Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nyeste innlegg

Sider: 1 ... 8 9 [10]
91
Er det noen da som vet om bilene blir levert med 1 eller 2 hjulsett fra "fabrikk" - eller blir ekstra hjulsett levert ut fra mottaket/utleveringsstedet (altså f.eks. Drammen)? Om dere skjønte spørsmålet...

Blir vel fryktelig klønete for Tesla å legge inn vinterdekk inn i bilen i Kina f.eks. - og så ut i Drammen og bytte om? :/
92
Kjøpe elbil? / Sv: Tilhenger, mindre eller høyere forbruk med mer motor?
« Nyeste innlegg av RJK I går kl. 15:48 »
Nå har jeg alltid vært en som har ment at kraftig nok motor, er langt mere å foretrekke enn lavere effekt, fordi den med lavere effekt må slite mer med større effektuttak for å yte samme jobben. Dette vil spesielt gi seg utslag når man trekker noe, eller skal bevege seg oppover i terrenget.

På ice-motorer er det dog lett å overdrive og gå for for kraftig motor, slik at den uansett forbruker mer enn modellen som er mer korrekt tilpasset. Større motor betyr gjerne også kraftigere og bredere dekk, gjerne på større felger i tillegg, som aldri er en fordel på forbruket.

Dekkutrustning vil sånn sett aldri komme gunstigere ut på forbruket, men kan ha endel å si på grepet, men om vi snakker tørre sommerveier, så tviler jeg bedre grep gjør noe utslag utover det når bilen ikke trekker noe.

Jeg tror dessuten at begge disse bilene er så kraftige, at forskjellen på motorene vil være neglisjerbar. Vekten det skal trekkes på, samt friksjonen, er den samme på begge, og de vil i realiteten bruke ca like mye krefter på jobben.

Jeg tror rett og slett at du ikke vil se merkbare eller målbare utslag på rekkevidden, den ene eller andre veien. Om noe, så vil effektbehovet være det samme, så du merker kanskje en prosentvis forskjell, basert på den forskjellen som allerede er der.

Men blir spennende å se hvordan andre vurderer dette, og om man vil se en som rett og slett bestemmer seg for å ta en test på dette.
93
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« Nyeste innlegg av RJK I går kl. 15:25 »
SV bør lese lovteksten langt bedre. Det er ikke tillatt etter Grunnloven å gi en lov tilbakevirkende kraft, selv om man prøver så godt man kan å unngå dette, ved å gi loven kraft og på allerede inngåtte avtaler etter datidens regelverk.

En mulig viktig presisering! "Er det fastsatt en lov eller annen bestemmelse som er til gunst for den enkelte berøres ikke det av bestemmelsen."
Det er korrekt. Jeg valgte  ikke ta med unntaket, da SV sin intensjon er det motsatte, å være til ugunst for de som blir direkte berørt.
94
Ringte dem selv for å få dem til å bekrefte at det lå VIN på bestillingen min. Det gjorde det, men så ringer de tilbake og sier det er en bug i systemet. Det er flere i Norge som dette gjelder. VIN koden jeg fikk oppgitt sporet selgeren til Barcelona...
95
Hmmm. Nå ble jeg oppringt av Tesla der de sier at vin delegeringen er en feil. Vin nummer forsvant også i kildekoden. Merkelige greier…

Sa de noe om når du kunne forvente VIN?

2022 forsvant fra kontoen min også. :)
96
Audi e-tron / Sv: Sprekk
« Nyeste innlegg av Sandra87 I går kl. 15:15 »
Men dette skal gå på garantien? De kan ikke påstå at dette er noe jeg har skyld i selv?
Må snart kvitte meg med den også. Tør ikke ha den 1 minutt over 100.00 km.
97
Hmmm. Nå ble jeg oppringt av Tesla der de sier at vin delegeringen er en feil. Vin nummer forsvant også i kildekoden. Merkelige greier…
Jøss... samme her. Vin borte, men har ikke blitt oppringt 🤔
98
Tesla slutter aldri å overraske..
99
Tesla SW og AP / Sv: Fra 1. januar 2023 blir EU L3-vennlige(re).
« Nyeste innlegg av CorsoDante I går kl. 15:04 »
Her kravene som stilles:

The following list of issues and principles will guide discussions and activities on automated/autonomous vehicles within WP.29 and each of its relevant subsidiary Working Parties. The aim is to capture the shared interests and concerns of regulatory authorities, provide the general parameters for work, and to provide common definitions and guidance.
The following is a list of common principles with brief descriptions and explanation. It is expected these would form the basis for further development.

a) System Safety: When in the automated mode, the automated/autonomous vehicle should be free of unreasonable safety risks to the driver and other road users and ensure compliance with road traffic regulations;

b) Failsafe Response: The automated/autonomous vehicles should be able to detect its failures or when the conditions for the [ODD/OD] are not met anymore. In such a case the vehicle should be able to transition automatically (minimum risk manoeuvre) to a minimal risk condition;

c) Human Machine Interface (HMI) /Operator information: Automated/ autonomous vehicle should include driver engagement monitoring in cases where drivers could be involved (e.g. take over requests) in the driving task to assess driver awareness and readiness to perform the full driving task. The vehicle should request the driver to hand over the driving tasks in case that the driver needs to regain a proper control of the vehicle. In addition, automated vehicle should allow interaction with other road users (e.g. by means of external HMI on operational status of the vehicle, etc.);

d) Object Event Detection and Response (OEDR): The automated/autonomous vehicles shall be able to detect and respond to object/events that may be reasonably expected in the [ODD/OD];

e) Operational Design Domain (ODD/OD)] (automated mode): For the assessment of the vehicle safety, the vehicle manufacturers should document the OD available on their vehicles and the functionality of the vehicle within the prescribed OD. The OD should describe the specific conditions under which the automated vehicle is intended to drive in the automated mode. The OD should include the following information at a minimum: roadway types; geographic area; speed range; environmental conditions (weather as well as day/night time); and other domain constraints;

f) Validation for System Safety: Vehicle manufacturers should demonstrate a robust design and validation process based on a systems-engineering approach with the goal of designing automated driving systems free of unreasonable safety risks and ensuring compliance with road traffic regulations and the principles listed in this document. Design and validation methods should include a hazard analysis and safety risk assessment for Automated Driving System (ADS), for the OEDR, but also for the overall vehicle design into which it is being integrated and when applicable, for the broader transportation ecosystem. Design and validation methods should demonstrate the behavioural competencies an Automated/autonomous vehicle would be expected to perform during a normal operation, the performance during crash avoidance situations and the performance of fall back strategies. Test approaches may include a combination of simulation, test track and on road testing;
 
g) Cybersecurity: The automated/autonomous vehicle should be protected against cyber-attacks in accordance with established best practices for cyber vehicle physical systems. Vehicles manufacturers shall demonstrate how they incorporated vehicle cybersecurity considerations into ADSs, including all actions, changes, design choices, analyses and associated testing, and ensure that data is traceable within a robust document version control environment;

h) Software Updates: Vehicle manufacturers should ensure system updates occur as needed in a safe and secured way and provide for after-market repairs and modifications as needed;

i) Event data recorder (EDR) and Data Storage System for Automated Driving vehicles (DSSAD): The automated/autonomous vehicles should have the function that collects and records the necessary data related to the system status, occurrence of malfunctions, degradations or failures in a way that can be used to establish the cause of any crash and to identify the status of the automated/autonomous driving system and the status of the driver. The identification of differences between EDR and DSSAD to be determined.
Additional issues not listed in the currently agreed WP29 priorities

j) Vehicle maintenance and inspection: Vehicle safety of in-use vehicles should be ensured through measures such as related to maintenance and the inspection of automated vehicles etc. Additionally, vehicle manufacturers are encouraged to have documentation available that facilitates the maintenance and repair of ADSs after a crash. Such documentation would likely identify the equipment and the processes necessary to ensure safe operation of the automated/autonomous vehicle after repair;

k) Consumer Education and Training: Vehicle manufacturers should develop, document and maintain employee, dealer, distributor, and consumer education and training programs to address the anticipated differences in the use and operation of automated vehicles from those of conventional vehicles;

l) Crashworthiness and Compatibility: Given that a mix of automated/autonomous vehicles and conventional vehicles will be operating on public roadways, automated/autonomous vehicle occupants should be protected against crashes with other vehicles;

m) Post-crash AV behaviour: Automated/autonomous vehicles should be able to return to a safe state immediately after being involved in a crash. Things such as shutting off the fuel pump, removing motive power, moving the vehicle to a safe position off the roadway, disengaging electrical power, and other relevant actions should be considered. A communication with an operations canter, collision notification canter, or vehicle communications technology should be used.


Mye should, men antar det er en minimums-standard.

Noen som har gjort en kryssjekk rundt hvordan Teslas kapabilitet/systemer står seg ift. disse kravene (eksempelvis på en TM3 (med radar...)?  8)
100
Hmmm. Nå ble jeg oppringt av Tesla der de sier at vin delegeringen er en feil. Vin nummer forsvant også i kildekoden. Merkelige greier…
Sider: 1 ... 8 9 [10]