, men dette er helt sikkert individuelt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

knegg

Sitat fra: paalsen på onsdag 15. september 2021, klokken 22:26
Jeg syntes ikke det er ubehagelig med toning helt frem, men dette er helt sikkert individuelt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Husk at du skal kunne ha blikkontakt med andre sjåfører. Det er en form for kommunikasjon du mister når du soter helt frem.
2020 Model 3

Handyman

Sitat fra: knegg på onsdag 15. september 2021, klokken 23:23
Sitat fra: paalsen på onsdag 15. september 2021, klokken 22:26
Jeg syntes ikke det er ubehagelig med toning helt frem, men dette er helt sikkert individuelt.
Husk at du skal kunne ha blikkontakt med andre sjåfører. Det er en form for kommunikasjon du mister når du soter helt frem.
Ja, det er kanskje det viktigste argumentet mot. Mange tror det kun handler om å se ut, det gjøre det absolutt ikke. Får man ikke blikkontakt, øker usikkeheten. Etter å ha kjørt en del i USA, vet man godt dette.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

paalsen

Er fullstendig klar over hva det handler om, men det går veldig fint, og kombinerer man dette men en bra kjøreadferd, som f.eks tegngivning, hastighet, plassering og en oppmerksom tilnærming så går nok dette bra.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Handyman

Sitat fra: paalsen på torsdag 16. september 2021, klokken 09:51
Er fullstendig klar over hva det handler om, men det går veldig fint, og kombinerer man dette men en bra kjøreadferd, som f.eks tegngivning, hastighet, plassering og en oppmerksom tilnærming så går nok dette bra.
Ja det er jeg enig i, det var en generell kommentar. Det leveres tross alt biler med varierende grad av "toning/soldemping/soting" også foran B-stolpen. Hva kravene er vet jeg ikke, men typen demping, og hvor "mørk" den er spiller en stor rolle.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Rosstopher

Sitat fra: paalsen på torsdag 16. september 2021, klokken 09:51
Er fullstendig klar over hva det handler om, men det går veldig fint, og kombinerer man dette men en bra kjøreadferd, som f.eks tegngivning, hastighet, plassering og en oppmerksom tilnærming så går nok dette bra.

Motorsyklister, politifolk, fotgjengere og andre som er helt avhengig av å få øyekontakt med sine medtrafikanter er nok ikke enige i at det er greit.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

paalsen

Det avhenger nok av hvor mørk det er, og ikke uansett %


Sent from my iPhone using Tapatalk

Øyvind.h

Ja det er i mørket toning av vinduene foran kan gjøre at du går fra å se fotgjengere til ikke å se dem. Jeg kjører forbi et 3-veiskryss hver gang jeg kjører hjemmefra, og der medførte toningen at jeg ikke lenger følte jeg hadde oversikt på venstre side av bilen i mørket når jeg kjørte inn i krysset. Dårlig belyst område, men i blant fotgjengere, joggere, syklister uten lys osv. Det gikk helt fint uten toning, men med toning ble det akkurat for mørkt til at jeg opplevde å se godt nok.
Da måtte utseende vike for trygg bruk av bilen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

krister461



Sitat fra: Rosstopher på torsdag 16. september 2021, klokken 11:50
Motorsyklister, politifolk, fotgjengere og andre som er helt avhengig av å få øyekontakt med sine medtrafikanter er nok ikke enige i at det er greit.
Øyekontakt er vel å bra, men "helt avhengig"?

Det er tross alt mørkt store deler av døgnet i store deler av landet vårt og da er mulighetene for øyekontakt ganske begrenset uavhengig av solfilm....

trykkertor

Sitat fra: krister461 på torsdag 16. september 2021, klokken 16:38


Sitat fra: Rosstopher på torsdag 16. september 2021, klokken 11:50
Motorsyklister, politifolk, fotgjengere og andre som er helt avhengig av å få øyekontakt med sine medtrafikanter er nok ikke enige i at det er greit.
Øyekontakt er vel å bra, men "helt avhengig"?

Det er tross alt mørkt store deler av døgnet i store deler av landet vårt og da er mulighetene for øyekontakt ganske begrenset uavhengig av solfilm....
Som mangeårig motorsyklist er jeg rimelig "avhengig" av å kunne se hodet til bilister. Mange av oss mc-førere kjører med holdningen at billisten mest sannynlig ikke har sett oss, og trenger verifikasjon på om så faktisk er.
Selv om det er mørkt, så lyser min mc-lykt opp siden på bilen så jeg ser hodet.
Med solfilm i rutene blir mitt mc-lys ofte reflektert som om ruten er et sort speil. og jeg får ikke sett hodet.

Typiske situasjoner er bil på vei inn i rundkjøring, bil på vei inn fra høyre i et kryss.

paalsen

Ja det skjønner jeg. Og dette er også tegn jeg som bilist ser etter når det gjelder fotgjengere, syklister, motorsyklister, andre bilister osv, har de sett meg? Ser jeg ikke tegn til dette i adferden, slik som at de snur hodet mot meg, bremser, reduserer farten inn mot kryss eller rundkjøring, bruker blinklys etc så er jeg defensiv og kjører ikke på «retten» min. Det er ikke bare blikkkontakt-eller mangel på dette som vurderes, men adferden som helhet slik jeg greier å tolke den på denne vanligvis korte tiden.


Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA