Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Carl Anton Stenling

#46
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
søndag 27. juni 2021, klokken 17:17
Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 27. juni 2021, klokken 15:28
Hvis nå Tesla åpner, så er jo spørsmålet hvorfor.

Teslas misjon er å øke hastigheten i verdens overgang til bærekraftig energi.

Det kan faktisk være slik at Tesla nå ser at manglende ladeinfrastruktur er en vesentlig hindring for overgangen til elbiler. I lang tid har superladernettverket muliggjort langkjøring gjennom flere land og på et forutsigbart vis for eiere av Tesla-biler. Istedenfor å beholde dette eksklusivt for Teslas biler så kan det være klokt å ta en posisjon i ladeinfrastrukturen som helhet.

Når det er sagt så tror jeg at Tesla enten kan gjøre dette frivillig - eller så kommer de til å få hjelp fra myndighetene. Det er vel heller ingen ulempe at verdiene i superladernettverket nå kan synliggjøres.
#47
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
søndag 27. juni 2021, klokken 14:04
En viktig faktor for å lykkes som ladeaktør er tilstrekkelig kapasitet og god oppetid. Tesla har hittil vært meget gode på begge disse to punktene. De bygger kapasitet der det er behov enten det gjelder to eller 30 ekstra ladepunkter. Oppetiden er upåklagelig. Eneste gang jeg har opplevd dårlig vedlikehold var på en superlader i Italia. Der var halvparten av ladepunktene ute av drift, men fikk likevel ladet uten kø. Utenfor Italia er det unntaksvis at mer enn et par ladepunkter er i ustand over noe tid.

Så må selvfølgelig prisen være grei. Jeg tror ingen ladeaktør kan konkurrere på pris alene, men dersom kapasitet og oppetid er på plass for flere aktører, så vil pris ha betydning. For Tesla kan jo pris også brukes for å regulere hvor mange som bruker nettverket.

Brukervennlighet kan også ha noe å si. Dersom Tesla får på plass automatisk igangsetting av CCS-lading uten kort, app etc., så tror jeg det kan være et vesentlig fortrinn.
#48
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
søndag 27. juni 2021, klokken 08:24
Ionity har vel litt varierende mekanismer for abonnementsordninger, men hovedsakelig slik at det følger med en periode betalt av elbilprodusenten (ett år) og deretter må bileieren betale abonnement for å få lavere priser.

Er det noen produsenter som betaler abonnementet ditt hos Ionity for alltid?
#49
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
søndag 27. juni 2021, klokken 00:07
Den norske loven om infrastruktur for alternative drivstoff angir:

Sitat§ 2.Betaling for lading av elektrisk drevne kjøretøy
Betaling for å lade et elektrisk drevet kjøretøy på et ladepunkt som er tilgjengelig for allmennheten, skal være rimelig, objektiv og ikke-diskriminerende. Slike ladepunkter skal gi brukere av elektriske kjøretøy adgang til å lade uten å måtte inngå en avtale med den driftsansvarlige.

Dette setter noen rammer som Tesla må holde seg innenfor. Det er spesielt spennende å se hvordan man håndterer at eksisterende eiere av Tesla-biler har bidratt til finansiering av ladenettverket. En mulighet kan være at tilgang til nettverket til rabatterte priser gis for de som har premiumabonnement og at andre bilprodusenter har samme mulighet. Et annet alternativ er at rabattert tilgang må kjøpes eksplisitt ved kjøp av ny Tesla og at eksisterende eiere anses for allerede å ha kjøpt denne tilgangen. Tilsvarende kan da øvrige bileiere kjøpe samme tilgang.
#50
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
fredag 25. juni 2021, klokken 18:49
Q3 2022 er vel det som er angitt som tidsfrist. Jeg tipper vi ser åpning i en eller annen form før sommeren 2022 slik at de får med seg den beste salgsperioden for lynlading.
#51
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
fredag 25. juni 2021, klokken 07:48
Vi hadde jo en lignende situasjon da Model 3 ble lansert. Tesla installerte ekstra CCS-kabler på et antall av punktene ved hver stasjon og satte på klistrelapper som ba bileierne om å "reservere" de nye ladepunktene for Model 3 så langt som mulig. Etter 6-12 måneder var de fleste punktene bygget om. Tesla utviste temmelig stor handlekraft i ombyggingen og forhåpentligvis ser vi noe lignende denne gangen. Dersom de velger å åpne bare utvalgte stasjoner vil det bli enda enklere å gjennomføre ombygginger.
#52
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
fredag 25. juni 2021, klokken 06:57
Tesla kommer vel neppe utenom å bytte til lengre kabler. I motsatt fall kan man være bekymret for at noen parkerer på "naboplassen" eller bruker to plasser for å rekke frem til uttaket.

Det er også en del praktisk rundt starting av lading etc. som er uavklart. Ideelt sett tar Tesla i bruk standarden som gjør at bilen selv identifiserer seg gjennom oppkoblingen på samme måte som Tesla-bilene i dag. Fastned bruker allerede dette i Nederland for CCS-biler.
#53
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
fredag 25. juni 2021, klokken 06:27
Når det gjelder direktivet E 2014/94/EU så er jo dette kun et direktiv. Det innebærer at medlemslandene tolker og velger hvordan direktivet skal innarbeides i lovtekster og annet arbeid. Til forskjell fra en forordning så vil direktivet ikke gjelde direkte og identisk i medlemsstatene.

I Storbritannia har de eksplisitt valgt å lovfeste at ladestasjoner forbeholdt ett bilmerke ikke er offentlige. I Norge har man i forarbeidene til loven klargjort at de som omfattes av lovforslaget er parkeringsplasser som faller innenfor virkeområdet til forskrift om vilkårsparkering for allmennheten og håndheving av private parkeringsreguleringer (parkeringsforskriften). Alle andre løsninger faller utenfor.
#54
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
torsdag 24. juni 2021, klokken 22:22
Hvis du leser direktivet så vil du se at definisjonen av offentlig ladenettverk er temmelig bred. Det holder ikke at leverandøren har bestemt at bare enkelte grupper ("eget bilmerke") skal ha tilgang.

Eksempler på anlegg som ikke er offentlige er et budfirmas ladestasjoner for egne budbiler eller et boligselskaps ladestasjoner for egne beboere.

Dersom lading tilbys til offentligheten, dvs. til vanlige elbileiere uten spesiell tilknytning, så er nettverket offentlig.

I den norske lovteksten har de benyttet begrepet "ladepunkt som er tilgjengelig for allmennheten". Det beskriver kanskje litt bedre hva som menes her.
#55
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
torsdag 24. juni 2021, klokken 21:51
Det er nok ikke tillatt å reservere en andel ladere til eget bilmerke. Imidlertid bør det være mulig med en prising inntil Ionity-nivå så fremt det er en type abonnement eller lignende som er begrunnelsen for lavere priser til Tesla-eiere.

Når det er sagt så har jeg inntrykk av at EU-reguleringene i liten grad er implementert og håndhevet hittil.

Tror faktisk at Tesla først og fremst kommer til å åpne fordi det kan øke farten i elektrifiseringen samt synliggjøre verdien i ladenettverket.
#56
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
torsdag 24. juni 2021, klokken 18:03
Det blir spennende å se hvordan Tesla skal takle denne utfordringen. Jeg tror nøkkelen er å ta betalt for det som ladehastigheten innebærer. Kanskje kan det være en pris for oppkoblede biler med batterioppvarming og ladehastighet over 75 kW, samt en annen pris for biler som krever vesentlig lengre tid for å lade.
Dersom Tesla oppnår tilstrekkelig avkastning på ladepunktene også når sakteladende biler bruker punktene, så kan de bygge ut i den takten som trengs. Det vil være en velsignelse for alle siden Tesla har vist seg i stand til å tenke litt større enn de fleste andre aktørene.

Riktignok kommer Tesla da til å miste et viktig salgsargument, men fortsatt er det Tesla som har den strømlinjeformede langturopplevelsen for elbil.
#57
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
torsdag 24. juni 2021, klokken 17:33
Sitat fra: Otkristo på torsdag 24. juni 2021, klokken 15:55
Står ingeting om pris.
Tesla kan ta 15kr pr Kwh. Problem løst

Det er en EU-regulering (DAFI) som forbyr diskrimerende prising på offentlige ladestasjoner. Teslas superladernettverk er ifølge definisjonen offentlige ladestasjoner. Ionity er nok allerede i grenseland for ikke-diskriminerende prising. Et av punktene i direktivet: "Medlemsstatene sørger for, at de priser, som oppkreves av operatører av offentlig tilgjengelige stasjoner, er rimelige, lett og klart sammenlignelige, gjennomsiktige og ikke-diskriminerende."
[Min oversettelse]

I Norge er dette implementert i lov om infrastruktur for alternativt drivstoff:

"§ 2.Betaling for lading av elektrisk drevne kjøretøy
Betaling for å lade et elektrisk drevet kjøretøy på et ladepunkt som er tilgjengelig for allmennheten, skal være rimelig, objektiv og ikke-diskriminerende. Slike ladepunkter skal gi brukere av elektriske kjøretøy adgang til å lade uten å måtte inngå en avtale med den driftsansvarlige."
#58
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
torsdag 24. juni 2021, klokken 17:17
Det er definitivt en utfordring at åpning av nettverket for mindre oppkoblede biler gir et mindre effektivt ladenettverk. Slik det er i dag kan Tesla-bilen gi råd om hvilken stasjon du bør lade på basert på informasjon om hvilke andre Tesla-biler som kjører langs ruta.

Det er også en skikkelig utfordring at sakteladende elbiler kan okkupere ladepunkter i lang tid uten å betale for så mange kilowatt.

Kanskje bør det være en minimums ladehastighet for bruk av superladerne? F.eks. 75 kW. Dersom bilen lader saktere så bør den betale som om den hadde ladet med 75 kW eller ladingen bør stoppes automatisk.
#59
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
torsdag 24. juni 2021, klokken 16:42
Det vil nok fortsatt være slik at Tesla-modellene har best integrasjon med superladernettverket. Dette innebærer blant annet automatisk klargjøring for lading (batteritemperatur), planlegging av reiserute som tar hensyn til lademuligheter og oversikt over hvor mange ladeuttak som er ledige direkte i kartet i bilen.

Her har de øvrige produsentene litt å hente opp før man får den fulle opplevelsen av strømlinjeformede langturer med elbil.
#60
Kjøpe elbil? / Sv: God elbil på glatt føre
søndag 20. juni 2021, klokken 00:05
Kan legge til Tesla Model 3 LR vektfordeling 48 % foran, 52 % bak.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA