Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading på Ionity

Startet av Rednaxela, tirsdag 14. september 2021, klokken 08:30

« forrige - neste »

Rednaxela

Jeg ladet på Ionty Øyer i går morges. Jeg ankom med 20% SoC, etter en drøy times kjøring fra Otta. Temperaturen på Øyer var 10-12 grader vil jeg anslå. Ladeeffekten maxet på 67kW, og holdt seg rundt 60 til jeg avsluttet på 77%. Jeg vet det er vanskelig å gi noe entydig svar, men burde jeg ikke på noe tidspunkt fått høyere effekt? Temperaturen var helt nede i 4 grader på Otta, og holdt seg lav til et stykke lengre ned i dalen, men jeg trodde kanskje en drøy times kjøring skulle veie opp for dette. Skal alt tilskrives lav utetemp? I optimal temperatur skal jeg vel kunne forvente 100kW opp til 50% SoC i alle fall.

Også på BKKs 200kW-lader i Ørsta i sommer maxet det på 66-67kW. Der ankom jeg med ca 30% batteri, etter 10 minutters kjøring i 17-18 grader.

Det er sikkert overilt å be forhandler sjekke bilen. Jeg får prøve å hurtiglade mer i Oslo før temperaturen synker.

igniztion

På meg virker det som den magiske grensa man må under er 19-20% SoC ved ankomst. Altså tipper jeg du ville sett litt høyere hastigheter om du hadde ankommet med bittelitt mindre igjen på batteriet.

Har alltid fått 125kW når jeg har ankommet hurtigladere med <18% SoC.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Rednaxela

Ja, jeg skal komme meg et godt stykke ned på 10-tallet og prøve igjen snart.

Likevel, om det skyldes temperaturen, burde den ikke varmet batteriet nok i løpet av ladingen fra 20 til 30-35%, slik at jeg så 90-100-tallet frem til 50-ish% SoC? 125 var nok ikke oppnåelig akkurat denne gangen uansett nei.

Jeg leser i diverse forum at man ønsker seg forvarming av batteriet, dersom man oppgir en hurtigladestasjon som mål i navigasjonen. Det hadde vel hjulpet her.

Jambo

Merkelig. Synes ikke det høres overilt ut å be forhandler sjekke ut bilen. Ville ha testet på en helt annen Ionity først kanskje, og så tatt kontakt med forhandler om det er likt fremdeles. Det finnes jo de som får ut biler med feil i batteriene. Til sammenligning: Car Maniac, tysk YouTuber, brukte 37 minutter 0-80 på sommeren på en ny ID4 GTX og med en vanlig ID4 forrige vinter brukte han bare halvannet minutt ekstra. Her er ladehastigheten han fikk i sommer: 10% - 128 kW, 20% - 133 kW, 30% - 133 kW, 40% - 115 kW, 50% - 100 kW, 60% - 85 kW, 70% - 69 kW, 80% - 68 kW.

daktari

Må jo være en feil. Kanskje de kan få ut en logg og sjekke hva temp. var på batteriet når du startet å lade. Kanskje en sensor er gåen. UTfra testene i vinter startet jo bilen med ganske høyt forbruk for å varme batteriet.
Så du hva V og A var på laderen?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Rednaxela

Jeg festet meg ikke ved detaljene, utover at det tok 40 minutter å lade fra 20 til 77%, og at jeg aldri så mer enn 67kw ladeeffekt. Ionity-appen installerte jeg først etterpå, og økta ble starta med Circle K ladebrikke, men Ionity sitter vel på en logg ja.

Om jeg ikke får testet på Ionity igjen med første skal jeg i alle fall få testet på Circle K med høy kapasitet på Kiellands plass, eller Fortums 150kw-ladere ved Rikshospitalet. Med ny ladefiasko der skal VW få ta en sjekk.

daktari

Testet du å bytte stolpe forresten?
67 kW lukter merkelig nærme ca 350 V x 200 . Kan hende feil på kabelen begrenset det til ca 200A som vel er den strømmen den legger seg på når kabelens kjøling ikke funker - eller roter jeg nå?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Rednaxela

Nabostolpen var okkupert av en fat e-tron som ladet på 130kw. En Polestar og en EQC ladet på omtrent samme fart som meg. Ellers har jeg ingen vettuge spekulasjoner om V og A : )

Rednaxela

Fikk testet 2 ladere på veg til jobb i dag, 300KW på Bjølsen fra 28% SoC og 150KW ved Radiumhospitalet fra 32% SoC, og fikk hhv 92kw og 88kw. Med enda lavere SoC og mer kjøring i forkant ville jeg sikkert sett høyere tall, og jeg har i alle fall ikke noe tak på 66-67kw, slik ladingen på Ionity og BKK kanskje kunne indikere. Skjermbildene med V og A sier sikkert dere proffene noe.

Iontity skal sende meg loggen fra Øyer, men jeg tipper det ikke feiler bilen noe. Ellers må jeg si BKK-appen er forbilledlig mtp. grafene over Soc og effekt fra hver økt.  Du kan ikke vise dette vedlegget.  Du kan ikke vise dette vedlegget.

unik42

Apropos lading på Ionity, fikk WeCharge (appen) på bilen nå. Ser ut som om de bruker Google Maps til kartet og ladestasjonsstatus, men overfører navigeringen til den ordinære navigasjonen. Veldig kjekt å se sanntidsstatus på stasjonene inne i bilen, men skulle ønske de droppa hele Heremaps og bare brukte Google Maps.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

hakotorg

Wecharge, er det WeConnect eller en ny app? Når du sier du har den på bilen, er det via CarPlay/android auto? Høres jo, som du sier, veldig kjekt ut med sanntidstatus på stasjoner i bilen.
Er det alle mulige stasjoner eller bare Ionity?

unik42

Det er en app i bilen (ikke telefonen eller AA/Carplay) som heter WeCharge, som viser alle/mange ladestasjoner på et kart og dens sanntidsstatus.

https://www.youtube.com/watch?v=wbrfD99Bt1Y
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

RJK

Hhei! Beklager at jeg blander inn noe som er uvedkommende problemstillingen, men jeg lurer på hvorfor du bruker Circle K-appen istedet for WeCharge?

Om du har kjøpt en VW i ID-serien som ny, så får du jo WeCharge med gratis abonnement første året, og langt lavere pris per kWh. Det må du jo utnytte.

Og synes du ikke det er verdt det, så må du bare huske å si opp den dyrere abonnementsordningen før den løper ut i neste 12-måneders periode.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rednaxela

#13
Sitat fra: RJK på torsdag 16. september 2021, klokken 23:49
..... men jeg lurer på hvorfor du bruker Circle K-appen istedet for WeCharge?

Godt spørsmål, og jeg stusset litt da ladingen startet. Jeg har WeCharge Go satt opp i WeConnect ID-appen, og syntes egentlig ladingen startet før jeg rakk å holde Circle K-brikken bortil laderen. Jeg har forsøkt å finne ut om Ionity er plug and charge dersom man har WeCharge, uten å bli klok, men det funker vel slik for Mach-E, så kanskje det gjør det for ID-bilene også..? Jeg skal uansett huske å beepe WeCharge-kortet og ikke CK-brikken neste gang.

Hverken Circle K-, WeConnect- eller Ionity-appen (installert først etter ladingen) viser denne ladeøkta, og jeg har ikke blitt trukket noe beløp enda. Den som lever får se.

Edit! Jeg ser Ionity er plug and charge med de nyere Halo-laderne, som på Øyer, så da tipper jeg at det gikk av seg selv da jeg plugget inn. Men da burde vel økta umiddelbart vært synlig i ladedelen av WeConnect-appen...

Jambo

Vet ikke om ID4 er oppdatert til Plug and Charge ennå. Jeg vet at det kommer, men har til nå ikke lest om noen som har ladet en ID4 med Plug and Charge i Europa.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA