Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyeste innlegg

#91
Må si deg er virkelig lavmål over Motvind her i de siste innleggene.

Er omtrent ikke enig med Aasland i noenting, men at Motvind er tendensiøse i argumentasjon er å si det svakt. Det siste innlegget jeg så fra Eivind Salen så ønsket han seg tredje verdenskrig. Når du klarer å si slike ting i en debatt om vindkraft.

Jeg er erklært skeptiker til landvind av flere grunner, men blir totalt oppgitt over debattnivået til Motvindfolka og synes det er mye uredelighet der.

Takke meg til hELgenens argumenter som går rent på variabel ustabil kraftbelastning, utenlandsk eierskap og beskytte natur for naturens skyld alene.
#92
Kjøpe elbil? / Sv: Beste bybil kjøp under 200...
Siste innlegg av RJK - I går kl. 22:40
Sitat fra: dfa på I går kl. 21:46Tusen takk for anbefalingen :)
Sitat fra: RJK på I går kl. 21:40Ville sett etter en Kia e-Soul med 40 eller 64 kWt batteri. De tidligere (Soul EV med 24 eller 30 kWh batteri, har ChaDeMo som Leaf).
Finner mange med 81kWt batterier, er disse ChaDeMo også?
Har alle e-Soulsene varmepumper?
Nei, finnes ingen Soul med 81 kWh batteri. Tror du forvirres av effekten på max 80 kW (uten t=time/h=hour) ved hurtig/lynlading.

Alle med CCS og batteristørrelse på 64 kWh har varmepumpe. På de med batteri på 40 kWh, så det ikke varmepumpe på modellene i Classic-utgaven (den billigste), men er visst standard i de andre utstyrsversjonene. Dog tipper jeg bruktprisen er så lite forskjell på, at du like godt bør sikre deg en med det største batteriet.

https://bil.bos.no/getfile.php/1314177662-1611314706/nedlastingssenter/kia/prislister/Kia%20e-Soul.pdf

De er ikke verdens raskeste å lade, men lader temmelig jevnt i både varme og kulde med mindre batteriene er veldig kalde. Men opp til ca 60-65 % SoC går det greit unna. Og pga at disse er gjerrige på strømmen, får du mange km på den ladetiden.

Du vil også sette stor pris på "Utility mode" som tilsvarer Tesla sin "Camper mode/Dog Mode", som gjør at du f.eks. kan la hunden sitte i bilen med behagelig temperatur via AC mens du selv er inne og gjør noen raske ærend på butikken.

Riktignok må/bør du sette opp skilt om at bilen er i "hundemodus/campingmodus" og hunden har det fint, da man ikke har mulighet til å vise det med skjermen i bilen, for de som ser at bilen er forlatt med hund inne i bilen!

PS! Den gamle har maks 80 kg taklast, den nye takler hele 100 kg, sopm er perfekt om du vurderer taktelt og samtidig kunne tenkt deg å ha markise samtidig! Der er e-Soul og e-Niro bedre enn Kona, foruten den nye fra 2024 som og har fått 100 kg taklast.

2020-modellene kan dra tilhenger med "hele" 300 kg, men med originalt ettermontert hengerfeste kan man få lastestativ/lastekrok for å ha sykkelstativ, der kula tåler hele 100 kg.

#93
Tesla / Sv: Tesla aksjer
Siste innlegg av emurof - I går kl. 22:36
Sitat fra: daktari på I går kl. 18:26Salget gikk dårlig, inntekten halvert, pengene forsvinner-> aksjen opp 10%. Si meg at det er noe rart med aksjemarkedet i USA uten å si det...

Jada, akkurat som i 2014, 2019, osv. Det er tider da veksten midlertidig tar en "pause", som har skjedd mange ganger før. De snakket jo nettopp om dette både under denne kvartalspresentasjonen og forrige. Veksten kommer i bølger.

Satt du her i 2019 og erklærte at Tesla var død som vekstselskap fordi de hadde en periode med lavere eller ingen vekst?
#94
Tesla / Sv: Tesla aksjer
Siste innlegg av emurof - I går kl. 22:35
Sitat fra: dundun på I går kl. 14:54
Sitat fra: emurof på tirsdag 23. april 2024, klokken 17:43Bare så synd at de har syltynne marginer og ikke er teknologiselskaper som Tesla er. Tesla er et energi-og programvareselskap i bunn. Bilene er bare en variant av et produkt som brukes for å bære Teslas programvare og tjenester.

Litt som Apple ikke bare er en mobilprodusent, mens Nokia var det, selv om Nokia jo også hadde andre produkter. Men de hadde ikke programvare- og teknologifokuset i bunn som Apple (og nå Tesla) hadde.

Tja. Hvor stor del av Teslas inntekter kommer fra andre inntektsstrømmer enn bilsalg?

Programvare og tjenester er en integrert og udelelig del av bilen.

For eksempel er standard Autopilot inkludert i prisen. Man måtte tidligere betale separat, men så ble den permanent innlemmet i bilen (og prisen økt).
#95
Tesla / Sv: Tesla aksjer
Siste innlegg av emurof - I går kl. 22:33
Sitat fra: daktari på I går kl. 08:40Noterte meg halvert overskudd (e.skatt) fra Q1 året før, profitten totalt er nå ca 5% av omsetningen. Tjener fortsatt penger, men kontantbeholdning sank med doble av netto-profitten.

De investerer tungt i flere ting nå, både AI og ny produksjonsmetode.

SitatSå skriver de at de har installert produksjonskapasitet på 125.000 cybertrucks, men vi vet se har levert ca 4000 på 1,5 kvartal, og de skryter av 1000 produserte CT i én uke j april. Er det 125.000 eller 52.000? Kan man egentlig stole på det de skriver?

Det tar tid å øke produksjonstakten. Det går ikke magisk fra 0 til 1 million over natten.

SitatFor "Model 2" skriver de at de nå endrer strategi og ikke utvikler nye plattform fra bunn. Den skal baseres på eksisterende plattform (3/Y?) med tilpasninger og produseres på samme linje. Det kan funke. Blir som MEB og BMW CLAR. Men antagelig kompromisser og de varsler selv lavere profitt.

Det blir interessant å se hva som skjer her. Kanskje blir bilen litt dyrere, f.eks. $30k. Det er fortsatt en lavere pris, og en fysisk mindre bil vil være populært både i Kina og Europa. Over tid vil også prisen her gå ned.

SitatMen, det betyr at Reuter sine kilder hadde rett: de kuttet ut en helt ny plattform og endret strategi. Det som var utydelig var det nye at de allikevel skal komme med nye modeller. Om de lykkes med det på så kort tid hvis de endret plan i fjor høst, (1 år utvikling, ingen testing?) gjenstår å se.

Nei, Reuters hadde ikke rett. De påstod at billigmodellen ble droppet helt, og at de kun kom til å jobbe med robotaxi. Som vi nå vet, så jobber de fortsatt med en eller flere billigere modeller, så de kuttet ikke alt annet for robotaxi. Vi vet ikke hva prisen vil være her, men det får vi bare se.

De valgte jo å ikke gå for "full Unboxed" fordi det ville ta kortere tid å få i gang produksjonen. Dette fordi de i større grad vil bruke etablerte produksjonsmetoder. Blant annet metoder de brukte på Cybertruck. Så det blir tilsynelatende en slags hybrid av tradisjonelt (Model 3/Y), nyvinning (Cybertruck) og fremtidig (Unboxed).

De sa at de blant annet kunne kutte kostnader ved å gjenbruke eksisterende produksjonslinjer. Husk på at Model Y har (eller i det minste hadde) mye høyere marginer enn Model 3 fordi de tok i bruk nye teknikker under produksjonen. De satte sammen alt de hadde lært og optimaliserte. Det samme vil de gjøre nå, men sannsynligvis med enda større nyvinninger.

Uansett, dette var Reuters påstand:

"Tesla has canceled the long-promised inexpensive car that investors have been counting on to drive its growth into a mass-market automaker, according to three sources familiar with the matter and company messages seen by Reuters."

De påstod altså at Tesla hadde kansellert billigvarianten, noe de ikke hadde. De endret bare på måten de valgte å gjøre det på. Det Tesla kansellerte var selve produksjonsmåten for billigmodellen, ikke selve billigmodellen.

Og:

"Tesla to focus on self-driving taxis instead"

Nei, de vil bygge både robotaxi og billigere modeller.

Reuters løy, eller tok rett og slett feil. Det er ikke første gang.
#96
BMW / Sv: iDrive Vs. CarPlay/Android
Siste innlegg av Oddaa - I går kl. 22:21
Bruker også CarPlay kun til samtaler (inkl Teams-møter en gang iblant).
#97
Kjøpe elbil? / Sv: Beste bybil kjøp under 200...
Siste innlegg av dfa - I går kl. 21:46
Tusen takk for anbefalingen :)
Sitat fra: RJK på I går kl. 21:40Ville sett etter en Kia e-Soul med 40 eller 64 kWt batteri. De tidligere (Soul EV med 24 eller 30 kWh batteri, har ChaDeMo som Leaf).
Finner mange med 81kWt batterier, er disse ChaDeMo også?
Har alle e-Soulsene varmepumper?
#98
Kjøpe elbil? / Sv: Beste bybil kjøp under 200...
Siste innlegg av RJK - I går kl. 21:40
Ville sett etter en Kia e-Soul med 40 eller 64 kWt batteri. De tidligere (Soul EV med 24 eller 30 kWh batteri, har ChaDeMo som Leaf).

Da har du en bil som teknisk er så godt som identisk med Hyundai Kona og Kia e-Niro da de deler drivlinje. Er stort sett karosseri-formen som er den største forskjellen!

Tror du ville blitt ganske fornøyd med den! Og kvalitetsmessig så er det ganske gode biler. Rekkevidden er noe kortere enn de to nevnte "søskene", pga en form som ikke er veldig aerodynamisk.

Og jo mere 110-sone, dess mindre blir rekkevidden i praksis, men er fremdeles blant de beste av de du har på lista di. Har dui mest 80 og 90-sone, vil rekkeviddetapet bli mindre!

Og så har du jo bra plass til bikkja baki!
#99
Tesla i media / Sv: Tesla i utenlandske medier
Siste innlegg av What-a-watt - I går kl. 21:34
Finnes det 10 års gamle Teslaer? Ja
#100
Lading av Tesla / Sv: Bilder og info om superlad...
Siste innlegg av MuskElBil - I går kl. 21:18
Sitat fra: Hjortefot på I går kl. 10:37
Sitat fra: elbilist i Bergen på søndag 21. april 2024, klokken 18:49Kjørte forbi Vøringsfoss i Eidfjord i dag. Talte 14 supercharger fundament i betong med rød trekkkabler stikkende opp.  (...)
Er det "bare" turistattraksjonen i gangavstand der? Sikkert mange på gjennomreise som stopper der 15-30 minutter for å ta en selfie og gjerne benytte seg av eventuelle fasiliteter. Smart sted å ha hurtigladere. (Og kiosk/kafe og toalett.)

Bra med byggeaktivitet i Vestland i det siste, men det er jo plenty av steder som godt kunne hatt lading, Skjolden, Matre, Håland, Knarvik, Bergen (sentrum og Flesland), Sogndal etc. etc., så det er bare å "stao pao"!

Nord for Sognefjorden er rimelig tørrlagt ja. Kjører du fra Lavik ferjekai og skal over Sognefjellet er det iflg gulesider en tur på over fem timer uten tilgang til SuC, kun de få andre laderne på veien.
Alternativet er å ta en omvei til Lærdal, men det er dårlig løsning med ferje osv.
Nær Sogndal hadde vært midt i blinken mtp nord-syd også.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA