Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Carl Anton Stenling

#61
Norsk Elbilforenings oppgaver / elbil.no og Chrome
fredag 01. april 2011, klokken 18:29
Er det noen andre som sliter med at elbil.no ikke fungerer i nettleseren Chrome?

Carl Anton
#62
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Kollisjon
torsdag 20. januar 2011, klokken 22:53
Kona hadde et ublidt møte med en annen bil. Etter kollisjonen var den andre bilen uten forskjerm, men jeg kunne til min forundring ikke se en eneste skramme på Thinken. Kanskje plastkarosseriet virkelig er selvreparerende?

Carl Anton
#63
Alt det andre / Vinner bilgigantene eller innovatørene?
fredag 07. januar 2011, klokken 18:42
Er det sannsynlig at eksisterende bilfabrikker makter å ta ledelsen i elbilmarkedet eller vil andre aktører trekke det lengste strået?

Hittil har små innovatører som Tesla, Think, Pure Mobility og Reva dominert. Felles for deres løsninger er alternativ karosseriteknologi som er lettere, men også vanskeligere å masseprodusere billig. Disse løsningene gir godt forhold mellom batterivekt og karosserivekt.

Eksisterende bilfabrikker starter nå igjen å produsere biler mer eller mindre på vanlig måte, men med elektrisk drivlinje. Selvbærende karosseri blir tyngre, men kanskje det har marginal betydning?

Hvem kommer til å ta ledelsen i omleggingen til elektrisk teknologi?

Eksisterende bilfabrikker, innovatører eller kanskje batteriprodusenter?

Carl Anton
#64
Varmeapparatet i Thinken fungerer godt, men det skulle gjerne hatt litt mer effekt når temperaturen nærmer seg 20 kuldegrader.

Er det noen som har forsøkt å isolere slanger i motorrommet eller på annen måte øke effekten som kommer frem til kupeen?

Carl Anton
#65
Min kjære Think var i fin form da jeg for ni dager siden plasserte den til parkering med lading ved Gardermoen Parkering. Da jeg skulle hente den var det imidlertid ikke livstegn og jeg fikk ikke engang åpnet døren (verken nøkkel eller sentrallås fungerte)!
Noen forslag til hvordan jeg kan få liv i bilen igjen?

Carl Anton
#66
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Pollenfilter
søndag 06. juni 2010, klokken 16:13
Think har jo så langt jeg kan se ikke pollenfilter - kun et grovfilter (se bildet). Har derfor installert mikrofilter for støvsugere, dvs. klippbar mikrofilterduk over luftinntaket. Samme løsning har fungert greit på P106 et par års tid, men man kan jo alltid være bekymret for at mikrofilteret gir for stor motstand i luftinntaket og dermed for høy belastning på friskluftvifta.

Stemmer det at Think originalt ikke har noen form for pollenfilter?

Er det noen som har en annen løsning på filtreringsproblematikken for kupéluften?

#67
Etter årets strenge vinter la min P106 inn årene. 89.000 km var kjørt og relativt brått ble rekkevidden mer enn halvert. Ladelyset kom på allerede ved 50 % og ladingen stoppet før 100 % var oppnådd.
Enviro Nesbru diagnostiserte ubalanse i batteripakken. Det ble 5 ukers ventetid før Enviro Drammen kunne teste batteriblokkene enkeltvis. Konklusjonen var at to blokker måtte byttes og de resterende 18 behøvde ny elektrolytt.
Reparasjonen er nå utført og ser ut til å fungere. Pris for diagnose og reparasjon totalt ca. kr 25.000.

En bivirkning av elektrolyttskiftet er at heretter må bilen til Lier for ladeservice pga. at det skal følges en spesiell prosedyre og benyttes spesialutstyr.

Vurderte å bytte til litiumbatteripakke, men syntes investeringen ble i største laget for en bil som har kjørt såpass langt.

Er det noen som har erfaring med blokker hvor elektrolytt har vært byttet?
#68
Skal montere holder for mobiltelefon, men oppdaget at det ikke finnes ProClip el.l. som er tilpasset Think. Finnes det noen alternative gode metoder for å feste en mobiltelefonholder?
#69
Andre elektriske doninger / Gressklipper på litium
torsdag 01. mars 2007, klokken 14:08
Min gamle Gardena batterigressklipper begynner å bli moden for utskifting.
Et søk på nettet avslørte at Bosch nå lanserer en heftig gressklipper med litiumbatterier:

http://www.bosch-pt.com/productspecials/garden/li-ion/no/no/start/index.htm

Kanskje noe for alle oss som helst vil unngå en forbrenningsmotor enten det er på veien eller i hagen?

Carl Anton (som IKKE har noen forbindelser med Bosch)
#70
Tidlige elbiler: PSA / Installere elektrisk kupévarmer P106
tirsdag 27. februar 2007, klokken 13:06
Jeg planlegger å installere elektrisk kupévarmer (varmevifte) i min Peugeot 106.

Er det noen som har erfaring med å koble seg til 230 V strøm fra den originale ladekontakten? Hvor kommer man til egnede tilkoblingspunkter?

Carl Anton Stenling
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA