Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

MG5 og ladestyring

Startet av vinterdekk, mandag 03. mai 2021, klokken 00:19

« forrige - neste »

vinterdekk

Interessant, jeg ser at UK MG5 EV ikke har ladebegrensning. Dvs. man har ikke annet valg enn å lade til 100% med mindre man avbryter ladingen eksternt. https://www.mgevs.com/threads/new-to-mg-evs-i-have-a-few-questions.2314/

Hvordan påvirker det levetiden på batteriet? Siden produsenten SAIC har tette koblinger til CATL og har produsert mange tusen Roewe Ei5/MG MG5, skulle man vel tro det var greit å lade til 100% når man ikke har noe valg.. Kan det være LFP batteri i noen MG biler?

Jeg har ikke funnet noen indikasjon på om man kan time ladingen slik at man slipper å lade mens det er dyrest, vet noen noe om det?
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Girstang


Radial

Man kan jo feks bare se på Nissan Leaf, som har lada til 100% siden tidenes morgen med rundt 10-15% degradering på 10år (1strek) dersom du AC lader mest hjemme.

Så jeg tror ikke dette er ett veldig stort problem, så lenge det er grei buffer i toppen (100% er ofte rundt 90-95% i virkeligheten pga buffer)
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Radial på tirsdag 17. august 2021, klokken 11:19
Man kan jo feks bare se på Nissan Leaf, som har lada til 100% siden tidenes morgen med rundt 10-15% degradering på 10år (1strek) dersom du AC lader mest hjemme.

Så jeg tror ikke dette er ett veldig stort problem, så lenge det er grei buffer i toppen (100% er ofte rundt 90-95% i virkeligheten pga buffer)

Tja, jeg fikk ca 10% reduksjon og mistet 1 strek etter 3,5 år og 100 000km på Leaf, så her må minimum kjørelengde involveres.
I tillegg må anmerkes at jeg brukte stort sett hjemmelading opptil 80%.

Leaf 30kWh har også blitt rapportert med mye større degradering av kapasitet enn de fleste andre elbiler; på denne var ikke mulig å angi ladegrensing.

Electric cars in Norway

#4
Sitat fra: Girstang på mandag 16. august 2021, klokken 21:48
Kommer mg nå med app?
Det er app men ikke i Norge. Det kommer nok...
https://www.mgcars.com/en/innovation/ismart

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA