Her er det tilrettelagt for 20 A lading og det dekker med god margin normal daglig bruk av elbil. Mer enn dette er det bare de som kjører drosje, budbil el.l. som greier å bruke. Spesielt en bil med såpass stort batteri som Kona vil kunne utjevne ladebehovet og da er 20 A mer enn nok.
Alt utover 20 A blir dermed en "luksusladeløsning" som lovverket ikke vil hjelpe til med å brekke på plass.
Mitt råd er å bruke løsningen noe tid og se an hva faktisk behov er. Det er helt vanlig at ferske elbileiere tror de har behov for raskere lading enn det man finner ut med litt erfaring.
En annen sak er at når borettslaget senere kanskje finner det formålstjenlig å installere en felles lastbalansert ladeløsning, så kan man være positiv til en slik endring og kanskje oppnå inntil 11-22 kW ladehastighet avhengig av biltype. Men også i en felles løsning kan det være at ladehastigheten blir rundt 1,6-2,3 kW i perioder med mye belastning.
Alt utover 20 A blir dermed en "luksusladeløsning" som lovverket ikke vil hjelpe til med å brekke på plass.
Mitt råd er å bruke løsningen noe tid og se an hva faktisk behov er. Det er helt vanlig at ferske elbileiere tror de har behov for raskere lading enn det man finner ut med litt erfaring.
En annen sak er at når borettslaget senere kanskje finner det formålstjenlig å installere en felles lastbalansert ladeløsning, så kan man være positiv til en slik endring og kanskje oppnå inntil 11-22 kW ladehastighet avhengig av biltype. Men også i en felles løsning kan det være at ladehastigheten blir rundt 1,6-2,3 kW i perioder med mye belastning.