Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Carl Anton Stenling

#1591
Fikk nettopp tilbud på ekstra ladekabel fra RøhneSelmer. Tett oppunder kr 5000.

Carl Anton
#1592
Det er ikke automatiske kjørelys på min bil heller. Jeg har en P106 som er importert fra Frankrike av Enviro.

Carl Anton
#1593
Du finner kanskje noe relevant informasjon i denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2493.0

Carl Anton
#1594
Enkle batterispørsmål / Sv: Tåler NiCd flere utladinger enn LiIon?
lørdag 11. september 2010, klokken 09:13
Et viktig poeng er at litiumbatterier er lettere enn NiCd. En bil med lett batteri og stor kapasitet vil vanligvis lades mindre ut. Dersom man har overvekt av små utladninger, f.eks. 25 % DOD, vil antall utladninger som oppnås stige kraftig. Dette betyr at for LiFePO4-baserte celler er det sannsynlig at ferskvareproblematikken er viktigere enn antall utladinger. Et unntak er dersom man har et tungt kjøretøy med liten batteripakke. Da vil antall dype utladninger bli høyt og dette påvirker levetiden.

Carl Anton
#1595
Jeg har byttet ladeinntak pga. lignende problemer.

Carl Anton Stenling
#1596
Det har gått litt tid siden feilsituasjonen på Gardermoen Parkering. I forbindelse med at en lignende feil oppstod senere, så har det vist seg at bilen hadde en feil med ladeinntaket og at dette kan ha vært en mulig forklaring på feilsituasjonen hos Gardermoen Parkering. RøhneSelmer Sandvika byttet ladeinntak på garantien.

På mange måter er dette godt nytt i forhold til tilliten til at ladestasjonene på Gardermoen Parkering fungerer!

Carl Anton
#1597
Her kommer en oppdatering i forbindelse med at min Think elbil gikk tom for strøm på Gardermoen Parkering etter 9 dagers parkering. På Gardermoen Parkering forsøkte vi å varme opp fremdriftsbatteriet sammenhengende i 3 ½ døgn uten at ladeprosessen kom skikkelig i gang. Forrige torsdag ble bilen derfor tauet inn til RøhneSelmer Sandvika. De satte den på oppvarming/lading på vanlig vis i fire dager og da var bilen fulladet. De har også kjørt diagnostikk på batteri og elektronikk og ikke funnet noe unormalt.

Mest sannsynlig skyldes hendelsen at Thinken av en eller annen grunn ikke mottok ladestrøm i en periode når den var parkert og tilkoblet ladestasjon på Gardermoen Parkering. Nøyaktig årsak til dette er ikke avklart og man kan jo ikke helt utelukke feil med bilens elektriske system selv om diagnostikken ikke finner noen feil.

Hvilken lærdom kan man så trekke av denne hendelsen?


  • Dersom nye Think med Zebra-batteri (høytemperaturbatteri) går helt tom for strøm og batteriet avkjøles så må man ta høyde for at det kan ta svært lang tid å varme opp igjen. Anslagsvis inntil én uke hvis utetemperaturen er lav.
  • Ved tomt fremdriftsbatteri vil også 12 V-batteriet kunne gå tomt. Da vil ingen av batteriene ta lading. Derfor bør man ha en 12 V-lader i beredskap i bilen ved langtidsparkering (for eksempel CTEK med elektronisk styring).
  • Sikker strømtilførsel til denne biltypen er viktig siden konsekvensene av manglende lading/vedlikeholdsoppvarming er såpass alvorlige.
  • Overvåking (manuelt eller automatisk) av ladeprosessen/strømtilførsel er en stor fordel. Dette kan for eksempel være alarm ved utfall av strømtilførsel eller inspeksjon av at batterimåleren ikke faller ned mot 20 %.

For øvrig har Gardermoen Parkering vært meget behjelpelig i denne situasjonen og hendelsen er å anse som et hendelig uhell som kan skje ved ny teknologi for både bil og ladestasjon. Hendelser som dette er en risiko vi har påtatt oss når vi går foran i forhold til miljøvennlig transport.

Carl Anton
#1598
Dette ville sannsynligvis vært unngått ved litiumbatteri. Men siden batteripakkene basert på litium ennå er litt ferske (barnesykdommer?) tror jeg Zebra-batteriene vil vise seg mer driftsikre inntil videre.

Skulle gjerne hatt muligheten for å sjekke ladetilstand via mobiltelefon.

For øvrig har Gardermoen Parkering feilsøkt mer og mener nå at det sannsynligvis ikke har vært strømbrudd. Er derfor usikker på hva som er den faktiske årsaken til hendelsen. Lading har gått upåklagelig andre steder i 3 måneder.

Carl Anton
#1599
Gardermoen Parkering har feilsøkt og funnet ut at hovedsikringen hadde gått. Dessverre førte dette til at både Zebra-batteriet og 12 V-batteriet ble fullstendig utladet pga. manglende strømtilførsel i flere dager mens jeg var ute og reiste. Think-folkene på Aurskog forklarer at når 12 V-batteriet er utladet så vil ikke Zebra-batteriet starte lading og når Zebra-batteriet er utladet så vil ikke 12 V-batteriet bli oppladet.

Løsningen er visstnok å tilføre ekstern lading av 12 V batteriet og deretter starte oppvarming/opplading av Zebra-batteriet. Nå har jeg koblet til en vanlig 12 V lader og venter i spenning.

For øvrig var manglende 12 V forklaringen på at nøkkelen ikke fungerte. Det viste seg at døren lot seg åpne hvis man vridde om nøkkelen og lot den stå i mens man dro i dørhåndtaket.

Personalet på Gardermoen Parkering har vært hjelpsomme og sagt at de vil sørge for bedre overvåking av strømmen til ladestasjonene fremover.

Carl Anton
#1600
Min kjære Think var i fin form da jeg for ni dager siden plasserte den til parkering med lading ved Gardermoen Parkering. Da jeg skulle hente den var det imidlertid ikke livstegn og jeg fikk ikke engang åpnet døren (verken nøkkel eller sentrallås fungerte)!
Noen forslag til hvordan jeg kan få liv i bilen igjen?

Carl Anton
#1601
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Er folk egentlig fornøyd med reva?
tirsdag 13. juli 2010, klokken 19:25
Reva-sjåførene er kanskje fornøyd med bilene sine, men de som kjører bak Revaene er nok mindre fornøyd. En del Reva-biler kjører vesentlig saktere enn normal hastighet i kollektivfeltet mellom Asker og Lysaker.
Buddy har også problemer med å holde tilstrekkelig hastighet og er i likhet med Reva best egnet i byen.
Foreslår at du prøvekjører bilene i morgenrushet en dag for å sjekke egnethet. Ta også hensyn til at blybatteriutgaver blir vesentlig slappere etter hvert som batteriene eldes.
#1602
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil eller ikke...
mandag 07. juni 2010, klokken 17:19
Thinken er ikke helt lydløs. Min gamle P106 er stillere. Når man har på stereoanlegget så er imidlertid "støyen" fra motoren neglisjerbar.
Setene er av grei kvalitet, men litt harde i stoppen. Som alt annet på ny-Thinken (dører, girspake, styring) har man valgt en fast design. Dette krever litt tilvenning, men er sannsynligvis et bevisst valg for å gi kvalitetsfølelse. Er uansett bedre enn slasne løsninger som enkelte andre produsenter leverer.
Tror kanskje du må belage deg på å vente et par år før du får tak i et alternativ som er nogenlunde uttestet.
#1603
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Pollenfilter
søndag 06. juni 2010, klokken 21:43
Kanskje det er håp om at det finnes et originalt pollenfilter. Noen som vet hvor filteret sitter?
#1604
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Pollenfilter
søndag 06. juni 2010, klokken 16:13
Think har jo så langt jeg kan se ikke pollenfilter - kun et grovfilter (se bildet). Har derfor installert mikrofilter for støvsugere, dvs. klippbar mikrofilterduk over luftinntaket. Samme løsning har fungert greit på P106 et par års tid, men man kan jo alltid være bekymret for at mikrofilteret gir for stor motstand i luftinntaket og dermed for høy belastning på friskluftvifta.

Stemmer det at Think originalt ikke har noen form for pollenfilter?

Er det noen som har en annen løsning på filtreringsproblematikken for kupéluften?

#1605
Kjøpe elbil? / Sv: Litium-ion eller ZEBRA til Think?
fredag 04. juni 2010, klokken 16:44
Enig i at det er stort momentum rundt litium og at Zebra-batteriene på sikt kommer til å tape på manglende satsning. Thinks valg av mer enn én batteriprodusent er derfor forståelig. For Think-kjøpere i år er det kanskje fornuftig å tenke gjennom hvor uttestet EnerDel sine batteripakker er. Om 1-2 år er kanskje barnesykdommene for EnerDel unnagjort.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA