Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kjekk

#16
Hyundai Ioniq / Sv: Tekniske ting vi lurer på
lørdag 17. september 2016, klokken 11:04
Tenker de fleste vil klare seg helt utmerket med 10A lading og ladekladd dersom man ikke kjører 20 mil hver dag. Pendler 9 mil daglig med leaf og har aldri hatt problemer med å frese litt rundt etter arbeidstid.
#17
Da må du få hyppig besøk, 50.000 kr = 1000 hurtigladinger på nærmeste ladestasjon  ;)
#18
Turer i Norge. / Sv: Laderute fra Oslo til Kristiansand
fredag 19. august 2016, klokken 11:03
Er såpass god utbygd nå at det krever minimal planlegging, kjørte Skjetten-Mandal med LEAF som har mistet en del kapasitet (11 batteristreker, gått 130k), hadde fire stopp sørover og tre stopp nordover uten rekkeviddeangst.   Dog sikkert lurt å vurdere NÅR man reiser, var en del pågang på hurtigladere både ved Holmestrand og ved Sandefjord da vi reiste på tidspunkt med typisk hyttetrafikk og køtendenser. 
#19
Ser at mange nye eller blivende elbileiere legger opp nokså kostbare og overdimensjonerte ladeløsninger hjemme.  Det er vel lurt å faktisk se på forventet bruksmønster/strømbruk før man bruker sekssifrede beløp på  dette.  Sikkert mange elektrikere her inne som gnir seg i hendene, men realiteten er at de aller fleste lader med 10A nattestid og klarer seg utmerket med eksisterende anlegg. Dersom ikke alle i husstanden kjører budbil/taxi med base hjemme er det neppe behov for maksimal ladehastighet for alle bilene.  I dette tilfelle høres det fornuftig ut å dimensjonere for samtidig lading av tre biler, men i realiteten kjører man jo ikke 60 mil hver dag og kommer hjem med tomme batterier som må fylles omgående,  så bilene vil aldri ha behov for raskeste lading.   Med forventet økning i batterikapasitet og konstant kjørelengde er heller behovet dalende også i fremtiden. Jeg ville heller brukt penger på å oppgradere sikringskap og kurser i huset slik at man kan leve trygt med det som foregår i garasjen og lagt opp 3 16A kurser el. lignede til garasje/biloppstillingsplass slik at man kan fylle på det man har brukt frem til neste dag.   
#20
Leaf 2010-2017 / Sv: DIY-prosjekter (Nissan Leaf)
torsdag 30. juni 2016, klokken 11:20
For de av dere som vil lage app til egen telefon eller pythonscript o.l,. til hjemmebruk/smarthusapper etc.  ligger oppskriften her:
http://virantha.com/2016/04/07/updated-reverse-engineering-nissan-connect-ev-protocol/

bytt ut key-value parene slikleis:  'RegionCode':'NE', 'lg':'no-NO' samt tidssone 'tz" med "Europe/Paris"

Eks batteristatus python:

from Crypto.Cipher import Blowfish
import base64
import requests
import json
import time
from pprint import pprint

url='https://gdcportalgw.its-mo.com/gworchest_0323A/gdc/InitialApp.php'
r = requests.post(url, data={ 'RegionCode':'NE', 'lg':'no-NO','initial_app_strings':'geORNtsZe5I4lRGjG9GZiA' })


resp_dict = json.loads(r.text)

def pad_string(str):
    new_str = str
    pad_chars = 8-(len(str) % 8)
    if pad_chars != 0:
        for x in range(pad_chars):
            new_str += chr(pad_chars)
    return new_str

#passordet ditt:
plaintext = "XXXXX"

crypt_obj = Blowfish.new(resp_dict['baseprm'], Blowfish.MODE_ECB)
ciphertext = crypt_obj.encrypt(pad_string(plaintext))

r = requests.post('https://gdcportalgw.its-mo.com/gworchest_0323A/gdc/UserLoginRequest.php', data={ 'RegionCode':'NE', 'lg':'no-NO','initial_app_strings':'geORNtsZe5I4lRGjG9GZiA','UserId':'XXXx','Password': base64.b64encode(ciphertext)$
user_dict = json.loads(r.text)
dcmid=user_dict['CustomerInfo']['VehicleInfo']['DCMID']
vin=user_dict['CustomerInfo']['VehicleInfo']['VIN']
sess=user_dict['vehicleInfo'][0]['custom_sessionid']


#be om status
r = requests.post('https://gdcportalgw.its-mo.com/gworchest_0323A/gdc/BatteryStatusCheckRequest.php', data={'RegionCode':'NE', 'lg':'no-NO','DCMID':dcmid, 'VIN':vin,'tz':'Europe/Paris','custom_sessionid':sess})
req_dict = json.loads(r.text)
currSess=req_dict['resultKey']

#oppdater status
venter = True
while venter:
        r = requests.post('https://gdcportalgw.its-mo.com/gworchest_0323A/gdc/BatteryStatusCheckResultRequest.php', data={'RegionCode':'NE', 'lg':'no-NO','DCMID':dcmid, 'VIN':vin,'tz':'Europe/Paris','resultKey':currSess,'custom_sessioni$
        status_dict=json.loads(r.text)

        if  status_dict['responseFlag']=='1':
                venter = False

        time.sleep(15)

charge_dict = json.loads(r.text)

pprint(charge_dict)
#21
DRIFTSBATTERI / Sv: Batterikapasitet, 1 prikk mindre...
tirsdag 24. mai 2016, klokken 19:30
Var en lekk celle fikk jeg beskjed om, så regner med at de har byttet nettopp én celle.  Lenge siden jeg hadde noen androidtelefon med leafspy koblet opp så der har har jeg ikke noe å sammenligne med (man mister litt interessen for disse tulletallene etterhvert som milene løper på), men bilen går og alt er i orden.
#22
DRIFTSBATTERI / Sv: Batterikapasitet, 1 prikk mindre...
mandag 23. mai 2016, klokken 14:17
Sitat fra: kaiat på lørdag 14. mai 2016, klokken 08:26
Jeg vil tro at den mest kostnadeffektive måten å håndtere et batteri med defekte celler for verkstedet, er å bytte hele batteripakken. Det defekte batteriet sendes så tilbake til produsent hvor de defekte cellene blir byttet. Den reparerte batteripakken settes så på lager og blir brukt som byttebatteri i neste bil med defekt batteri. Det koster fort mer enn det smaker å la en vanlig bilmekaniker åpne batteripakken og bytte celler. Mekanikeren er kanskje sjeldent borte i slike jobber og bruker mer tid enn optimalt på arbeidet, mens folkene hos produsenten jobber bare med slikt og bytter celler på "no-time".

Mange bilverksteder setter for eksempel bort jobber med girkasser til andre verksteder som spesialiserer seg på dette. Da slipper de å rote med det selv og bruke mye tid på å fikle med slikt selv.
Fikk dette gjort på BNH i Oslo, de satte inn "lånepakke" mens celle ble byttet, deretter fikk jeg tilbake den gamle batteripakka.  Hadde vel lånebatteri i ca 4-5 uker, er 99 % sikker på at det er den orginale batteripakka som er reinstallert. BNH fikset dette på garanti på tross av at bilen hadde gått godt over 100k, topp oppfølgning fra BNH hele veien.       For ordens skyld og i tråd med tema kan jeg rapportere at jeg også mistet en kapasitetsstrek ved ca. 125k
#23
Leaf 2010-2017 / Sv: Leaf i Norge,kjørt over 100" km
tirsdag 16. februar 2016, klokken 15:50
Litt over 113.000 her.
#24
Sitat fra: Blouberg på onsdag 21. oktober 2015, klokken 21:47
Er nok mange El bilister som tar seg til rette litt mer enn de har krav på. Ser f.eks mange som på E6 nord ut av Oslo benytter bussstoppet på Lindeberg. Der står det vitterlig påbudt kjørefelt til høyre med underskilt om Gjelder ikke buss.
Tror litt selvjustis fører til at vi beholder incentivene litt lenger
Var "razzia" der litt før jul, politiet hadde tatt oppstilling i busslomma og bøtla tilsynelatende etter hvert som fangsten kom inn.   Sjelden jeg ser kø av biler som venter på å få bot, må ha vært litt kjedelig å stå i den køen. 
#25
Leaf 2010-2017 / Sv: Mistet første bar "av tanken"
lørdag 10. oktober 2015, klokken 11:11
106.000 km nå i norskkjøpt leaf, fortsatt full "tank".  Tenker jeg har mistet 10-15 % prosent, ser slik ut på leafspy sist jeg sjekket. 
#26
Elektriske utfordringer / Sv: Langtidsparkering av Leaf
tirsdag 30. juni 2015, klokken 10:49
Min stod tilkoblet i 14 dager i fjor med 80%.  Da jeg kom hjem var 12v battteriet flatt, ringte Nissan for sikkerhets skyld og de sa at dersom den stod tilkoblet ville 12v batteriet gradvis bli tappet. Ble rådet til å la den stå uten lading ved neste ferie. Så det så.

#27
Lading / Sv: Ladeboks hjemme til Nissan Leaf
lørdag 02. mai 2015, klokken 10:13
Anbefaler Charge-Amps, har prøvd en rimeligere 16A med kladd fra en annen leverandør og der slo ladingen seg av og på med 30 sekunders mellomrom.  Sikkert greit å få stresstestet releer, men neppe noe å basere seg på over tid.  Kabelen er solid bygget og betydelig lettere å håndtere enn ladekabel med kladd.

Charge-amps har også en eventyrlig kundeservice, jeg kjøpte fra Sverige (før norske forhandlere kom på banen) og bestilte til min adresse i Sverige.  Fikk umiddelbart etter bestilling telefon fra daglig leder om at jeg kunne få kabelen levert på døra neste dag uten transportkostnader, da hun skulle til samme by. 

Kabelen døde i april etter lang tids bruk og jeg sendte epost til charge-amps.  Fikk beskjed om at ny kladd var på vei med fedex (til hjemstedsadresse Norge som jeg bad om, no questions asked), bare å legge den gamle kabelen i den medfølgende returemballasjen når budet kom.  Fikk også en hyggelig telefon fra charge-amps siden jeg var litt treg til å svare på epost.  De gav meg i tillegg garantiutvidelse som ved nytt kjøp på erstatningkabelen, samt en forklaring på hva som trolig hadde skjedd (de første kablene hadde dårlig sikring, denne er erstattet i ny kabel).
#28
Har opplevd det samme fra motsatt hold, trakk ut kabelen på en imiev som hadde stått der hele dagen og hvor ladekladden ikke lyste. Dette skjedde i 14-tiden, deretter får jeg en meget sint dame på tråden i 16-tiden som sier at bilen hennes ikke har ladet i det hele tatt, hadde bare et par mil rekkevidde og stod da på nærmeste hurtiglader.  Helt åpenbart at hun har hatt en ladefeil, bilen hadde stått der siden morgenen uten å motta lading, men dette resonnementet så ikke ut til å bli prosessert.  For egen del kunne jeg kanskje ha sjekket dette ved å forsøke å plugge kladden hennes inn igjen, men  jeg har ikke særlig erfaring med den type kladd eller bil.     

Uansett mener jeg at folk må dele på ladeplassene.  Er bilen fulladet er det nestemanns tur, det blir for dumt at folk ikke kommer seg hjem fordi noen skal forvarme. Når bilen din er ferdigladet flytter du den dersom du har anledning eller får en telefon fra noen som trenger strøm.
#29
Kjøpe elbil? / Kjøpe brukt eller ny Leaf?
tirsdag 17. februar 2015, klokken 10:45
Kjører tur retur 9 mil daglig i 2012 leaf uten varmepumpe til jobb, har tilbakelagt 90.000 nå uten noe merkbart kapasitetstap.  Pleier å lade til 80 % og har da litt lite på vinterstid, slenger på et par streker på jobb. Lader jeg til 100 % går det fint t/r uten å lade, men er forsiktig med varmen.  Ligger i over 100 hele veien. 66 km tur retur bør gå helt problemfritt. Ville vært svært tilbakeholden med å velge noe som er uprøvd.
#30
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Parkere på ladeplass uten å lade.
tirsdag 27. januar 2015, klokken 18:05
Da var problemet ved Asker stasjon løst.  Det er nå blitt maks tre timer parkering.  Ladet i tre timer i dag og flyttet bilen.  Endelig en stressfri tilværelse uten hurtiglading og tur på kjøpesenter for å få de nødvendige milene ekstra. Med unntak av en sort leaf som hadde stått i over ett døgn uten ladekabel plugget inn var det rimelig tomt  ;D  Parkeringsvakten hadde også gitt dusteleafen et pent gult slips på vindusviskeren, vel fortjent! 
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA