Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Carl Anton Stenling

#1456
Sitat fra: masae på mandag 26. september 2011, klokken 20:50
Fikk beskjed om at PCU-feilen regnes som maskinskade, og derfor dekkes av forsikringen jeg har på bilen i dag, så det var i alle fall et lyspunkt i denne saken.

Hvilket forsikringsselskap har du?

Carl Anton
#1457
Jeg har inntak for Defa-varmer på min bil. Ble montert av RøhneSelmer. Inntaket ligger bak ved baklysene og kontakten er på siden i bagasjerommet.

Kan skaffe bilde hvis noen har bruk for det.

Carl Anton
#1458
Leaf 2010-2017 / Sv: Forsikring
søndag 25. september 2011, klokken 07:06
Jeg er ansatt i SpareBank 1 (jobber ikke med bilforsikring) og er derfor kanskje å anse som inhabil. For de som er opptatt av hvordan forsikringen fungerer ved et skadetilfelle så er det et tips å undersøke kundetilfredshetsundersøkelser. Se f.eks. http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10034669.

Kanskje spesielt ved toppforsikringer er det jo viktig at man faktisk får de ytelsene man har betalt for hvis uhellet skulle være ute.

Carl Anton
#1459
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe Reva
torsdag 15. september 2011, klokken 06:09
Vær obs på at topphastigheten er et problem dersom du planlegger å pendle på motorvei. Reva i kollektivfeltet på E18 vestfra er daglig en utfordring.

Carl Anton
#1460
Vi er flere som har byttet PCU. Dette er tydeligvis et svakt punkt.

Carl Anton
#1461
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Kun Powercharge?
søndag 11. september 2011, klokken 09:46
Kan eventuelt låne en annen kabel for å isolere feilen.

Carl Anton
#1462
Sitat fra: commiesoft på lørdag 10. september 2011, klokken 19:50
Jeg tror ikke de nye eierne av Think bryr seg om tidligere kunder i det
hele tatt.

Vel, det burde være business å kjøpe inn deler for så å selge til dobbel pris til fortvilte forhandlere.

Carl Anton
#1463
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Bytte batteritype?
lørdag 10. september 2011, klokken 19:45
Kewet 5 kan bygges om siden den er modulært oppbygd. I sin tid var det noen som bygde om til NiCd med hjelp av Kollega Bil. Imidlertid gjør lettere batterier at bilen blir for høy. Fjærene må i så fall endres.

Car computeren er også en utfordring siden den er basert på spenningsnivåer for blybatterier. Det finnes visstnok en utgave som håndterer litiumbatterier. Man kan jo også vurdere å lure sensoren slik at opprinnelig program fungerer.

En mulig ombyggingsidé er å erstatte den ene parallellstrengen av blybatteriene med en annen kjemi. Dette krever imidlertid gjennomtenkt og nøyaktig design.

Hadde i sin tid verkstedsmanualen for Kewet 5, men har dessverre kastet den i en ryddesjau nylig.

For ordens skyld: Vegdirektoratet mener slike ombygginger er ulovlige.

Carl Anton
- tidligere eier av Kewet 5

#1464
Lovgivningen rundt forbrukerkjøp og konkurs burde vært slik at intellektuelle rettigheter til dataprogram o.l. ble overført til en stiftelse som ivaretar forbrukernes fremtidige krav. I USA ble håndtering av forbrukernes garantier behandlet i Vectrix-konkursen og en viss sum avsatt til dette.

Man har jo en håpløs situasjon dersom kjøper av konkursboet ikke ønsker å støtte allerede leverte biler. I så fall blir jo Think-merket verdiløst også for kjøperen av konkursboet.

Carl Anton
#1465
I forhold til forbrukerkjøpsloven skal det nok mye til for å kreve omlevering av en bil. Dette pga. at selger lider et stort tap ved omlevering. I praksis blir jo spørsmålet om en måneds reparasjonstid for en bil betyr at avhjelp ikke har skjedd etter lovens krav. Her vil vel også selgers innsats for å avhjelpe mangelen tillegges vekt.

Tror nok at lengre reparasjonstid eller passivitet fra selger må til for å gi anledning til heving. Samtidig vil en bil som står ha liten bruksverdi slik at prisavslag alene er uaktuelt.

Du kan imidlertid ha krav på lånebil mens reparasjonen pågår.

Foreslår at du tar en alvorlig prat med selgeren for å undersøke om de faktisk gjør en skikkelig innsats for å finne løsninger. Selgere som ignorerer saken fortjener ingen nåde. Selgere som jobber for å finne løsninger (f.eks. lånebil + arbeide med å skaffe deler) bør få litt mer spillerom.

Carl Anton
#1466
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Lys ved kupevifteknappen
torsdag 08. september 2011, klokken 21:27
Lyspæra ved kupeviften må byttes.

Noen som vet hvordan man åpner opp denne delen av dashbordet og får tilgang til lyspæra? (Skruer, klips el.l.)

Carl Anton
#1467
Ser at det kan være litt surt å betale såpass for demontering/montering. Imidlertid gjør vi nok klokt å være rause i forhold til RS. De har satset friskt og tar ansvar for å sørge for at vi holder bilene på veien. Forresten har jeg opplevd langt surere hendelser med Møller og Volkswagen.

Carl Anton
#1468
Elbiler i media / Sv: Aftenpotten + KNA + Newswire = forvirring?
tirsdag 06. september 2011, klokken 19:11
Fra vær-varsom-plakaten:


  • Vær kritisk i valg av kilder, og kontroller at opplysninger som gis er korrekte.
  • De som er blitt utsatt for angrep skal snarest mulig få adgang til tilsvar, med mindre angrep og kritikk inngår som ledd i en løpende meningsutveksling.
  • Feilaktige opplysninger skal rettes og eventuelt beklages snarest mulig.

Ikke noe strålende journalistisk håndverk fra Aftenposten.  ;)

Carl Anton
#1469
Noe sier meg at man ikke har funnet en god løsning på zebra-batterireparasjoner. Dette ligner veldig på Peugeot hvor batteriene ble veldig dyre straks de sluttet å selge P106.
Think har neppe hatt en innkost på kr 150.000 per batteri.
Dette underbygger min antakelse om at når batteriet er defekt så er det vanligvis for dyrt å bytte. Ikke fordi det nødvendigvis må være dyrt, men fordi det ikke lenger er noen som har interesse av å levere erstatningsbatterier til en konkurransedyktig pris.

Problemstillingen er dessverre ikke unik for zebra og skyldes umoden verdikjede for reparasjoner av elbiler.

Carl Anton
#1470
Hvor har du fått ladetips om at zebra bør lades sjelden?

Carl Anton
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA