Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - AreGar

#91
Kjøpe elbil? / Sv: Hva gir billigst mulig elbil over 1-3 år?
onsdag 15. februar 2012, klokken 20:32
Ja, når jeg sier jeg bruker 2-3000kr /mnd er det kun drivstoff og bompenger, og dette er i all hovedsak Mercedesen da Audien med dieselmotor ikke er noe å kjøre småturer med, så den ville nok uansett blitt solgt.
Har vel kosta 3000kr / mnd alene i verksted på den, men har nok vært litt uheldig også..
Ser jo at forsikringa på en Leaf er halvparten av min gamle A8, men rekkevidden er bra ;) Oslo --> Bodø på en tank ca... Men da snakker vi 3-sifret beløp på pumpa også.... :/

Om Leafen er bedre å kjøre enn en 2001 E-klasse så tror jeg ikke det er noe problem, men ser for meg at en PSA ikke er i nærheten :D

Heldigvis tror jeg at Leaf selges her i Kristiansand så burde kanskje ta meg en tur opp der å se.

Men hvordan er det med disse ladestasjonene? Jeg kommer sannsynligvis ikke til å ha mulighet til å lade bilen hjemme, og må stole på stikkontakter rundtomkring, dette er vel ikke anbefalt.. ?
#92
Kjøpe elbil? / Sv: Hva gir billigst mulig elbil over 1-3 år?
onsdag 15. februar 2012, klokken 19:37
Leafen har i alle fall 5år på både bil og batteri.

Noen som vet hvor ofte den må på service og hva det vil koste? Er det type en gang hvert år eller må batteriet fylles med vann til stadighet som på PSA?
#93
Kjøpe elbil? / Sv: Hva gir billigst mulig elbil over 1-3 år?
onsdag 15. februar 2012, klokken 15:27
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 15. februar 2012, klokken 12:50
Hvis du er i tvil om du kan finansiere en Leaf fordi du er student, er vel ikke komforten i en Audio A8 relevant?
Å prøvekjøre alternativene bør være mulig, men det er ikke A8 komfort på disse bilene.

A8 er helt klart et alternativ da det er det som står i garasjen nå ;)
Men den må ofres fordi pengene skal investeres anderledes, derfor jeg lurer på å ta lån da det viktigste er i utgangspunktet løpende kostnader, og i og med at jeg har nå 2-3000kr/mnd i driftsutgifter + vedlikehold og veiavgift/forsikring er det tilsynelatende like billig å ta et lån og kjøpe en Leaf. Ikke minst blir det langt mer forutsigbart med en nybil med garanti.

Har sett på det som ligger på finn og må si det virker litt "kjipt", forstår jo selvfølgelig at det er en del av prisen ved å ha elbil, og er derfor jeg tenker litt på Leaf, da den ser ut til å være den beste av elbilene man får i dag. Selvfølgelig er Tesla langt nærmere A8, men denne har jeg ikke råd til ennå :D

Forøvrig er det ikke mer enn ca 5 mnd til jeg er ferdig utdannet, men fram til kona er ferdig utdannet vil det være vanskelig økonomisk siden barnehage utgiftene tredobles, studielånet begynner å løpe samt avdrag på bolig kommer. Derfor tenker jeg på den billigste totale pakka, da om 3 års tid vil det være mye mer fleksibilitet da vi begge vil jobbe.

Føler kanskje at det er litt nedtur å skifte ut A8n med en kangoo i samme prisklasse da opplevelsen nok er litt forskjellig... Og om jeg har litt uflaks med kangooen og må koste på den betydelig beløp vil jeg være bedre stilt med Audien da den allerede har fått astronomiske summer i påkost :D

Sannsynligvis vil uansett e-klassen stå parkert her da vi reiser innimellom på langtur, og er kjekt med hengerfeste..

Ang verditapet på en elbil er nok veldig avhengig av volumet og ikke minst avgiftene.
Om det blir innført strenge krav for kjøring på kalde dager og dermed dieselbilnekt vil elbilen øke i verdi, og enda mer så om det innføres rushtidsavgift og elbilene går fri av denne.
#94
Kjøpe elbil? / Hva gir billigst mulig elbil over 1-3 år?
onsdag 15. februar 2012, klokken 11:40
Har nylig fått opp øynene for elbil og deres fordeler, spesielt med tanke på min irritasjon over å betale bompenger i stor grad da jeg passerer bommen en del i løpet av en uke, at jeg kan lade gratis på universitetet er heller ingen ulempe.. :)

Så jeg har lurt på hva som gir lavest mulig kostnad over 1-3 år.

Har egentlig ikke mye penger å handle bil for så kunne tenkt meg en type PSA med 5 seter, herunder Partner/Belingo, men hvordan er driftskostnadene?
Har fått inntrykk av at disse ikke er fullt så brukervennlige som bensinbiler og det kan bli dyrt om noe ryker på disse.

Forsåvidt kunne jeg tenkt meg en Leaf og ser at disse er "overkommelige" med en pris på rundt 2500 kr / mnd med lån ved riktige forutsetninger, og dette er vel omtrent det jeg bruker i dag på bensin og bompenger i løpet av en måned, men er litt usikker på om dette er en god ide, og ikke minst om jeg får noe lån da jeg er student.

Ønsker meg en 5-seter, da jeg har unge(r) som skal i barnehage og kone som også skal fraktes, i tillegg til at jeg kjører med squashgjengen frem og tilbake.
Daglig kjøremønster er 2-6 turer på rundt 10 km, så enhver elbil vil vel takle dette, har dog ikke muligheten til å lade hjemme, men ladestasjon finnes det ellers nok av såvidt jeg har sett, kjøpesenter/parkeringshus og universitetet, så det tror jeg vil gå greit.

Også litt bekymret for komforten da jeg er vant til store tyske biler (A8/E-klasse)...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA