Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Olofm

#1
Noen ny status på Supercharger planlagt på Røros? Er det startet noe graving enda?
#2
Lading av Tesla / Sv: Lader hjemme - med strømpris-styring
tirsdag 11. april 2023, klokken 12:40
Bruker en APP som heter Gridio for styring slik at bilen lader når det er billig.
#3
Lading av Tesla / Sv: Ventetid på Tesla Supercharger
tirsdag 21. mars 2023, klokken 12:35
Sitat fra: Ellemelle på fredag 17. mars 2023, klokken 21:02
Ja jeg misforstod og trodde han mente antall ledige stalls. 

La for øvrig merke til at man nå kan se ledige stalls i hele verden. Det har man ikke kunnet før, og kan fortsatt ikke i bilen.
Det kan være kjekt å se hvor det er trykk når man planlegger lengre reiser.

Bare å legge inn slutt destinasjon, så endrer navigasjonen ladested hvis det er noe ladestopp som er ekstra travelt og det finnes alternativ ladestopp som er mindre travelt som kan brukes istedet.
#4
Model 3 / Sv: Fryser dørene om vinteren?
søndag 29. mai 2022, klokken 18:44
Sitat fra: MapleLeaf på søndag 29. mai 2022, klokken 18:35
Hei,

Har en nabo med Tesla Model 3 som er plaget med at dørene / håndtaket fryser om vinteren. Er dette fremdeles et problem?

Tenker på å kjøpe en model 3, den vil bli brukt til hytten på fjellet om vinteren, så da bør helst dette være løst.

Innspill mottas med takk!

Det er nok fortsatt en utfordring med at håndtakene til dørene fryser. Løsning er å kjøre klimaanlegget på defrost litt før du skal inn i bilen. Det er designet slik at da kommer det luft også till håndtakene slik at disse er mulig å åpne. Finnes en del videor om dette på Youtube for å vise forskjell fra vanlig klima til defrost.
#5
Lading av Tesla / Sv: Genial ruteplanlegger, eller bare flaks?
tirsdag 19. april 2022, klokken 12:18
Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 19. april 2022, klokken 11:49
Det var vel et par timer før du skulle ankommet Alvdal, så jeg tviler på at den forutså at det skulle bli kø i Alvdal.
Tror nok heller det var fordi bilen mente det begynte å bli litt kritisk lite elektronjuice igjen på batteriet, og den dermed ønsket seg innom Berkåk.
Men apropos genialitet: hvor genialt er det å planlegge et ladestopp en snau halvtime før endelig destinasjon?

Ikke tilfelle at jeg begynte å få lite strøm igjen. Startet med 95% og hadde ankommet Alvdal med forholdsvis god margin (30-40%).

Slik som denne turen ble lagt opp, så var planleggingen av ladestopp helt perfekt for min del med tanke på trafikk og ladekøer. Trengte bare 5 minutt på Nebbenes for å reise den siste biten hjem!
#6
Lading av Tesla / Genial ruteplanlegger, eller bare flaks?
mandag 18. april 2022, klokken 08:55
Kjørte i går strekningen Nordtrøndelag - Lillestrøm. En strekning vi har kjørt mange ganger før.

Når jeg la inn på GPS, så ble det med en gang planlagt med et ladestopp på turen og da på Alvdal. Dette er slik vi pleier å gjøre og slik GPS pleier å planlegge turen. Når vi kommer ca 20 minutt unna Suc på Berkåk blir plutselig ruten beregnet på nytt. Nå med lading på Berkåk og Nebbenes.

Vi tenkte uansett å ta et kort stopp på Berkåk for å strekke på beina og ladet derfor litt samtidig. Vi kjørte deretter videre og tenkte lade, strekke på beina også på Alvdal. Men her opplevde vi for første gang på 3 år som Tesla eier ladekø, og forholdsvis lang slik. Kjørte derfor videre og ladet på Nebbenes slik som bilen planla at vi skulle gjøre.

Mitt spørsmål, er ruteplanleggeren faktisk så smart at den tar med eventuelle fulle ladeplasser og utelukker disse hvis det er mulig?
#7
Sitat fra: ThomasEL på søndag 17. april 2022, klokken 19:53
Er det noen som har en formening om hvordan de åpne Teslastasjonene har klart «stresstesten» så langt i Påska?

Ser ingen nye innlegg på Teslasiden om dette de siste ukene, så det er vel kanskje et tegn på at det har gått nogenlunde smertefritt..? Men mulig noen av dere har snappet opp noe førstehåndsinformasjon?

Forholdsvis travelt når vi brukte laderen på Berkåk igår ca kl. 14.00. En som var parkert på tvers, men heldigvis er disse laderne utformet slik at han ikke var til hinder for noen annen.. Vi tok den siste ledige plassen når vi kom. Tipper at det utover ettermiddagen oppsto kø da det var mye trafikk ellers i området. Når vi passerte laderne på Alvdal var det lange køer både på Ionity og Tesla sine ladere der. Håper det enten blir bygget ut, eller kommer opp noen flere muligheter langs RV3 før denne blir åpnet for alle biler.
#8
Noen som vet hvordan fremdriften på ny suc Elverum er? Hadde vært fint hvis den åpner før påske.
#9
Model 3 / Sv: Mobilen som "nøkkel"
fredag 06. november 2020, klokken 12:15
Sitat fra: ChristR på fredag 06. november 2020, klokken 11:47
Er det mulig å kjøre av gårde med bilen uten at mobilen er i bilen?
F. eks: Jeg sitter på balkongen med mobilen i lomma. Bilen er parkert under, og døra er ca 1,5 meter under meg. Da er det risiko for at noen kan åpne døra. Men kan de kjøre også?

For å sikre seg mot slike tilfeller, så er det mulig å legge inn pin-kode for å få lov til å kjøre bilen.
#10
Model 3 / Kommer «pipelyd» ved åpning av bildør
lørdag 15. august 2020, klokken 10:07
Enkelte ganger når vi åpner døren så kommer det en pipelyd. Omtrent samme type lyd som en brannvarsler gir når den trenger nytt batteri. Noen som opplever det samme, eller vet hvorfor denne lyd kommer?
#11
Model 3 / Sv: Takstativ+takboks
torsdag 13. august 2020, klokken 15:02
Jeg har montert av og på takstativet nå ca 5 ganger i løpet av et år uten noen antydning til sprekk i glasset. I forhold til forbruk så anbefaler jeg å kjøre minst mulig med takstativ montert på taket.
#12
Kjørte tur/retur Nord Trøndelag i ferien og ladet 4 ganger på SuC ver. 2. Fikk aldri mer enn 118 kw. Stusset litt på dette uten at det plaget meg noe veldig å stå litt ekstra for å få nok lading.
#13
Skal kjøre med 3 sykler på taket. Noen som har erfaring med hvordan de skal plasseres for minst mulig luftmotstand? Tettest mulig, eller med mest mulig avstand mellom syklene?
#14
Noen som har vært borti dette tidligere?

Koblet til ladeboksen som vanlig ikveld og lading starter. Men får ikke noe mer enn lading på 6A. Mot normalen som er 29A. Ikke mulig å sette opp inni bilen hvor det står maks 6A. Når jeg prøver "nødladeren" med schuko, så får jeg 13A lading direkte.

Ladeboksen er en DEFA med homeclu.
Bilen er en Tesla Model 3
#15
Model 3 / Sv: Forbruk model 3
tirsdag 10. mars 2020, klokken 08:58
177 wh/km på 27000 km

En del av dette på ferietur Sverige, Danmark og Tyskland med Takboks som dro opp forbruket en god del.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA