Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nyeste innlegg

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 10
21
Model S / Sv: Hörmann portåpner uten HomeLink
« Nyeste innlegg av Motorwatt I går kl. 17:53 »
Kjøper du fra Portspesialisten får du support også  :D
22
Model 3 / Venstre parklys(?) foran slår seg ikke av
« Nyeste innlegg av hanjan I går kl. 17:26 »
Etter en langtur som ble avsluttet med en børsteløs vask står nå venstre parklys(?)/signaturlys konstant på. Reboot via rattknapper (både med og uten brems) trykket inn gjør ingen forskjell. Lyset går ikke av mens den booter engang :( Er det noen som har noen ideer på hvordan jeg får slått det av?

Sent from my SM-N975F using Tapatalk
23
Model 3 / Sv: Bremseservice etter bokklubbmetoden?
« Nyeste innlegg av trykkertor I går kl. 14:55 »
Det går nok litt etter bokklubbmetoden ja.
Mitt tilfelle:
Bestilte over disk 1 års service med bremseservice.
Han skrev da opp bremseservice, bytte av filter, bytte av viskere.
Sa jeg hadde lite slitasje på viskere, og et reservepar liggende i bilen.
Han anbefalte meg hjulstillingskontroll og eventuell justering.
Tid på service 1,5 - 2 timer.

Da hadde jeg altså bestilte 1-års service med smøring av bremser, hjulstilingskontroll og skifte av luftfilter.
Ikke bytte av viskere.

Leverer inn bilen 8:00 på angitt dato.
- Vi har det litt travelt i dag, så det blir nok heller 2 - 3 timer, og ikke 1,5 som anført.

8 (!) timer senere mottar jeg endelig bilen, etter å ha vært på litt shopping, og sittet på venterommet i noen timer.

-> Smurte bremser - check

-> Hjulstillingskontroll som de anbefalte - no can do, du har ikke kjøpt felgene hos Tesla.
    (-"Men kjør til hvilket som helst dekkleverandør, og de kan foreta det for deg. Vi gjør det kun med originale Tesla-hjul på bilen."

-> Skifte av lufttilfer - no can do.
    -"Vi har ikke filtre på lager. (Service bestilt 6 uker i forveien!!)

-> Ikke bytt viskere - check!! Selvsagt har vi byttet viskere og tatt betalt for det.


Oppsummert. Ønsket 3 punkter utført. Kun 1 av de utført.
1 punkt ikke ønsket, men likevel utført og fakturert.
= langt mindre å gjøre enn antydet 1.5 - 2 timer. Totalt servicetid, innlevert 8.00, hentet ut 16:15 etter utallige purringer siste 2 timene da jeg var lei på venteværelset.

Og for å si det slik. Når en sitter en del timer på venteværelset og hører kunde og kundebehandler sine diskusjoner, så var det ikke så mange kunder som var 100% fornøyd den dagen.
Mye vage og dårlige unnskyldninger, og forsøk på å sno seg unna garantier, reklamasjonsrett og norsk forbrukerkjøpslov.
24
Model S / Sv: Skifte 12V-batteri til annen type?
« Nyeste innlegg av Muffinman I går kl. 14:45 »
Naturligvis beste løsning på alle mulige måter. Men det viktigste poenget er at man må sikre at bilen er av før man fikler for mye med kablene, slik at de ikke er spenningsførende. Har man tatt minuspolen, og slår av bilen fra skjermen (om den ikke allerede er av) er man sikker på at den ikke skrur seg på igjen.
25
Model 3 / Sv: Bremseservice etter bokklubbmetoden?
« Nyeste innlegg av CorsoDante I går kl. 14:33 »
Eg bestilte via appen og skreiv "break service after 20000 km in cold climate". Så litt pussig å tolka luftfilter og vindusvisker inn i det.

Ikke sikkert de skjønte det da riktig term på engelsk er "BRAKE service".

Alle som kan et fnugg av engelsk forstår at dette skal være bremse-service, og at det ikke inkluderer luftfilter og/eller vindusviskere :).

Jeg hadde nektet betaling, og gitt de muligheten til å tilbakestille til gammelt luftfilter / viskere, dersom man da ikke må bekrefte oppdrag før utførelse (kvittet meg med bilen før første service...).
26
Model 3 / Sv: Bremseservice etter bokklubbmetoden?
« Nyeste innlegg av vifteovn I går kl. 13:53 »
Sei det, alt er på engelsk i appen, og epostsvaret som ein får er også engelsk.

For å vera heilt presis er dette teksten som vart logga hjå Tesla: "Cleaning and lubrication of brake callipers after 20000 km in cold climate"

Break/brake er uansett eit godt stykke frå air filter og wiper blades :D
27
Model S / Sv: Skifte 12V-batteri til annen type?
« Nyeste innlegg av JLie I går kl. 12:12 »
Bare å følge denne videoen slavisk.

https://www.youtube.com/watch?v=WstmgOcnztA

Som snd skriver, er det bare å følge denne videoen slavisk. Han kobler av hovedbatteriet først via "sikkerhetsloopen" som er enkel å finne øverst til venstre i frunken. Deretter kobler man av 12v-batteriet med minuspolen først. Han som gjør operasjonen i videoen er tidligere Tesla-mekaniker, så går ut fra at han gjør det etter de anbefalte prosedyrene.
28
Model S / Sv: Skifte 12V-batteri til annen type?
« Nyeste innlegg av elektrolux I går kl. 09:02 »
Reagerer også på å koble fra et batteri under lading. (via generator / DC-DC). Er det ikke enklere å koble på 12V via startkabler og så bytte batteriet. Da vil bilen hele tiden se et 12V batteri og spenningen holdes i sjakk.
29
Model S / Sv: Skifte 12V-batteri til annen type?
« Nyeste innlegg av Muffinman I går kl. 08:49 »
Å koble fra batteriet mens DCDC er aktiv er mildt sagt et sjansespill! Det er batteriet som holder spenningen stabil, stor mulighet for at man får en kraftig spenningstopp i det øyeblikket batteriet kobles fra.
Det går normalt helt fint. Likestrømskonverteren er nok en mye mer sofistikert innretning enn dynamoen man finner på fossiler.  Selv har jeg uten å vite om det kjørt med 12v batteri dårlig tilkoblet, dvs kontakt/ikke kontakt tilfeldig i dagesvis før jeg fant feilen.

Nå er det ikke slik at dette gjøres med overlegg, men det kan faktisk være vanskelig å slå bilen av uten at den slår seg på igjen. Bevegelse i dør, sensor i sete, forbruk av 12v, diverse dilldall som software gjør som man ikke har kontroll over gjør at du ikke har noen garanti for at bilen forblir av lenge nok til at du rekker å koble fra batteriet. Derfor gjør man en power off etter at ene polen er frakoblet. Da er man sikker på at den virkelig forblir av.
30
Model S / Sv: Skifte 12V-batteri til annen type?
« Nyeste innlegg av snd I går kl. 08:36 »
Bare å følge denne videoen slavisk.

https://www.youtube.com/watch?v=WstmgOcnztA
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 10