Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ariya

Startet av Rusalka, onsdag 10. juni 2020, klokken 14:00

« forrige - neste »

Marius Kotsbak

Nei, er vel kun god pris eller rask levering som kan gjøre den noe særlig attraktiv. Om det ikke blir det heller vil nok salget bli lite.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Bondeknøl

Her skjer det lite. Er det ingen mer info om denne bilen?

Electric cars in Norway

#92
Sitat fra: Bondeknøl på onsdag 01. september 2021, klokken 07:39
Her skjer det lite. Er det ingen mer info om denne bilen?

Enig  :+1: det skjer jo ikke noe! Bare reklame på hjemmesiden.

Kopi:

"Helt i starten av 2022 lanseres det en ny elektrisk crossover fra Nissan. Det er den reneste formen for Nissan Intelligent Mobility. En kraft for å frigjøre potensiale. Deg. Meg. Oss alle. Finne nye veier med dyktighet, selvstendighet og stil.*"

https://www.nissan.no/biler/nye-biler/ariya.html?&cid=psmWvPH4KW0_dm|U|pgrid|108143278514|ptaid|kwd-928003157191|pcrid|524251883464|slid||intent=&gclid=Cj0KCQjwpreJBhDvARIsAF1_BU3VvjaOKlATPePhsrSwwNze92uv44oa1fJCBDWtwGNP_LfGBOE5U-8aAs07EALw_wcB

Limodriver

Merkelig, Nettavisen har en artikkel bak betalingsmur som indikerer at noe er på gang og at Ariya blir en salgssuksess.

Med presentasjon i begynnelsen av 2022 og tradisjonell elbilventetid har en vel ikke bil før om et år.

Daniel_0007

#94
Tror Aryia blir veldig avhengig av pris, i 2022 så kommer det til å være en Haug med konkurenter.
Men hvis de legger seg under id4 i pris så kan være mange som vurderer men tviler litt på det. Hørt rykter om at den er enda mer forsinka skulle vært til salgs i Japan nå til høsten men skal være utsatt til neste år.

Ser ut som forhåndsreservasjon åpner 9 september da bør vel prisene annonseres og, syns tiden for forhåndsreservasjon for elbil uten å vite pris er på vei ut

https://insideevs.com/news/530198/nissan-ariya-preorder-norway/


Model 3 2019 LR Rwd

oddhap

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/v56brL/starter-straks-forhaandssalget-av-nissan-ariya-i-norge

"Prisen vet vi ikke ennå, for den overraskelsen har Nissan tenkt til å vente med til forhåndssalget åpner den 9. september. Men i vinter fikk vi prisantydninger som sa en startpris på rundt 450.000 kroner eller nærmere 600.000 for toppmodellen."

Litt for dyrt for min del, men kanskje en fin bruktbil om noen år.
Leaf 2012 168k km (mistet 2 streker)
VW Polo 2003 (Ventebil)
Opel Corsa-E 2020

Limodriver

600K er for dyrt for min del også. Imidlertid har Nissan begynt høyt ved introduksjonen av elbilmodeller, deretter senker de prisen når "markedet presser dem". Dette skjedde med 1. gen Leaf og 2. gen Leaf, det vil ikke forundre meg om det skjer med Ariya også. Når prisen senkes har jeg kjøpt bil, jeg bytter ikke igjen selv om prisen senkes.

En faktor for mitt vedkommende er at jeg ikke vil handle hos Birger N Haug og det er ikke Nissan forhandler som passer for meg utenfor Stor-Oslo. Jeg skal føle meg komfortabel med ettermarkedet hos forhandleren og de skal også være lokalisert et sted jeg naturlig er eller passerer med jevne mellomrom.

Daniel_0007

Da er prisene ute, fra 409 900 for minste batteri, 499 900 for største batteri mens 4x4 er fra 529 900.
Litt stive priser men er på nivå med meb bilene men er større batteri
Model 3 2019 LR Rwd

Magnus Hansen

Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 09. september 2021, klokken 12:06
Da er prisene ute, fra 409 900 for minste batteri, 499 900 for største batteri mens 4x4 er fra 529 900.
Litt stive priser men er på nivå med meb bilene men er større batteri

Ganske betydelig nedjustert fra tidligere anslag. De har vel tilpasset seg konkurrentene. Så får noen finlese utstyrslister for å se hvordan det er i forhold til en id.4 som synes å være nærmeste konkurrent?

Øyvind.h

Gikk igjennom og konfigurerte 4WD Ariya med metallic og 19". Så ikke noe om hengerfeste, så det blir kanskje lagt til av forhandler?

Prismessig ser den ut til å lande omtrent som en godt utstyrt ID4 GTX (etter forhandling på begge).

Ariya er spennende og ny, men tror kanskje jeg lander på ID4 om jeg må velge mellom de to. ID4 GTX har vesentlig bedre bagasjeplass og er fin og gjennomført. Ariya har jeg sett noen videoer av og den er for så vidt fin den også. Litt andre løsninger, men ikke noe jeg ble spesielt interessert i.

Prosessen er reservasjon til en tusenlapp, og så signere avtale hos forhandler. Jeg frykter jo da at en må signere hos forhandler relativt raskt, og blir sittende låst i en kontrakt med laaang ventetid og kjøper tar primært risiko på både leveranse og pris/markedssituasjon. Har foreløpig ikke reservert, selv om jeg vurderer det. Tror jeg må se den først. Ioniq 5 virker rett og slett mer gjennomført, og den kjører jeg allerede (til en litt lavere pris).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Electric cars in Norway

#100
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 09. september 2021, klokken 15:43

Prosessen er reservasjon til en tusenlapp, og så signere avtale hos forhandler. Jeg frykter jo da at en må signere hos forhandler relativt raskt, og blir sittende låst i en kontrakt med laaang ventetid og kjøper tar primært risiko på både leveranse og pris/markedssituasjon.

Øyvind.h  :+1: momsen blir utsatt til ut 2022 så det gjør vel ikke noe om det blir litt ventetid men seff ikke laaaang ventetid.

Spørsmålet mitt er hvorfor i det hele tatt inngå slike kjøpeskontrakter nå om dagen... det er jo mulig å få kjøpr flotte billige elbiler og nesten utlevert med en gang. Det er jo mye sikrere...

Den trekker tilhenger på inntil 1.500 kilo så merkelig dette er en del av konfigureringen.... men det er vel som du sier.. det blir lagt til seinere..

batterimannen

Synes den er for høyt priset i forhold til Ioniq 5, EV6, Model Y, ID.4 og Enyaq.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

E_S

Stor tommel opp for 22kW ombordlader, stor tommel ned for dusteplassering av ladeport. Nesten like ille som i fronten. Er ikke hurtigladehastigheten litt treg etter dagens standard?
:)

Tesla88

E-tron har høy ladehastighet pga vannkjøling av batteriene sine. Dette vil også Ariya få, ser det ut som, så da kan man forvente tilnærmet 130 gjennom det meste av ladingen. Og dette i seg selv er bedre enn de fleste bilene på markedet i dag.

Øyvind.h

Innhentet tilbud fra forhandler, og det var som forventet. 4wd kommer etter sommeren neste år en gang. Bagasjerommet blir mindre da plassen under gulvet bak forsvinner.
Vurderer å kjøpe allikevel, men satt det på vent da jeg er låst til å ta ut bilen til avtalt pris, ett år frem i tid uten noen forbehold.

Å inngå en så låst kontrakt ett år i forveien er uaktuelt. Så da ble det ikke bestilling foreløpig.
Skinnsetene får en kun i blått. For øvrig likte jeg bilen. Veldig godt inntrykk av førermiljø, skjermer og finish.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA