Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyeste innlegg

#71
Kjøpe elbil? / Sv: Prosedyre for import av ny...
Siste innlegg av HK - I går kl. 08:55
Jeg importerte nettopp en brukt Mercedes Eqe fra Tyskland. Du får ikke bestillt time på trafikkstasjonen før bilen er fortollet på grensen. På grensen registreres bilen innført og først da vil chassisnummeret gjenkjennes ved timebestilling på nett hos trafikkstasjonen.

 På rød sone på grensen betales event norsk mva hvis bilen uten svensk mva (nettopris)koster over 500 K. NOK.

 Fra forhandler har du også fått et transiteringsdokument som tollen bruker for å melde tilbake til forhandler at bilen har forlatt EU og du får svensk mva tilbake fra forhandleren. Så bestiller du time på trafikkstasjonen som ved oppmøte og kontroll av chassisnummer og speedometerstand utferdiger et vedtak om norsk registrering. Du får med dette en kode å oppgi på skattetatens sider for betaling av vektavgift. (Oppdateres i sanntid så det gjør du bare fra mobilen). Så går du i luka og får ut norske skilt og midlertidig vognkort. Trafikkstasjonen vil da ha exportskiltene du kjørte inn i Norge på for å makulere. Alt veldig enkelt. Jeg fikk time 2 dager etter at jeg passerte tollen på Svinesund.
#72
Elbilen i Samfunnet / Sv: Boikott av Kina elbiler fo...
Siste innlegg av Merce - I går kl. 08:16
Sitat fra: Rollep på mandag 15. april 2024, klokken 18:18Kinas støtte til Putin gjør at de er allerede vår fiende.

Men myndighetene våre tør ikke si det da de er altfor glade i kortsiktige inntekter..
#73
Elbiler i media / Sv: TV2 Broom: Hurtiglading li...
Siste innlegg av THE - I går kl. 07:55
Jeg kjører Tesla Model X. I snitt over året inkl. ladetap og forvarming vil jeg anta at bilen bruker drøyt 2,5 kWt/mil. En kollega byttet nylig ut sin Volvo XC70 D5 med en Audi eTron, og sa at Volvoen brukte ca 0,85 l/mil. Det er i alle fall den minste biltypen jeg vil sammenligne med siden noe mindre og uten 4x4 hadde vært helt uaktuelt. På vei til jobb i dag var drivstoffprisene på 24,4-24,6 kr/l for diesel og 25,6-25,85 kr/l for bensin. (I dag ble nok forbruket på TMX inkl. ladetap og forvarming ca. 2,3 kWh/mil).

Volvoen ville kostet meg ca 20 kr/mil med dagens priser, og alt under ca 9 kr/kWh ville gjort det rimeligere på kjøre TMX på hurtiglading. Fasiten er jo at det kostet meg ca 1,2 kr/kWh med hjemmelading, og dermed mindre enn 3 kr/mil å kjøre elbil.

NAF og petrol heads kan få lov å leve i villfarelsen for min del, men NAF kan jo prøve å balansere informasjonen de kommer med litt. Jeg er uansett helt enig i at hurtiglading er dyrt, men spørsmålet er om man betaler mest for strømmen man får, eller om det er muligheten til å hurtiglade "hvor som helst" som koster for ladeselskapene. 
#74
Model S 2013 - 2022 / Sv: Fiks av HV batteri P85+ 20...
Siste innlegg av Kenneth M - I går kl. 07:52
Takker for svar Offpist. Dessverre er ikke løsningen like enkel for meg. Batteriet gir samme feilmelding når det er demontert og koplet opp mot diagnose igjen.

Jeg har nå Feinet ut huller over hver kontakt i lokk på batteri for å komme til kontakter. Mistenker jeg leter etter en død BMB.
Planen er å lage en kabel, kople ut en batterimodul, kople på en tilsvarende på utsiden av batteri og teste meg gjennom alle modulene. Håpet er at komunikasjonen kommer opp igjen i det jeg treffer modulen som feiler.

BMW850, jeg kan bekrefte at Tesla solgte meg samme lokk i svartstål når jeg handlet nye deler. Dette ble ikke montert av meg:)

Deler som er byttet er kontaktorer (typen i Inconel) ny rapidmate plate, Pyrofuse + hjemmelaget lokk i titan:)
#75
Elbiler i media / Sv: TV2 Broom: Hurtiglading li...
Siste innlegg av vinterdekk - I går kl. 06:56
Man må jo ikke ut forsvare elbilene i alle tilfeller. La de som velger å tro at offentlig lading gjør elbil like dyrt som å eie en dieselbil fortsette å tenke det, så har vi unnskyldning for at incentivene for elbiler må fortsette.  ;)

Jeg hadde antagelig ladet ofte på Mer lader om jeg ikke hadde hatt lademulighet hjemme ettersom det er en av de alternativene i praktisk radius. Men også hos Mer er det noe volumrabatt, og Coop poeng, og DnB Mastercard rabatt. Ulempen er naturligvis tidsbruk/planlegging/apper.

(Spesielt det at mange aktører har egen app med egne priser misliker jeg veldig, det er en av grunnene til at jeg foretrekker de operatørene som Ladeklubben har avtale med.)
#76
Sitat fra: Joccy på I går kl. 06:14
Sitat fra: turfsurf på I går kl. 05:56Lurer på hvor mange som betaler full pris for lynlading. Lynlader man som primær lading er det jo meningsløst å ikke ha en eller annen avtale. Da kan prisen komme ned mot 2kr/kWh. Lynlader man en gang eller to i måneden spiller det jo mindre rolle hva det koster.

Nettopp.
Godt poeng :+1:
#77
Skoda ENYAQ / Sv: Softwaretråden
Siste innlegg av Electric cars in Norway - I går kl. 06:31
Sitat fra: Rusalka på mandag 15. april 2024, klokken 14:34(Har sendt mail til Skoda, men regner med svaret blir som før: "Du vil få melding når oppdateringen er klar, ta kontakt med din lokale forhandler for flere opplysninger".  Nei, den lokale forhandleren vet ikke mer ....

Det går i en dårlig sirkel...
#78
Tesla / Sv: Tesla aksjer
Siste innlegg av Electric cars in Norway - I går kl. 06:25
Sitat[jeg var på K100 i går og har personlig flere kandidater der som kvalifiserer for oppsigelse, så Musk kan bare høre med meg om han vil ha forslag] 😏
Uff uff da Counter... he he
#79
SitatNå strømkost var 160 øre høyere i 2022 enn normalt (ca 40 øre tidligereee), blir dette en merkost for nettselskapet på ca kr 2.600. Om du tror at nettselskap ikke vil ta tilbake disse pengene, så må du gjerne tro det!
Ja dette forteller meg at det kan bli generelt dyrere strømpriser. Trist  :-1:
#80
Elbiler i media / Sv: TV2 Broom: Hurtiglading li...
Siste innlegg av Joccy - I går kl. 06:14
Sitat fra: vinterdekk på I går kl. 04:49Jeg synes det er helt fair at NAF påpeker at de jevne prisene på lynlading ikke står på greip ift. dieselpris og spottpris på strøm.

Selvfølgelig er det vel og bra at kunstig høye "monopolpriser" påpekes. Det som er veldig suspekt er å sammenligne dette med bensin/diesel sånn det gjøres hvor tallene clickbaitifiseres i favør av fossilt. Det er beviselig svært lønnsomt å kjøre EV selv uten privat lading noe som er mitt tilfelle. Jeg kjørte diesel lenge i god tro at det ikke var noe å tjene på dette for min del, en av grunnene til det var nettopp en hurtiglading til 9,- kWt. Mitt regnestykke er i dag er +/- 50% besparelse nettopp fordi man aldri betaler 9,- hvis man er bittelitt oppegående. Jeg kan også betale 165,- /mnd å få 30% på alle Polestar Charge ladinger. Det vil utgjøre 30% besparelse på alt jeg hurtiglader over 550,- pr måned. Kan legge til at jeg AC-lader kommunalt til 4,- kWt. Så ja det er fullt mulig å kjøre EV med god fortjeneste selv uten privat lading.

Sitat fra: turfsurf på I går kl. 05:56Lurer på hvor mange som betaler full pris for lynlading. Lynlader man som primær lading er det jo meningsløst å ikke ha en eller annen avtale. Da kan prisen komme ned mot 2kr/kWh. Lynlader man en gang eller to i måneden spiller det jo mindre rolle hva det koster.

Nettopp.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA