Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Olemann

#101

Har surfet litt rundt her, men klarer ikke finne en oppstilling av forskjeller på 2011 (og 2012 inntil nå) som selges av disse 3 bilene.  Er på utkikk etter en brukt, så det er ikke hva som kommer i 2012/13 som er viktig.

Noen som kan linke til, eller kort liste, forskjeller på 2011- 2012 (i salg nå) modellene av trillingene ?

Takker!

Ole
#102
Avansert: Batterier og Lading / Desulfatering
onsdag 17. oktober 2012, klokken 14:19

Hei,

Noen som har erfaring med en eller flere av de mange desulfaterings-boksene som finnes på markedet?   Til en pris på en tusenlapp synes det å være en god investering dersom man får igjen f.eks. ett år ekstra levetid på batteripakka.

Mvh Ole
#103
Vi som er så heldige å kunne passere en saktegående kø i kollektiv-feltet i vår Elbil, burde man ikke forvente at vi viser dannelse, kanskje til og med en smule takknemlighet?

Jeg lå i dag i ca 70 på E18 innover mot Oslo i kollektivfeltet og ble brått og uventet forbikjørt av først en Leaf og deretter en Miev.  Begge spratt inn i normal-feltet rett bak meg, for deretter å kaste bilene inn foran meg.  Uten blinklys selvsagt.  

Hva slags signaler sender dette?  Hvor lenge vil vår taxi-fil fordel vare med slik atferd?

Jeg som hadde håpet og trodd at vi elbilister er (kanskje det var sånn bare...) en litt roligere rase,  med sans for miljø, støyfrihet og for ikke å ta munnen for full; normal dannelse.

Denne type nevrotiske hissigpropper leser vel neppe disse sider, men det som dessverre ser ut til å blomstre med det nye salget av elbiler er en type bilister som tar med seg det verste fra tidligere, og mangler sansen for annet enn køsniking og gratis bompenger....

PS! Ja, jeg kjører Reva, men lå som sagt i 70 km/t og  var ingen sinke (denne gangen)
#104
Tidlige elbiler: Reva / Felger/hjul til Reva ?
torsdag 03. mai 2012, klokken 11:43
Har bare vinterhjul til min Reva, og lurte på om noen her vet om et sett med felger eller komplette hjul som skal avhendes/selges?  

Tipper kjørelengden blir litt redusert med vinterdekk om sommer,  samt at slitasjen er høy, så et sett med sommerhjul hadde vært fint  :)
#105
Tidlige elbiler: Reva / Gearolje på differensialen
lørdag 24. mars 2012, klokken 18:55
Har lest at denne bør byttes av og til, og at det også vil gi mindre støy (trikke-hyling) og mindre friksjon og dermed lenger kjørelengde.

Men finner ikke verken tappeskrue eller peile/måle skrue/hull.

Noen som vet hvor dette sitter?  Kan det være påfyllings skruen den sekskant bolten som synes på bildet?

Mvh Ole

#106
Tidlige elbiler: Reva / Reva - en "kult-bil" ?
fredag 23. mars 2012, klokken 13:09
Starter en tråd med litt mer filosofisk enn Volt og Ampere fundament;

Mitt inntrykk er at Reva er en solid innebygget 4 hjuls motorsykkel og tar man godt vare på batteriene har man både en drifsikker, rimelig, morsom og egentlig noe som burde kunne bli en "kult-bil".

Jeg merker at når jeg setter meg inn i den (og ikke min VW Tiguan med 140 hk)  så endres fokus fra å komme fort fram, til å nyte turen.....litt som Michelin guidens defininsjon av en 3 stjernes restaurant - verdt en reise i seg selv.....

Vel er det ubehagelig å skape kø i den eneste bakken dette skjer på min daglig jobbtur, men jeg har regnet ut gang på gang at det jeg forsinker gode naboer er under 10 sekunder, og dermed må det kunne leves med.

Men den fundamentale endring i min bevissthet rundt kjøring, fart og tempo har overasket meg. Jeg kjører ellers både MC og har hatt flere Golf GTI, men dette er en annen og ikke dårligere, bare komplett annen verden.
Refleksjoner?
#107
Tidlige elbiler: Reva / Vekk med plastlokket!
onsdag 21. mars 2012, klokken 21:06
Da har solen kommet til Oslo og jeg har endelig fått somlet meg til å få ut for-setene av min Reva og også det grå plastlokket.
Pass på ryggen når du løfter ut setene forresten....

Nå kjører jeg uten det teite plastlokket.  Det betyr full kontroll over vannpåfylling, luft, propper som ikke er helt tette (måtte bytte en), spenningsmåling og ikke minst den ustabile føleren for vann-mengde.

(Til vinteren kommer det nok på igjen, litt redd for at temperaturen blir for lav om varmen ikke holdes inne i plast-boksen.)

Bare et tips til oss Reva eiere!

#108

Her en erfaring som jeg ikke får helt til å gå opp.  Når jeg måler spenningen over batteriene direkte med et voltmeter så får jeg for alle batteriene lavere spenning enn de tallene som kommer via Battery Wizzard.

Jeg ville tro at det skulle vært motsatt ettersom spenningsfall i ledninger, koblinger, resistorer etc. ligger mellom batteriene og RS 232 uttaket for Battery Wizzard.

Forskjellen er ikke stor, typisk 6.32 V på Voltmeter og 6.39 V på Battery Wizzard.

Min eneste forklaring på dette er at det ikke er reelle spennings tall fra Battery Wizzard, men at spenningen er justert med en eller annen koeffisient som ligner den som jeg så en mekaninger sette da han benyttet Reva software for kalibrering av batteripakken.

Ideer?
#109
Tidlige elbiler: Reva / Trøbbel med Battery Wizard
onsdag 15. februar 2012, klokken 17:40
Hei,

Jeg får feilmelding, se bilde, straks Battery Wizard har koblet seg til.  Går fint å lese ut data i ett sekund, så stopper det med den feil som bildet viser.

Får derfor ikke kjørt record, får bare et enkelt øyeblikksbilde.

Noen ide om hva som er galt?

PS! Bildet kan klikkes på og deretter forstørres :-)

Mvh Ole
#110
Elbilen i Samfunnet / Parkeringshus, kjøpesentre, Europark og regler
tirsdag 24. januar 2012, klokken 22:49

Hei,

Er ny med Elbil, og lurer på:

1) må man trekke billett og legge i bilen på de shoppingsentre som har 1-2-3 timers gratis parkering, slik man må med andre biler?

2) Er det slik at alle private aktører (Europark, Parkeringscompagniet +++) ikke gir noen fordeler til elbiler?

3) Er klokke-slett-skiva som brukes i vinduet akseptert/godkjent som "dokumentasjon" på når man parkerer ?  F.eks. på gratis kommunale plasser med tidsbegrensning.

Mvh Ole

#111

Trenger dekk til min Reva så om noen har ett eller flere liggende, gjerne på felg, så er jeg interessert.

Er det kun ett dekk bør det være helårsdekk, er det 4 er alt av interesse.

Dimensjon er vel kjent, det er 145/70/13

Svar mottas på PM her eller gjerne også sms/telefon på 97756563.

Mvh Ole
#112

Ser at det gis ulike råd på dette i dette Forum, og fant denne på en engelsk G-wiz side, instruksjonsbok ved ny bil eller nye batterier.

Tydelig at recycling innebærer at det skal ned til gult så ofte som mulig, men ikke noe problem med sporadisk "kladd-lading" fra grønt og videre opp.

Er dette råd som senere er endret fra Revas side?

When your G-Wiz is 'running- in' for the first 40 cycles (one cycle is a full charge and
discharge), you should drive no more than halfway down the yellow and avoid using 'Boost'
mode. After 40 cycles then it is best to increase the depth of discharge gradually, i.e. drive
to a slightly lower SOC (state of charge) for several cycles. The range will
still continue to increase after this and full capacity will be reached after 60 -80 full cycles.

To build up range it is important to drain the batteries into the yellow, and to charge fully
without interruption. This is called 'cycling' the batteries. Do not go into the red. Driving in
to the red zone will damage the batteries and may invalidate your warranty – see 2.5
Important Warranty Information. If your daily range is very short, do not leave your G-Wiz
unplugged for more than a few days.

But my daily driving doesn't take me into the yellow – what can I do?
If your daily mileage is less than 15 miles, then you should charge every two or three
nights, depending on weather conditions (see "Range" section). Just be aware that
the battery will discharge slightly when unplugged; so do not leave it overnight if it is
already in the yellow.

If you need to travel over 15 miles but you are still in the green, then you might not
get two full days' driving, particularly in cold weather or when the G-Wiz is new. In
order to discharge the batteries, it is a good idea to take a detour to use up some
2more power, and / or to turn on the lights and heater. Do NOT use Fast mode to run
the battery down during the running-in period (see below).

But I am still in the green and have to drive 20 miles this afternoon – what can I do?
Plug it in now. Occasional use like this is fine, as long as you are draining to the
yellow regularly. You can actually get an 80% charge in only 2.5 hours (after this the
batteries have to charge themselves more slowly, taking another 5.5 hours to finish).




#113

Har fått vite at rele/kontrollboks feiler og må skiftes, og fått oppgitt kr. 4.500.-  (inkl. mva og arbeid) for denne lille blanke boksen som vel er bare å plugge rett inn....

Noen som har tips om billigere måter å komme unna dette på?
#114
Trenger hjelp fra dere eksperter på dette.  Nettopp hentet min 2008 modell Reva.  Og surfet og surfet, men ikke funnet svaret på om dette er en i-modell eller ikke.

Den har:

i-merket på siden foran, men ikke bak
buet frontrute
skivebremser foran
antenne på taket, men ingen radio
Ebersprecher dieselvarmer som er ettermontert
Boost funksjon på dashbord

Den har ikke:
skinnseter
radio
AC

Noen som vet?
#115
Tidlige elbiler: Reva / Reva DC eller AC
søndag 25. desember 2011, klokken 16:48
Hei,

Har lest på nett at det finnes flere modeller og at det var et skifte fra DC til AC motor ca 2007.

Noen som vet hva forskjellene er (børster som må byttes bl.a ?) og om det ble solgt DC utgaver i Norge etter 2007?

Ser også på britiske Reva forum at Reva i omtales som et annet karrrosseri som bl.a. er typegodkjent i India ift. kolliskonssikkerhet, bl.a. med annen rattstamme, skivebremser foran (der vanlig Reva har trommel etc)
Er dette rett også for norsk solgte Reva ?

Mvh Ole
#116
Tidlige elbiler: Reva / Transport av Reva fra Sørlandet til Oslo ?
torsdag 22. desember 2011, klokken 11:40

Hei,

Jeg er ny her på Forum og også ny som elbileier etter kjøp av en brukt Reva.

Utfordringen er at denne må hentes på Sørlandet og at jeg bor i Oslo.

Noen som vet om noen leier ut bil-hengere?  Eventuelt om trailer eller tog til ikke altfor heftige kostnader er en løsning?

Mvh Ole
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA