Sitat fra: What-a-watt på I går kl. 14:09Det var vel ikke Tesla som oppfant Giga-press? Maskinene er produsert av Idra Group i Italia, og brukes blant annet av Toyota, mfl. Teknikken kalles "High-pressure Die Casting".
Sitat fra: emurof på I går kl. 07:21Det blir interessant å se om billigbilen ("Model 2") faktisk er død. Jeg klarer ikke helt å se at det ville være en god ide å droppe den og jobbe kun mot robotaxi. Ikke bare vil det ta lang tid fra det eventuelt er ferdig og til det er utbredt nok til å utgjøre en forskjell, og man i tillegg vil trenge å få med seg myndighetene i alle aktuelle land med på laget, men Teslas egen infrastruktur er ikke lagt opp for robotaxi.Et meget bra innlegg emurof👍🏼
De vil måtte investere mye tid og penger i å sette opp infrastruktur med trådløs lading, slik at selvkjørende biler kan lade seg selv. Når vi ser på hvor mange år det tok å sette opp superlader-nettverket så kan vi neppe ha illusjonen av at det går raskt.
Og det kan være man må bygge enda flere trådløse ladestasjoner enda tettere sammen.
Er teknologien deres for trådløs lading engang ferdig til bruk? Vil den være det i tide?
Så selv om FSD var ferdig i morgen kan jeg ikke se annet enn at robotaxi i seg selv vil kunne ta mange år, både på grunn av lovgivning og regulering, men også infrastruktur.
De vil trenge en ny bestselgende bil i mellomtiden, ikke minst for å finansiere forberedelsene mot robotaxi.
Så da får vi se om det er hold i ryktene rundt Model 2. Og vi få se om Teslas handlinger faktisk gjenspeiler den påståtte satsningen på robotaxi.
(Men alt dette blir jo nytteløst å diskutere hvis Elon Musk rage-quitter Tesla dersom han ikke får kompensasjonen sin tilbake.)
Sitat fra: elbilist i Bergen på søndag 21. april 2024, klokken 18:49Kjørte forbi Vøringsfoss i Eidfjord i dag. Talte 14 supercharger fundament i betong med rød trekkkabler stikkende opp. Lite hus i Tesla-stil med formodentlig transformatorstasjon like ved. Anleggsplass der snøen nå har smeltet. Så ikke ut som om laderene er ankommet stedet ennå