Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Leaffen

#31
Sitat fra: Balrog på lørdag 20. april 2013, klokken 03:01
hvorfor bruker dere ikke sutretråden i stedet for å starte flere tråder uten annet tema enn generell sutring om ting som strengt tatt er uvesentligheter?

Når kommer tråden om manglende info om skjermen støtter nettbankløsninga til Nordea?

Det er bare å starte en ny tråd, hvis du ønsker å diskutere nettbankløsninga til Nordea. Hvis du synes denne er viktig for ditt valg. Tror ikke det er noen som hindrer deg?

Uvesentligheter... Er det bare slik at det er alle vesentligheter i positiv eller hallelujaretning som er lov til å starte tråder om i Teslaforumet. Hvis du bare åpner øynene aldri så lite, vil du se at hele Teslatråden til de grader har bikket i retning fanatisme.

Ubehagelig å bli minnet på negative sider.

#32
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 20. april 2013, klokken 00:21
Sitat fra: Modelsn på fredag 19. april 2013, klokken 23:51
Ja ikke sant. En markedsføringsmessig skandale av dimensjoner. På forumet her sitter det flere fagfolk og spesialister på fagfeltet elektroteknikk og elektronikk. Det eneste vi har bedt om i månedsvis en en skikkelig spec på laderen, slik at vi kan frembringe gode råd om hvordan man skal forholde seg til sin hjemmeinstallasjon.

Og jeg skjønner ikke hvorfor folk stresser med dette nå. Flere måneder før de får bilene sine. Skulle tro det tok evigheter å få tak i en elektriker?

Selv fikser jeg en kabel ut til carport snart, men bare fordi jeg holder på med renoveringen av carporten og må trekke kabler før veggene lukkes. Jeg trekker en 3x10mm2 kabel til et underskap i garasjen, så er jeg sikret på alle mulige måter.

Men ellers hadde jeg ventet med dette til alt var klart. Om det så betød å fikse det etter at bilen er levert. Det hadde absolutt ikke vært noen krise å måtte klare seg noen uker med 13A schuko-lading.

Så mitt råd er, ikke stress med dette nå. Vent og se til alt er klart.

Det man må stresse med nå er bestilling av dobbeltlader eller ikke. Men det er da ytterst få som har behov for denne for å lade hjemme? Selv om enkeltlader skulle klare maks 3x16A 230V (som er mitt laveste anslag på hva den klarer på IT nett) er dette 6.4kW og fullading på ca.14 timer. Det må da holde? Hvis ikke kjøper man dobbeltladeren for å bruke hjemme også. Men poenget med denne er å kunne lade med 20kW når man er på tur, fra vanlige 3x32A Mode 3 uttak. Om man ikke tror man har behov for det er det bare å droppe dobbeltladeren.

Blir rett og slett litt oppgitt jkirkebo. I hvor mange måneder har ikke du, blant andre, forsøkt å komme med veloverveid og nyansert informasjon om hva den enkelte bør gjøre. Og jeg tror meg og deg er ganske enig (sikkert på grunn av at vi begge har elbilerfaring). Da ser vi jo at dette med hurtiglading hjemme rett og slett ikke er nødvendig (gjelder i hvert fall de 99% som har en normal måte å bruke elbil på). Og ikke minst det gjelder i hvert fall en Tesla med kjempestor batteripakke. Nødvendigheten av hurtiglademuligheter hjemme er omvendt proposjonal med størrelsen på batteripakken.

Hvor mange ganger har ikke akkurat dette budskapet blitt formidlet på dette forumet. Men allikevel så ser du hvor mange personer dette engasjerer. Rett og slett av ren uvitenhet. Det er helt tydelig at det er veldig mange uten elbilerfaring som sikler etter en Tesla. Det er akkurat derfor dette er en markedsmessig blunder fra Tesla sin side. Det er en haug med folk som sitter og lurer på om de skal ha en lader eller om de skal kaste vekk 10000,- på en dobbeltlader. Og man må bestemme seg NÅ! For det er nå man skal bestile. På sviktende grunnlag.

Jeg skjønner frustrasjonen veldig godt.
#33
Sitat fra: SimenT på fredag 19. april 2013, klokken 23:30
Tror heller ikke dette er noe for deg.

Jeg ønsker å støtte det innovative. Hvis ikke tesla lykkes  - hvor lenge vil det ta før noen andre tørr og prøve mtp hvor opsiktsvekkende produkt de har klart å skape i et så ellers stusselig elbilmarked.

Der vet jeg at du tar skikkelig feil. Jeg tror det er få her på forumet som har vært mer positiv enn meg mht et skikkelig innovativt produkt. Du kan nok sikkert ta deg bryet med å lese noen av mine tidligere inlegg, så vil du nok se at det er få som har vært så positive som meg til Teslas initiativ.

Og for å gjøre det klinkende klart. Jeg skulle virkelig ønske at de lykkes i en verden av sirumpa bilprodusenter uten visjoner. Vi har vel aldri sett en bilprodusent med større visjoner en Tesla.

Derfor er det desto mer skuffende at de bommer på det helt elementære for å lykkes. Markedsføring og Kvalitet.

Det å ta ut for høy fortjeneste for tidlig har straffet seg for mange innovative grundere. Jeg er egentlig livredd på Teslas vegne for at etter den første bølgen av early adaptors har lagt seg, så kommer Tesla til å få det vanskelig.

Mitt råd, som jeg virkelig kunne håpet at Tesla ville hørt på er som følger: Sats på kvaliteten. Så tidlig som mulig i produktets levetid. Så kommer kundene løpende mangfoldig.

#34
Sitat fra: Dr.Ling på fredag 19. april 2013, klokken 23:27
- Usikkerhet rundt hva som jeg må gjøre med el.anlegget hjemme.

Ja ikke sant. En markedsføringsmessig skandale av dimensjoner. På forumet her sitter det flere fagfolk og spesialister på fagfeltet elektroteknikk og elektronikk. Det eneste vi har bedt om i månedsvis en en skikkelig spec på laderen, slik at vi kan frembringe gode råd om hvordan man skal forholde seg til sin hjemmeinstallasjon.

Og så er det eneste Tesla klarer å få frem det er en spec som de trekker etter kort tid. Specen gir bare antydninger om at de kan klare 230 V 3 fas lading. Når man så kommer i den fasen at folk må sette bestillingene sine, så kan ikke Tesla svare. Og sist men ikke minst. De setter en haug av sine selgere og ikke fagfolk til å uttale seg i hytt og pine. Totalt idiotiske svar. Hvorfor får vi ikke en skikkelig uttalelse fra en ingeniør, for eksempel den som har konstruert laderen?

Jeg heller mer og mer til at de ikke har kontroll på laderen sin. De aner ikke hva de skal gjøre. Denne saken gjør meg skikkelig forbanna for å si det på ekte Bergensk. Jeg kan ikke med min beste vilje skjønne dem som bestiller uten å vite hva de får. Her skulle menigheten bare blitt enige om å avvente bestilling helt til specen lå på bordet! Det er visst bare slike virkemidler E and G skjønner.

#35
Sitat fra: Balrog på fredag 19. april 2013, klokken 22:59
Så MÅ vi legge til at Tesla på kort tid i tillegg til å få produksjonen i gang skal være Petter Smart å finne løsninger på ulike spenninger og strømstyrker i USA/EU og Norge., samt tilpasse til ulike hurtiglademuligheter på én gang i én plugg. Her står det IKKE på viljen til Tesla, men å finne fungerende løsninger kjapt, samtidig som de holder på med alt annet. Tesla har begrensede ressurser.

For det første. Det er Tesla selv som ivrer for å sammenligne seg med Apple. Hele konseptet dere påberoper seg å være en Apple- kopi.

For det andre. Det er kanskje når de har såpass mange baller i luften, de skulle hatt is i magen til å gjøre seg ferdig det viktigste først; image og kvalitet.

Husk at (litt flåsete sagt av meg):

1. Evig eies kun et dårlig rykte.

2. Kvaliteten merkes lenge etter at prisen er glemt.

#36
Sitat fra: Muffinman på fredag 19. april 2013, klokken 22:11
For øvrig kudos for et innlegg som er en forfriskende motvekt til lovsangen fra menigheten :)

Takk for den. Det har bare med noe jeg har lært meg de siste årene. Spør hvorfor 5 ganger, når du er i tvil om kvalitet.
#37
Tråden for vi som har begynt å tvile. Oss bakstrevere.

Tenker jeg må bidra til å balansere ut hele Tesla-Diskusjonen. Tesla-menigheten her i Norge ser jo nesten ut til å akseptere alt mulig, uansett. Menigheten trenger noen som balanserer ut det hele. Den siste tiden har jeg blitt mer og mer overbevist om at jeg skal kansellere min reservasjon. Enn så lenge.

Bare for å si det med en gang. Bilen er fantastisk å kjøre. Men det er på tide å komme over den første begeistringen. Rett og slett stikke fingeren i jorden.

Grunn nr 1 for kansellering. Tesla viser at de på ingen måte har skjønt Apple-konseptet (som de ivrer for å sammenligne seg med). Grunntanken til Apple er at kunden får noen enkle valg. Deretter lar de kunden få hele opplevelsen av perfeksjon og brukervennlighet. Helt fra bestilling, konfigurasjon, bruk til ferdig oppbrukt produkt. Tesla begynte så bra med noen enkle valg, men ender opp med å sause det hele til med ørten alternativer som de ikke engang klarer å fortelle hva innebærer. Det spørs om kundene som kommer etter oss early adaptors lar seg begeistre så lett?

Grunn nr 2. Tesla går inn i en fase hvor de forsøker å selge skinnet før bjørnen er skutt. Tillegg på tillegg på tillegg på tillegg, før kunden har signert. Hvor tror man til slutt grensen er? Hvor går egentlig grensen for hva kunden er interessert å betale? Hadde Tesla vært litt smartere, hadde de ventet med alle tilleggsopsjoner til neste års modell. Ny modell til neste år med ny spec til ny pris. Eller kanskje samme pris, bare litt bedre. Og litt større begeistring og omsetning. Nye enkle valg. Ferdig spekket på nettet. Skikkelig og ordentlig. Ny lansering med brask og bram. Halelujastemning i vekkelsesmøte (Apple stemning). Ferdig med den. Jeg er temmelig sikker på at det er mange som føler det på akkurat samme måten som meg, slik Tesla holder på akkurat nå... Følelsen av å bli lurt.

Grunn nr 3. Usikkerhet omkring kvalitet. Leser man gjennom US-forumets poster (disse postene er i stor grad fra dem som faktisk har tatt bilene i bruk), må man absolutt få lov til å stille seg spørsmålet; har Tesla virkelig kontroll over produktet? Man kan absolutt bli bekymret for å være blant dem som får et umodent og ikke ferdigutviklet produkt. Prisen for å være early adaptor kan være høy. Ref oss tidlige Leaf-eiere.

Grunn nr 4. På bekostning av et pent utseende, har Tesla etter min mening gjort  noen uforståelige kompromiss. Farlige passasjerplasser bak (ikke-fungerende nakkestøtter), noen latterlige solskjermer. Dårlige sidespeil. Ikke hengerfestemuligheter. Svære slaskete vindusviskere (selvopplevd). De fleste i menigheten er sikkert uenige med meg. Men tenk dere litt om. Hvorfor kompromisse med slike viktige hardware-løsninger. Software kan aldri erstatte hardware fullt ut.

Forsøker igjen om et år eller to. Har Tesla blitt voksne? Har de overlevd den første begeistringsfasen? Markedet er nemlig nådeløst. Eller fortsetter de på samme måte? Kanskje ny og forbedret teknologi? Kanskje bedre batterier? Kanskje andre og mer voksne produsenter kommer med noen spennende konsepter eller produksjoner. BMW ligger forøvrig på topp mht kundetilfredshet. Vi trenger imidlertid 2 biler. Så kanskje en til BMW elbil? Eller en annen billig elbil, mens vi venter på noe bedre.

Til dere andre som tar sjangsen. Lykke til. For deres del håper jeg at jeg tar fullstendig feil.

Diskusjon eller fornektelse?
#38
Model S 2013 - 2022 / Sv: Nakkestøtter
fredag 19. april 2013, klokken 19:45
Sitat fra: Nuvolari på fredag 19. april 2013, klokken 19:37
Sitat fra: Modelsn på fredag 19. april 2013, klokken 19:32
Betyr cancel.

Har du ofte voksne i baksetet? Det er vel kun da det er et problem. Selv har jeg det aldri.

Det er bare toppen av isfjellet. Totalintrykket de siste ukene har bare fått meg til å endre oppfatning av hele eksperimentet. For meg har dette endt opp som en trist sak. Har bare ikke lyst lengre på en Tesla Model S. Det siste ukers rot og misinformasjon i hytt og pine har rett og slett fått meg til å ombestemme meg. Vil ikke bli assossiert med en slik rotete produsent. Frykter at rotet gjenspeiler kvaliteten.

Bruker heller pengene på noe jeg har lyst på.


#39
Model S 2013 - 2022 / Sv: Nakkestøtter
fredag 19. april 2013, klokken 19:32
Betyr cancel.
#40
Sitat fra: Wenche på torsdag 18. april 2013, klokken 00:32
Mulig en liten forvekslig her, det er sete nr 6 og 7 i bagasjerommet som passer barn opp til 12 år. Min mann som er normalt høy, fikk fint plass i baksetet  :)

Sete 6 og 7 som du sier er forbeholt barn opp til 12 år. Men bekymringen gjelder sete 3, 4 og 5 hvor nakkestøttene er alt for lave, og ikke justerbare, som passer kun for personer som er lavere enn 150-160 cm.
#41
Sitat fra: OleJA på onsdag 17. april 2013, klokken 21:21
Alibiet mitt for å kjøpe Model S er at den vil fylle alle behov som familiebil. Siden vi har barn som er iferd med å bli halvstore så har takhøyde og sikkerhet i baksetet blitt en bekymring de siste dagene.

http://www.teslamotors.com/no_NO/forum/forums/safety-warning-model-s-rear-seats

Jeg regner nok med at alle barna blir minst like høye som meg, dvs 188, i løpet av få år. Blir derfor i tvil om Model S er noe for oss?

Deler din bekymring. Uten justerbare nakkestøtter bak eller en sikker løsning, er Model S uaktuell for meg også.
#42
Model S 2013 - 2022 / Sv: 230V -3 fas bekreftet
tirsdag 16. april 2013, klokken 21:28
Sitat fra: ELbilist1 på tirsdag 16. april 2013, klokken 21:22
N er beskyttelse for mennesker og dyr.
Vennlig hilsen:
Elektro Ingeniøren

Hmmm... PE - Protective Earth er beskyttelsesleder.
#43
Model S 2013 - 2022 / Sv: 230V -3 fas bekreftet
tirsdag 16. april 2013, klokken 18:30
Jeg kjenner på meg at denne diskusjonen irriterer meg til det kjedsommelige. Det har den for så vidt gjort i lang tid. Ikke misforstå, dere er alle i akkurat samme situasjon som meg. Vi mangler konkret og skikkelig informasjon fra Tesla. Vi trenger ikke flere uttalelser fra mer eller mindre inkompetente "selgere" hos Tesla. Hvor er databladet for laderen? Det er det eneste vi ber om.

Det er direkte uhørt at Tesla ikke klarer å fremskaffe dette databladet. Folk blir jo bedt om å bestille bilene sine nå for f... Dette er direkte amatørmessig fra Tesla. Det får meg til å stusse skikkelig. Jeg lurer på om bilen blir like rotete som saksbehandlingen er for øyeblikket. Skjerp dere Tesla.

Jeg for min del gjør det herved klinkende klart. Ingen datablad på laderen. Ingen bestilling fra meg.
#44
Sitat fra: Havebigfun på fredag 12. april 2013, klokken 22:35
Jeg lurte på om jeg skulle starte en ny sutre- tråd: Når er nok nok??
Jeg ser at en del av svært entusiastiske deltaker har kjølnet en del- det gjelder også meg
Kanskje du kunne flettet det in som en svarmulighet
Her kunne du lagt ved to svarmuligheter til:
Jeg er i tvil og vurderer å hoppe av
Med den informasjonspolitikken har jeg mistet interessen- jeg kjøper ikke bil nå

Da får vi et balansert bilde av stemningen i menigheten ;)

Jeg melder meg klart inn i sutremenigheten nå. Har sittet på gjerdet en stund for å se hvordan dette utvikler seg. Jeg vurderer sterkt å hoppe av hele greien. Jo mer kompliserte valg, og jo mer følelsen av å bli lurt melder seg, jo mer melder lysten seg til å finne andre ting å tenke på. Tesla viser helt klart at de ikke er i stand til å tenke på samme nivå som Apple, som de hele tiden liker å sammenligne seg med. Jeg vil mest karakterisere dem som rotete vinglemikler. Uklare spesifikasjoner. Svindyrt vedlikehold. Ikke oppdaterte nettsider. Manuell bestilling av tillegg via epost eller telefon. ikke avklarte priser. Jeg lurer på om produktet deres blir like rotete og vinglete?

Kanskje jeg vil kjøpe Model X om noen år, når (eller hvis) Tesla blir voksen? Kanskje jeg rett og slett kjøper en annen elbil med samme eller lengre rekkevidde om noen år? Kanskje batteriteknologien er kommet mye lengre om noen år?

Vi har behov for 2 biler, så foreløpig beholder jeg Leafen. Men kanskje vi skal kjøpe en billig Leaf til? Eller et annet merke? Det er absolutt et tankekors at man kan få tre billig Leafer for prisen av en Model S. Model S går kanskje tre ganger så langt på en lading, men det bekymrer meg ikke i vårt bruksmønster.

Tesla ser mer og mer ut til å være et eksperiment med et produkt for spesielt interesserte entusiaster med tung høyrefot. Vet ikke helt om jeg vil asossiere meg med et slikt produkt eller en slik gruppe?

Skjerp dere Tesla! Dere har ennå en måned eller to på dere til å fikse opp i rotet. Da er det vinn eller forsvinn for mitt vedkommende. Betydelig forbedring forventes.
#45
Likte best at dette var en vinn vin situasjon. Jeg som aldri pleier å vinne i vinlotteriet på jobben.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA