Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - El Toro

#1
Model X 2014 - 2022 / Sv: Model X - Dekk og felger
mandag 11. oktober 2021, klokken 23:30
Hallo!

Noen som vet om dekktrykksensorer (433 MHz) fra Model 3 uten videre kan brukes på Model X (2017)?
#2
Tidlige elbiler: PSA / Noen som trenger ladekabel (Marechal)?
tirsdag 31. mars 2020, klokken 20:05
Hei.
Hvis noen trenger ladekabel til sin gamle PSA bil med Marechal hansken, har jeg et par liggende, som kan få ny eier for en rimelig penge. Begge er 5 meter og har Schuko plugg.
#3
Kjøretips / Sv: Fjernlys Kia Soul EV (og andre elbilar)
tirsdag 25. februar 2020, klokken 10:52
Takk for super montasjeveiledning, OlavEmil  :) :+1:.
Fikk nylig montert LED-bar på Model X'en, det ble veldig bra. Kjøpte en brukt Soul 2018 ved juletider, og ser jo at både nær- og fjernlys på denne tilhører forrige årtusen. Så jeg skal nok vurdere noe tilsvarende på den.

Det eneste jeg ville revurdert, hvis jeg var deg, er den bryteren, som jeg frykter kan øke skadeomfanget på det venstre kneet ditt betydelig ved en trafikkulykke.

Er det forresten noen som vet hva slags lyspærer som sitter i de originale nær- og fjernlysene? Hx av et eller annet slag? Kona har bilen, så jeg får ikke sjekket. Lyset kan sikkert forbedres noe ved å oppgradere til bedre pærer der?

Det blir selvsagt stor kontrast mellom fjernlys m/LED-bar og nærlys, opplever du det som et problem at lyset fortoner seg veldig svakt når du dimmer ned?
#4
Model 3 / Sv: Model 3 på utstilling hos Tesla Skøyen
tirsdag 11. desember 2018, klokken 11:50
Selger på Skøyen opplyste i går ettermiddag at bilen forsvinner fra lokalet i løpet av ettermiddagen i dag. Så om du vil ta en kikk, er det bare å skunda på.
#5
Model X 2014 - 2022 / Sv: Skvettlapper Model X?
tirsdag 15. august 2017, klokken 08:38
Jeg har også expel beskyttelse på bakre del av bakdørene. Lakkbehandleren jeg var hos (Asker AutoSpa), hadde fått inn flere Model X hvor det allerede var sten-/sandsprutskader på bakdørene etter kort tid.

Hvorvidt skvettlapper vil redusere behovet for folie skal jeg ikke uttale meg om.
#6
En ting å være oppmerksom på er at denne ekvipasjen trenger man (minst) førerkort klasse BE for å kjøre. Totalvekten av bil + tilhenger er over de 4250 kg som man kan kjøre med B96. Med klasse B er det maks 3500 kg til sammen som gjelder. Håper Bjørn har førerkortet i orden  :)
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Summon- Parkere i trang garasje
lørdag 05. mars 2016, klokken 17:58
Jeg får beskjed om at "You are too far away from your vehicle. Please move closer to use Summon", selv om jeg står kloss oppi venstre fordør og holder fob'en rett utenfor bilvinduet. Men det er kanskje like greit at det ikke fungerer - erfaringene fra dere andre er jo ikke bare positive...
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: Firmware v7.1x
lørdag 23. januar 2016, klokken 13:12
Mye flott med 7.1. Men er det noen flere enn jeg som har merket svakere/redusert regenerering etter oppdateringen?

85D'en står i (litt) oppvarmet garasje som holder +8 grader. Før oppdateringen var regen-effekten merkbar med en gang, og ved normal kjøring var det i de fleste situasjoner nok å bruke kun regen frem til de siste metrene før stopp. Men etter oppdatering (2.9.172) er det nesten ingen regen-effekt (den er selvsagt innstilt på standard) etter at jeg har kjørt ut av garasjen. Må kjøre en god stund før den vil regenerere noe særlig. Svært upraktisk, spør du meg... Og 8 grader er jo ikke så veldig kaldt, akkurat. Kanskje det er et tiltak for at skivene ikke skal ruste..?
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Firmware 6.1
fredag 16. januar 2015, klokken 12:12
2.2.92 her også. Dog ikke testet ennå. Var ikke så fristende å begi seg ut i veien i dag. Is med vann oppå og 20% helling med piggfrie dekk virket ikke som noen god kombinasjon.
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: Drive Unit Success
onsdag 17. desember 2014, klokken 09:42
P85 mars '14, ca 7 000 km. Ingen ulyder, men etter innkalling fra Tesla ble DU likevel byttet forrige uke.
#11
Bestilling og levering / Sv: Tesla Drammen = Maurtue
torsdag 27. mars 2014, klokken 12:23
Jeg hadde opprinnelig leveringsdato mandag 24. mars, men fikk den fremskyndet til fredag 21. Ba spesielt om å få midlertidig vognkort på e-post, slik at jeg kunne ordne med AutoPass brikke på forhånd. Fjellinjen i Oslo krever dokumentasjon (vognkort) for at man skal få brikken registrert på "miljøvennlig kjøretøy" uten betaling. Dermed kunne jeg sette fiks ferdig brikke i bilen da jeg hentet den.
Da jeg avtalte hentetidspunkt fikk jeg valget mellom kl 1800 og 2000, så det er åpenbart lange dager i "maurtua" nå...
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Premium Center Console
mandag 13. januar 2014, klokken 15:56
Dere som har brukt JetCarrier: Hvor lang tid tar det normalt med de to alternativene fly/båt?
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: Fjernlys på TMS
torsdag 28. november 2013, klokken 12:08
Sitat fra: janmb på torsdag 28. november 2013, klokken 10:51
Sitat fra: El Toro på onsdag 27. november 2013, klokken 15:18
Problemet med kurvelysene er at de ikke har en slik skarp grense, og derfor gir mer strølys oppover med påfølgende blending av motgående. Mange kurvelys er også feiljustert, slik at de blender enda mer av den grunn. Jeg er helt enig med dem som skriver at dette fenomenet er svært irriterende. Ikke minst fordi så mange kjører med både nærlys og kurvelys på. I de verste tilfellene tar jeg ikke fem øre for å returnere blendingen med fjernlyset mitt...

Her blandes det åpenbart begreper igjen. Du snakker om tåkelys, ikke kurvelys.

Når jeg bruker begrepet kurvelys er det fordi jeg betrakter kurvefunksjonen som viktigere enn tåkefunksjonen. De fleste som kjører med disse lysene på gjør det jo når det ikke er tåke. Og det man ønsker å oppnå er vel da bredere lyskjegle foran bilen, med bedre lys "rundt svingen" som resultat. Hvis alle hadde brukt lysene bare i tåke hadde det ikke vært noe problem.
Og til info er jeg ikke helt på jordet, for i kjøretøyforskriften står det konsekvent "kurve-/tåkelys", likeså i trafikkreglene.
Hovedsaken er at kurve-/tåkelysene blender motgående trafikk, uansett hva man kaller dem. Og, sitat fra trafikkreglene §15.5: "Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys."
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Fjernlys på TMS
onsdag 27. november 2013, klokken 15:18
Sitat fra: janmb på mandag 18. november 2013, klokken 14:13
Jepp, men max lumen måles, idiotisk nok, på fjernlys - som man uansett dimmer når man møter bil.

Diskusjonen her - som er dum nok i seg selv noe jeg tar ansvaret for - handlet om nærlys + tåkelys - og der er man ikke i nærheten av å utfordre grense for lumen i det hele tatt.

Ironisk nok finnes heller ingen forbud mot tåkelys kombinert med fjernlys - selv om det også i de aller fleste tilfeller er utelukkende negativt for deg selv.

Jeg synes i grunnen diskusjonen om tåkelys (/kurvelys) sammen med nærlys er på sin plass, selv om den vel egentlig ikke hører hjemme i denne tråden.

Nærlysene er konstruert med en relativt skarp grense mellom lys og mørke i vertikal retning, nettopp for å hindre blending av motgående trafikk. Denne grensen er (heldigvis) enda skarpere på xenonlys enn på halogen, og derfor gjør det ikke så mye at xenonlysene er kraftigere, bortsett fra på våt, mørk vei. (En annen sak er: Det at grensen ikke er fullt så skarp på halogen gjør at de som setter inn xenonpærer i halogeninnsatser forårsaker kraftig blending av motgående trafikk.)

Problemet med kurvelysene er at de ikke har en slik skarp grense, og derfor gir mer strølys oppover med påfølgende blending av motgående. Mange kurvelys er også feiljustert, slik at de blender enda mer av den grunn. Jeg er helt enig med dem som skriver at dette fenomenet er svært irriterende. Ikke minst fordi så mange kjører med både nærlys og kurvelys på. I de verste tilfellene tar jeg ikke fem øre for å returnere blendingen med fjernlyset mitt...

Men så til saken som denne tråden omhandler: Tåler 12V batteriet og DC-DC konverteren belastningen dersom man setter på f. eks. de LED-plankene som er nevnt? 10A ekstra på toppen av varmeapparat, varmeseter +++ Mener jeg har lest andre steder på forumet at 12V batteriet er i svakeste laget. Oppgradering fra 25W til 35W xenon bør jo være greit strøm-messig, men drøye 10A ekstra...?
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Retro støyisolering
lørdag 05. oktober 2013, klokken 00:34
I løpet av de ukene jeg hadde min P85+ (før jeg solgte den igjen) reagerte jeg på noe av det samme jeg husker fra en prøvetur med Roadster for et par år siden: Spesielt mye støy ved kjøring på grus pga småstein som treffer hjulkassene. Det hørtes ut som om det ikke var noen demping av støy i det hele tatt, og kunne ikke sammenlignes med andre moderne premium biler. Andre som har reagert på det samme?
Håper virkelig de gjør noe med dette, for det hørtes litt "billig" ut og harmonerer ikke med bilen for øvrig.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA