Nyeste innlegg

Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 10
31
Model 3 / Sv: Pris og kvalitet på keramisk lakkforsegling i Oslo?
« Nyeste innlegg av Daniel_0007 I dag kl. 15:58 »
Du kan og legge til Autoglym Carbon Shield fra lies supershine på kalbakken for 5000 men har desverre ikke erfaring med noen av de
32
Vet verksted i Trondheim benytter disse. Er fra Biltema. Veldig lett å komme til under bilen.
33
Kjøpe elbil? / Sv: E-Tron 50 vs 55 vs Model X og rekkevidde/lading
« Nyeste innlegg av Orbit I dag kl. 15:50 »
Rekkeviddesørsmålet blir veldig avhengig av vær og sesong. "A better route planner" er nok det beste verktøyet for å regne på dette, uavhengig av bilmerke. Under f.eks. dagens forhold, trenger du en time lading med en TMX Raven Standard Range, fordelt på tre stopp.

e-tron 50 lander også på tre stopp, men med halvannen time til sammen da det er for få lynladere på den strekningen. Når det etterhvert kommer på plass, er nok forskjellen i ladetid eliminert.
34
Kjøpe elbil? / Sv: E-Tron 50 vs 55 vs Model X og rekkevidde/lading
« Nyeste innlegg av chargedup I dag kl. 15:50 »
Jeg har ingen egen erfaring med de to bilene, men anbefaler https://abetterrouteplanner.com/
Her kan du prøve begge bilene og finne ut hvor du må lade, hvor lenge, pris osv. Samtidig kan man justere parameterne mtp om du er typen som holder fartsgrense på turen eller ligger over/under, dermed fungerer den også i feks Tyskland.
A better route planner treffer relativt bra, men med elbil er det mange variabler som spiller inn på rekkevidde som du aldri tenkte på med en fossilbil, så det er ingen fasit for alle kjøreturer.
35
Test av elbiler / Sv: Tesla VS Audi e-tron
« Nyeste innlegg av Crown I dag kl. 15:50 »
Må si det er litt skuffende ladekurve på Raven, E-tron tok inn mye der. Ble en interessant konkurranse, regner med han redigerer og legger ut videoen snart  8)

Ja, håper han regner sammen forbrukt ladetid også så ser vi hvor minuttene ble av. Blir jo aldri 100% nøyaktig med slik test, forskjellige dager, forskjellige forhold og forskjellig trafikk, så feilmargin på opptil 10% er det nok. Synd vi ikke fikk dekktrykket på e-tron heller.

Men det viser jo hvor viktig høy og konsistent ladehastighet er. Toppfart i kW er ikke nok, det er bare for å få fine tall i en annonse, ladekurven over hele spekteret er viktig. E-tron hentet inn veldig mye på å komme raskt til 140-150kW selv med lav SOC, og bli der leeeenge. At noen kommer med en topp på 200kW midt i spekteret med bratt opp- og nedstigning, som også er avhengig av en masse faktorer på forhånd betyr ikke så mye i praksis.
36
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
« Nyeste innlegg av Polarbear I dag kl. 15:49 »
Da har jeg kjørt Oslo - Gøteborg - Oslo (samme dag) med en e-tron 55.
Limitied editon med medfølgende 21 felg/dekk.
2 personer i bilen
Ingen bagasje
Ingen forvaring av bil
Sol, tørt, ikke vind og ikke nevneverdig trafikk. 10-15 varmegrader
Totalt 610 km
Ladet på Ionity Strømstad begge veier
Pluss tesla vegglader ved hotel i Gøteborg
Kjørte som jeg ville gjort med en hvilken som helst bil, cruisecontrol på 120 - 130 (i 110 soner), ellers i fartsgrense +.

Positivt (de viktigste)
- Meget god bil til langkjøring
- Virtuelle speil funker, spesielt bra i mørke
- Støy (fravær)
- ionity funker bra

Negativt (de viktigste)
- brukergrensesnittet (GUI) har mye å gå på
- frykter dessverre at ikke Audi kommer til å oppgraderer GUI etc. i bilens levetid
- Snittforbruk 347 watt per km. LANGT over forventet. det er mulig man kan hente litt på dekktrykk, bestemorkjøring, etc. men dette er ikke bra. ser for meg tur til fjells med slaps, vind og skiboks.

37
Tesla SW og AP / Sv: Godt skrevet artikkel om FSD o.l. fra TU
« Nyeste innlegg av JorEl I dag kl. 15:45 »
Min oppfatning er at Musk måtte tilbakevise at Lidar var det beste systemet. Pris ble et motargument. Der brukte vel Musk SpaceX som et eksempel hvor det var gunstig å bruker Lidar, men altså ikke på biler.
Nå om Lidar blir billig, tror jeg  Musk har ingenting i mot å bruke noe som kan gjøre Tesla til en bedre bil. Men han kommer sikkert ikke til å skryte over det før det henger sammen med en lansering, siden ingen Teslaer har Lidar.
Om Tesla som er innovaive på et helt annet nivå enn resten av gjengen, skulle finne på og ikke vurdere teknologi pga noen tidligere uttalelser, finner jeg usannsynlig.

Edit; kom litt i tenkeboksen nå :o Det jeg husker fra Musk sine ord, var vel at Lidar kunne tegne opp alt rundt seg, men ikke kjenne det igjen. Alt blir vel "glemt". Kameraene til Tesla skulle gjennom N-nettwork kunne kjenne igjen, og bygge seg opp erfaring, som igjen ble brukt til å bygge opp et bedre NNsystem. MEn når vi tenker på Smart-Summon som har problemer å skille mellom en fortauskant og skyggen fra en fortauskant, ol. Så ville vel Lidar, som bygger opp et bilde av omgivelsene, være kjekt å ha med på laget?
38
Tesla / Sv: Tesla i utenlandske medier
« Nyeste innlegg av k1 I dag kl. 15:45 »
Bør ligge under Tesla ja

 :+1: :+1:
Hva med å låse eksisterende tråder (i norske medier og utenlandske medier) under "S" forumet, og legge nye her under "Tesla"? De gamle er blitt uforholdsmessig lange.
40
Jaguar i-Pace / Sv: InControl 19B SOTA incoming!
« Nyeste innlegg av Chimp I dag kl. 15:38 »
Jeg har ikke oppdatert siden mars, står på 18d 14.2
Så dette er en bug introdusert i en nyere versjon av et eller annet:)
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 10