Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Carl Anton Stenling

#1576
Det er en utfordring at man til tider har målkonflikt mellom sikkerhet i masseproduksjon av biler kontra mulighet for innovasjon. Vegdirektoratet har i stor grad prioritert trygg og sikker masseproduksjon og er vel ikke kjent for å vektlegge miljø med mindre andre aktører legger press. Imidlertid kan Vegdirektoratets holdning føre til store hindre for innovasjon.

Det er derfor hensiktsmessig at Norstart arbeider for forenklede retningslinjer for enkeltombygginger eller ombygging i små serier - slik som man f.eks. har fått for MC.

Inntil dette er på plass så tror jeg det er riktig at vi ikke konkluderer med at allerede ombygde elbiler nødvendigvis er i strid med opprinnelig utførelse. Dette er omtvistet og Norstarts rolle er å støtte medlemmene (som kan ha ombygde biler) samt å sikre at dette blir avklart fremover.

Det ville også vært nyttig dersom Vegdirektoratet utviser fleksibilitet rundt ombygging inntil avklarte retningslinjer er på plass.

Carl Anton
#1577
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Vindusviskertype
tirsdag 14. desember 2010, klokken 18:40
For å fjerne den gamle Boschviskeren rykket jeg nedover (retning viskerarmfestet) til plastadapteret ga etter.

Basert på at Bosch 550 S er riktig viskertype så tok jeg sjansen på å bytte til 550 mm premium vindusvisker fra Biltema. Viskeren passet direkte uten bytte av mellomstykket som den leveres med og ser ut til å fungere minst like godt som Bosch-viskeren. Min erfaring fra andre biler er at Biltemas dyreste vindusviskere har lengre levetid enn vanlige viskere fra Bosch. Prisen er også betydelig lavere.

Carl Anton

#1578
Varmeapparatet i Thinken fungerer godt, men det skulle gjerne hatt litt mer effekt når temperaturen nærmer seg 20 kuldegrader.

Er det noen som har forsøkt å isolere slanger i motorrommet eller på annen måte øke effekten som kommer frem til kupeen?

Carl Anton
#1579
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Vindusviskertype
søndag 12. desember 2010, klokken 08:48
Problemet er at Bosch beskriver hvordan man skal montere, men ikke hvordan man skal fjerne Quick-clip. Regner med at man skal trykke på et eller annet, men finner ikke en liten spake slik som på vanlige vindusviskere.

Er det noen som faktisk har fjernet vindusviskeren på ny-Thinken og som vet trikset for å løsne viskeren?

Carl Anton
#1580
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Vindusviskertype
lørdag 11. desember 2010, klokken 22:32
Forsøkte å bytte vindusvisker i dag. Det sitter en original Bosch-visker med såkalt Quick-clip.

Noen som vet hvordan Quick-clip løsnes?

Carl Anton
#1581
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Erfaring Lithium kulde og Buddy
torsdag 09. desember 2010, klokken 18:21
Peukert-effekten innebærer at rask utlading av blybatterier reduserer hvor mye energi som kan hentes ut. Vanligvis er blybatteriers energimengde oppgitt under forutsetning av sakte utladning, f.eks. full utlading over 5 timer.
Et annet moment er at blybatterier er tunge og dermed brukes mer energi i bakker enn det som ligger til grunn for (optimistisk) utregning av rekkevidde.

Forutsetningene for oppgitt energimengde og rekkevidde holder derfor ikke i praksis.

Carl Anton
#1582
Elbilen i Samfunnet / Sv: Min elbil luftforurenser - men hvor mye?
torsdag 09. desember 2010, klokken 17:50
Leste i en test for flere år siden at utslippet fra Webastoen var så lite at det ikke lot seg måle med vanlige utslippsinstrumenter. Enkleste måten å regne ut CO2-utslipp er å måle hvor mye drivstoff som går med og regne ekvivalent CO2-utslipp.

Carl Anton
#1583
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Generell levetid på blybatteriene
mandag 29. november 2010, klokken 17:23
Hens har nok rett i at behandling og belastning av batteriene har stor betydning. En utfordring i så måte er at blybatteribaserte elbiler blir tunge og dersom de brukes i områder med stor høydeforskjell eller motorveihastighet så blir belastningen på batteriene høy.
For å nyansere litt i forhold til blybatteribaserte elbiler: Dette kan fungere greit så lenge man bruker bilen i bykjøringshastighet og uten spesielt tunge bakker. Under andre forhold må man være forberedt på at batterilevetiden kan bli kort.

For øvrig har jo Buddy-folkene vært ryddige i forhold til å gi råd om hvilke forhold blybatteribaserte småelbiler er egnet for. Reva-selgerne har nok ikke alltid vært like påpasselige med å klargjøre egnet bruksområde.

Carl Anton
#1584
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Interiørlyspærer
fredag 26. november 2010, klokken 18:50
Nå har jeg montert LED-pærer innkjøpt fra Hong Kong for i underkant av £3 per par inkl. frakt. Jeg bestilte på eBay fra firmaet Auctionage og artikkelen hadde betegnelsen "10 LED 44 mm Festoon Bulb".

Som nevnt tidligere i denne tråden gir LED-pærene et svakt skinn hele tiden. Dette korrigerte jeg ved å parallellkoble en 470 ohms motstand (minimum 0,5 W) over den ene pæren. Stripset motstanden fast i metallendene til pæren. Motstander kan kjøpes bl.a. hos Elfa.

Totalløsningen fungerer identisk med vanlige pærer (kanskje litt blåere lys), men har forhåpentligvis mye lengre levetid.

Carl Anton
#1585
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Generell levetid på blybatteriene
torsdag 25. november 2010, klokken 17:29
Tradisjonelle blybatterier kan ha lang levetid hvis de lades og behandles riktig, jfr. erfaringer med bruk i truck-drift.
Imidlertid har vel både Reva og Buddy i praksis svakheter som gjør at man fort får kort levetid på blybatterier.
For vanlige brukere er det nok greiest å holde seg unna blybatterivarianter. Nyere teknologier som Zebra, NiMH og litium krever mindre spesialbehandling for å oppnå akseptabel levetid. Imidlertid er vi jo alle pionerer i den forstand at få batteriteknologier er velutprøvde i de utførelser som er aktuelle for elbiler. I tillegg til batterikjemien så vil også teknikken rundt mekanisk/elektrisk sammenstilling til batteripakker samt batteristyringssystemer være avgjørende for levetid.

For blybatterivarianter av elbiler så må man ta høyde for utskifting av batteripakken ca. annethvert år eller hver 15.000 km. Er man heldig kan pakken vare vesentlig lenger - er man uheldig så må pakken byttes etter 8.000 km.

Carl Anton
#1586
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Kampanjepris på Reva (94k). Godt kjøp?
søndag 14. november 2010, klokken 14:42
Revaene holder grei fart i nedoverbakke så dette skyldes nok mest sannsynlig mangel på effekt ved hastighet over 60 km/t. Skal imidlertid ikke utelukke at det er noen som driver batterisparing og av den grunn ikke gir full gass.

Carl Anton
#1587
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Kampanjepris på Reva (94k). Godt kjøp?
lørdag 13. november 2010, klokken 11:01
På strekningen Sandvika-Oslo har jeg testet P106, ny Think og Buddy. Av disse fungerer P106 akseptabelt i kollektivfeltet, ny Think fungerer utmerket og Buddy blir for treg (toppfart/akselerasjon). Reva ser vi daglig fungerer svært dårlig i kollektivfeltet.

Carl Anton
#1588
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe nå eller vente til sommeren?
lørdag 13. november 2010, klokken 10:57
For denne type bruk burde ny Think være et godt alternativ. De har jo tilbud på toseteren nå. En faktor er imidlertid at elbilene som kommer vil ha høyere toppfart. Think har i praksis maks. ca. 105 km/t. Dette kan være i minste laget for Drammen-Oslo dersom man ikke er helt lovlydig.

Buddy er ikke egnet for slik langkjøring.

Carl Anton
#1589
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Kampanjepris på Reva (94k). Godt kjøp?
fredag 12. november 2010, klokken 17:39
Ved kjøp av Reva er det viktig å vurdere bruksområdet. Reva er egnet til småkjøring i byen i lav hastighet, men er ikke egnet for bruk på motorvei.

Carl Anton
#1590
Tyveri har jo heldigvis ikke vært noe problem og der hvor stolpen er låsbar reduseres risikoen. Uansett tenker jeg å merke ladekabelen godt slik at den kan identifiseres av verkstedet ved service.

Synd at prisen er så høy - jeg skulle gjerne hatt en ekstra hengende på jobben.

Carl Anton
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA