Nyeste innlegg

Sider: 1 ... 7 8 [9] 10
81
Ok, så for de som har 3-fase IT-nett er ikke Zappi på nivå med f.eks Easee per i dag.

Nei, de er dessverre hevet over det nivået siden den har mer avansert måling av strømmen.

Men du har rett: Inntil samleboksen til Myenergi blir tilgjengelig vil Easee og andre bokser med 3 fase rele tilby noe mindre skjevlast ved lading av e-golf på et 3 fase IT nett.

En plass enklere 3 fase bokser har et reelt overtak er på 3 fase IT lading av Tesla 3.  ;)
82
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil med plass til tre barneseter?
« Nyeste innlegg av 1000kwh I dag kl. 09:35 »
Har Kia Soul. Det er akkurat plass til tre barneseter, men det er ikke komfortabelt for noen, og den er strengt tatt en bybil med laber rekkevidde Av og til trenger man bagasjeplass også. Den nye soulen er ikke aktuell, da den ikke virker som en forbedring på noe annet område enn rekkevidde.

Når jeg sier "ikke Tesla", er det fordi jeg bor i Bergen og har hatt Tesla tidligere. Dessverre må jeg si at det har gitt meg avsmak for merket. Jeg vil ha en bil som tåler å være parkert ute i regnvær og som det ikke til enhver tid er minst én ting galt med. Jeg gidder heller ikke forholde meg til et forhandler/service-nettverk der det kun jobber roboter, og der det tar månedsvis og flere verkstedsbesøk å få ordnet feil og mangler.
Hva med en brukt Model S med glasstak? :P
83

  • effektstyring basert på strømpris - Easee kan gjøre det med Tibber abonnement og Pulse, Zaptec kan gjøre det med Premium abonnement
  • effektstyring basert på forbruk ellers i huset, når/hvis effekttarrifene kommer - Easee + Tibber + Pulse, tror at Zappi kan også gjøre det?
  • last-balansering mellom faser (for å unngå skjevlast), på IT-nett
Tibber bruker ikke Pulse for å lastbalansere mot strømtrekk fra hovedsikring, og ser ikke på effekt i det hele tatt. Pulse brukes ikke til smartlading i.f.m. strømpris (er jo heller ikke nødvendig). Tibber har dog ett åpent og bra API som man kan bruke til integrasjon. Styring basert på effekt tipper jeg kommer, det har blitt spilt inn for de. De er veldig responsive på innspill.

Jeg har en Easee hjemme, nye Zappi var ikke tilgjengelig når jeg kjøpte, og så venter jeg på at de skal støtte trefase IT.

Planlegger solcelletak på hytta etter hvert, og da er Zappi høyaktuell. Muligens blir det bytte hjemme og, men jeg ønsker en løsning som kan styre varmepumpe, VVB, billading og solceller.
84
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
« Nyeste innlegg av C_B_ I dag kl. 09:32 »
Sjekket at ikke nærlys står for høyt? Synes jeg møter et litt for stort antall Model 3 som har for høyt justerte nærlys.
Ja, de justerte nærlys 4-5 mnd. siden iforb. med en reklamasjon. Jeg ser at den aut. blender av for seint nå og da.
85
Mii electric / Sv: Hastighet hurtiglading - erfaringer?
« Nyeste innlegg av Orbit I dag kl. 09:32 »
Er det noe indikasjon av strøm og spenning på laderene nå?
Det er stort sett bare lynladere som viser slike detaljer (og ikke alle disse heller).
86
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil med plass til tre barneseter?
« Nyeste innlegg av El-sa I dag kl. 09:30 »
Har Kia Soul. Det er akkurat plass til tre barneseter, men det er ikke komfortabelt for noen, og den er strengt tatt en bybil med laber rekkevidde Av og til trenger man bagasjeplass også. Den nye soulen er ikke aktuell, da den ikke virker som en forbedring på noe annet område enn rekkevidde.

Når jeg sier "ikke Tesla", er det fordi jeg bor i Bergen og har hatt Tesla tidligere. Dessverre må jeg si at det har gitt meg avsmak for merket. Jeg vil ha en bil som tåler å være parkert ute i regnvær og som det ikke til enhver tid er minst én ting galt med. Jeg gidder heller ikke forholde meg til et forhandler/service-nettverk der det kun jobber roboter, og der det tar månedsvis og flere verkstedsbesøk å få ordnet feil og mangler.
87
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
« Nyeste innlegg av emurof I dag kl. 09:30 »
Hvorfor skal ikke Tesla kunne selge det som tilvalg til ny kjøper?
88
Mii electric / Sv: Hastighet hurtiglading - erfaringer?
« Nyeste innlegg av edyrli I dag kl. 09:28 »
Er det noe indikasjon av strøm og spenning på laderene nå?
Tidligere når jeg kjørte Peugeot iOn, var det noen av laderene jeg kunne se dette på.
Peugeoten ladet sånn.
Stabilt på 120A opp til 60%. I løpet av denne fasen stiger spenningen gadvis. Ved f.eks 300V x 120A har vi 36kW. Akkurat på 60% tangerer den 330V 120A, og vi har 39,6kW. Etter dette lader den med konstant spenning på 330V og strømmstyrken synker ganske raskt som igjen fører til at effekten avtar ganske raskt.

Vet ikke om Peugeot iOn kan ta mer enn 120A, jeg har bare testet dette på 120A ladere.
89
Kia Niro EV / Ladeinnstillinger og forvarming
« Nyeste innlegg av Robert E-Niro I dag kl. 09:26 »
Jeg hadde til nylig satt opp foretrukket lading innenfor tidsintervall 22:00 - 06:00 og forvarming av bil til 06:20 og 06:40 (samboer reiser hjemmefra en gang mellom 06:15 og 06:45 daglig).
Men bilen ville ikke forvarme. Min første tanke er at bilen ikke vil trekke strøm for forvarming etter 06:00 grunnet min instilling. Men jeg har "foretrukket lading" mellom disse tidene, ikke lading "kun" mellom disse tidene.
Ved ulike strømpriser avhenging av tid på døgnet kan dette bli et problem for de som vil ha forvarmet bil mellom 07 og 08 på morgenen, samtidig som de vil lade når det er billigst. Da må en jo rusle ut og plugge inn bilen før en legger seg.

Fikk nå melding fra samboer om at oppvarming fungerte bra i morges etter jeg endret foretrukken ladetid til 22:00-07:00.
90
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
« Nyeste innlegg av Øyvind.h I dag kl. 09:23 »
Sjekket at ikke nærlys står for høyt? Synes jeg møter et litt for stort antall Model 3 som har for høyt justerte nærlys.
Sider: 1 ... 7 8 [9] 10