Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Carl Anton Stenling

#1471
Zebra-batteriene har jo som andre batteriteknologier sin andel feil. Bare tiden vil vise hva som blir mest pålitelig. For min egen del kjøpte jeg zebra fordi det er velprøvd. Man skal også være klar over at zebra-batteriet til en viss grad er feiltolerant ved at en liten andel defekte celler ikke nødvendigvis setter hele batteriet ut av funksjon.

Som med de fleste batterityper er det kostbart å reparere hvis man får feil. Uten garanti er dette en risiko man må bære selv. For oss som ennå har reklamasjonsrett er vel de første 5 årene rimelig sikre. Deretter vil tiden vise hvor lenge batteriet fungerer.

Risikoen for at batteriet bryter sammen er nok likevel mindre enn risikoen for at man av en eller annen grunn blir arbeidsufør, arbeidsledig eller at bilen ødelegges i en kollisjon. Jeg sover derfor godt om natten også med en dyr batteripakke i elbilen.

Carl Anton
#1472
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilen skal ut av kollektivfeltet!!
tirsdag 23. august 2011, klokken 17:55
Misunnelse er nok en viktig faktor her. Newswire er jo et "nyhetsbyrå" som skriver det kunden ønsker. KNA er sannsynligvis kunden og de har ønsket en sak som vris rundt elbil og kollektivfelt tilstrekkelig til at de betaler et pressebyrå for å lage og distribuere dette.

Egentlig forunderlig at andre medier biter på - det faktum at Newswire er kilden burde får varsellampene til å lyse.

Carl Anton
#1473
Enkle tekniske spørsmål og svar på disse / Sv: Dekk til Elbil
søndag 21. august 2011, klokken 21:48
Bare for å presisere litt: Jeg anbefaler ikke vinterdekk hele året til vanlig kjøring.

Dersom man imidlertid har kort årlig kjørelengde og kjører bare i lav hastighet (<60 km/t) så ser jeg ikke noe i veien for å la vinterdekkene stå på hele året. Tror en del Buddy og Reva-brukere faller i denne kategorien.

For oss andre blir det vel å velge dekk omtrent som for fossilbiler. For min del betyr det piggfrie dekk med maksimale isegenskaper. Vi har en bratt og isete bakke om vinteren opp til huset. Dette utelukker gjerne vinterdekkene som har lavest rullemotstand.

For sommerdekk velger jeg å se mer på rullemotstand pga. at det er slingringsrom for avveining mellom ulike dekkegenskaper.

Dekktestene som NAF utfører er jo greie å lese før man kjøper dekk siden de oppgir score for ulike egenskaper.

En annen egenskap som man kan vurdere å vektlegge er støynivå. Pga. at elbilene ofte har stille motor så blir dekkstøy mer iørefallende. Spesielt på vinterdekk så er det stor forskjell i støynivå.

Carl Anton
#1474
Har forstått det slik at når et bompengeanlegg skal startes opp så behøver man tillatelse fra veimyndighetene. I en slik tillatelse settes det krav om at håndboken følges og dermed blir elbil fritatt.

Nå dette er sagt så mener jeg vi alle skal anskaffe brikke for å ikke unødvendig skape bry for bompengeselskapene. En positiv tilnærming er best i det lange løp.

Carl Anton
#1475
Statens vegvesen håndbok 102 inneholder hjemmelen for bompengefritak.

Carl Anton
#1476
Enkle tekniske spørsmål og svar på disse / Sv: Dekk til Elbil
fredag 19. august 2011, klokken 21:04
Sitat fra: elektrolux på fredag 19. august 2011, klokken 20:30
I følge ekspertene skal vinterdekk være livsfarlige i temperaturer over 10C.

Har derfor mer tro på sommerdekk hele året, og la ev. bilen stå de få dagene der er snøføre.

Livsfarlige er vel å ta hardt i, men definitivt lengre bremselengde og mindre stabilitet i høy hastighet når det er varmt.

I England har de vel ganske like kjøreforhold som i Stavanger og der går det greit med sommerdekk mesteparten av vinteren.

Helårsdekk har jeg prøvd og det er utelukket de få dagene veien er islagt.

En mer interessant diskusjon er kanskje hvorvidt det er OK å øke dekktrykket betraktelig. Dette er jo mest aktuelt for biler som kjører langt og i nærheten av maksimal rekkevidde. Hvis man kjøper dekk med lav rullemotstand har disse litt dårligere egenskaper på andre områder. Kanskje like greit å kjøpe gode dekk og fylle mer luft?

For min P106 har jeg brukt vanlige anerkjente vinterdekk, men med høyere lufttrykk tidlig på høsten og om våren og normalt lufttrykk om vinteren. Dermed var jeg tvunget til å lade bilen på jobben om vinteren, men kunne kjøre frem og tilbake greit vår/sommer/høst.

Med moderne elbiler er jo heldigvis rekkeviddeproblemstillingene mer overkommelige.

Carl Anton
#1477
Enkle tekniske spørsmål og svar på disse / Sv: Dekk til Elbil
fredag 19. august 2011, klokken 19:12
Også etter at man har kjøpt dekk så er det en avveining hvor mye luft man velger å fylle. Harde dekk gir noe lengre rekkevidde, men spesielt om høsten/vinteren kan det være skummelt i forhold til bremselengde.

For elbiler som kjøres kort (<5000 km i året) og i lav hastighet, f.eks. Reva/Buddy i nærtrafikk, så er det etter min mening akseptabelt å vurdere bruk av vinterdekk hele året. Vet at forståsegpåere mener noe annet, men det er marginalt økt risiko sett opp mot innsatsen rundt dekkbytte.

Hva mener dere?

Carl Anton
#1478
Det er jo i alles interesse at RøhneSelmer lykkes i videre håndtering av Think-porteføljen.
Kanskje vi burde ha noen kjøreregler slik at vi Think-eiere unngår å kollektivt kjøre RøhneSelmer i senk i avklaringsperioden?
F.eks:


  • Dersom verkstedet jobber godt med å skaffe deler så forlanger vi ikke erstatningsbil, prisavslag eller heving selv om Forbrukerkjøpsloven kan gi rett til det.
  • Ved tvil om en reparasjon skyldes en mangel så tar kjøper regningen så lenge verkstedet skaffer delen.
  • Småting (kosmetiske eller mindre reparasjoner) stresser vi ikke med i avklaringsperioden.
  • Periodisk service tar vi gjerne tidlig og klager ikke på prisen.
  • Vi snakker pent om RøhneSelmer som har tatt miljøansvar og som er en seriøs aktør. Det er jo tillatt å nevne at de er mer omgjengelige enn enkelte andre bilforhandlere.
  • Ekstrautstyr kan vi vurdere å kjøpe hos RøhneSelmer i stedet for å shoppe det aller billigste vi måtte finne et annet sted.

Jeg er usikker på hvor alvorlig reklamasjonsansvaret er for RøhneSelmer. En amatøranalyse av selskapets regnskapstall rapportert inn til Brønnøysundregistrene tyder på at det har vært dårlig med egenkapital. Dersom det er en reell fare for selskapets økonomi så burde vel Elbilforeningen eventuelt fremforhandle en avtale om egenandel på reklamasjonsreparasjoner mot forpliktelser rundt håndtering. F.eks. inntil kr 15.000 i egenandel per år per bil dersom RøhneSelmer forplikter seg til å skaffe deler til vanlig markedspris i 10 år.

Carl Anton
#1479
Sitat fra: elektrolux på fredag 05. august 2011, klokken 16:34
Kjempetips.

Legger du det inn på Wikiet?

Har allerede oppdatert elbilwikien. Nå som Thinken har gått ut av produksjon er det vel ekstra viktig at vi deler informasjon gjennom elbilwikien.

Carl Anton
#1480
Slik som konkurransesituasjonen er for øyeblikket er det vel sannsynlig at Think ikke produserer dagens bil videre, men kommer med en ny modell. Imidlertid er det jo vesentlig usikkerhet rundt hvorvidt eierne tar de riktige avgjørelsene som kan føre Think tilbake til markedet.
En utfordring for Think er at de tradisjonelle bilprodusentene nå kaster seg over elbilmarkedet. Disse leverandørene vil nok kunne subsidiere produksjonen en tid fremover og da blir det tøft å finansiere Thinks produksjon.

I disse dager er finansmarkedene svært usikre og det kan meget vel oppstå en ny finanskrise. I så fall vil finansiering bli vanskelig for alle bilprodusenter, men spesielt for nisjeprodusenter.

For øyeblikket skal vi prise oss lykkelig for at Mitsubishi er leveringsdyktig og at Nissan ser ut til å bli leveringsdyktig etterhvert.

Skulle det vise seg at de tradisjonelle leverandørene igjen mister interessen for elbiler (f.eks. hvis de selger mindre enn 50.000 biler i året) så er nok tiden for nisjeleverandørene tilbake. Som elbilentusiast håper jeg at de tradisjonelle billeverandørene kan hente det beste fra nisjeprodusentene (f.eks. lett karosseri og stort batteri) og kombinere dette med stor produksjonskapasitet. Rammebetingelsene for elbiler er imidlertid dårlige i mange land så det kan fort skje at bilprodusentene gir opp elbilproduksjon slik de gjorde rundt tusenårskiftet.

Carl Anton
#1481
Løsningen er funnet:

En brukt viskerhendel med elektronikk fra Ford Mondeo er installert, og nå er Thinken oppgradert til intervallvisker med 6 valgfrie intervaller. Fungerer utmerket.

Viskerhendelen er til Ford Mondeo Mk3 (2001-2007) eller Focus Mk1/2 (1998-2004) uten bakrutevisker og ble kjøpt gjennom eBay for den nette sum av kr 120 inkl. frakt.

Noen flere som ønsker seg 6-trinns intervallvisker?  ;D

Carl Anton
#1482
Sitat fra: Caspar på onsdag 29. juni 2011, klokken 17:47
Jeg har ikke noe tro på at det befinner seg noe elektronik i selve bryteren og at det er tilstrekelig å skifte kun den. Men det finnes en annen og sikkert veldig mye lettere løsning. De fleste europeiske biler benytter et standard viskerrele hvor intervallfunksjonen er programert.

Det var en slik løsning jeg tenkte på. Men er usikker på hvordan jeg skal få tilgang til vindusviskerreléet. Er det noen som vet hva som må fjernes for å gi tilgang?

Carl Anton
#1483
Noen som har inside-informasjon om hvorvidt man kan bygge om intervallbryteren til 6 trinn?

Det springende punktet er vel hvorvidt elektronikken er forberedt for dette ...

Carl Anton
#1484
Sitat fra: Go-carter på lørdag 25. juni 2011, klokken 22:02
Sitter et roterbart hjul med tallene 1-6 på vindusviskerhendelen. Tror det er den beste intervallpusseren jeg har vært borti, alt i fra et sveip hvert 5. minutt, til nesten full hastighet :)

Min bil har dessverre ikke dette rotérbare justeringshjulet på vindusviskerhendelen. Kan det være at du som en av de få i verden har justerbart viskerintervall på Thinken?

Carl Anton
#1485
Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på lørdag 25. juni 2011, klokken 14:03
Jeg vil gjette at RøhneSelmer i denne omgangen (særlig Sandvika, men også noe fra Røa Autoco og Mathisen i Bergen) står for rundt 70% av forhandlersalget. Så RS har grunn til å agere nå. De sitter på et stort ansvar særlig fordi de fortsatte salget etter at de økonomiske problemene ble kjent.

Vi får håpe at Think-porteføljen også gir noe inntekter til forhandlerne ved service og reparasjoner som ikke er garantisaker.

Carl Anton
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA