Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyeste innlegg

#1
Lade hjemme / Sv: Leaf US evse lade kladd
Siste innlegg av RJK - I dag kl. 23:32
Sitat fra: Trekkoppbil på I dag kl. 21:41Kjøpte noen 2012- og 2013-modeller i sin tid.
Den gang var det vanlig å sende dem til Evseupgrade i California, men jeg tviler på at de finnes nå. Det gjaldt å spørre om firmware for Europa, for at ikke TN-nett skulle bli tolka som jordfeil. Etter det jeg synes huske kunne de tjukke kladdene fra 2011- og 2012 justeres fra 6-20A, og den gikk til 16A etter hvert strømbrudd, mens den slange 2013 kunne justeres fra 6-24, og den huska sist innstilling.
Jeg syntes det var greit å kappe av pluggen og sette på CE-plugg den gang, men det ser ut som at du har en nyere modell med flere tråder, som kan indikere . Da ville jeg heller ha brukt en pigtail-overgang som man kan sette CE-plugg på, men det er vel for seint nå.
Det har vel vært noen hobbyprosjekter på å bygge om Evser.
Electrolux her på forumet, jobber med elbilutstyr. De tar jobb med å bytte ut kabler, og så vidt jeg vet også å bytte "pistol" på ladekabler. Ville sjekket han og firmaet opp, og sendt en forespørsel.

Er alltids greit å ha en EVSE tilgjengelig til "nødlading", så et annet alternativ er å kjøpe en brukt. Er flere Leaf og andre ChaDeMo og Type1-biler som er kondemnert, så vil tro det ikke er for vanskelig å få tak i til en OK pris.

Til hjemmelading er nok en skikkelig ladeboks å foretrekke, og er mer fremtidsrettet. Selv om du skulle ha et punkt som er satt opp for lading av elbil etter tidligere krav, så er ikke dette noe jeg ville satset på at er godt nok i lengden!

https://elbilforum.no/index.php?action=profile;u=12

https://elbilhjelpen.no/
#2
Skoda ENYAQ / Sv: Svart, svart, svart...
Siste innlegg av Øyvind.h - I dag kl. 23:28
En kamerat kjører iv80X sportline. Må si jeg synes den er lekker, og ganske gjennomført god tysk bil. Akkurat tonet crystal face, og det ble bra.
Moderne, med litt spreke linjer.
Hva andre mener er fint kan en uansett gi blanke i. Jeg kjørte rundt i Model X, som mange syntes var helt heslig. Den vokste på meg :D
Og kona var sterkt uenig i at Ioniq 5'en hadde veldig kult design. Fint med forskjellige meninger.
#3
Skoda ENYAQ / Sv: Svart, svart, svart...
Siste innlegg av E-Trond - I dag kl. 23:23
Synes helt klart at Enyaq er aggressiv elegant.
Klarer på en måte å være begge deler,så jeg liker designet. :+1:

Og black,black,black er småtøfft!
Men vil jeg ha det selv?
Nja,er vel mer på briljant silver i RS utførelse!
Den synes jeg passer godt.
Sort blir for krevende på vasking og polering,men tøfft er det jo!

Dagens biler med Enyaq,ID4,Q4,Model Y,Ariya,Ioniq 5 og resten skiller godt på design og liker variasjonen som er i trafikkbildet.
#4
EQC / Sv: Oppdatering MBUX
Siste innlegg av Toalmar - I dag kl. 22:48
Har en 2021 modell. Fikk vel ikke en anne versjon etter oppdateringen tror jeg.

apilevel/ntg6/081

Vet ikke om dette er den du ser etter

Her er teksten fra app etter oppdateringen
#5
e-Golf / Sv: Pendle e-golf
Siste innlegg av TB - I dag kl. 22:46
En bli som bare kjøres i finvær  8)
#6
Alternativ energi / Sv: Solcelleanlegg
Siste innlegg av daktari - I dag kl. 22:21
På artikkelen om balkonganlegg stod det at dette er forbudt i Norge. https://www.tu.no/artikler/balkongkraftverk-solcellene-til-geir-plugges-rett-i-stikkontakten/545905

"Myndighetene i Tyskland har hevet grensa for tillatt effekt på mikrokraftverk koblet til strømuttak fra 600 til 800 watt.

totalforbud mot omsetning og installasjon av balkongkraftverk i Norge.

Ifølge Direktoratet for sikkerhet (DSB) reguleres dette av paragraf 10 i forskrift om elektriske lavspenningsanlegg (FEL) og den norske standarden NEK 400.

I sistnevnte heter det at en «strømforsyningsenhet ikke skal være tilkoblet en forbrukerkurs ved bruk av stikkontakt og plugg»."
#7
Lade hjemme / Erfaringer med strømavtaler og...
Siste innlegg av Trekkoppbil - I dag kl. 22:00
Kikker etter ny strømleverandør.
Ser Jærkraft og Vibb tilbyr spotpris uten påslag, mens de tar ekstra betalt for app og puls.

Den eneste grunnen jeg ser til at app og puls kan spares inn, er dersom man kan strupe forbruk når strømmen er billig for å holde effektaavgiften nede. Er det noen som har erfaringer med greit utstyr som gjør det?

Daglig forbruk går stort sett til en 3-fasebil og en enfasebil som lades hovedsakelig når det er billig i helgene, og et par enfasebiler som lades sporadisk gjennom hele uka, ei varmepumpe, noe lys og husholdnigngsapparater.
#8
Tesla SW og AP / Sv: 2024.8.x
Siste innlegg av kaistian - I dag kl. 21:56
Sitat fra: turfsurf på I går kl. 05:31
Sitat fra: kaistian på lørdag 20. april 2024, klokken 18:32En positiv ting jeg merket var at i høyresving så hold den mye mer til høyre enn før, før var den så nærme gulstripa at det til tider var ubehagelig.
Noen andre som har lagt merke til det?
Hvis den holder mere til høyre i høyresving så er den vel så langt fra gulstripa som den kan komme?
Nei, det var fortsatt mange cm til kvitlinja, så den kan komme enda lengre unna den gule.

Men det var flere høyresvinger og den lå godt unna den gule, møtte til og med en lastebil i den ene svingen, og trengte ikke ta over, noe som jeg alltid har måtte gjøre.
#9
Lade hjemme / Sv: Leaf US evse lade kladd
Siste innlegg av Trekkoppbil - I dag kl. 21:41
Kjøpte noen 2012- og 2013-modeller i sin tid.
Den gang var det vanlig å sende dem til Evseupgrade i California, men jeg tviler på at de finnes nå. Det gjaldt å spørre om firmware for Europa, for at ikke TN-nett skulle bli tolka som jordfeil. Etter det jeg synes huske kunne de tjukke kladdene fra 2011- og 2012 justeres fra 6-20A, og den gikk til 16A etter hvert strømbrudd, mens den slange 2013 kunne justeres fra 6-24, og den huska sist innstilling.
Jeg syntes det var greit å kappe av pluggen og sette på CE-plugg den gang, men det ser ut som at du har en nyere modell med flere tråder, som kan indikere . Da ville jeg heller ha brukt en pigtail-overgang som man kan sette CE-plugg på, men det er vel for seint nå.
Det har vel vært noen hobbyprosjekter på å bygge om Evser.
#10
Skoda ENYAQ / Sv: Svart, svart, svart...
Siste innlegg av EriTom - I dag kl. 20:11
Godt folk er forskjellig! Personlig syntes jeg at Enyaq har ett flott potensiale. Jeg liker litt mer linjer etc enn feks MB elbil og Tesla som jeg syntes blir vel «såpestykkete».

Jeg er ikke opptatt av lengst rekkevidde, men at min bil skal passe meg. Og jeg mener min Enyaq er tøffere å se på enn feks noen Tesla jeg har sett 😉
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA