Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Carl Anton Stenling

Sider: 1 [2] 3 4 ... 97
16
Tidlige elbiler: Think / Sv: Bør jeg kjøpe denne Think City’en?
« på: søndag 01. september 2019, klokken 19:23 »
Think City 2010 er nok mer en entusiastbil enn sparebøsse. Du kan regne med en god del reparasjoner. Typiske svake punkter er batteriet, varmekolbe og motorstyringen.

Et tryggere valg i denne prisklassen er i-MiEV el.l, men også her må du påregne noe reparasjoner. Den har bl.a. en del rust på bremserør og noen har hatt problemer med girkasse eller AC-kompressor.

17
Elbiler i media / Sv: Full fyr i ladeboks og elbil etter lynnedslag
« på: mandag 26. august 2019, klokken 22:12 »
Direkte lynnedslag er umulig å beskytte seg mot. Et moderne elanlegg inkluderer imidlertid overspenningsvern som reduserer skaderisikoen i situasjoner hvor tordenværet bare har gitt moderate forstyrrelser i strømnettet.
Vi skal jo også være glade for at bilen ikke er full av brennbart drivstoff hvis lynet treffer garasjen :-)

18
Model S / Sv: Forsikring Tesla
« på: lørdag 24. august 2019, klokken 13:45 »
Ved bilforsikring har man lett for å tenke bare på selve bilskaden. Imidlertid er også kostnadene for personskader meget store. Det snakkes ikke så mye om utviklingen i personskadekostnadene.

19
Leaf 2010-2017 / Sv: Vad ska jag tänka på innan jag går till inköp av Leaf?
« på: onsdag 21. august 2019, klokken 21:33 »
Det er smart å lese av status for batteriet (SOH) - alternativt kan du få dette oppgitt fra selger og dokumentert i kontrakten.
Import fra varme områder kan gi noe økt risiko for batterisvekkelse. Også en del ulike utstyrsvarianter for importbiler. Bør sjekke at varmepumpe, hurtiglading og setevarme er på plass.
Vær også oppmerksom på de forskjellige generasjonene. Til denne prisen bør du kunne få en generasjon 2 produsert 2013/14 eller senere. Denne generasjonen kjennetegnes ved at den har fotbrekk.
Husk også at det er mye uærlige annonser ute og går. Sjekk derfor nøye og få med i kontrakten alt som er viktige spesifikasjoner.

20
Elbiler i media / Sv: De rikeste får mest glede av elbilfordelene
« på: torsdag 15. august 2019, klokken 21:47 »
I samfunnsøkonomiske kretser er det stor motstand mot elbilpolitikken. De tenker at man bør gjøre karbonprising og så fikser markedet resten. Ser ut til at mange samfunnsøkonomer også er mer opptatt av å prise utslippene korrekt enn å fjerne utslippene.

21
Model 3 / Sv: Låse opp kabel fra ladeport uten Tesla-knapp på ladekabel?
« på: søndag 11. august 2019, klokken 20:55 »
Leaf har flere innstillinger for låsing av ladekabel. Jeg bruker den varianten som låser opp kabelen en periode straks jeg har låst opp bilen. Her kan faktisk Tesla stjele idéen rått fra Nissan :-)

22
Model 3 / Sv: Biltebeltealarm går uten grunn
« på: søndag 11. august 2019, klokken 20:53 »
Ser i et utenlandsk forum at det faktisk er noen som har opplevd dette som følge av programvareoppdatering. Kanskje verdt å sjekke om det finnes en ny programvareoppdatering for nedlasting?

23
Model 3 / Sv: Model 3 må rustbeskyttes utvendig
« på: søndag 11. august 2019, klokken 20:48 »
Høy aluminiumsandel slik som i Model S er jo et fortrinn i forhold til rusten. I tillegg har jo Model S noen flere år i produksjon og dermed vet vi mer om hvordan korrosjon håndteres.

24
Model 3 / Sv: Model 3 må rustbeskyttes utvendig
« på: søndag 11. august 2019, klokken 18:10 »
Har du eller skal du understellsbehandle bilen?

Tesla sine garantivilkår fraskriver seg ansvar ved understellsbehandling. Jeg velger å ikke understellsbehandle nå, men heller vente og se hvorvidt Tesla blir mer positiv til understellsbehandling fremover. Har lagt inn en feature request her:

https://featurerequests.co/feature/allow-anti-rust-treatment

25
Model 3 / Sv: Fartdumper boligfelt
« på: søndag 11. august 2019, klokken 15:03 »
Hvordan observerer du dette? At de senker farten mer betyr ikke at de hadde slått nedi selv om de hadde holdt en høyere fart. Noen er bare mer forsiktige enn andre.

Her snakker jeg om sportslige biler som plutselig blir veldig forsiktig over fartsdumpene der de kjører til daglig. Da tror jeg det mest sannsynlige er at de har opplevd å slå nedi. Spesielt biler med stort overheng foran er utsatte. Har også sett at noen forsøker å kjøre på skrå over humpene.

Model 3 har lite overheng og dette fungerer greit for fartsdumper. Lang akselavstand har imidlertid til gjengjeld ulemper når det kommer til garasjeinnkjørsler m.v.

26
Model 3 / Sv: Fartdumper boligfelt
« på: søndag 11. august 2019, klokken 13:36 »
Model 3 i vanlig utgave fungerer godt over alle typer fartsdumper som jeg har prøvd. Observerer f.eks. at flere andre biler må kjøre forsiktigere over fartsdumpene for å unngå å slå nedi.

Ved bratte garasjeinnkjørsler eller lignende kan man nok oppleve at bilen blir for lav, men det er et problem mange biler har.

Som kjent er det også et tips å kjøre på skrå over hindringer som kan slå nedi.

27
Model 3 / Sv: Låse opp kabel fra ladeport uten Tesla-knapp på ladekabel?
« på: søndag 11. august 2019, klokken 13:31 »
Jeg har jo også en Nissan Leaf og må si at når det gjelder dette med opplåsing av ladekabel så er faktisk Tesla mindre brukervennlig enn Nissan.

Så er det enkelte faktorer som går motsatt vei ;-)

28
Model 3 / Sv: Model 3 må rustbeskyttes utvendig
« på: søndag 11. august 2019, klokken 13:28 »
Lakkens topplag er nok først og fremst en kosmetisk greie. Da er svart vanskeligere fordi den har større kontrast til baselaget samt at man får speileffekten som avslører selv små skavanker.

Har forøvrig hatt hvit elbil en gang før og forstod fort at hvit har sine egne problemstillinger. Skitt vises godt og ved reparasjoner etter noen år er det svært vanskelig å gjenskape rett hvitfarge ved lakkering. Vår hvite bil endte opp med fem ulike hvitfarger.

29
Model 3 / Sv: Model 3 må rustbeskyttes utvendig
« på: søndag 11. august 2019, klokken 09:30 »
Det skrives mye på nettet. Min Model 3 mangler topplag lakk under hengslene inni bagasjerommet. Det lever jeg greit med og hadde faktisk ikke lagt merke til det hvis ikke alle disse artiklene om manglende lakk hadde kommet.
Det viktigste er jo at lakkbasen er på plass samt at galvaniseringen er god.
Som alltid gjelder det å skille hva som har betydning og hva som er storm i et vannglass.

Man har uansett angrerett ved overtakelsen av bilen og kan da sjekke om lakkeringen er tilfresstillende.

30
Lading av Tesla / Sv: Superladerkø sommeren 2019 - den store sommeroppsummeringen :-)
« på: søndag 11. august 2019, klokken 00:20 »
Det har vel nå blitt sagt at alle staller skal få separat forsyning, eller var det kun for v3?

Kun for v3 - dermed vil nok problematikken rundt å velge optimal delt stall fortsatt gjelde de fleste superladere i Europa en god stund fremover.

Sider: 1 [2] 3 4 ... 97