Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nyeste innlegg

Sider: [1] 2 3 ... 10
1
Kia Soul EV / Sv: KIA e-Soul 2020, div. problemer
« Nyeste innlegg av RJK I dag kl. 18:03 »
Hmm. Jeg var visst ikke klar over forskjellen på LFA og LKA. Jeg vet fortsatt ikke hva forskjellen består i: For meg virker det likt med og uten cruisekontroll, men jeg ser jo at med cruisekontrollen på dukker det opp et ratt i HUDen som veksler mellom grønt og hvitt. Sistnevnte antagelig når den ikke ser veistripene.

Angående durelyd, så hadde jeg også noe støy fra ventilasjonsvifta på 2018-modellen min fra tid til annen. Jeg fikk aldri somlet meg til å klage over det før jeg byttet inn bilen.

Slik jeg oppfatter forskjellen, så ser LFA på det som skjer foran bilen og hjelper deg når du har ACC aktivert, og hjelper deg å holde deg innenfor sporene med å aktivt styre bilen innenfor filbanens markering.

LKA derimot, er å se etter og advare deg når du holder på å skli ut av filen, med lyd og lysvarsling, men kan også redde deg med å styre bilen, selv om det vel mer kan sees på som at de to systemene jobber sammen.

De bruker de samme sensorene, og gjør mye likt, så det er jammen ikke lett å skjønne forskjellen.

Sammen med Blind Spot Warning som ser etter objekter som dukker opp på siden av bilen, og Anti Collision Warning som ser etter hindre foran deg, så skal disse systemene prøve å hjelpe deg med å havne i ulykker som skyldes uoppmerksomhet eller uforutsette situasjoner.

"As I understand it.......LKA and LFA are two functions of the same tech system. LKA uses the tech to WARN you if you are wandering out of your driving lane....the warning can be audible and physical ( provides steering input to force you back into the lane) . LFA however, is using the same tech to provide assistance while the smart cruise control is active. You can be going down the interstate at whatever speed you have selected ( up to 95) and the LFA function will provide gentle steering assist to keep the vehicle in the lane.....you can literally take you hands off the wheel and the vehicle will follow the lane for perhaps several miles before warning you to put your hands back on the wheel. So....LKA is a basically a warning system and is only activated when you cross a lane line while LFA is an assistance function that is only active during smart cruise operation. I find LKA annoying and have turned it off and LFA to be wonderful!"

https://tellurideforum.org/threads/lane-keeping-assist-vs-lane-following-assist-what’s-the-difference.2949/

EDIT: i videoen under, ser vi Teslabjørn ignorere varselet om å holde i rattet, og LFA ("autopilot") kobler til slutt ut, mens LKA fremdeles er aktiv, men da "bouncer" bilen litt mer mellom filene.
2
Audi e-tron / Sv: Dårlig kvalitet på eTron bremseskiver!
« Nyeste innlegg av Ingeniøren I dag kl. 17:24 »
En liten rettelse: Ved å sammenlikne Tesla`s "Karbon-skiver" mente jeg en høyere andel karbon i stålet. Dette hindrer rustdannelse/gravrust. Tesla har altså kun en høyere andel, ikke fullverdige karbon-skiver.
Og jeg er selvsagt klar over at man skal kjøre uten regenerering mest mulig. Fremdeles "pittings" i stålet på mine skiver. Forøvrig veldig hjelpsomme svar jeg har fått hiitil!

Feil - mer krom gir mindre rust... har du 12 % har du rustfritt men det blir fort for glatt, så en mellomting er bra...
3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Rett før det blir fossilbil igjen
« Nyeste innlegg av Måkemannen I dag kl. 17:15 »
GRs argumenterer jo egentlig godt for destinasjonslading og ulempene hvis man ikke har det. Starte turen med full tank har alltid vært elbilens joker.

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk

4
elbil.no og elbilforumets nettsider / Sv: Langkjøring
« Nyeste innlegg av Vesel I dag kl. 17:07 »
Bumper denne. Et slikt delforum er virkelig en mangel.
5
Model 3 / Sv: Leveringstid på Model 3 om dagen?
« Nyeste innlegg av GTelle I dag kl. 17:00 »
Tenker det må være relativt gode muligheter for oss som bestilte april/mai. Kan ikke skjønne at det er bestilt fryktelig mange biler i korona-perioden.

Sent fra min HD1903 via Tapatalk

Er litt dette jeg tror også, salg av biler gikk jo ned når det sto på som værst. Med de heldige av oss som fortsatt hadde jobb som hadde mulighet til å bestille.

Men må bare vente å se. Håper ihvertfall å se en vin dukke opp på siden min i løpet av den neste uka :)
6
Det høres ut som en god modell, hadde man bare fått alle tilbydere til å være med på noe lignende så..

Fant svaret i pressemeldingen fra Enova, https://presse.enova.no/pressreleases/naa-kommer-ladenettverket-for-elbil-i-troms-og-finnmark-3002098:
Sitat
...mens Ishavskraft skal stå som operatør av hurtigladerne.
Da blir det vel "bare" en aktør til å måtte opprette konto hos.
7
Kjøpe elbil? / Sv: Førstegangskjøp av elbil
« Nyeste innlegg av Vesel I dag kl. 16:53 »
Hei, alle sammen!

Jeg og kjæresten min vurderer å kjøpe oss elbil av typen Leaf eller Zoe. 

Gode valg, flotte elbiler begge to.


Problemet er at vi er leietakere en på en plass der det ikke brukes elbil.

Hvordan fungerer det med lading i vanlig stikkontakt? Kan vi bare plugge bilen inn i vanlig veggkontakt så er det greit?
Det er egentlig ikke lovlig, men personlig så hadde jeg gitt blaffen om det ikke er på en måte som er til bry for andre og jeg vurderte det som sikkert. Du bør nemlig ta noen forhåndsregler.
  • Sjekk i tabellen i sikringsskapet at sikringen på gjeldende kurs er 16 A og at tverrsnittet er 2,5 mm^2. Reduser ladehastighet til 10-13 A. Ikke lad med 15-16 A, om laderen i det hele tatt lar deg gjøre det.
  • For å unngå at sikringen går, så pass på at det ikke står noe annet som trekker mye strøm på samme kurs.
  • Plugg alltid støpselet helt i, og unngå at det er noe særlig vekt på den.
  • Sjekk for varmgang jevnlig den første ladeøkta, på ladekabel, ladekladd, stikkontakt støpsel og om mulig også kabelen som forsyner stikkontaka. Sjekk også at stikkontakt eller støpsel ikke har noen til tegn til å ha blitt brunsvidd eller smeltet etter første ladeøkt, og en gang i blant ved de neste ladeøktene også.
  • Bruker du skjøteledning, så sjekk den også for varmgang. Bør være 2,5 mm^2, og det er viktig at den rulles helt ut om den er på trommel e.l. Alt av kabler legges helst i skyggen på sommeren. Bruk kortest mulig skjøteledning for å unngå effekttap og redusert ladespenning.
8
Forhåpentligvis ikke 3 nye aktører man må opprette konto hos?
Dessverre meget mulig, men det vil tiden vise.

Hadde vært flott hvis de gikk inn i betalingssamarbeidet som Circle K Norge, E.ON Sverige og Virta har. De tre operatørene deler kundedatabase og belalingsløsning.

Så er man registrert på en av de tre så kan man logge inn på de to andre med samme epost (bruker) og passord. Brikker og betalingsmåte er da også synlige.

Jeg registrerte meg på E.ON Sverige før Circle K begynte. Bruker da E.ON kortet på Cirkel K.

Har da også E.ON i hele Europa på kjøpet. 😉
9
Audi e-tron / Sv: Ettermontering av hengerfeste
« Nyeste innlegg av Martin- I dag kl. 16:41 »
Vi fikk vår 50 lunch edition i slutten av februar, venter også på ettermontering av hengerfeste (Trondheim). Ble først forespeilet "noen måneder", men regner med å må vente til sen høst... Etter mye purring mot selger, fikk jeg til slutt vite at dette ikke var på grunn av manglende deler, men at de kun har begrenset med verkstedpersonell som utfører disse arbeidene, og at disse kun rekker 2 biler per dag. De va enda ikke ferdige med biler utlevert i 2019! Heldigvis er de veldig serviceinnstilt, og vi får låne gratis lånebil med hengerfeste ved behov  :+1: Men det er likevel skuffende, og et reelt savn og behov i hverdagen.
10
Kia Soul EV / Sv: KIA e-Soul 2020, div. problemer
« Nyeste innlegg av hanche I dag kl. 16:41 »
Hmm. Jeg var visst ikke klar over forskjellen på LFA og LKA. Jeg vet fortsatt ikke hva forskjellen består i: For meg virker det likt med og uten cruisekontroll, men jeg ser jo at med cruisekontrollen på dukker det opp et ratt i HUDen som veksler mellom grønt og hvitt. Sistnevnte antagelig når den ikke ser veistripene.

Angående durelyd, så hadde jeg også noe støy fra ventilasjonsvifta på 2018-modellen min fra tid til annen. Jeg fikk aldri somlet meg til å klage over det før jeg byttet inn bilen.
Sider: [1] 2 3 ... 10