Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Olemann

#1906
Sitat fra: Mr.Zero på tirsdag 29. januar 2013, klokken 15:08
I vognkortet på min Zero -kjøpt ny i Norge september 2012, står det skrevet 35kW. Mener å ha lest et sted på nettet rundt denne "problemstillingen"... Skal sjekke.

Jeg har ikke sett noe trilling vognkort som opplyser 49 kW.   Trodde dette hang sammen med noe teknisk ift. måling på en elmotor, de jeg har sett er også på 30-tallet hva kW angår.

Ole
#1907
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Klokke ?
lørdag 26. januar 2013, klokken 16:13

OK synd. Og greit å få bekreftet at jeg ikke var helt på jordet ettter å ha trykket på det som trykkes kan på dash'en.

Ole
#1908
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Klokke ?
lørdag 26. januar 2013, klokken 14:48

Har studert min bruksanvisning (2012 Ion) så godt det lar seg gjøre, tysk.....og surfet litt, men er det ikke klokke i dashbordet på disse bilene?  Tipper det er jeg som ikke har trykket på rett knapp.....noen som kan oppklare?

Mvh Ole
#1909
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Batteribytte Reva
fredag 25. januar 2013, klokken 20:33
Sitat fra: Salih på fredag 25. januar 2013, klokken 17:16
Jeg har tenkt å kjøpe en Reva med defekte batterier. Hvem kan hjelpe meg med å bytte batterier rundt Oslo området. Sefølegelig billig så mulig..
;)


Det ligger en 2009 modell på FINN nå med defekte batterier til under 20.000.-  Får du den for 15 så får du en fin bil til OK pris med nye batterier.

Jeg vet bare om Enviro bil, du må nok regne med litt i overkant av 25.000.- for batterier.  Kjøper du batterier fra UK selv så må du regne med ca. kr. 15.000.- for et sett, inkl. mva.

Det er litt jobb (særlig for ryggen), og du må også kunne litt el, bl.a. borre ned følere for temp og vannstand i etpar av batteriene.  Litt tricky også å få ut sikringer og ikke ødelegge noe ved tilkobling.
I tillegg må det kalibreres, det trenges det spesial utstyr til.  Mulig Enviro lar deg kjøpe det som en tjeneste, det er gjort på under en time.

Ole
#1910
Model S 2013 - 2022 / Sv: Model S - reservasjonsoversikt
onsdag 23. januar 2013, klokken 14:37
Sitat fra: PeGe på tirsdag 22. januar 2013, klokken 19:55
Kanskje ikke helt OT, men er det noen som har undersøkt hva som faktisk ligger i betingelsene ved reservasjon. I begynnelsen av punkt 2 står det:

"Vi kan når som helst refundere hele bestillingssummen (for eksempel hvis du velger å oppheve eller gå fra bestillingen, eller hvis vi avviser deg som bestiller)"

Det er ordlyden _kan_ som jeg lurer på. Betyder dette at det er opp til Tesla om og når de betaler tilbake ved en eventuell avbestilling?

Nei, med mindre Tesla går konk og de ikke kan betale tilbake, så skal tilbakebetaling kobles til at bestilling kanselleleres.  Det vil være urimelige vilkår om de selv bestemte om/når, og dermed ugyldige.
Poenget med denne klausulen er at du selv, eller Tesla, uten noen som helst begrunnelse, kan gå fra bestillingen.
F.eks. kan Tesla, om de får 1000 bestillinger fra en sjeik i Dubai, og de er neppe vant til å vente på noe som helst, stryke 1000 norske reservasjonsholdere og dytte inn sjeiken foran dem. Og da kommer de 30.000.- også.  Kanskje ikke så stort plaster på såret, men, men....Tesla er sjefen her.

Ole
#1911
I mitt tilfelle var der som tidligere beskrevet i denne tråden feil på sensor for forhjulene, ble resatt,  og siden ikke trøbbel med ESP lampene, verken i - 17 eller varmere.

Ole
#1912
Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 21. januar 2013, klokken 20:21
Det har ihvertfall jeg målt. 13,7A og 9,1A. Hhv. 3 og 2 streker pr. time.

Takk for svar, det jeg også hadde hørt før.  Bra at det er over 13A, noen påstår at bilen er begrenset til 13A, se annet innlegg her.
Også interessant at 10A ikke gir 10A, men kun drøyt 9. Men ikke lett å skjønne hvorfor.

Antar dette er peak verdier målt en stund før batteriet er oppladet?  Eller snitt verdier over en time eller 3?

Ole
#1913
Sitat fra: MortenK på mandag 21. januar 2013, klokken 15:02
Samme problem selv. Ved kalde temperaturer skrur ESP seg helt av. Begge gule varsellampene lyser i dashbordet.

Feilen borte når det er mildere. Har hendt ved to anledninger. Siden ESP skrus seg av syns jeg det er alvorlig.

Ingen andre quick fixes enn å ta den tilbake til butikken?

Et heng i min bil, etter resetting er feilen aldri kommet tilbake.

Bilen er ikke trygg å kjøre på glatta uten ESP, re-generering kan gi meget overaskende skrens når man minst trenger det....

Ole
#1914
Sitat fra: foxy på mandag 21. januar 2013, klokken 16:51
lader både med 10a og 16a - 0 forskjell bortsett fra at det går fortere å lade med 16a :))

Har sett at mange rapporterer max 13 A med 16 A kladd og tett på 10 A med 10 A kladd.

Hvor mye raskere oppnår du full-ladning, fra ca 1-2 streker og til full?
Antall streker pr. time med hhv 10 og 16 A kladden?

Mvh Ole

(lurer på å kjøpe den svenske "kladdløse kladden", men bare om det er en reell forskjell.)
#1915
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ferdinand Motor Bergen
søndag 20. januar 2013, klokken 11:20

Hei,

Jeg er enig i at dette neppe er gjort for å demonstrere momopol, og sa derfor heller ikke det.  Det er meget mulig en følge av at det foreløpig er selgers marked, og da gjør selger som han/hun vil.  Når det ligger 20 brukte Model S på Finn vil nok dette bli mer normalisert.  Det vil også hjelpe når andre produsenter kommer med tilsvarende biler.  Når det gjelder Skattevesenet og Vinmonopolet er det neppe håp om konkurrenter med det første, så der vil det nok forbli vanskelig å melde overgang til en konkurrent selv om man ikke er fornøyd med leveransene.

Ole


Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 19. januar 2013, klokken 21:11
Sitat fra: Olemann på lørdag 19. januar 2013, klokken 16:58

Ja sant, og vet det, derfor jeg også tok eksemplet med Tesla Motor Oslo og prøvekjøring.  Selgere synes å kunne gjøre som de vil, og gjør det tydeligvis.  Det blir neppe så lett når det kommer bruktbiler,  parallell import etc.

Tror nok en VW/Audi/BMW forhandler hadde slitt med overskuddet om han hadde slike rutiner for prøvekjøring etc.....
Etter mitt syn har ikke Tesla strukturert opp prøvekjøringen på denne måten for å demonstrere makt/monopol, men fordi de må.
#1916
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ferdinand Motor Bergen
lørdag 19. januar 2013, klokken 16:58

Ja sant, og vet det, derfor jeg også tok eksemplet med Tesla Motor Oslo og prøvekjøring.  Selgere synes å kunne gjøre som de vil, og gjør det tydeligvis.  Det blir neppe så lett når det kommer bruktbiler,  parallell import etc.

Tror nok en VW/Audi/BMW forhandler hadde slitt med overskuddet om han hadde slike rutiner for prøvekjøring etc.....

Det vil nok bli bedre når det ligger endel Tesla S på Finn, og hele bilen er blitt mer "standard" når konkurrentene er på plass i markedet.


Ole


Sitat fra: Oreo på lørdag 19. januar 2013, klokken 16:48
Nå kan man jo handle sin Tesla direkte hos Tesla og ikke hos Ferdinand Ole.

Christer, er det slik å forstå at Ferdinand har solgt alle sine forhåndsbestilte Tesla'er?
Mulig du ikke kom til for å spørre om dette da representanten var så "opptatt"?
Håpløs kundebehandlig da.
#1917
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ferdinand Motor Bergen
lørdag 19. januar 2013, klokken 16:41
Hei,

Er ikke selv Tesla kunde, men har fått med meg at godt over 1000 norske står i kø, de aller fleste har betalt forskudd uten å engang ha tatt i bilen, venteliste på 1 års tid for nye bestillere, etc.

Storyen om Teslas prøvekjøring (les annen tråd) der man allernådigst ble tildelt audiens, for deretter å kjøre en forhåndsprogrammert rute på noen minutter, gjerne med annen prøvekjører i baksete, samt Teslas mann ved siden av, gir jo også et greit utrykk for monopol i praksis.

Så; dette blir jo litt som med Vinmonopolet, man kan ikke handle sin vin på andre siden av gaten om misfornøyd med service, eller Skattevesenet, man melder ikke overgang til et annet vesen om misfornøyd....

Når den tid kommer at det står 10 brukte Model S hos Ferdinand (og 20 på Finn)  tipper jeg pipa får en annen lyd, enten man er en jomfruelig selger på 25 eller hardcore selger 55....

Mvh Ole
#1918
Hei,

Her har du en god sak.  Sjekk Forbrukerkjøperlovens §15 og 16.   Noen stikkord;

Du trenger ingen spesifikk garanti for å få dekket dette av selger.  Med mindre selger har informert deg om bl.a. at etter 1/2 time så slutter den å virke, ryker etc, så er dette noe du ikke hadde noen grunn til å vente.  Står dette i håndbøker du fikk med så stiller du svakere.
Er det oppgitt service (tid/innhold etc) som du ikke har fulgt så stiller du svakere. Men er det ikke informert om slikt, så skulle tingen (varmeren) virket også etter 1 år og ikke kun 30 minutter.
Jeg kan ikke se noen grunn til at ikke varmeren skulle kunne virke også 3-4 timer, med mindre du er informert om dette av selger, eller at det står i manualer.

Her har du en grei sak, ta det opp med selger og vis ev. til §15.  Husk at selger har rett til å vurdere hvordan reparasjonen skal utføres, altså reparere, bytte etc.  Ditt krav er knytt til få en varmer som virker slik du har grunn til å tro (etter info fra selger og manualer) at det skulle virket.

PS! Antar det er et forbrukerkjøp og ikke business-kjøp.   

Mvh Ole
#1919
Hurtilading av Leaf / Sv: folkeskikk ved hurtiglading
onsdag 09. januar 2013, klokken 20:42
Sitat fra: erikf på onsdag 09. januar 2013, klokken 18:53
. Elbilister er etter min erfaring i felten forståelsesfulle hyggelige folk.

Ja, det var min erfaring og, etter å ha kjørt Reva i en tid da det var kun Buddy, PSA og Think.  Taxi-fila på E18 er ikke den samme som før....og det er ikke bare fordi det er blitt flere elbiler.

Når el-bilene blir "vanlige biler"   (raske, store, stilige; Tesla S) vil ikke lenger elbil-menigheten bestå primært av entusiaster som bedriver og beskriver elbil kjøre-kultur (ref. Reva delen av Forum), men av folk med fokus på framkommelighet, stil, og representasjon.  Altså "meg først" kulturen, som vi alle kjenner fra en rekke andre områder i samfunnet.

Håper jeg tar feil, men redd jeg har rett....

Mvh Ole
#1920
Hurtilading av Leaf / Sv: folkeskikk ved hurtiglading
tirsdag 08. januar 2013, klokken 15:40
Interessant tema. Og det er dessverre mange eksempler på slik mangel på folkeskikk.

Min hypotese er at denne type folk rett og slett setter egen nytte foran andres, og gir bengen i almene prinsipper om likhet, respekt etc.

På en rekke områder vil andres handlinger berøre meg, og da skal handlingen underlegges vurderinger av om den tillater at alle handler på samme måte  (mange husker nok salige Immanuel Kant, http://en.wikipedia.org/wiki/Immanuel_Kant)

Om noen plugger fra min lader, eller sniker i køen foran meg, eller på annen måte direkte fratar meg min frihet til å nå mitt mål, for selv å nå sitt eget, så er dette meg ikke uvedkommende.

Særlig vi el-bilister burde være bevisste på dette, vi nyter en rekke fordeler som de andre (samfunnet), de som faktisk sitter i køen og ser på oss, har gitt oss (via våre politikere).

Vi bør derfor utvise den ytterste smidighet, slippe andre inn på påkjørinsfelt på E18, unngå kjøre gris i taxi-fila etc.

De som rapper andres ladekontakter er jeg redd er en type mennesker som kjapt vil bidra til at elbilen mister fordeler, og dermed graver de også sin egen grav.

Men; det er ikke sikkert denne type lade-rappere, kø-snikere og egoister frekventerer dette forum hyppigst....

Mvh Ole
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA