Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Carl Anton Stenling

#41
Elbiler i media / Debatteknikk i kommentarfeltene
søndag 18. mai 2014, klokken 08:22
Aviser og nettsteder er fulle av kronikker og artikler som sprer negativitet og usannheter om elbiler.

Hvordan skal vi møte dette?

Bør vi danne en gruppe som mer systematisk svarer i debattforumene?

Carl Anton
#42
Elbiler i media / Nå har elbilen blitt et problem
fredag 04. april 2014, klokken 22:18
Kronikk i NRK Ytring:

http://www.nrk.no/ytring/na-har-elbilen-blitt-et-problem-1.11647357

Litt ugreit at køen i kollektivfeltet skaper så mye misnøye rundt elbilene. I motsetning til den rene misunnelsen så er jo dette noe som nå begynner å bli en utfordring.

Hva med å presisere i trafikkreglene at elbiler har tilgang til kollektivfeltet kun når det ikke er kø eller fare for kødannelse i kollektivfeltet?

Carl Anton
#43
Elbilen i Samfunnet / Trafikkregler og adferd
fredag 14. mars 2014, klokken 15:57
Sitat fra: janmb på fredag 14. mars 2014, klokken 14:36
Om du f.eks kjører i litt mer tempo rundt en rundtkjøring enn folk er vant til bommer de hele tiden på å holde vikeplikten sin - naturlig nok, men like fullt slitsomt.

Mange feiltolker vikepliktsreglene i rundkjøring. Hovedregelen er at du har vikeplikt for kjøretøy som er inne i rundkjøringen. Man har altså ikke nødvendigvis vikeplikt for trafikk fra venstre. Spesielt for kjøretøy hvor hastighetsforskjellen er stor så har denne presiseringen betydning.

Se: http://www.hartsang.no/nb/artikler/forvaltningsrett/94-rundkjoring-vikeplikt-og-retningsviser (korrigert lenke)

En annen sak er at når man fører et kjøretøy som kan akselerere raskere enn vanlig eller holde høyere fart i kurver så må man ta hensyn til at det ikke er forventet fra andre trafikanter. Motorsyklister har alltid måttet utvise hensyn på dette området. For meg som kjører Think er jo dette problemet mindre aktuelt enn for Tesla-kjørere  :)

Carl Anton
#44
I kollektivfeltet ved E18 Blommenholm inngående mot Oslo er det jo tidvis kø der påkjøringen for køsnikerne skjer.

Hva er beste måte å håndtere dette på slik at skadevirkningene blir så små som mulig?

Min egen tommelfingerregel er at jeg ikke kjører der mellom kl. 8.15 og 9.00 for da er det for stor belastning i påkjøringen. Tenker at jeg slik bidrar til å unngå at bussene pådrar seg vesentlig forsinkelse.

Dersom jeg kommer til E18 Blommenholm inngående og observerer stor kø så tar jeg vanligvis en tur nedom rundkjøringen ved Blommenholm. Slik bidrar jeg til å vanne ut påkjøringskøen og samtidig kan jeg ta ekstra hensyn og slippe til kollektivfeltbrukerne ved flettingen inn på E18 igjen.

Andre ideer til hva vi bør gjøre ved Blommenholm om morgenen mens vi ennå kan bruke kollektivfeltet?

Carl Anton
#45
Elbilforumet begynner jo å bli omfattende etterhvert og har etablert seg som et fint verktøy for å utveksle informasjon og synspunkter.

Imidlertid skjer det jo nå en endring på elbilmarkedet hvor flere ulike modeller blir tilgjengelige. Samtidig blir tekniske utfordringer som stod sentralt i pionertiden mindre viktige etterhvert som elbilene kommersialiseres.

Desto viktigere blir det å debattere hvordan man skal opprettholde momentum i utviklingen nå som det blir langt flere som drar nytte av elbilinsentivene.

Jeg har derfor et konkret forslag til å omstrukturere inndelingen på Elbilforumet for å gi mer plass til viktige elbilsaker i tiden:

  • Flytt enkelte nøkkeltemaer til toppen: "Elbilen i samfunnet" og "Elbilen i media".
  • Komprimér de tekniske forumene til ett område: "Tekniske spørsmål"
  • Grupper bilmerkeforumene ytterligere. Spesielt bilmerker som ikke er i (vesentlig) salg bør få en mindre fremtredende plass (f.eks. kan Think, Reva og Buddy grupperes sammen). Rekkefølgen bør tilpasses forumaktiviteten for det enkelte merket, dvs. Tesla kommer først.
Vil dette kunne gi en enda bedre debatt og mer oppmerksomhet til temaer på tvers av bilmerker?

Carl Anton
#46
Elbilen i Samfunnet / Bilrace i kollektivfeltet
torsdag 11. oktober 2012, klokken 20:33
Er det bare meg som ser hyppige tegn på svært så aggressive nye elbilister i kollektivfeltet?

Tror kanskje forsikringspremiene må gå noe opp hvis kjørestilen som observeres er gjengs for våre nye artsfrender. Ikke sjelden så er det elbilister som blir irritert hvis man følger flettereglene. Noen elbilister bruker et utall av filskifter for å komme noen få meter lenger frem og marginene i filskiftene er små.

Skulle nesten tro de deltok i et billøp og gikk på amfetamin.

Ender vi opp med like frynset rykte som BMW-førere?

Carl Anton
#47
Zero MC har lansert 2013-modellene. Endringer både for motor, batterier og styling samt en ny modell FX.

Se http://www.zeromotorcycles.com/2013/.

Carl Anton
#48
Så har jeg for første gang byttet bremseskiver og klosser på Thinken. Dette er også første gangen jeg gjør denne jobben på en bil - slik at at jeg er fersking i faget.

Litt forviklinger ble det. Stjerneskruene som holder skiven var fastrustet. Hverken rustløser, slagskrustrekker eller varme fikk løsnet skruene. Jeg endte opp med å bore dem ut.

Skivene var såpass kraftig rustet at det var vanskelig å løsne dem selv om bilen bare er to år og har kjørt kun 33.000 km. Mitt råd er derfor: Skift skiver tidlig før de ruster mye. Originalskivene er nok av meget dårlig kvalitet.

Klossene monterte jeg slik som originalklossene var montert. Imidlertid stusset jeg litt på retning for klossene. De er jo asymmetriske og merket henholdsvis L og R.

Endte opp med å montere begge klossene merket L på passasjersiden og klossene merket R på førersiden. Da blir klossene montert slik at den smale delen av bremsebelegget peker i hver sin retning  ved samme skive. Monteringen matcher originalmonteringen, men er jo litt ulogisk. Er dette riktig?

Er det noen som vet hvorfor klossene monteres motsatt vei ved samme skive?

Carl Anton

#49
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / PDT Sprint erfaringer?
tirsdag 19. juni 2012, klokken 21:07
Er det noen som har erfaringer med elscooteren PDT Sprint?

Vectrixen min har lagt inn årene etter en motorfeil som verkstedet ikke klarer å reparere. Jeg ser etter alternativer.

Carl Anton
#50
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Speildeksel
mandag 11. juni 2012, klokken 17:41
Speildekslet nederst på innfestingen av speilet (staget) på førersiden forsvant på motorveien.

Er det noen som har prøvd å benytte deksel fra Fiat 500 som erstatning?

Har hørt rykter om at selve speilet er Fiat 500, men at innfestingen er spesifikk for Think. Kanskje noen har modifisert Fiat-delen?

Carl Anton
#51
Speildekslet nederst på speilfestet på førersiden forsvant på motorveien. Dette er et svart litt krummet deksel. Er det noen som har en ny-Think delebil hvor denne delen finnes?

Carl Anton
#52
Norsk Elbilforenings oppgaver / Termografikamera
lørdag 24. mars 2012, klokken 20:47
For å sjekke at det ikke er varmgang i de elektriske tilkoblingene rundt ladekabelen og tilkoblingskontaktene er termografering smart.

Kanskje Elbilforeningen kunne lånt ut et termografikamera til medlemmene som et forebyggende tiltak i forhold til bilbranner?

Termografikameraer ligger i pris fra kr 10.000. For enkeltmedlemmer er dette en stor investering, men Elbilforeningen kan kanskje til og med få støtte for innkjøp av termografikamera?

Carl Anton
#53
Elbilen i Samfunnet / Påkjøringsfelt/kollektivfelt
fredag 16. mars 2012, klokken 23:50
Er det flere enn meg som undres over at flere av påkjøringene til E18 er laget slik at de blokkerer kollektivfeltet i rushtrafikken?

I praksis har man to høyrefiler et godt stykke f.eks. ved Sandvika og Blommenholm - én for kollektivfeltbrukere og én for påkjøring. Imidlertid endres dette til én fil rett før det skiltes kollektivfelt. Egosentriske Bærumsbilister kjører jo selvfølgelig helt frem til kollektivfeltskiltet før de forsøker å komme inn i ordinær fil. Dermed stopper kollektivfeltet opp.

Finnes det ikke en bedre måte å merke/skilte dette slik at de to trafikkstrømmene i mindre grad forstyrrer hverandre?

Carl Anton
#54
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Oslo-Fredrikstad
onsdag 02. november 2011, klokken 17:46
Thinken min kjøres mest i Oslo-området, men i går tok jeg likegodt en tur til Fredrikstad.

Forrige gang jeg kjørte elbil til Fredrikstad var med min dengang nye Kewet CitiJet 5 for 13 år siden. Det var da en bragd å kjøre nesten 11 mil på én blybatteriladning. Turen i 1998 krevde nøyaktig planlegging og en meget lett gassfot. Alle strømsparingstriks ble brukt og dekkene var steinharde. Varme i bilen var helt utenkelig.

Det var deilig å oppleve at dagens elbiler har beveget seg et godt stykke fremover. Turen foregikk nå i varm bil og i samme hastighet som øvrig trafikk. Rekkeviddeangst var ikke nødvendig - 40 % igjen ved ankomst. Hyggelig var det også at rushtrafikken i Oslo kunne forseres i kollektivfeltet.

Verden går fremover!

Carl Anton
#55
Kjøp og salg av deler og utstyr / Ladekabel PSA selges
tirsdag 18. oktober 2011, klokken 21:31
Pent brukt ladekabel til PSA selges. Originalt støpsel.

(Lettvint med en ekstra ladekabel fastmontert i garasjen.)

Carl Anton
#56
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Lys ved kupevifteknappen
torsdag 08. september 2011, klokken 21:27
Lyspæra ved kupeviften må byttes.

Noen som vet hvordan man åpner opp denne delen av dashbordet og får tilgang til lyspæra? (Skruer, klips el.l.)

Carl Anton
#57
Jeg vurderer å installere et relé som har mulighet for trinnløst variabelt vindusviskerintervall. Er det noen som vet hvordan man demonterer for å gi tilgang til vindusviskerreléet samt hvilken type relé som er benyttet?

Carl Anton
#58
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / 2001-modell P106
torsdag 05. mai 2011, klokken 23:47
Selger med tungt hjerte vår trofaste P106 til høystbydende over kr 20.000.

Bilen er kjørt 92.000 km i min eie siden ny.
Nylig EU-godkjent. Sannsynligvis defekt batteripakke - ubalanse allerede ved 70 %. 3 blokker byttet og lut på resten skiftet for ett år siden.
Fjernstyrt webasto som gjør vinterdager til en drøm. Gode sommer- og vinterhjul. Lettmetallfelger på ett hjulsett.

Har du tilgang til brukte batteriblokker så vil denne bilen bli et behagelig bekjentskap.

Carl Anton
#59
Som mitt andre ombyggingsprosjekt for sykkel har jeg fullført datterens 24 tommer Specialized Hot rock A1. Originalsykkelen er lett og sterk.

Elsykkelen er bygget med et ombyggingssett fra østerrikske Elfkw og innenfor norske regler. 250 W navmotoren for bakhjulet ble bygget inn i 24 tommer felg hos Elfkw. En såkalt multi modus kontroller sørger for oppstartshjelp inntil 6 km/t. Deretter gir motoren assistanse inntil 18 km/t så lenge man trør. Fartsbegrensningen er lagt inn for å gi ekstra sikkerhet siden det er en barnesykkel. Motorkraften reguleres med tommelgasshåndtak og er rikelig i massevis for en såpass lett sykkel. Selv de bratteste bakker kan forseres uten pedalkraft, men pga. navmotorens frihjul fungerer sykkelen også godt når man trør.

Batteriene er 36 V gressklipperbatterier fra Bosch - kun 2,6 Ah og lav vekt. På lengre turer tar vi med to slike batterier. Ett av batteriene ligger i pappas sykkelveske slik at vekten på barnesykkelen blir lav.  :)

Noen andre som har bygget elsykkel for barn?

Carl Anton
#60
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Vårpuss
søndag 01. mai 2011, klokken 08:48
Thinken er klar for en skikkelig vårpuss. Ifølge instruksjonsboka skal man ikke behandle plasten med voks el.l. Thinken har imidlertid en litt blass plast på sidene.

Noen som har forslag til behandling for å gjenskape den fine plastfinishen den hadde som ny?

Carl Anton
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA