Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Carl Anton Stenling

#31
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lading i borettslag
søndag 29. august 2021, klokken 14:27
Her er det tilrettelagt for 20 A lading og det dekker med god margin normal daglig bruk av elbil. Mer enn dette er det bare de som kjører drosje, budbil el.l. som greier å bruke. Spesielt en bil med såpass stort batteri som Kona vil kunne utjevne ladebehovet og da er 20 A mer enn nok.
Alt utover 20 A blir dermed en "luksusladeløsning" som lovverket ikke vil hjelpe til med å brekke på plass.
Mitt råd er å bruke løsningen noe tid og se an hva faktisk behov er. Det er helt vanlig at ferske elbileiere tror de har behov for raskere lading enn det man finner ut med litt erfaring.

En annen sak er at når borettslaget senere kanskje finner det formålstjenlig å installere en felles lastbalansert ladeløsning, så kan man være positiv til en slik endring og kanskje oppnå inntil 11-22 kW ladehastighet avhengig av biltype. Men også i en felles løsning kan det være at ladehastigheten blir rundt 1,6-2,3 kW i perioder med mye belastning.
#32
Tror det mest sannsynlige er at Tesla rett og slett lar det bli opptil kundene hvordan de parkerer. Da vil det være en del ladepunkter som ikke kan benyttes pga. ulik plassering av ladeport. Forhåpentligvis unngår vi i det minste at noen begynner å parkere på tvers.
#33
Vi må nok regne med at superladerne får en andel parkeringsproblematikk omtrent som man har hatt ved de vanlige hurtigladerne. De korte ladeledningene gjør i tillegg at mange nok føler seg berettiget til å parkere noe utradisjonelt.

Hadde kanskje håpet at appen ba om info om hvilken bil som skal parkeres og deretter anviser kun superladere hvor parkering er mulig uten å blokkere to punkter.
#34
Tesla indikerer at pris avhenger av både levert energi og tid. F.eks. kan dette gjøres slik at prisen er per kWh eller minutt avhengig av hva som inntreffer først. Hvis gjennomsnittlig ladehastighet er lavere enn 60 kW så blir det da tiden man betaler for. I appen kan det angis slik:

Inntil 10 kWh/max. 10 min.
Inntil 15 kWh/max. 15 min.
...
Inntil 60 kWh/max. 1 t
#35
Vi dro til Troms og Finnmark i år. Der oppe var det god plass på laderne  :)

Superladeren på Innhavet var imidlertid svært populær. Alle som skulle enten til Lofoten eller nordover måtte i praksis lade på Innhavet pga. lang avstand til forrige superlader. Tesla hadde satt opp to midlertidige ladepunkter og med dette unngikk man akkurat ladekø. Alle punktene var i bruk de to gangene vi passerte. Skulle ønsket at de andre operatørene på tilsvarende vis forsterket ladekapasiteten der hvor det er behov.
#36
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
tirsdag 27. juli 2021, klokken 16:56
Nå er jo trådstarters spørsmål om hvorvidt SuC-nettverket kommer til å bli åpnet avklart.

Her finnes en tråd for å drøfte hvordan dette vil skje: https://elbilforum.no/index.php?topic=56957.0
#37
Vi vet jo ikke helt hvordan Tesla iverksetter dette, men jeg tipper at Tesla åpner for et stort antall stasjoner samtidig, f.eks. alle i et land eller alle i Europa. Det er ikke helt Tesla sin stil å være overforsiktig.

Når det gjelder lengden på kablene så vil dette neppe være fikset før åpningen. Det kan jo føre til mye kaos når enkelte parkerer på naboplassen eller på tvers for å rekke frem til ladepunktet.

Håper bare at Tesla gjør det lite lønnsomt å oppta plasser med biler som har lav ladehastighet enten pga. konstruksjonen eller fordi de er tilnærmet fulladede. Tesla har jo opplyst at det kommer prisingselementer som er knyttet til tid. Jeg tror også det hadde vært smart å angi en minimumshastighet som bilen må ha for å kunne lade på nettverket, f.eks. 100 kW for å kunne initere lading og at man ved 50 kW oppnådd hastighet bare får inntil 10 minutter lading deretter. Eventuelt kan disse betingelsene gjelde kun travle stasjoner.
#38
Uten at jeg har sett data for det så vil jeg anta at gjennomsnittlig levetid for små og mellomstore biler generelt er kortere enn for store biler. Siden de fleste 1. gen biler var små og mellomstore (Leaf, e-Soul, eGolf, i3, trillingene, Zoe) så tenker jeg at de kommer temmelig greit ut av sammenligningen med tilsvarende fossile biler.

Imidlertid er det grunn til å tro at noen av 1. gen bilene får litt lavere levetid enn sine fossile alternativer. Det er heller ikke annet å vente for ny teknologi.

Et annet moment er at vi nok kan forvente lavere levetid for alle moderne biler fremover siden de har mange svært dyre komponenter som ikke nødvendigvis forsvarer en reparasjon på slutten av levetiden. F.eks. AC-kompressor og avansert bremsestyring.

For noen av 1. gen elbilene vil det også være behov for å legge om bruksmønsteret når rekkevidden reduseres. Det kan innbære at bilen må selges til noen som har mindre rekkeviddebehov, men likevel kan bilen gjøre nytte for seg i lang tid i et enklere kjøremønster. Det er imidlertid viktig at de som kjøper en bil som har gått langt gjør sin vurdering av egnethet for eget kjøremønster basert på faktisk rekkevidde og ikke forventer rekkvidde som ny.
#39
Det er nok stor forskjell mellom batteritypene som kan avgjøre varigheten. I tillegg er 1. gen elbiler ikke veldefinert.
Hvis vi tenker på aller første modell av bilene så ser det ut til at det varierer en del blant annet ut fra bruksmønster.
1. gen Nissan Leaf har kjente svakheter knyttet til bruk i varme strøk siden den ikke har batterikjøling. e-Soul har hatt en del batterireklamasjoner sannsynligvis pga. lite holdbar batterikjemi. Med Tesla er bildet litt mer sammensatt.

Som en tommelfingerregel tror jeg man kan regne 125-200.000 km som realistisk levetid for disse første bilene, men det kan være store individuelle forskjeller.

Jeg har selv en Nissan Leaf som jeg forventer holder 10 år og minst 125.000 km. Imidlertid har denne litt oppgradert batterikjemi i forhold til de aller første Leafene.
#40
Å bytte til lengre ladekabler er nok definitivt mulig. Ved introduksjonen av Model 3 gikk det temmelig raskt å få på plass ekstra ladekabler med CCS-plugg slik at dette er løsbart.
En mulighet er å lage en opphengsløsning inni midten av ladesøylen som tar opp slakk fra en lang kabel. Det som trengs er jo i praksis såpass lang kabel at den kan brukes for biler med ladeport også på motsatt side av Tesla-biler. Så vil man måtte rygge eller kjøre rett inn avhengig av om ladeporten er foran eller bak på bilen.
#41
Lading av Tesla / Sv: Lade andre elbiler med Tesla UMC?
søndag 25. juli 2021, klokken 22:28
Vet at både Leaf og i3 har vært ladet med UMC, men Tesla anbefaler visstnok ikke bruk for andre merker.
#42
Dette er debattert flere ganger på forumet og konklusjonen er klar: Enten installere fast veggladeboks eller installere B-vern. Alt annet er ikke tillatt i en oppdatert installasjon for permanent elbillading.

NEK 400 er i praksis forskriftsfestet, dvs. at enten følger man NEK 400 eller så må man følge en annen metodikk som gir tilsvarende oppfyllelse av av lavspenningsforskriften. Du finner neppe mange elektrikere som er villig til å avvike vesentlig fra NEK 400 ved nyinstallasjoner.
#43
Elbiler i media / Sv: Frykter et ladekaos uten like i sommer
torsdag 15. juli 2021, klokken 17:42
Kan anbefale Finnmark i ferien hvis man ønsker å unngå ladekø. Har vært innom Alta, Nordkapp og Kirkenes uten noen ladeproblemer.
#44
Elbiler i media / Sv: Frykter et ladekaos uten like i sommer
onsdag 14. juli 2021, klokken 20:50
Nå er det jo gitt tilskudd til utbygging av hurtiglader i Lofoten og dermed bør dette være bedre til neste år: https://presse.enova.no/pressreleases/naa-kommer-hurtigladernettet-i-namdal-og-nordland-3070469
#45
Elbiler i media / Sv: Noen som vet type elbil som brenner 23.6
mandag 05. juli 2021, klokken 14:28
Sitat fra: Jalla på mandag 05. juli 2021, klokken 13:22
Ifølge CNBC trenger man nærmere 100 000 liter vann for å slukke et brennende elektrisk bilbatteri. Til sammenlikning vil en bilbrann i en drivstoffdrevet bil kunne slukkes med rundt 1100 liter.

Ikke så hyggelig å tenke på dette i en eldre garasje under en boligblokk, eller i et garasjeanlegg hvor du ikke kommer til med kontainer og en kranbil.

100 000 liter er mye vann og det må være en helt spesiell brann som trenger såpass mye vann. Det avhenger jo også i stor grad av hvordan slukkingen skjer. Dersom bilen slukkes ved å fylle et basseng under bilen eller en container så trengs vel en brøkdel.

Under en boligblokk så er nok en elbilbrann på mange måter greiere enn en fossilbilbrann. Forløpet er saktere og spredningsfaren mindre. Hovedproblemet er røykutviklingen og den lange slokketiden ved elbilbranner. Ved fossilbilbranner er forløpet raskere og det tar ikke lang tid før varmeutviklingen blir intens dersom man ikke slukker branntilløpet tidsnok. Det viktigste er jo at man unngår en hel mengde biler som brenner samtidig og svekker konstruksjonen.

I en parkeringsgarasje under en blokk er det viktig at man sørger for tilstrekkelig avløp for slukkevann samt mulighet for god avtrekk. Sprinkleranlegg er en fordel, men mange gamle parkeringsgarasjer har ikke det.

Det har vært vist eksempler på fleksible slukkebasseng og dette er nok en teknologi som kommer på plass etterhvert som antall elbiler øker tilstrekkelig til at man kan forsvare å investere i spesialutstyr.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA