Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Leaffen

#1
100 visninger på noen minutter. Det var ikke mange som protesterte. Er futten gått ut av dere?
#2
Fatter ikke hvorfor noen ivrer for å holde liv i denne tråden. Det er i hvert fall ikke trådstarter. For det var nemlig meg.

Er det pga en uggen følelse av at jeg faktisk hadde rett den gangen? Jeg luktet jo lunten. Jeg forsto så alt for godt hvor dårlig Tesla er på kvalitetssikring. Jeg må jo få lov til å peke på at listen med feil fremdeles er foruroligende. Langt flere feil enn dem vi kunne forestille oss den gangen. Konstaterer at de merkeligste feil fremdeles dukker opp i alt for stor grad. Muggsopp eller sviktende bremser for eksempel. En god bil er nok noe langt mer enn en sinnsyk akselerasjon.

Fremdeles er jeg veldig glad for at jeg kansellerte. Slik status er nå er det nok heldigvis veldig lenge til jeg kommer til å bestille Tesla. Om jeg noen gang kommer der?

#3
Spatelen driter seg loddrett ut. Fyren er jo helt blåst. Han har visst bare et budskap, som blir motsagt gang på gang.
#4
Spatelen ble ganske spak.
#5
Sitat fra: Kallagtunet på mandag 03. februar 2014, klokken 06:07
Denne var vel utdebatert i fjor høst... Hvorfor da bruke energi på å holde liv i tråden. Det som er kipt er vel att trådstarter fikk mer rett i sine bekymringer en mange av oss liker...
Ja. Faktisk litt morsom lesning nå i ettertid. Alltid kjekt i ettertid å kunne si "hva var det jeg sa". Jeg vil absolutt peke på at det heller ikke var trådstarter som har holdt liv i tråden.
#6
En fix for hele problemstillingen kunne jo vært hvis de respektive everkene rundt omkring bygget om IT-nettet til TT-nett. Slik BKK har gjort i Bergen. Fixen er veldig enkel. Det er bare å demontere Disknoiter i Trafo, og å lage en fast forbindelse mot jord i stedet. På forhånd måtte man hatt en gjennomgang hos alle abbonnenter i trafokretsen, for å sikre at alle har jordfeilbryter på alle kurser, slik at NEK400 tilfredsstilles og sikkerheten ivaretas.

Da ville man oppnådd følgende:

1. Alle stående jordfeil ute i nettet ville blitt koblet ut, og måtte blitt fikset.

2. Påtrykte DC- spenninger fra isolasjonsovervåkere og annet aktivt utstyr for å detektere isolasjonsfeil ute i trafokretsen kan fjernes. Det er ikke behov for hverken jordfeilovervåkere eller isolasjonsovervåkere i TT-nett.

3. Fluktuerende spenninger (flytende nullpunkt) på grunn av jordfeil som ikke blir fjernet er en saga blott.

4. All "støy" som pga at belastningsstrømmer i virkeligheten går i jordledere / jord fordi det ikke fjernes jordfeil i IT-nett blir ikkeeksisterende.

= null problemer med Teslalding.

BKK gjorde dette valget for mange år siden (20-30år siden tipper jeg). Ikke uten grunn. Og selvfølgelig for å få et uproblematisk nett å forholde seg til.

IT- nett burde vært forbeholdt små medisinske nett og ved spesielle behov i industrien, slik man benytter det i resten av Europa (-Albania muligens). IT-nett burde ALLTID vært overvåket av isolasonsovervåker. Enhver første isolasjonsfeil i IT-nett skal medføre en respons i form av feilsøking og fjerning av feil før jordfeil nr 2 dukker opp. Dette gjøres ikke pr i dag. Derfor har man alle problemene som beskrives med IT-nett. Punktum.

#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ladestasjon på jobb
lørdag 11. januar 2014, klokken 00:46
Sitat fra: JWinterburn på fredag 10. januar 2014, klokken 19:57
Hvor mange av dere har ladestasjoner på jobb? Har prøvd og sjekke med huseier flere ganger om dette, avslag hvær gang? Det begrunnes med misunnelse og ufred mellom elbilister imellom og sjalusi fra alle andre om at elbilene får gratis "drivstoff" ... Noen flere som kjenner seg igjen? Gode argumenter mottas ;)

Sent from my iPad using Tapatalk

Når du har Tesla tror jeg det blir vanskelig å gå i bresjen. Men snakk med noen av de andre som har biler med større behov. Kanskje du kan få dem til å lobbyere om fremtiden?

Min arbeidsgiver har i hvert fall skjønt det. Har trukket til seg noen nye dyktige medarbeidere ved at vi kunne skilte med ladeplasser for elbil. Status pr i dag er 3 stk ladestasjoner type 1 og 4 stk vanlige stikk 16A.

Arbeidsgiver / huseier planlegger også et nytt parkeringsanlegg under bakken for ca 150 biler. I denne sammenhengen planlegges det minst med 10 stk vanlige 2/16A kurser/stikk i første omgang. Jeg ser heller ikke bort fra at det kan bli investert i ladestasjoner type 2. Arbeidsgiver er lydhør for argumentasjon. Med type 2 ladestasjoner økes jo fleksibilitet og sikkerhet betraktelig. Powermanagement og betalingsløsninger er jo også betydelig enklere å få til med type 2. Type 2 kan jo også  integreres i smartgrid- konsepter. Dette er jo gode argumenter for å få til litt større og bedre løsninger.

Begynn i det små og vis villighet til å betale for strøm og parkering for elbil, så er jeg sikker på at det går seg til, også på din arbeidsplass. Utviklingen er jo så tydelig. Pr i dag så er vel ca 10-15% av alle bilene hos oss elbiler. Ser ikke bort fra at dette er 30 % om ett år eller to. Vår adm dir har kjøpt Tesla model S, og lobbyerer stadig vekk om hvor resten av medarbeiderne bør havne ved neste korsvei. Etter hvert kommer nok også resten av ledelsen etter. Da løser ting seg.

Kanskje dere dyktige medarbeidere og elbilister skal true med å begynne hos en ny og fremtidsrettet arbeidsgiver? En som også har skjønt det.


#9
Sitat fra: buylove på tirsdag 03. desember 2013, klokken 10:44
Er det noen som kjenner til en god skjematisk oppstilling på hva som kan benyttes/ikke benyttes av vanlige norske kontakter?

http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/outlet
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: Mine første timer i min egen Model S!
lørdag 26. oktober 2013, klokken 08:44
Sitat fra: laumb på fredag 25. oktober 2013, klokken 22:14

Feil og mangler (Kallagtunet; Du får ikke sitere fra meg verken på forumet eller eksternt. Jeg er ikke enig i din tilnærming til en del saker.)


En ny kommentar fra en som kun har lest innleggene den siste tiden. Dere fikk sikkert med dere at jeg skiftet nicket mitt etter sist innlegg. Jeg syntes ikke jeg kunne assosiere meg med nicket Modelsn lenger, i å med at jeg hadde bestemt meg for å la vær å kjøpe Model S.

Men nok om det, Moderator Laumb viser jo glimrende evner som skribent. Ditt innlegg var godt skrevet, balansert og spennende. Absolutt uttrykk for lidenskap. Du kan nok få deg en karrieære som krimbokforfatter etterhvert.

Men hvorfor i all verden rote det til så til de grader med å blande rollene dine? Du gjør det utrolig vanskelig for deg selv. Jeg synes du skal tenke gjennom hvilke signaler du gir som moderator. Det ovenstående sitatet får meg jo bare til å tenke for meg selv at du må jo være betalt av Tesla. Hva får du egentlig betalt for den moderatorrollen din? Og hvem i Tesla betaler deg?

Nei. La oss få tilbake vår "gamle moderator". Da hadde vi i hvert fall en person med litt integritet å forholde oss til.

Stå på Kallagtunet.
#11
Model S 2013 - 2022 / GLAD JEG KANSELLERTE
fredag 04. oktober 2013, klokken 04:33
Ingen røyk uten ild. Etterpåklokskap er den største klokskap. Her kan jeg i hvert fall bidra.

Jeg må si jeg virkelig er glad at jeg kansellerte bestillingen min i vår. Mine verste antagelser slo til skikkelig. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7683.0.html

Tesla har absolutt ikke infridd. Tesla har ikke kontroll på kvaliteten. Hva jeg sikter til? Det er ikke nødvendig å rippe opp i dette for dere forumlesere. Dere skjønner hva jeg mener.

Men jeg vet med meg selv at jeg hadde vært skikkelig irritert på meg selv hvis jeg hadde blitt stående ett eller annet sted med noen av de problemene som man kan lese eksempler på her inne. 12V batteri som bare lader ut? Software som ikke blir oppdatert? Finner bilen med åpne vinduer. Osv? Merkelige saker. Synes vi hørte om disse 12V problemene fra US-forumet også. Hvorfor fortsetter disse problemene da? Makter ikke Tesla å finne feilene? Hva med hele listen over feil og mangler. Her har jo dere forumdeltakere gjort en fantastik god terapijobb for meg. Det er ganske godt å få det presentert litt systematisk. Det setter det hele litt i perspektiv. På godt og vondt.

Det aller verste hadde vært å stå der som en annen tulling, og vite at jeg gikk inn i dette med åpne øyne. Bilen våkner ikke etter 4 dager på flyplassen. Taxi og telefonbråk med kundeservice. 12V i nosecone som åpnes med kredittkort i sprekken. Det hadde jeg aldri orket. Kan dere ikke se det ironiske i en slik situasjon? Jeg hadde nok gitt F i hele bilen, bedt Tesla om å hente dritten! Og bedt om pengene tilbake. Så derfor overskriften. GLAD JEG KANSELLERTE.

Menigheten vil nok si at jeg er ganske bakstreversk... Men skitt i det, tenker jeg. Det kan jeg leve med.

Det har gått noen måneder nå etter at jeg kansellerte. Har vært innom forumet litt innimellom, for å følge med. Og for å få bekreftet at jeg ikke behøver å angre på mitt valg.

Suget har bleknet. Jeg tenker at jeg driter i hele forumlesningen fremover. Kan noen vennligst sende meg en PM når ting funker som det skal? Og da tenker jeg "Funker helt som den skal". Feillisten er tom og alt er bare fryd og gammen. Da skal jeg vurdere det på nytt.

Forresten... Nå må jeg huske å endre nicket mitt tilbake der det var. Vi snakkes kanskje som Leaffen? En gang i fremtiden?
#12
LeafSpy / Sv: SOC-meter for Android
søndag 15. september 2013, klokken 10:09
Sitat fra: Starfox på lørdag 14. september 2013, klokken 21:26
Fantastisk oppgradering tilgjengelig me  koster ca 80-90kr på Google play.

Kan programere at dører låses seg automatisk når du setter bilen i gir eller kjører over 20.. låser seg automatisk opp når du setter den i park.

Var det alt som var fantastisk? I så fall er det uinteressant for meg.
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: Typiske feil og mangler (reklamasjoner)
søndag 01. september 2013, klokken 22:23
Sitat fra: Veggen på søndag 01. september 2013, klokken 21:01
Dette høres svært bekymringsverdig ut!  :-[

Dette bare (eller dessverre) bekrefter mine tidligere tanker. Tesla har i mitt hode ikke kontroll på kvaliteten. Jeg må si det frister veldig lite å slite med en lekk bil i vinterkalde Norge. Lekkasjer vekker gamle og dårlige minner fra en lekk Datsun, hvor isskrapen var et flittig brukt verktøy på innsiden av vinduene. Jeg husker ennå den råtne / mugne lukten som aldri forsvant.

Så jeg utsetter nok en gang bestilling av Tesla Model S. Jeg kommer aldri til å bestille en bil som ikke er garantert vanntett, slik mine siste Toyotaer, Volvoer og nå Nissan Leaf har vært.

Ripper litt opp igjen i min gamle tråd om hvorfor jeg kansellerte min bestilling. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7683.0.html

#14
Mekanisk / Sv: "Nesten farlige" bremser på Leaf
søndag 04. august 2013, klokken 22:13
Sitat fra: Takayama på søndag 04. august 2013, klokken 20:57
Jeg har dette systemet på en 2004 Renault Megane. Det aktiveres som sagt av flere her når man går raskt fra gass til brems. Da trår systemet til med maks brems selv om pedaltrykket på bremsen egentlig skulle tilsi svak bremsing, derimot stopper bremsingen straks bremsen slippes. Har aldri opplevd dette som problematisk, snarere tvert i mot.

Ja hadde nå endelig Leafen oppført seg på denne måten hadde det vært helt greit. Men nå er det altså slik at Leafen fortsetter å bremse lenge etter at du har sluppet pedalen. Den gir seg ikke med bremsing før du står omtrent stille.
#15
LeafSpy / Sv: SOC-meter for Android
søndag 04. august 2013, klokken 09:30
Sitat fra: Ingez på mandag 29. juli 2013, klokken 11:17
Ny versjon 0.26

*Real GIDS med CAR-CAN
*Telleverk på lading QC og Normal

Oppdaterte til v0.26 her om dagen. Har nå hatt 3 stk 100% oppladinger. Alle viser samme resultat. 274 Gids og 97,5%. Det vil si at det har vært 2,5% kapasitetstap etter 1,5 år og 25000 km. Meget fornøyd med det. Langt bedre enn det man kan forvente ihht http://www.mynissanleaf.com/wiki/index.php?title=Battery_Capacity_Loss

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA