Det er en utfordring at man til tider har målkonflikt mellom sikkerhet i masseproduksjon av biler kontra mulighet for innovasjon. Vegdirektoratet har i stor grad prioritert trygg og sikker masseproduksjon og er vel ikke kjent for å vektlegge miljø med mindre andre aktører legger press. Imidlertid kan Vegdirektoratets holdning føre til store hindre for innovasjon.
Det er derfor hensiktsmessig at Norstart arbeider for forenklede retningslinjer for enkeltombygginger eller ombygging i små serier - slik som man f.eks. har fått for MC.
Inntil dette er på plass så tror jeg det er riktig at vi ikke konkluderer med at allerede ombygde elbiler nødvendigvis er i strid med opprinnelig utførelse. Dette er omtvistet og Norstarts rolle er å støtte medlemmene (som kan ha ombygde biler) samt å sikre at dette blir avklart fremover.
Det ville også vært nyttig dersom Vegdirektoratet utviser fleksibilitet rundt ombygging inntil avklarte retningslinjer er på plass.
Carl Anton
Det er derfor hensiktsmessig at Norstart arbeider for forenklede retningslinjer for enkeltombygginger eller ombygging i små serier - slik som man f.eks. har fått for MC.
Inntil dette er på plass så tror jeg det er riktig at vi ikke konkluderer med at allerede ombygde elbiler nødvendigvis er i strid med opprinnelig utførelse. Dette er omtvistet og Norstarts rolle er å støtte medlemmene (som kan ha ombygde biler) samt å sikre at dette blir avklart fremover.
Det ville også vært nyttig dersom Vegdirektoratet utviser fleksibilitet rundt ombygging inntil avklarte retningslinjer er på plass.
Carl Anton