Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyeste innlegg

#81
G9 / Sv: Xpeng G9 Forbedres på fler...
Siste innlegg av Tafsern - I går kl. 13:36
Xmart OS 5.X.X testes i Kina i disse dager, vil leveres med G6 og komme som oppdatering samtidig på f.eks G9. Total overhaling, ser meget bra ut!

Så det er bare å glede seg :)
#82
Xpeng / Sv: Xpeng G6
Siste innlegg av Tafsern - I går kl. 13:35
Siden dette forumet ser ut til å være steindødt til tider, så anbefaler jeg alle som vil diskutere G6 og melde seg inn i gruppa på Facebook :)

https://www.facebook.com/groups/3372757809707592/
#83
Sitat fra: Warlock på I går kl. 00:18Jeg har testet litt nå med original PCAN og PCAN-klonen i CommTool.

Ingen av de bryr seg hvilken COM port som er valgt, og de ignorerer også Baud Rate. Så verdiene der er komplett likegyldig ser det ut til (jeg prøvde alle varianter, og alle gav rett svar med Analog_QC.mcf).

For PCAN-klonen gjelder følgende:

* Om den koples til PC vil den lyse grønt.
* Dersom et program kopler seg til den vil den i tillegg lyse blått
  (Så om CommTool eller SavvyCAN finner den og får satt den opp)
* Dersom den samtidig er koplet til bilen og tenning er på vil den motta data, og det blå lyset begynner blinke veldig raskt.
* Er det ikke kontakt mellom PC og PCAN-klone vil ingenting lyse, selv om bilen er på og det er data på CAN-busen.


I CommTool, om man trykker på "CAN Monitor", og bilen er skrudd på, vil man om alt er rett få mange meldinger (rådata) flyvende inn i kommunikasjonvinduet (på samme måte som med SavvyCAN, men man har ingen måte å lagre, eller tolke disse på)

Jeg har ennå ikke klart å fremprovosere meldingene du har om "Set filter error: UNKNOWN" i CommTool.

Jada, det stemmer. Jeg rota meg bort og tenkte på Chas. Der må man velge com port. Da er den oppklart. ;)
#84

Saken er eg hadde tapa fast USB-C kabelen til PCAN-adapteret med ein god del brei lys pakke-tape.
Så lysa var vanskeleg å sjå gjennom all den tapen.
Har no fjerna den, og det viser seg at når PCAN-adapteret er tilkobla via USBen til datamaskina, (m/ el. utan CommTool) så er der ein grøn lampe som lyser konstant, samt ein blå kontinuerlig blinkande og ein svakare raud kontinuerlig blinkande.

Eg oppdaga også seint i går at når CommTool ikkje har kabelen frå PCAN tilkobla så får ein dei same feilmeldingane som du nemner og som eg altså får når PCAN ER tilkobla mellom bil og datamaskin ! Så OBD og PCAN leverer ingen data som det no er.

Det er vanskeleg å trykke PCAN-adapteret ned i OBD-kontakta, skal det vere eit klikk her, er det sensitivt for eksakt posisjon ? Klarte å få til eit klikk i dag, men hadde då ikkje maskina med i bilen og har ikkje testa dette så langt..
#85
Tesla / Sv: Tesla aksjer
Siste innlegg av ToWalkOrDrive - I går kl. 12:38
Sitat fra: Counterpointer på I går kl. 00:11
Sitat fra: hELgenen på onsdag 17. april 2024, klokken 21:04Men Tesla kutter 10% av ansatte. Vil dette gå ut over service sentere, f.eks lengre kø på verksted? Lurer på hvem som må gå og hvor det vil merkes? Dersom potensielle kjøpere hører at slankingen kan gå ut over kundeservice/verksted så kan jo det virke som en katalysator for færre nye kunder?
Jeg er temmelig sikker på at det tas mest i produksjon og det de ikke vil satse på i utvikling (liten bil).
Det vil nok slankes over hele linja, men salg og verksted nok holdes oppe.

[jeg var på K100 i går og har personlig flere kandidater der som kvalifiserer for oppsigelse, så Musk kan bare høre med meg om han vil ha forslag] 😏

Det kan faktisk være du har et poeng. Leste et sted at Tesla hadde bedt ledere navngi "viktige nøkkelpersoner" som lederne da ville beholde. Det høres så amerikansk ut som det kan få blitt. Litt usikker på hvordan det eventuelt vil funke i Norge, hvor du må sette opp kriterier for nedskjæringer, og følge det slavisk, så det ikke er like lett å beholde han som begynte for 5 måneder siden, med litt dårlig kompetanse, som sjefen liker særlig godt.

Så kanskje dette kan ses på som "vårrengjøring" - få ut de døde hybelkaninene fra hjørnene. Ikke rart Tesla-ansatte er stressa. Skulle hatt veldig mye for å ha giddet å jobbet der.

Min Tesla Model Y har vært mindre enn 2 timer inne på verksted siden den var ny for 2,5 år siden. Mens min Tesla Model S fra 2014 må ha forbrukt flere hundre arbeidstimer på Tesla-verksted på 4,5 år. Så sånn sett så trenger ikke økning i bilpark reflekteres i lik økning på verkstedene. Det var for øvrig ingen kø da jeg bestilte Model Y service (på app). Litt fancy at en ikke engang trengte levere fra seg nøkkel, og ikke trengte gå inn på Tesla-forhandleren for å hente den etterpå - en bare betalte på appen på forhånd. Helt super-smooth. Dette til stor forskjell fra for noen år siden, da en først måtte inn og si fra at en ville hente bilen etter service, hvor en så måtte vente for å snakke med en annen for å hente bilen. Nå er det ingen tur inn en gang, så det sparer jo både meg og Tesla for arbeidstimer....eller som Toyota ville sagt "fjerning av muda (sløseri)", og Lean  :D . Tesla er mer Lean enn Toyota  :D 
#86
Elbiler i media / Sv: TV2 Broom: Hurtiglading li...
Siste innlegg av RJK - I går kl. 12:33
Sitat fra: turfsurf på I går kl. 05:56
Sitat fra: vinterdekk på I går kl. 04:49Jeg synes det er helt fair at NAF påpeker at de jevne prisene på lynlading ikke står på greip ift. dieselpris og spottpris på strøm.
Lurer på hvor mange som betaler full pris for lynlading. Lynlader man som primær lading er det jo meningsløst å ikke ha en eller annen avtale. Da kan prisen komme ned mot 2kr/kWh. Lynlader man en gang eller to i måneden spiller det jo mindre rolle hva det koster.
Det er nok mange brukere som dukker opp på ladestasjon for første gang, som står der med kortet sitt og lurer på hvordan man skal få betalt. Så må man gjerne hjelpe de på vei, og da benytter man samtidig anledningen til å tipse om hvordan de skal få ladeprisen ned!

Ikke alle er så opptatt av å få rimelig pris, de vil bare ha f..nskapet til å virke, så de får ladet og betalt.

PS! Har lagt inn ettpar steder nå, men Tesla har altså redusert månedsprisen og tilbyrt og et abbonnement med 1 års avtaletid, der mam i får året for prisen av 10 måneder dersom man betaler det løpende.
#87
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hvilken leverandør av hurt...
Siste innlegg av RJK - I går kl. 12:27
Sitat fra: turfsurf på I går kl. 12:18
Sitat fra: KenKen på I går kl. 12:14
Sitat fra: RJK på I går kl. 11:03Nå har Tesla oppdatert prisene. 115,- per måned, og om du har versjon 4.32 eller nyere

Hva mener du med versjon? Er dette Tesla versjon?

Tesla app versjon. 
Jepp, appversjonen. Har en Pixel 7 Pro, så Android-enhet med siste versjon av Android.

App-versjonsnummer finner man ved å klikke på hamburgermenyen eller Adidad-stripene, altså de tre vannrette/parallelle strekene.
Sitat fra: Vidar_S på I går kl. 12:23
Sitat fra: RJK på onsdag 17. april 2024, klokken 11:07Per nå er Ionity billigst med ikke-merke-spsifikk avtale (Ionity Passport) til 65,- per måned, som du kan ha for en periode på minimum 2 måneder da den må sies opp før ny periode starter og varer for kommende måned. Da får du pris på 3,82 per kWh.

Ionity skriver selv at avtalen kan sies opp når som helst med en måneds varsel, så da kan man vel tegne abonnement og samtidig melde oppsigelse slik at man kun har det i en måned?
Nei, da sier du det opp inni nåværende periode, så må du være med den påfølgende måneden. Dermed blir det minimum 2 måneder.

Slik virker f.eks. slike klausuler ved leie avhybler/leiligheter, dersom det ikke er 3 måneder, altså etter utløpet av gjeldende måned.

Dog ikke testet, så om du føler for det, kan du jo se hva som skjer. ;)

For egen del er det videreført. Og nå kommer sommeren, så da blir det mye kjøring med tilhørende hurtig/lynlading for min del. 8)
#88
Model 3 / Sv: Hvilke støjsvage sommerdæk...
Siste innlegg av turfsurf - I går kl. 12:24
Min erfaring er at Continental dekkene slites veldig fort, og ville unngått de.
#89
Sitat fra: RJK på onsdag 17. april 2024, klokken 11:07Per nå er Ionity billigst med ikke-merke-spsifikk avtale (Ionity Passport) til 65,- per måned, som du kan ha for en periode på minimum 2 måneder da den må sies opp før ny periode starter og varer for kommende måned. Da får du pris på 3,82 per kWh.

Ionity skriver selv at avtalen kan sies opp når som helst med en måneds varsel, så da kan man vel tegne abonnement og samtidig melde oppsigelse slik at man kun har det i en måned?
#90
Sitat fra: KenKen på I går kl. 12:14
Sitat fra: RJK på I går kl. 11:03Nå har Tesla oppdatert prisene. 115,- per måned, og om du har versjon 4.32 eller nyere

Hva mener du med versjon? Er dette Tesla versjon?

Tesla app versjon. 
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA